Pendling och packning

baverjaveln

Ny medlem
Pendling och packning
Hej!
Jag tänkte börja cykelpendla men är lite fundersam kring det här med packningen. Vad har ni med er, hur tar ni med er det och finns det några problem relaterat till detta man kan räkna med att stöta på?
Vad tycker ni om pakethållare till racer?

Pendling och packning
Jag har kläder till arbetet i en ryggsäck. Jag lider inte av det, ärker knappt av den...vet att andra gör det och har det hellre på en pakehållare eller packväska. Jag duschar på jobbet och blir svettig oavsett ryggsäck på ryggen.

Pendling och packning
Jag har nog provat alla tänkbara packningssätt och har kommit fram till att ryggsäck funkar bäst för mig. Man sätter på sig den i hallen hemma och tar av den i omklädningsrummet på jobbet. Busenkelt och funkar oavsett cykeltyp.

Pendling och packning
Jag tycker att pakethållare och ev sidoväska funkar bäst om man har mycket packning. Men farten tenderar att sjunka o takt med att man gör om cykeln till lastbil. Racer och ryggsäck tycker jag är mest kompatibelt när lasten är lätt och ej skrymmande. Som vanligt, det beror på.

Pendling och packning
Jag skulle inte sätta på en pakethållare på en racer av det skälet. En ryggsäck med ett klädombyte + ev. en lunchlåda är såpass lätt att det inte är något problem. Enda grejen att ha koll på är möjligen om det är några långa remmar. Om ryggsäcken inte är vattentät stoppas kläderna med fördel i en plastpåse.

Pendling och packning
Nu har jag typ 1 km till jobbet så jag brukar oftast gå med innan har jag kört med både ryggsäck och axelväska.

Axelväskan är skönast att cykla med tycker jag. Även om jag fyller den med mat eller öl så blir den aldrig för baktung, vilket en stor ryggsäck kan bli.

Pendling och packning
Jag har ryggsäck med detta i:

Alltid: regnkläder i botten. Pump.

Varje dag: T-shirt, kalsonger, strumpor

En gång i veckan eller vid behov: handduk, tröjor att ha på jobbet.

Jag behöver normalt sett inte släpa på dator. Om jag oförutsett behöver jobba hemma går det med Citrix.

Jag har funderat på cykelväskor, men lutar mer åt att köpa en helt vattentät ryggsäck. Nuvarande överdragsskydd gillar jag inte.

Pendling och packning
Ryggsäck av mindre storlek funkar bäst för mig, har ibland axelremsväska av "bud-modell" om det finns behov av större saker och/eller varierad packvolym. Allt som sätts fast på cykeln tycker jag har blivit för bökigt att ta på/av i längden om man inte har väldigt lång pendling. Beroende på omklädningsmöjligheter kan man också överväga att bulka veckans klädesbehov till 1 ToR per vecka å cykla med bara det nödvändigaste resten av tiden.

Pendling och packning
För att förtydliga mitt inlägg lite jag håller på med onämnbara sporter och behöver ibland ha med mig mycket saker. Har inte pakethållare på racer utan har fler cyklar. Racer är för hyfsat väder, träning, bråttom. Dinousaurcross är för allt annat utom där kollektivtrafik tillkommer då är det Brompton som gäller.

Pendling och packning
Jag använder en cykelväska monterad på rack fram.

Fördelar: helt vattentät (ortlieb ÄR helt vattentäta), stör inte åtkomst till ryggfickor (här har jag telefon, nycklar, accesscard), det spelar ingen roll för min komfort om väskan är tung eller lätt.

Har även pendlat många år med ryggsäck men föredrar cykelväska. Pendlingen är ca 18km enkel resa.

I väskan har jag normalt 1-5 skjortor, 1-5 par strumpor+kalsonger, slang+pump, plånbok samt eventuella jobbgrejer (papper, dator etc). På torra dagar har jag ibland en regnjacka, när det regnar har den en tendens att vara kvar hemma. Murphy is watching...

På sommaren när man ibland vill cykla racer, kanske för att kunna sticka på långtur direkt efter jobbet, så försöker jag förutse detta så att skjorta redan finns på jobbet den dagen.

Pendling och packning
Ryggsäck på ryggen vid långpendling är ett pia. Jag brukar spänna fast den i barnstolen?
Mat,dator,kläder brukar vara med. Ca 5kg.

Senast ändrad:
Pendling och packning
Tack för alla bra svar! Är rätt inne på att sätta en pakethållare bak. Vad tycker ni om de modeller som finns att tillgå? Är det några särskilda funktioner eller egenskaper man bör kika efter?

Pendling och packning
Byter ombyte en dag i veckan då jag åker kollektivt. När jag cyklar har jag minsta Camelbaken med kort, pengar, nycklar, pump, extraslang, kedjelås, växelöra och verktyg.

Pendling och packning
baverjaveln sa:
Tack för alla bra svar! Är rätt inne på att sätta en pakethållare bak. Vad tycker ni om de modeller som finns att tillgå? Är det några särskilda funktioner eller egenskaper man bör kika efter?

Topeak har en smidig lösning där du lätt kan montera av och på deras väskor på deras pakethållare. Däremot sitter väskorna lite löst så att det rasslar mot fästet.

Senast ändrad:
Pendling och packning
Kör såhär men utan den lilla styrväskan vid jobbpendling, Caradise väska med Tubus lilla pakethållare

Bilagor

• L1010439.JPG
    L1010439.JPG
    297.5 KB · Besök: 793
Pendling och packning
Har gått över till pakethållare och Ortliebs vattentäta cykelväskor. Bara att lyfta av när man är framme, hur smidigt som helst och trevligare om man har lite pryttlar med sig. Dock sitter inte pakethållaren på räsern utan SS:en..

Innan, när jag hade skåp på jobbet så laddade jag upp med kläder där för ett tag framöver för att slippa ha väska. Det är det bästa.

Pendling och packning
Pakethållare och Ortliebväska. Tråkigt men väldigt funktionellt. Ligger bara matlåda och punkakit i väskan oftast men smidigt att kunna ta med dator, ett block, handla lite på vägen hem etc vid behov.

Pendling och packning
Pakethållare och VAUDE -väska. Går alldeles utmärkt att hänga av folk så det står härliga till, speciellt sånna med ryggsäckar! ;-)

Pendling och packning
Har en styrväska från ortlieb, lite planering med vad som behövs när. Men nu är jag så van att det sällan krockar. Har en liten tygpåse med remmar som nödryggsäck som ligger i botten om det skulle behövas.
Brukar behöva komplettera med ryggsäck 1-2ggr i månaden.

Pendling och packning
Har en helt vattentät rygga på 0,5 kg som rymmer 35L när det behövs. Märks knappt.
Alltid med
Vindjacka
Första hjälpen
Låsolja
Vajerlås
Pump O patron
Multiverktyg
Slang

Kallingar, strumpor och skjorta

Pendling och packning
Ryggsäck, måste ta med dator hem de flesta dagar. T-shirt/skjorta, underkläder, matlåda och ev. regnkläder i ryggsäck, handduk, jeans och en uppsättning med koftor och tröjor på jobbet (ja mitt klädutbud är lite nedprioriterat på jobbet, ev. föremål för lustigheter bakom min rygg, men värdigheten är väl borta den sekund man kommer in genom dörren med cykelhjälm, genomskinliga sportglasögon och neongul jacka).

Har funderat på det här med väskor på pakethållare men har inte tyckt det varit värt besväret att testa, behöver något ganska stort då det blir mycket grejer dom gånger man måste gå till gymmet. Har inte så långt (5 km) så ryggsäck funkar bra.

Senast ändrad:
Pendling och packning
Jag har pendlat med en sån här i 6 år och tycker den är överlägsen om man vill slippa ryggsäck.
SADELSTOLPSVÄSKA TOPEAK DYNAPACK 4 LITER SVART
Du får plats med verktyg, slang,liten regnjacka, matlåda och lite kläder

Pendling och packning
vilken/a "vattentäta" ryggsäckar använder ni?
vilken är er bästa och sämsta egenskap på er nuvarande rygga?
vad saknar ni på er nuvarande rygga?

Tillbaka
Topp