Pendlarcykel som klarar att skjutsa större barn.

Surftjejen

Ny medlem
Jag cyklar dagligen och gör gärna längre utflykter. Nu letar jag efter en bra stadscykel på vilken jag även kan skjutsa min 6-åriga (23 kg) dotter några kilometer varje dag. Jag har fått rekommenderat Pelago Capri men vill gärna höra vad ni tycker och om det finns några andra bra alternativ.
Jag är inte intresserad av elcykel.

Bilagor

• D4Rjdoa.jpg
    D4Rjdoa.jpg
    307.9 KB · Besök: 463
Jag cyklar så gott som dagligen med min 5-åring på en xtracycle-kittad Kona. Så jag instämmer i att Kona Ute eller någon annan longtail-cykel skulle fungera bra.

Cykeln tar mycket last och är inte nämnvärt tyngre eller annorlunda att cykla på än en vanlig cykel. Men bäst av allt är att dottern sitter bra och älskar att åka med.

E696BEBF-7904-4466-B811-FE0BDC58C565.jpeg

Radwagon släpptes i Europa idag, budget ellongtail. Har länge spanat på longtail o behöver el då vi bor högt. Har två barn på 6 o 8 som skall åka bak från dagis o skola.

Jag har en barnstol för större barn (upptill 35kg) på en vanlig hybrid. Det är en bobike classic junior.

Jag skjutsar dagligen min sjuåring till/från skolan med den och cyklar sedan vidare till jobbet. Hon sitter bekvämt. Stolen är rätt tung men jag tycker att det funkar bra.

Ingen nämner elefanten i rummet.
Bullit?

Vill nämna ”barnsadeln” macride också. Barnen slåss om att sitta fram mellan sade och styre.

Varför kan inte barnen cykla själva?
Mina barn fick i alla fall sitta på sin egen cykel och trampa från att de fyllde 3. Visst i början var väl inte farten alldeles imponerande men de blev fort duktigare och snabbare. Nu går de i skolan och har tyvärr så nära att det går fortare att gå än att cykla. Men nog märks det skillnad mot tiden på dagis när de fick röra på sig varje dag. De var mer lugna och harmoniska då när de fått ur sig den värsta överskottsenergin.

Jag har kört med Xtracycle-kitad cykel och två barn.
Med en Burley Piccolo kunde ett barn hjälpa till och trampa. Det gör skillnad.

Det man ska tänka på i det här sammanhanget är att cykeln bör vara så stor/lång att barnets tyngdpunkt inte hamnar bakom bakhjulets nav, för annars får man en obehaglig (och potentiellt farlig) hävstångseffekt som gör att cykeln lätt stegrar. Jag gick över från barnsadel till cykelkärra när jag började märka det på min cykel.

Janus82 sa:
Varför kan inte barnen cykla själva?

Är det många partier i stadstrafik blandad med bilar så ser jag många anledningar till att en 6-åring som ändå är väldigt skicklig cyklist för sin ålder kan vara bäst placerad bakpå.

Eller så kan det vara väldigt backigt, och en 6-åring som är bra på att cykla på platten inte fixar uppförsbacke med 30 höjdmeter på en 1 km lång pendingssträcka på hemvägen även om 6-åringen bromsar sig snyggt och fint nerför backen på väg dit.

Tänkbara alternativ baserade på erfarenhet från mina egna barn (som cyklar varje dag i alla väder inkl. djupsnö och packis, men där vi har haft arrangemang enl. ovan vid cykling i trafik samt när min dotter hade nämnda backiga sträcka till förskolan).

Det finns säkert andra högst rimliga alternativ till att trådskaparen önskar just de tips och rekommendationer som efterfrågas.

Surftjejen sa:
Jag cyklar dagligen och gör gärna längre utflykter. Nu letar jag efter en bra stadscykel på vilken jag även kan skjutsa min 6-åriga (23 kg) dotter några kilometer varje dag. Jag har fått rekommenderat Pelago Capri men vill gärna höra vad ni tycker och om det finns några andra bra alternativ.

Som jag ser det kan "stadscykel" innebära många olika saker i praktiken. På många sätt är MTB utmärkt i stan, eftersom man kan ta sig fram överallt oavsett om det är trottoarkanter, trappor, eller vad det nu kan tänkas vara. Å andra sidan kan man tänka att det är asfalt överallt så att man kan ha en mer gatorienterad cykel. Jag körde (gammeldags) MTB med ordentliga stänkskärmar i stadsmiljö i många år, men ruttnade till sist på utanpåliggande växelsystem och V-bromsarnas klossar som ständigt blev utslitna. Nu för tiden görs min dagliga pending på en cityhybrid (Nishiki 307) med integrerade växlar (trist vikt men minimalt underhåll), rullbroms (usel prestanda men minimalt underhåll) och fotbroms bak (en vajer mindre som fryser fast på vintern) och 42 mm-däck (hanterar elaka trottoarkanter och sådant, men jag kunde nog ha kört på smalare). Nu för tiden har dessa hojar (http://www.nishiki.se/kollektion/city/h-307) fått skivbroms fram och en mindre tilltalande prislapp än 2013 när jag köpte min...

Är Pelago Capri det du söker, d.v.s. en ganska traditionell damcykel av citymodell? Blir det tillräckligt stort växlingsintervall med bara 3 växlar?

En kompis gjorde mig härförleden uppmärksam på den här hojen, som till sitt nedsatta pris verkar vara väldigt mycket pang för pengen:

https://www.bikester.se/kona-esatto-fast-hybridcykel-gra-877710.html

Det är förstås någonting helt annat än Pelago Capri, men en riktig lättviktare som borde gå riktigt kvickt och vara rolig att köra dessa längre utflykter du nämner. Å andra sidan blir det mycket mer underhåll med ett utanpåliggande växelsystem, men det är ju en smaksak vilken kompromiss man väljer.

Tillbaka
Topp