Pendling eller resa till arbetet?

lindengbg

Aktiv medlem
God morgon.

Pågår en diskussion på mitt jobb om vad som innebär att pendla. Meningarna går isär så att säga.. Ordet cykelpendla tex, enl en kollega så finns ej detta uttrycket alls utan pendla anser hon är när man byter kommungränsen OCH har långt (minst 4-5 mil) till jobbet, antingen via bil eller kommunalt färdmedel.

Min andra kollega som cykelpendlar på ca 20 min gör således inte det utan bara cyklar till jobbet...

Jag kör bil 2.5 mil å anser det att pendla. Bryter dessutom kommungränsen men åker sen iof tillbaka i kommunen igen (Göteborg/Mölndal). Haha gbgs vägnät är fantastiskt..
Tydligen så pendlar jag inte..

Så, vad säger happykolkektivet?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pendling

Jag har 5km till jobbet, en kvarts cykeltid. Jag kallar det pendling. Bara inte idiotlångt ;-)

Huvuddelen i min värld är att det är en resa som görs fram och tillbaka dagligen. Som en pendel.

Senast ändrad:
Enda gången man inte pendlar, är väl när man har gångavstånd till jobbet. Jag hade 12 km enkel väg men jag cykelpendlade. Nu har jag 3 mil pch pendlar kommunalt.

Att pendla är att förspilla ungefär en timma av sitt liv om dagen på att förflytta sig utan att få något för det.
2,5 mil i GBG i bil kan utan tvekan bli pendling med tanke på köerna.
Att cykla är aldrig pendling för man förspiller ingen tid av sitt liv (utom möjligen på eftermiddagen när det regnar snöglöp och är motvind och man inte hinner ta omvägen över puben).

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> att det är en resa som görs fram och tillbaka dagligen. Som en
> pendel.

+1

Det där tycker jag är en tillräckligt bra definition. Enkel och klar utan krångligheter (såsom avstånd och gränser och sånt där).

En rutinresa som görs dagligen. Punkt. Att pendla.

Tycker den engelska definition av commute passar bra in på hur pendla används i svenskan.

ScreenShot2015-09-09at08.44.24.png

Likaså den svenska definitionen från wiktionary.org

ScreenShot2015-09-09at08.46.35.png

Senast ändrad:
Jag pendlar 3,2 mil enkel resa till jobbet och har pendlat i 5 år. Växlar mellan buss, bil och cykel.
Alla har sina fördelar.
För mig är tiden viktigast.
Åker jag buss kliver jag ur lägenheten 07.10 och kliver in igen 17.00. Känns ändå som helt okej.

De dagar jag cyklar ser jag det som den dagens träningspass då man inte är jättesugen på att ge sig ut en gång till efter det.

Men visst, ibland önskar man att man inte lagt den tiden på att transportera sig.

Appel skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > att det är en resa som görs fram och tillbaka
> dagligen. Som en
> > pendel.
>
> +1
>
> Det där tycker jag är en tillräckligt bra
> definition. Enkel och klar utan krångligheter
> (som avstånd och gränser och sånt där).
>
> En rutinresa som görs dagligen. Punkt. Att
> pendla.

+1

"Fram och tillbaka" oavsett avstånd.

Jobbar man hemifrån eller jobbet utförs i eller i direkt anslutning till bostad (tex fastighetsskötare som bor i fastigheten, präst som bor i bostad vid kyrkan, bonde på egen gård = ingen pendling.

Att prata om tid eller sträcka blir löjligt. Fem minuter promenad kan motsvaras av fem minuter på Älvsnabben (färja i Göteborg) eller några stationer pendeltåg, där inga rimliga alternativ finns.

Min gräns är att både själva transporten är trivial och inte kräver någon speciell insats och tiden är försumbar som tex 5 minuters promenad.

Oskar skrev:
> Kommer inte begreppet "pendling" egentligen från
> s.k. pendeltåg som går i s.k. pendeltrafik?

Det där namnet har jag aldrig fattat. Skiljer sig pendeltågens pendeltrafik åt från tunnelbanans pendeltrafik? De går från en startpunkt till en slutstation och tillbaka med depåstopp på lämpligt ställe...eller?

Vad som är betydligt mer relevant är att endast pendling som korsar MINST en kommungräns får läggas upp på Strava.

lindengbg skrev:
> Ordet cykelpendla tex, enl en kollega så
> finns ej detta uttrycket alls utan pendla anser
> hon är när man byter kommungränsen OCH har
> långt (minst 4-5 mil) till jobbet, antingen via
> bil eller kommunalt färdmedel.

Be henne sluta hitta på egna definitioner.

eiskall skrev:
> lindengbg skrev:
> -----
> > Ordet cykelpendla tex, enl en kollega så
> > finns ej detta uttrycket alls utan pendla anser
> > hon är när man byter kommungränsen OCH har
> > långt (minst 4-5 mil) till jobbet, antingen
> via
> > bil eller kommunalt färdmedel.
>
> Be henne sluta hitta på egna definitioner.

Försökt men hon är handfast i sin åsikt. Vi ventilerade det på en lunch med några andra å hon verkar ha med sig halva gruppen.

Appel skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > att det är en resa som görs fram och tillbaka
> dagligen. Som en
> > pendel.
>
> +1
>
> Det där tycker jag är en tillräckligt bra
> definition. Enkel och klar utan krångligheter
> (såsom avstånd och gränser och sånt där).
>
> En rutinresa som görs dagligen. Punkt. Att
> pendla.
>
> Tycker den engelska definition av commute passar
> bra in på hur pendla används i svenskan.
>
>
>
> Likaså den svenska definitionen från
> wiktionary.org
>
>

Jo att pendla är en resa fram och tillbaks är nog alla överens om.
Men vad är en resa? I min värld är det iaf minst 20-30 minuter eller ca 1mil på längden.

Sanningen:

Termen pendeltåg uppstod i Stockholmsområdet på 1960-talet i samband med omorganisationen och utbyggnaden av lokaltågstrafiken där. AB Storstockholms Lokaltrafik övertog den 1 januari 1967 ansvaret för lokal persontrafik på järnväg inom länet. Från den 12 maj 1968 ersattes de hittillsvarande lokdragna lokaltågen successivt med nya motorvagnståg. Dessa utformades med tunnelvagnarna som förebild och benämndes i medierna oftast just "pendeltåg". I det nya trafikupplägget "pendlade" tågen mellan förorterna utan att terminera vid Stockholms centralstation. Se vidare Stockholms pendeltåg. När likartade trafikupplägg introducerades i andra delar av landet kom begreppet ofta att användas även där. Här används termen generellt om lokaltågssystem i storstadsområden, alltså även som översättning av utländska namn.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pendeltåg#Termen

Klockor har pendel, färjor pendlar etc etc. Fram och tillbaka. Samma jäkla väg, A till B och vice versa varenda arbetsdag. Ibland tjatigt och trist.

Stockolms Stad (kommun) är skapligt stor så skulle det från mitt hem vara betydligt kortare om min arbetsplats låg i annan kommun. Så Strava har extremt fel definition.

Hur definierar kollegan pendel? Gamla golvurs pendel korsar inte heller någon kommungräns och har inte så lång färdväg ;-)

emilh skrev:
> Vad som är betydligt mer relevant är att endast
> pendling som korsar MINST en kommungräns får
> läggas upp på Strava.

check!

RN skrev:
> Om man inte passerar kommungränsen när man åker
> pendeltåg, åker man bara tåg då? :)

Nä, men du får inte logga det på strava ;)

Enligt SAOB:

PÄNDLA pän³dla²,
v. -ade. vbalsbst. -ANDE, -ING. (vanl. pendla)
[jfr t. pendeln; avledn. av PÄN DEL]

1) utföra pändelrörelse; ofta oeg. l. all. männare: svänga som en pändel, röra sig fram o. tillbaka likt en pändel. TT 1898, M. s. 107. (Lodhyvaren kastar) efter en pendlande rörelse med armen .. lodet så långt för-öfver som möjligt. 2NF 16: 959 (1911). (Dirigentens) takteringsslag skola ej vara en metronoms pendlande. ANREP-NORDIN HbKördir. 10 (1920). Svansarna (på hästarna) pendlade saktare, och till sist upphörde de alldeles att slå. LO-JOHANSSON Stat. 2: 169 (1937).

2) mer l. mindre bildl.
a) i fråga om ngns färd fram o. åter mellan olika platser. Vi pendlade i regel mellan olika Östersjöhamnar. ÖSTERGREN 1934.
b) i fråga om förlopp som liknar l. tänkes utgöra en rörelse fram o. tillbaka mellan två poler o. d. ARRHENIUS Värld. 166 (1906). (Rikard II) pendlade mellan den ljusaste optimism och den svartaste pessimism. GRIMBERG VärldH 7: 96 (1936).

Enligt 2a tycker jag det är klart att färd fram och tillbaka till jobbet är pendling, oavsett längd, kommungränser eller färdmedel.

Intressant det där med kommungränskorsandet. Betyder det att man bara kan pendla i Sverige eller andra länder med ett identiskt kommunbegrepp? Självklart betyder jobbpendling att man företar sig en resa fram och tillbaka mellan hemmet och jobbet. Med resa innebär inblandning av något sorts fordon, varav cykel är ett möjligt.

Det vore absurt om kommungränser hade med saken att göra.
Som Aliide kommenterade för ett halvår sen så kan kommungräns-överskridande vara betydligt kortare än inom kommunen.
T e x kan man bo i Solna och jobba i Stockholm kommun några få kilometer bort, eller o i Hässelby i Sthlm kommun med 2 mil till samma arbetsplats. Utan att dra något till sin spets.
Uppfostran av arbetskollega anbefalles! (om det inte "redan" har gjorts)

Edit: catching up

Senast ändrad:
Om man tar vuältan till jobbet och sen via Ekerö hem, har man pendlat då? Eller oscillerat bara?
En pendelrörelse är ju förresten lite som en flickstjärt, böjd och jämn och lite rund. Men en oscillering, det är ju mer komplext.

lindengbg sa:
God morgon.

Pågår en diskussion på mitt jobb om vad som innebär att pendla. Meningarna går isär så att säga.. Ordet cykelpendla tex, enl en kollega så finns ej detta uttrycket alls utan pendla anser hon är när man byter kommungränsen OCH har långt (minst 4-5 mil) till jobbet, antingen via bil eller kommunalt färdmedel.

Min andra kollega som cykelpendlar på ca 20 min gör således inte det utan bara cyklar till jobbet...

Jag kör bil 2.5 mil å anser det att pendla. Bryter dessutom kommungränsen men åker sen iof tillbaka i kommunen igen (Göteborg/Mölndal). Haha gbgs vägnät är fantastiskt..
Tydligen så pendlar jag inte..

Så, vad säger happykolkektivet?

Härjedalens kommun, säjer jag bara. Den omfattar landskapet Härjedalen...fast Kiruna kommun är dubbelt så stor.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_Sveriges_kommuner

Om jag cyklar till tåget, som i sin tur åker över kommungränsen, och sedan tar nästa cykel och cyklar till tåget. Har jag pendlat då? Eller är det bara tåget som har pendlat och att det är därför det kallas pendeltåg?

Att man ska passera en kommungräns för att kalla det pendling är ju bara trams. Däremot tycker jag det ligger ett visst krav på tidsåtgång och avstånd i begreppet. Jag ser inte min 7 km cykeltur till jobbet som pendling, det är lite för kort.

Tillbaka
Topp