Pendling i 20 km med Trekking Yosemite.

Andreluiz

Ny medlem
Hej,

Jag har precis köpte en cykel och egentligen vill jag bara testa lite om det skulle kunna fungera. Visste inte hur det var väggar och hur mycket trafik skulle vara eller om mina knäna eller rumpa skulle hålla och då köpte den billig cykel.
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/herrcyklar/trekking-28-21-vaxlar-2000040066

Efter 3 dagar kan se att trafiken är inte någon problem inte heller knäna. Cyklade imorse med lätt motvind och lätt uppförsbacke i snitt 24 km/h. Toppfarten på väg upp var det 39 km/h på en kort backe, jag försökte trampade lite mer men efter det känns att jag bara trampade i luften. Jag cyklade inte för att tävla mot tiden eftersom jag vill gärna se exakt vad finns på väg för att undvika någon punktering samt inte belasta för mycket cykel men vägen är jättefinna jag skulle gärna någon gång cykla snabbare. På den cykel har jag också en cykelväska med lite last på 7-8 kg. Tittade på vevparti och den är inte större en vanlig cykel och såg faktiskt andra trekking cykel med mycket större vevparti.

Hade sätt innan en kille som cyklade i polarflow den samma väg med en race cykel och han cyklade den avstånd på 28 minuter och jag cyklade med 35 minuter.

Fråga 1

Vad tycker ni om den hastighet som jag har på den cykel? Vad har ni själva som har trekking cykel? Jag kommer hit för att posta hur snabbt går på väg ner men gissa att det blir någon likadant.

Fråga 2
Kan jag använda använda den tyngsta växel 3 x 7 ( ibland 2 x 7) på en lätt uppförsbacke eller blir för mycket slitage på cykel?

Det är väl sällan cykeln som är en begränsande faktorn... Vad "en kille på racecykel" har för tid hänger nog även där en hel del på cyklisten. Att titta enbart på cykeln är som att hänga upp sig på vad någon som tar fantastiska bilder har för kamera.

Om du vill förbättra utväxlingen så byter du förslagsvis till en kassett där minsta drevet är 11 tänder; då går du från att ha "faktor" 42/14 = 3 till 42/11 = 3,8. Det kommer göra stor skillnad när du kommer upp i fart.

Eller, om du ska fortsätta cykelpendla, så tittar du snarast på en bättre cykel. Begagnad kanske.

Senast ändrad:
Nu vet jag inte vad det är för väg TS cyklar, men när jag pendlingscyklar är det inte speciellt stor andel av sträckan som jag ligger över 39 km/h, så för min del skulle ett sådant byte av kassett i alla fall inte betyda speciellt mycket för snittfarten.

Absolut. Mitt inlägg var mer ett påpekande att man inte ska tro att bara för att man gör sig av med trampa-luft-effekten så kommer snittfarten att öka dramatiskt och (ekvivalent) totaltiden att minska drastiskt.

Senast ändrad:
itisasitis sa:
Byta kassett kan lösa trampa i luften-effekten som beskrevs :)

Är det inte så att det är frikrans och inte kassett på denna cykel? I så fall blir det svårt att lösa det den vägen.

Kanske nytt vevparti (och kedja)? ...eller bara njuta av nerförbacken :-)

Byta vevparti och kassett kan vara en lösning att prova! Den kille som cyklade på 28 minuter såg väldigt sportig ut samt såg att det han gjorde den vägen 5 dagar i veckan, men kanske vill han inte svettas!!!. Klädsel har jag satsar en del från skor, jacka, shorts, t-shirt, och så vidare....

Hade motvind idag på väg hem då kunde inte cyklar snabbare en 33 km/h, men det har varit roligt att cyklar så länge. Ni som bor i södra skåne ( vellinge, Svedala) vilken tid blir ljust för att cykla i på morgonen i April och slutet september och vilken tid blir mörkt i på kvällen April/september? Även om man kan tittar på solnedgång och uppgång statistik är det ljusare mycket tidigare....

Att sätta igång och byta alltför mkt saker på den cykeln skulle jag inte råda till. Cykla på ett tag på den. Om du fortfarande tycker det är kul, satsa på en bättre cykel. Vill du byta något skulle jag satsa på ett par nya däck. Kan göra relativt stor skillnad till en inte alltför våldsam kostnad.

Nu är jag inte säker på att jag förstod ditt första inlägg rätt men cyklade du 20 km till jobbet på 35 min? I så fall en snitthastighet på 34,29 km/tim. På väg till jobbet???

Du behöver inte bekymra dig om cykeln, gå med i klubb och du kommer få sponsorcykel. Jobbpendling i 34 km/tim i 20 km, då klassas man (i min värld) som antingen galen eller som elitpendlare :)

En bekant köpte nyligen nya däck, sådana här:
https://www.planetx.co.uk/i/q/TYVIVOHY/vittoria-voyager-hyper-folding-tyre
Verkar bra och väldigt bra pris ju

Sadelpositionen kan göra en del för kraften också. Höjden är extremt viktigt, men även i längsled gör en viss skillnad om du vill få ut det yttersta av dina ben :)

Jag har cyklat med min cyclocross tre dagar i rad nu. Men idag tog jag min "Trekking-cykel". Fruktansvärt tungt i jämförelse. Brukar bara glida fram, nu fick jag liksom kämpa mer. Stor skillnad verkligen, du borde ta och prova några olika andra cyklar innan du slår till på något nytt. Så du är lite mer säker på vad du vill ha.

Hej!

Jag hade inte förklarade allt här.... den kille med race cykel tog ungefär samma väg och avstånd då var det cirka 16 km eftersom hans arbetsplats ligger " på samma väg" till mitt jobbet behöver cyklar ytterligare 4 km.

Jag ska ska posta här nästa gång som jag cyklar fort utan motvind.

Andreluiz sa:
Hej!

Jag hade inte förklarade allt här.... den kille med race cykel tog ungefär samma väg och avstånd då var det cirka 16 km eftersom hans arbetsplats ligger " på samma väg" till mitt jobbet behöver cyklar ytterligare 4 km.

Jag ska ska posta här nästa gång som jag cyklar fort utan motvind.

Oavsett vilket får jag gratulera till bra prestation. Nästan 35 km/tim i snitt till jobbet, det är jäääävligt snabbt i min värld. På en Yosemite Trekking

roller sa:
Gubbcyklist sa:
Oavsett vilket får jag gratulera till bra prestation. Nästan 35 km/tim i snitt till jobbet, det är jäääävligt snabbt i min värld. På en Yosemite Trekking

16 km på 35 minuter, jag får det till lite drygt 27 km/h.

Jag förstod det som om det var "den snabba cyklisten" som cyklade 16 km och TS 20 km. Fast jag kanske förstod fel.

Hej,

Jag går på semester imorgon, trött, och med extra last. Ska testa cykla på landsväg här runt Svedala och Vellinge och kommer med en snitt hastighet på 10, 15 och 20 km hastighet nästa vecka.

Tillbaka
Topp