Pendlarcykel för "dåligt väder"..

• Trådstartare Trådstartare upa
  • Start datum Start datum

upa

Ny medlem
Behöver införskaffa en ny vapendragare för dåligt väder då det visat sig "omöjligt" att montera några vettiga skärmar på min gamle GT Course..

Har 1,5 mil enkel resa till jobbet på hyfsat platta asvalterade vägar och gillar att trampa så jag blir blå i huvudet men när hösten kommer och det blir blött o halt tenderar jag att välja bilen istället.
Den här hösten har jag bestämt mig för att försöka trampa mig igenom vintern så ofta som möjligt istället. (Kommer fortfarande välja bilen vid snöstorm och hällregn..) Vill även använda den sommartid men endast som alternativ vid dåligt väder samt ett par turer på grus och den typen av äventyr.
Är novis på det här med olika typer och försöker bena ut alla variabler för att hamna så rätt som möjlig med cykelvalet.

Endurance (typ Domane) är det jag tittat (snöat) in på mest och verkar ha det mesta men är det tillräkligt med 28-32mm däck för att kunna känna sig hyfsat balanserad när det börjar bli halt?

CX ser ju mer ämnad ut för tuffa tag och har plats för betydligt grövre däck men känner viss oro över att man blir "topptung" och ostabil på hala vägar när vevlager sitter högre och kedjestaget blir kortare?

Gravel verkar lösa problemet med lägre sittposition och längre kedjestag men har svårt att hitta modeller i vettiga priser..

Hybrid var jag nära på att köpa en i helgen som gick bara för att det kanske känns säkrare med rakt styre och få cykelköpet avklarat men tror inte jag kommer känna mig "inspirerad" och ha roligt...?

"Nästan" måsten är:
Hydraliska bromsar.
En bra grupp. (Typ 105 lr högre)
Rejsig men stabil.

Högt på önskelistan ligger även intern kabeldragning då jag tror de blir bättre skyddade samt underlättar underhållet.
Kolfiberram är ju roligt men inget måste..
Budgeten har jag tänkt mig ca 15' men kan tänka mig att sträcka mig högre om det finns motivation till det och självklart lägre så jag har mer dollars kvar att köpa fincykel i vår.. Begagnat känns helt klart intressant för att få mer för mindre..

Sååå.. Om det nu finns någon kvar som orkade läsa ända hit..?
Hur ska jag resonera? Har jag glömt något? Har ni tips på modeller att kika på..? Över/underdriver jag behovet?
Behöver hjälp innan jag blir tokig..

Tja, tråkigt men min Scott Sub 10 funkar fantastiskt bra för mina dagliga tremils pendlingar och underhållet är minimalt.
Roligt har jag på andra sorts cyklar.

Om du vill kunna köra med dubbdäck och skärmar är det I princip CX/Gravel som gäller. Jag skulle inte väga in alltför mycket i ett något högre BB, din tyngdpunkt bestäms också mycket av hur käpprätt du sitter på cykeln.

Men 15 kkr för 105 och hydrauliska skivbromsar? Det får du ju inte ens en Canyon för, kanske något White eller Planet?

Du vill inte ha hydrauliska skivbromsar för vinterpendling. Läcker, kärvar ihop, behöver luftas, måste slabba med att byta vätska för att den blir blöt. Självklart går det, men svårt att se att det är värt det.

Bra mekaniska skivbromsar med resinbelägg och rostfria enkla skivor håller bra, fungerar bra och är enkelt/billigt att underhålla.

upa sa:
Gravel verkar lösa problemet med lägre sittposition och längre kedjestag men har svårt att hitta modeller i vettiga priser.
Det borde inte vara några problem att hitta en lämplig cykel hos en näthandlare, och nu på hösten finns det gott om rea hos en hel del fysiska butiker här i Sverige
Tex denna 2017 Corratec C-Cross Disc 105 för 11990SEK hos: https://www.tcmcykel.se/cyclocross-gravel/2017-corratec-c-cross-disc-105
(men med mekaniska skivbromsar)

/Håkan

Den här skulle jag köpt: https://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/gravel-adventure-bikes/space-chicken
Apropå hydrauliska vs mekaniska skivor: skulle valt hydrauliska alla dagar i veckan. Bengts åsikt ovan hör nog till undantagen skulle jag tro. Jag har i alla fall aldrig träffat på någon vinterpendlare som testat båda som föredragit mekaniska (även om båda sorterna funkar och blablabla, men generellt ger hydrauliska mindre underhålll och stabilare prestanda).

Lejon sa:
Rymdkycklingen har varit uppe här tidigare, den verkade intressant även för mig. Men inte sedan jag upptäckte dess begränsningar,
bland dem; endast singelklinga fram och då med en maxstrl på 42.
Tyvärr.

Lejon sa:
Apropå hydrauliska vs mekaniska skivor: skulle valt hydrauliska alla dagar i veckan. Bengts åsikt ovan hör nog till undantagen skulle jag tro. Jag har i alla fall aldrig träffat på någon vinterpendlare som testat båda som föredragit mekaniska (även om båda sorterna funkar och blablabla, men generellt ger hydrauliska mindre underhålll och stabilare prestanda).
+1

/Håkan

Jo man kan argumentera för att singelklinga 42t är ett problem. För min personliga del ser jag det dock som ett stort plus. Hur TS ser på det vet jag inte, men platt miljö känns som en bra förutsättning för att kunna trivas med singelklinga.

42Tx12-25 9-delat funkar fint på min grus, gräs och vinter Cross Check. Vid 38T blev det dock lite surrigt över 45 km/h

Jag tror att helstel 29er är ett bra val för vintern. Helst 1*10 eller 1*11.

Hittar dock inga billiga, alla envisas med att sätta på någon och kass dämpare. Trippel fram verkar också vara grejen på billiga.

Oj.. Här har det hänt grejer..?
Helt klart ett logiskt val Pfaff och om n+1 gäller så lär det troligen bli så..
Måste erkänna att jag blev ganska ställd av ditt svar Bengt då allt jag läst pekat mot hydraliska bromsar.. Förstår vad du menar och kanske inte borde stirra mig blind på det men går nog på magkänslan i detta fallet.
Tackar för input NLC! Var nog pecis ett sådant svar jag behöver! Ställer om siktet till endast CX/Gravel! ??
Tack o bock för tips på modeller. Får läsa på lite om dem imorgon. ??

Angående utväxlingen är jag lite osäker.. Har idag Ultegra 6500 9 delat och ligger allt som oftast på stora klingan fram. Har aldrig ens varit i närheten av så branta backar att jag behövt lilla fram och de större bak men vem vet..? Kanske får man blodad tand med en CX..
Däremot har jag upplevt behovet av högre växel när benen går fortare än jag reder ut..
Har jag förstått saken rätt att CX oftare har lägre utväxling och Gravel tenderar att ha samma som vanlig landsvägshoj..?

Helstel HT är tryggare vid dåligt väglag, men mycket tråkigare. CX funkar bra för det mesta.

Jag har kuperat och mycket stopp och start, så singelklinga kommer aldrig att bli intressant. Beroende på hur det saltas innebär vinterväglag kraftigt ökat slitage på drivlinan. Ni som har singelklinga, hur mycket större är slitaget (för större borde det rimligen vara med snedare kedjelinje)?

Intern kabeldragning skulle jag helt bortse ifrån, har inte upplevt att det skulle vara någon issue.

Möjligen skulle en modern Tiagra kunna vara tillräckligt bra.

Hydraliskt alla dagar i veckan, men kanske något annat än Shimano då åtminstone deras billigare varianter tenderar att börja läcka vid oket. Har en uppsättning Avid Juicy 7 som har överlevt flera vintrar där underhållet bestod i att någon gång per år kolla och ev fixa om någon kolv började kärva. Borde flytta den från en cykel som bara står till någon som används...

Ja vad man har för kadens är rätt individuellt, men jag tror det är vanligare att man tror att man behöver tyngre växlar än vad man faktiskt gör om man testar med lättare utväxling.
Jag har som sagt 42 fram på vardagspendlaren, 11-25 bak. Saknar en tyngre växel endast när jag har medvind på den längsta rakan på ca 1 km där jag snittat ca 50 med den cykeln. Men allt under 45kmh är helt ok - sällan jag känner behov av högre fart än så. Men optimalt vore 46 eller 48 fram och 11-28 bak. Då skulle jag ha alla växlar jag önskar mig för grus- och asfaltsvägar jag tar mig an med den cykeln.

Nackdelen med hydrauliska skivbromsar på en vinterpendlare är, i min mening, att de funkar kanon ända till den dagen som kolvarna kärvar fast av salt och vägsmuts. Då blir det rätt trögt att ta sig hem...

Nu behöver jag inte bromsa särskilt ofta på min pendling så ett par lättinställda cantibromsar med "barrel adjuster" och fräscha gummin har funkat alldeles utmärkt för mig i ur & skur.

Med bra skärmar och en juste egolapp kan man om inte hålla sig torrskodd så åtminstone bli betydligt mindre blöt (och smutsig)

Ja, den är ju magisk..? ;)
Mitt stora problem har varit att när vägen är blöt sprutar det vatten upp i häcken från bakhjulet och upp på benen och i skrevet som sen rinner ner i skorna från hjulet fram..
Med skärmar monterade hoppas jag kunna undvika det problemet..?
Vattnet som kommer uppifrån lär vara lika blött men upplever det som ett mkt mindre problem.
Att oxå kunna använda bredare höst och vinterdäck är ett stort + som är nästa projekt att inskaffa även om det bara gör mig tryggare och inte så värst mkt torrare..

upa sa:
Var blött på vägen både till och från jobbet igår vilket som vanligt resulterade i dyngsura skor och och bib.. Så jag bestämde mig för att sluta vela och handla istället.
Det blev en Canyon! https://www.canyon.com/sv/road/inflite/inflite-al-9-0-s.html
Bra eller anus får tiden utvisa men har ni några synpunkter tar jag väldigt gärna emot dem..

Tack ALLA för hjälpen! ??

Blöt eller inte, jäkligt snygg cykel i alla fall ?

upa sa:
Var blött på vägen både till och från jobbet igår vilket som vanligt resulterade i dyngsura skor och och bib.. Så jag bestämde mig för att sluta vela och handla istället.
Det blev en Canyon! https://www.canyon.com/sv/road/inflite/inflite-al-9-0-s.html
Bra eller anus får tiden utvisa men har ni några synpunkter tar jag väldigt gärna emot dem..

Den cykeln lär du bli nöjd med även om jag personligen hade valt en annan utväxling på en cyclocross. Ska du mest köra asfalt så blir det nog bra ändå. Däcken är kanske det enda jag skulle byta på en pendlare för lite mer komfort. Schwalbe G-one allround 35mm kanske, eller varför inte 38mm bredd för ytterligare komfort. bra lättrullat däck både på grus och asfalt.

Tackar LesGrossman och BLEKINGE BAD ASS!!?
Blir kanske några turer i skogen men 99% kommer den rulla på asfalt i dåligt väder.
Pendlar idag med 28mm o det är komfortabelt nog för mig, men behöver däck som fixar blöta vägar med barr och löv bättre nu i höst så letar lämpliga bredare.

upa sa:

Har haft min i ca. 1.5 år och är väldigt nöjd hittills. Rullar ca 100 km/vecka till och från jobbet året runt.
28 mm GP4KS2 när det är plusgrader ute och 35 mm marathon winter när vägen börjar bli isig.
IMG_20170922_173959.jpg

BLEKINGE BAD ASS sa:
upa sa:

Den cykeln lär du bli nöjd med även om jag personligen hade valt en annan utväxling på en cyclocross. Ska du mest köra asfalt så blir det nog bra ändå. Däcken är kanske det enda jag skulle byta på en pendlare för lite mer komfort. Schwalbe G-one allround 35mm kanske, eller varför inte 38mm bredd för ytterligare komfort. bra lättrullat däck både på grus och asfalt.

Håller med. Har kört g-one 35mm som tubeless (trots att fälgarna inte är tubeless ready) ett halvår. Kört asfalt, grus och lättare stigcykling. Inte en enda punka och grym komfort!

Bengt-re sa:
Du vill inte ha hydrauliska skivbromsar för vinterpendling. Läcker, kärvar ihop, behöver luftas, måste slabba med att byta vätska för att den blir blöt. Självklart går det, men svårt att se att det är värt det.

Bra mekaniska skivbromsar med resinbelägg och rostfria enkla skivor håller bra, fungerar bra och är enkelt/billigt att underhålla.

kört med hydraliska skivbromsar, Shimano RS685 utan några problem här i Luleå, även när det vart -30c

sebastian_nurmela sa:
Bengt-re sa:

kört med hydraliska skivbromsar, Shimano RS685 utan några problem här i Luleå, även när det vart -30c

Några vinner ju på lotto också...

Går det att trampa 10 mil i veckan i Bohus året runt, så ska det f-n gå i nordöstra Skåne! Underbart när ens mål för vintern redan körs på samma cykel! Att äta upp sin sko för missade mål kan "hen" säga hur mkt "hen" vill men f-n va taggad jag är att faktiskt genomföra minst 10 mil i veckan denna vintern!!!

Lejon sa:
Den här skulle jag köpt: https://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/gravel-adventure-bikes/space-chicken

+1! Året runt pendlade i många år enbart med hydrauliska skivbromsar. Hade problem med en broms att oket läckte vid sträng kyla villet var ett kännt fel på dessa.

upa sa:
Går det att trampa 10 mil i veckan i Bohus året runt, så ska det f-n gå i nordöstra Skåne! Underbart när ens mål för vintern redan körs på samma cykel! Att äta upp sin sko för missade mål kan "hen" säga hur mkt "hen" vill men f-n va taggad jag är att faktiskt genomföra minst 10 mil i veckan denna vintern!!!

Det går även bra med 12-15 mil/vecka i södra Skåne.
Men det går lika bra med mekaniska skivbromsar, så vad är problemet? Egentligen?

Det gick även bra med navbroms och kompletterande v-broms på den tiden DET begav sig.

Tja.. Jag är övertygad om att du fixar det i högklackat, på enhjuling, i bikini, -18 med 65 graders uppförsbacke hela vägen Pfaff..
Men tyvärr är jag inte lika fantastiskt bra som du och måste därför sätta upp mina mål efter egna förutsättningar..

Om man diskuterar bromstypsval som signifikant parameter tänker jag att tillryggalagd distans inte nödvändigtvis är med i samma ekvation. Eller nåt.

upa sa:
Tja.. Jag är övertygad om att du fixar det i högklackat, på enhjuling, i bikini, -18 med 65 graders uppförsbacke hela vägen Pfaff..
Men tyvärr är jag inte lika fantastiskt bra som du och måste därför sätta upp mina mål efter egna förutsättningar..

Skrev du i rätt tråd? Denna har hamnat inatt handla om olika bromstyper, AFAK.
Men om jag pissade på din sirapsmacka ber jag om ursäkt, det var isf inte med avsikt.

Senast ändrad:
Lejon sa:

Jag får oändligt med problem med hydrauliska på vintern. Bytte precis både fram och inför vintern. Kolvarna förstörs av saltet, kärvar och läcker till slut. Men visst, mekaniska har sina nackdelar. Jag skulle nog valt hydrauliska igen.

tobiascyklar sa:
Föreställer mig att tiodelad ngt mindre känslig.
Slitagemässigt, liksom justeringskänslighet, tycker jag att 10 och 11-delat är (så gott som) likvärdiga.
Däremot tyckte jag att steget från 9 => 10-delat var större, map justering och slitagekänslighet alltså.

/Håkan

NLC sa:
Nackdelen med hydrauliska skivbromsar på en vinterpendlare är, i min mening, att de funkar kanon ända till den dagen som kolvarna kärvar fast av salt och vägsmuts. Då blir det rätt trögt att ta sig hem...

Nu behöver jag inte bromsa särskilt ofta på min pendling så ett par lättinställda cantibromsar med "barrel adjuster" och fräscha gummin har funkat alldeles utmärkt för mig i ur & skur.

Folk som inte kört ner några hyrauliska ok tenderar att vara väldigt positiva till dem. I den salta verkligheten är mekankska skivbromsar nog det bästa - fungerar pålitligt under långa tider. Endra rejäla nackdelen är tämligen frekvent justering om man cyklar mycket i regn.

Fälgbromsar är jättebra och en strålande konstruktion - så länge det inte regnar. De fungar då också iofs och jag pendlade 4 år nästan dagligen på en fälgbromsad racer - inga olyckor på grund av bristande bromsförmåga så visst fungerar det även om mekaniska skivbromsar känns lite tryggare för vinterpendling.

Hydauliska skivbromsar känns bra i butiken och låter så bra på internetforum, men i praktiken är de inte guds gåva till mänskligheten utan lider av mycket livslängds och pålitlighetsproblem samt är svåra att åtgärda i fält.

Btw så upplever ja 9-delat som sweet spot för pendling. Billigare delar, tillräckligt många växlar, lite mindre känsligt och ändå så att det finns bra kassetter av välja mellan. Vi kör det på 3 pendlingscyklar här hemma och det känns som rätt kompromiss.

#åsikt från min verklighet

Senast ändrad:
Men vilken tur JAG har då med en i-ur-och-skur-pendlare med BÅDE fälgbromsar OCH 9-delad drivlina. Win win liksom +)

Sweet spot: menar du 9-delad Sora eller äldre prylar med 9-delat? Tycker också det är liten skillnad på 9-d och 10-d för pendling. 8-d hade också gått om det varit lite mer känsla i Claris-reglagen.

jonja sa:
Sweet spot: menar du 9-delad Sora eller äldre prylar med 9-delat? Tycker också det är liten skillnad på 9-d och 10-d för pendling. 8-d hade också gått om det varit lite mer känsla i Claris-reglagen.

Är lite olika på cyklarna, men den som går mest har sora på sig. Dock 105 vevparti, KMC kedjor och ultegra kassett (enda 12-27 kassetten). Övriga cyklar har mtb reglage (deore) och vanliga billiga mtb kassetter.

Menar du ultegra 6500? De är ju fortfarande relativt dyra, en femhunk hos Rose. Minns när jag köpte en sån hos lbs här i stan 1998, 775 kr tror jag han tog. Vilka groteska priser det var på den tiden, var nästan billigare att köra bil.

Tillbaka
Topp