Pendlarcykel - tips och köpråd

Hej!

Jag är på jakt efter en lite bättre pendlarcykel. För tillfället har jag två äldre cyklar som jag växlar mellan. Hade tänkt behålla ena som vintercykel med vinterdäck på när det är riktigt grisigt ute. Men tanken är att använda den nya året runt om det går.

Jag har 16km tur och retur. Cyklar varje dag året runt. Fin väg till jobbet med bara några 100 meter grusväg.

På jobbet står cykeln ute men hemma kan jag låsa in den.

Har fått lära mig byta smått och gott på de gamla cyklarna men vill gärna att det ska gå lite lättare serva den nya cykeln. Helst att den rullar på fint utan för mycket jobb. :)

Helst under 6k men kan vara villig att lägga lite mer. Förstår att man får det man betalar för.

Tänkte passa på nu när det är mellandagsrea om det finns något där ute.

Tacksam för lite tips :

Att ha en fin pendlarcykel förhöjer livskvaliteten. Jag brukar tänka att jag skall satsa mina pengar på saker jag använder ofta. D.v.s. att ha fina bruksföremål. Kaffekoppen på jobbet ger mig bra vibbar, pendlarcykeln, kaffekokaren ..... Så låter i mina öron bra att ha en pendlarcykel man gillar. Det gäller dock att förstå vad man är ute efter. Vi har alla våra preferenser. Dvs vad vi uppskattar med en cykel. Jag pendlar sedan 11 år med en Cresent August och har 10 km TOR. Har även provat att pendla med en Scott sub 10. Båda har innanliggande växlar och i stort sett underhällsfria. Scotten har har remdrift vilket i teorin gör den underhållsfriare (kan inte säga att jag upplevt detta utan snarare att den ibland har ett irreterande vinande ljud som är svåråtgärdat). Jag parkerar cyklarna inomhus hemma och utomhus på jobbet. Inte haft några problem med rost och är mycket måttfull när det gäller cykeltvätt. Hur är då cyklarna? Scotten är snabb och lätt (aluminium), Augusten inte så snabb och lite tung. Scotten har bättre balans men jag har aldrig trillat med Augusten. Augusten mer upprätt körställning varför man får lättare att hälsa på andra. Scotten (en röd sådan) är ful som stryk, Augusten är riktigt fin och brukar få många glada tillrop när jag kör på den. Så vilken pendlar cykel gillar jag bäst? Jag har haft Scotten lite längre än Augusten men i stort sett alltid valt Augusten så för mig är det viktigt att jag gillar cyklen inte hur snabb den är. Jag har modifierat Augusten genom att ha bytt till sjuväxlat nav och större drev bak för att spara knän. Mitt råd är sålunda att köpa en cykel du gillar och det är enkom du som vet vad du gillar.

Har kollat lite på forumet vad som är populärt.
Tex https://www.xxl.se/white-gx-ltd-2x10-22-gruscykel-unisex/p/1179896_1_Style
Inget som xxl längre säljer men något liknande. Det är ofta motvind både till och från jobbet nu för tiden :) så bockstyre är nog att föredra. Ska ta en tur till xxl och se och känna efter.

Hittade även denna

Hittar inte så mycket om deras cyklar. Nån som har någon erfarenhet?

Thhansen är nån sorts danskt svar på Biltema och handlar främst med bildelar och tillbehör.
Om deras kunskaper om cyklar är på samma nivå står skrivet i stjärnorna.

Har ingen aning om cykeln ifråga, men ska du ha den för pendling är nog ordentliga skärmar rekommendabelt, inte minst om du vill hålla nere underhåll och slitage.

Om nu cykeln står ute vid jobbet så ta en titt i nån lås-tråd också, tex:

Köp begagnat. 100m grusväg är ingen grusväg, det funkar ju utmärkt med en racer. Jag ångrar verkligen att min har rakt styre, skulle varit roligare med bock-.

Jag är på jakt efter en lite bättre pendlarcykel. För tillfället har jag två äldre cyklar som jag växlar mellan.
Vad har du för cyklar idag? Vad är det du är missnöjd med? Vad är det som du vill att den nya skall göra bättre?

Den säljs fortfarande, där den finns kvar i lager. Oslagbar till det priset.

vill gärna att det ska gå lite lättare serva den nya cykeln. Helst att den rullar på fint utan för mycket jobb. :)

Hittade även denna
Mekaniska skivbromsar är den bromstyp som kräver mest underhåll med återkommande justering m.m.

Men tanken är att använda den nya året runt om det går.
bockstyre är nog att föredra.
Helst under 6k men kan vara villig att lägga lite mer.
Vintercykling=Hydrauliska skivbromsar IMO, då bromsvajrar lätt fryser.

Hydrauliska skivbromsar + bockstyre=Hydrauliska broms & växelreglage

Hydrauliska broms och växelreglage > 6k

Vintercykling (hydrauliska bromsar), bockstyre eller lågt nypris. Välj två.

Senast ändrad:
Danskt biltema låter inte lockande. Hittade en till lovande kandidat https://www.decathlon.se/p/301734-2...4-demodelsize-200l/27301-demodelcolor-8502389

Ska se till att byta ut lås. Bra tips!
Om L passar är det ett bra köp. Någon här kommer att ha synpunkter på bromsarna TRP Hy/Rd; jag hade en cykel med liknande och fann dom vara bra men eftersom man är besatt av bromsar här lär du få veta att du kommer att dö om du väljer dessa.

Vad har du för cyklar idag? Vad är det du är missnöjd med? Vad är det som du vill att den nya skall göra bättre?

Den säljs fortfarande, där den finns kvar i lager. Oslagbar till det priset

Mekaniska skivbromsar är den bromstyp som kräver mest underhåll med återkommande justering m.m.

Vintercykling=Hydrauliska skivbromsar IMO, då bromsvajrar lätt fryser.

Hydrauliska skivbromsar + bockstyre=Hydrauliska broms & växelreglage

Hydrauliska broms och växelreglage > 6k

Vintercykling (hydrauliska bromsar), bockstyre eller lågt nypris. Välj två.
Idag har jag en navväxlad gammal trek med dynamo fram. Den är tung och går tungt. Köpte den för att ha på vintern eftersom min andra cykel, en äldre peak har problem med bakbromsarna på just vintern. De fryser så jag kan endast använda bromsarna fram.

Ska åka förbi XXL och kolla. Ska läsa på lite om broromstyperna. Är en hel djungel att hålla koll på tycker ja :)
väldigt tacksam för all respons.

6k är en väldigt liten budget, även om man bortser från faktumet att jag har konstiga referensramar.

Du behöver ju ha lås, skärmar och lampor som käkar upp stor del av budgeten om du ska ha dugliga saker. En cykel för de pengar som blir över är inte roligare än det du redan har skulle jag tro.

Rolig pendlarcykel kostar 25k. Duglig kostar 15.. Tänk de som kör bil - ett däckbyte är som att köpa en ny cykel! Tanka en gång som att byta drivlina. Skulle jag kunnat skrota min bil hade budgeten för pendlarcykel varit helt enorm! Mao tycker jag någon som pendlar alla dagar förtjänar en fin cykel!

Med 6k i budget blir det kompromisser såklart.

Mitt förslag (från en snål bakåtsträvande gubbe som inte har något emot att meka) är en "pendlar-CX" av den typ som var populär innan "gravel" kom. En sån cykel kan du få inom din budget, den har bockstyre, skärmar och kommer kännas relativt "sportig"/"rapp". Bromsarna kommer vara mekaniska (vajer) skivbromsar, så där är en kompromiss du får leva med. En sån cykel bör du få för ett pris så att du har råd att byta alla slitdelar och ändå hålla dig inom budget. Kedja, kassett, bromsbelägg, alla vajrar och höljen, däck.

En sådan cykel kommer kännas lite lugnare att parkera utanför jobbet än nån ny klenod för 25k. (hade du sen valt en cykel med fälgbroms så hade du knappt behövt låsa den. Om fälgbroms funkar eller inte beror mycket på hur vägen till jobbet ser ut, hur mycket man bromsar osv.)

Mecka kommer du inte undan hur du än gör.

Ett ihållande problem med Decathlon är att de intressanta modellerna nästan aldrig finns tillgängliga när man är köpsugen.

Tillbaka
Topp