Pendlar-ryggsäck

• Trådstartare Trådstartare Marcus_A
  • Start datum Start datum
M

Marcus_A

Guest
Pendlar-ryggsäck
Hej

Någon som har några bra tips på "pendlarryggsäck" dvs att ha ombyte i när man cyklar till jobbet?
Jag har tittat lite på några "air"-varianter (med ett nät i närmast ryggen för att ventilera bort svett) men funderar på om det funkar bra, och om det är värt det man förlorar i att de blir lite klumpigare/större och mindre flexibla i packmöjligheter (samt är lite dyrare)

Mvh Marcus

Pendlar-ryggsäck
Jag har inte testat nån "lyx"-ryggsäck, men jag kan säga att pendla med pakethållare och cykelväskor är en välsignelse jämfört med ryggsäck. Kanske något att tänka på ...

Pendlar-ryggsäck
Jag har en 27L Everestryggsäck som tyvärr verkar ha utgått ur sortimentet. Den har air-rygg och jag har bara lovord att ösa över den. Används i skogen, till pendling och som snuttefilt :)

Pendlar-ryggsäck
Jag är jättenöjd med:
http://www.bisonoutdoor.se/product.php?pid=685

vaude14822_2290.jpg ht=352

Vattentät!!!

Pendlar-ryggsäck
Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en 27L Everestryggsäck som tyvärr verkar ha utgått ur sortimentet. Den har air-rygg och
> jag har bara lovord att ösa över den. Används i skogen, till pendling och som snuttefilt :)

Tror jag har en likadan, låter i alla fall så. Men ingenting slår pakethållare och packväskor om man vill slippa svett. (Men hur kul är det att cykla på ett sådant åbäke?)

Pendlar-ryggsäck
Inget slår Arcteryx! Denna rymmer ombyte, jobbpapper, regnjacka och lite till. Och så är den oerhört snygg också.

Bilagor

• Blade-21-Black.jpg
    Blade-21-Black.jpg
    51 KB · Besök: 106
Pendlar-ryggsäck
Om du behöver ha med dig ombyte så röstar jag oxå för cykelväskor, du slipper bli svettig på ryggen och trött i armarna. Min Vaude, finns på Cykel City, fungerar utmärkt även i spöregn.

Pendlar-ryggsäck
Hej!

Vilket otroligt bra forum detta är, nästan 10 bra svar på mindre än en timme. Tack alla!

Jag har prövat cykelväskevarianten men tycker den är lite omständig (eftersom jag då först måste ha något att bära grejorna till cykeln i, om jag inte vill montera bort väskorna från cykeln varje gång (eller finns det kanske snabbkopplingsvarianter?)). Dessutom är även jag en smula fåfäng.

Jag svettas ymnigt så det jag är ute efter är inte en "svettfri" lösning, utan snarare något där man inte känner sig så blöt, kall och äcklig på ryggen, samt att det tar längre tid innan ryggsäcken börjar lukta alltför mycket.

Everest finns i en 30-liters variant (som nog egentligen är aningen för stor) men den är absolut ett alternativ.

Mvh Marcus

Pendlar-ryggsäck
Marcus_A skrev:
[---]
> Jag har prövat cykelväskevarianten men tycker
> den är lite omständig (eftersom jag då först
> måste ha något att bära grejorna till cykeln i,
> om jag inte vill montera bort väskorna från
> cykeln varje gång (eller finns det kanske
> snabbkopplingsvarianter?)).
[---]

Vaude-väskorna som nån tipsade om ovan är bara att lyfta av i princip. Så även ortliebs väskor som jag använder själv när jag cykelsemestrar och som funkat utmärkt så här långt.

När jag pendlar använder jag en haglöfs ORC, som är den bästa ryggsäck jag någonsin ägt.. Den har tyvärr utgått, men det finns lite ersättare som kan vara värda att kika på. Har ingen större koll på haglöfs sortiment, men tex. LIM skulle jag ta mig en titt på om jag var i dina kläder. De verkar ha nån högpuls-ryggsäck på hemsidan också som inte ser helt tokig ut.

Pendlar-ryggsäck
Har sen en vecka tillbaka kört till och från jobbet med en Vaude ( 20+5 L ) ryggsäck, som än så länge känns väldigt smart. Ventilerad rygg, smarta fickor och detaljer, och en bra passform. Förberedd för vätskepåse också. Den kostar c:a 800;. beroende på var du köper den.
Har kört med en Karrimor ryggsäck i 20 år tidigare, men ville ha nåt nytt :-o
14808_GROSS.jpg

Pendlar-ryggsäck
Man har inte ryggsäck när man cyklar - punkt. Undantag möjligen en Camelback på MTB, men bara för att det är det enda (och smidigaste) sättet att få med sig 3 liter vatten.

Jag kör med Tubus Logo egenhändigt inbakad i kraftig gummislang, och på det Ortlieb bike packer classic. Kostar förvisso €210, men om alternativet är att lägga 700-900 sek på en 20 liters märkesryggsäck är valet ganska enkelt om du frågar mig.

PS. Jag skulle inte rekomendera Vaud, ett par sådana slet jag (sömmarna pajade på båda väskorna) ut på 1,5 säsong! DS.

Senast redigerad av en moderator:
Pendlar-ryggsäck
Jag har cyklat med ryggsäck i 25 år tror jag. Och det har faktiskt funkat bra för mig! Man jag har väl gjort fel i alla år.
Blir spännande att se om min "märkesryggsäck" håller lika illa som JTH:s :-o
Min förra ryggsäck, som fortfarande är hel och i prima skick, inköptes nog för 20-22 år sen. "Karrimor Hot ice", med livtsidsgaranti på både tyg och sömmar. Så om Vaude ryggan är lika kass, som den verkar vara bra, får jag nytta av den gamla ryggan igen, även om det tydligen är fel att cykla med ryggsäck :-o

Pendlar-ryggsäck
Å nej, har du köpt en Vaude. Värsta sekten alltså. Du hade klarat dig mycket bättre med en från Jula som kostar 14:90, och går den sönder får man en ny på garantin.

Pendlar-ryggsäck
Strunta i ryggsäck, skaffa istället en klassisk Brittisk saddlebag, typ en sån här
geoff70046_000.JPG

eller så här
NLF1.jpg

Väskorna kommer från http://www.carradice.co.uk som har många olika modeller och storlekar att välja på.

De har oxå ett snabbkopplings-system(SQR) som bara lämnar ett litet fäste kvar på sadelstolpen efter att väskan har tagits av
sqrcarr.jpg

sqrcarr2.jpg

I Sverige säljs Carradice av http://www.cykelnetto.com

/Håkan

Pendlar-ryggsäck
Jag kör med en scott rygga, strike heter deras serie med ryggor som har luft spalt mellan rygg och väska. Funkar bra för mig.

Pendlar-ryggsäck
Finnen skrev:
> Jag har inte testat nån "lyx"-ryggsäck, men jag
> kan säga att pendla med pakethållare och
> cykelväskor är en välsignelse jämfört med
> ryggsäck. Kanske något att tänka på ...

Något som jag faktiskt tänker börja med så snart jag får möjlighet. Det är grymt jobbigt att cykla med tunglastad ryggsäck. Bara kättingen som jag låser fast cykeln med väger 4,5 kilo och sen tillkommer allt skräp som på något märkligt sätt alltid lyckas leta sig ned i min jätteryggsäck (modell gå-ut-och-vandra-i-skogen-i-en-vecka)..

Det blir väldigt slitigt och såpass svettigt att är det kallt ute och jag stannar till tillfälligt för att meka med cykeln eller gå in och handla i en butik, blir jag stelfrusen iom att svetten fryser till. Jag ser inte fram emot den kommande årstiden. :(

Pendlar-ryggsäck
Jag har en "no-name"-rygga, kanske 15-20 l. Funkar bra att ha med ett par skor och rena kläder. På jobbet har jag liggande handuk och shampo/tvål samt en tröja att ha på på lunchen.

Låset lämnar jag också kvar fastlåst på jobbet, hemma står ju cykeln i garaget.

Pakethållare med väska ser rätt löjligt ut på en räser...

Pendlar-ryggsäck
En av KIMMs multisportsäckar så kan man springa när man får lust för det, som variation allså.
Annars gillade jag väskan på HåkanC översta bild. Grymt snygg.

Pendlar-ryggsäck
JTH skrev:
> Man har inte ryggsäck när man cyklar - punkt.

Ånej! Nu kommer stilpolisen å tar mig. Å alla andra tusentals cykelpendlare i Stockholm som kör med rygga.

Pendlar-ryggsäck
Rixen & Kauls Freepack Sport http://www.klickfix.com , cykelväska o ryggsäck i ett, jag själv kör den här varianten och är mycket nöjd, köpte den hos Cykelkungen [Gbg] http://www.cykelkungen.se, kostar en slant, har för mig att jag pröjsa runt 1000 för fäste och ryggsäck , en perfekt pendlarlösning, blir det tuffare terräng eller om jag lastar den tyngre än ca 6 kg så hivar jag upp den på ryggen.

Bilagor

• Rixen_Kaul_Freepack_Sport.jpg
    Rixen_Kaul_Freepack_Sport.jpg
    48.4 KB · Besök: 74
Pendlar-ryggsäck
Spontant kommer jag att tänka på alla dessa remmar. Skaffa en med få remmar, alternativt klipp av allt överflöd, bränn och sy de befintliga. Väntar på den dagen jag själv fastnar i en backspegel medan jonnen fortsätter ner för backen.

Pendlar-ryggsäck
Remmarna kommer du sakna den dag du har en halvfull säck och inte kan komprimera den. Det är en sak att cykla men ska man springa vilket ju faktiskt kan hända även på cykelturer, är plågsamt med 8 kg skumpandes på ryggen. Det ger mig kramp i axlarna av någon anledning. Även vid teknisk körning borde väll en välkomprimerad säck vara eftertraktansvärt?

Pendlar-ryggsäck
Pendling... Vad tråkigt. Klart man måste tänka på ifall att :D
Själv använder jag cykelkorg till min numera 1000m pendling. Tidigare när det var längre Kimm-säcken.

//edit hade nog inte läst början av tråden :D

Senast redigerad av en moderator:
Pendlar-ryggsäck
Graj skrev:
> Remmarna kommer du sakna den dag du har en
> halvfull säck och inte kan komprimera den.

instämmer. men övrig tid är dom ett helvete:D
själv reser jag oftast med ryggsäck och det är svårt att säga om jag eller flygplatspersonalen retar sig mest mest på remmarna:D

Pendlar-ryggsäck
Graj skrev:
> Remmarna kommer du sakna den dag du har en
> halvfull säck och inte kan komprimera den. Det
> är en sak att cykla men ska man springa vilket ju
> faktiskt kan hända även på cykelturer, är
> plågsamt med 8 kg skumpandes på ryggen. Det ger
> mig kramp i axlarna av någon anledning. Även vid
> teknisk körning borde väll en välkomprimerad
> säck vara eftertraktansvärt?

Det har du förvisso rätt i. Vad jag menade var att göra det med måtta. Självklart måste det finna vissa justeringsmöjligheter. Själv försöker/vill jag nästan dogmatiskt strippa det mesta som "kan vara bra att ha".

Pendlar-ryggsäck
Rent estetiskt finns det inget som slår Carradice men de är ruskigt dyra tyvärr.
Efter att ha kört med rygga i flera år och blivit sjöblöt på ryggen under samma period så börjar jag så smått luta åt att ta den ekonomiska smällen och beställa just en Carradise i alla fall.

//Richard

Pendlar-ryggsäck
nypan skrev:
> Har sen en vecka tillbaka kört till och från jobbet med en Vaude ( 20+5 L )

Jag har slitit på en likadan fast 14+3 i något år på cykel i skog och berg och den funkar fint trots att den känns tunn och skör. Ingen av de ventilerade mes-ryggor jag provat sitter tyvärr sådär som ett ålaskinn mot ryggen som de små härligt slafsiga hoj-ryggorna gör men det får man väl offra.

Vauden har två småmissar bara; vätske-förberedelsen är gjord för någon underlig Vaudespecifik blåsa så inget av det går att använda, man får köra slangen ut genom blixtlåset och gummisnodda fast på axelremmen. Sen saknar jag någon form av remmar/snoddar på utsidan, bra till mycket.

Pendlar-ryggsäck
Hej,
Tack för tips och synpunkter. Det blev en Everest flexible air 30L.
Så här tycker jag om den:

Negativt:
-Den böjda ryggplattan stjäl mycket utrymme, och gör den lite svårpackad. Packningsmässigt känns den som att den "bara" är 20-25 liter. Tur att jag inte köpte någon mindre variant.
-Den böjda ryggplattan går på mig nästan ända upp i nacken, vilket innebär att den tenderar att häkta tag i hjälmen när jag ligger nere i bocken. Går dock att åtgärda med lite finjustering.

Positivt:
-Air-systemet funkar bra för att transportera bort svett.
-Jättebra med inbyggt regnskydd. Håller grejorna torra, ryggsäcken blir inte smutsig, och dessutom syns man bättre (flour-gul)
-Eftersom jag inte är någon less-is-more-estet, tycker jag det är kul med lite småfack, extratampar mm.

Sammanfattningsvis är jag ganska nöjd. Jag tycker att det är en bra ryggsäck som jag kommer att kunna använda till lite av varje. Till det specifika användningsområdet Cykelpendlarryggsäck ger jag den dock "bara" betyget OK.

Mvh Marcus

Pendlar-ryggsäck
Jag kör med en Osprey Atmos 25. Grymt bra ventilerad.

Jag är nöjd med funktionen och kör 7 mil om dagen 3 dagar i veckan.

Rekomenderas varmt men den bör provas innan köp.

/Jerka

Atmos25_cinderconered_lg.jpg ht=360

Pendlar-ryggsäck
bruse skrev:
> JTH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Man har inte ryggsäck när man cyklar - punkt.
>
> Ånej! Nu kommer stilpolisen å tar mig. Å alla
> andra tusentals cykelpendlare i Stockholm som kör
> med rygga.

Stilpolis? Nä, snarare svart bälte i smidighet och komfort? Stilpolisen kör fixie utan bromsar och stänkskärmar och en läderportfölj i axelrem över axeln..? ;-P

Pendlar-ryggsäck
HåkanC skrev:

>
> eller så här
> http://www.peterwhitecycles.com/images/products/Pa
> cks/NLF1.jpg
>
> Väskorna kommer från http://www.carradice.co.uk
> som har många olika modeller och storlekar att
> välja på.
>
>
>
> De har oxå ett snabbkopplings-system(SQR) som
> bara lämnar ett litet fäste kvar på
> sadelstolpen efter att väskan har tagits av
> http://www.peterwhitecycles.com/images/products/Ra
> cks/sqrcarr.jpg
>
> I Sverige säljs Carradice av
> http://www.cykelnetto.com
>
>
>
> /Håkan

SQR altså!
Det där verkar ju tvärsweet, men var hittar jag väskan? Jag vill ha hela systemet väska och allt. E jag lika dum som vanligt?

Tillbaka
Topp