Pengar!!! Vad gör man...?

Noxter

Ny medlem
"Så jäkla gött!" var första tanken som dök upp i huvudet då lönespecen dök upp med slutlönen med betydligt fler och högre siffror än vad man hade väntat sig, men vad gör man? Numera är man ju fattig student och måste verkligen tänka på ekonomin, men ska man göra det man verkligen vill för pengarna och tjacka lite roliga saker, eller ska man vara student-snål och spara tills trånga dagar?
Fasen vad svårt det är när man har pengar men inte vet om man har råd att spendera dem, men samtidigt överlever ju alla andra studenter utan att ha "extrapengarna"... Blir nog något sköj! Någon som har nån bra idé..? :D

KÖÖÖÖÖÖÖP!!!! det blir fattiga dagar ändå...
Men då kan du trösta dig med det du har köpt...

de fattiga dagarna kommer lite tidigare bara...

Roger

Ta det lugnt alltså! Man har inte råd att leva som student utan extrapengarna. Man vill ju äta å dricka gott och dessutom kassetter, kedjor, kransar och övrigt slitage kostar. Så töm inte kontot är mitt råd.

/en som vet vad han talar om

Men om man gör en 50-50 då? Köper sig nöjd och sparar resterande pengar? Några tusenlappar täck gott och väl ett års kedjor och kassetter:D Blir ju helt klart något köp iaf! Det måste man....

Noxter skrev:
-------------------------------------------------------
> Men om man gör en 50-50 då? Köper sig nöjd och
> sparar resterande pengar? Några tusenlappar täck
> gott och väl ett års kedjor och kassetter:D Blir
> ju helt klart något köp iaf! Det måste man....

Det tycker jag låter som en bra idé.
Visst ska man unna sig en del leksaker, men jag skulle inte bränna hela summan. Det är förbaskat tråkigt när det dyker upp tillfällen att göra någonting kul och man måste avstå för att man har för mycket månad kvar i slutet av pengarna.

/s-o

Bättre att ligga lite lågt med pengarna. Trist med smart. Vad jag gjorde när jag pluggade? Handlade som satan på hösten och sålde saker för att ha råd med mat på våren! :)

"Tänk på att du måste amortera studieskulden!!! Och börja pensionsspara i tid!!!"
Mohahahaha! Jag ordnar vuxna prylar när det kommer, har ju jobbat två år och kännt mig så duktig så nu är det dags att leka yngling igen:D Nä men allvarligt så har jag redan stålar till 1,5 - 2 års studier så det lutar åt ett visst spenderande iaf! Som sagt bra att handla innan stålarna tar slut, ska nog skriva upp det;)

Noxter skrev:

> Nä men allvarligt så har jag redan stålar till
> 1,5 - 2 års studier så det lutar åt ett visst
> spenderande iaf!

Varför i helvete frågar du då?

Passa på och kolla noggrant på alla reor nu under höst och vinter!
Men glöm för allt i världen inte privatannonser för den delen..

...men spara gärna en liten buffert, till oväntade inköp av reservdelar eller pastan med tonfisk till slutet av månaden

Som sagt kööp! Finns pengarna där kommer du ändå spendera dem på skit, alltså riktig mat istället för budget-student-käket-som-funkar-trotts-allt. Den ända skillnaden kommer att vara att du inte märker av pengarna. Köp köp.

duke skrev:
> "Bäst att köpa upp alla pengar innan dom tar
> slut" - Pellefant

Hummm.... Var det inte Dia Psalma som sjöng så i en vacker hymn?

Men om man skall hålla sig till ämnet: Som student blir det knapert och om du sparar hälften och den summan räcker till slitage i ett år, vad skall du då göra de resterande 2-3 åren?
Var lite tråkig och snåla så kan du hålla liv i hojen och dessutom unna dig lite vardagslyx då och då när du tycker dig behöva det =)

Jag håller inte med Plumse.

Bättre att bränna pengarna på något kul och leva på existensminimum i övrigt.

/Mårten som äter studentmiddag bestående av pasta carbonara a la halvfabrikat just nu.

Ett himla tråkigt råd som du nog inte vill höra är att inte ta så mkt studielån om det går att undvika. Inte så kul att betala senare, önskar nu att jag hade lagt mina extrajobbspengar på det istället för kläder och sånt....

plumse skrev:
> duke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > "Bäst att köpa upp alla pengar innan dom tar
> > slut" - Pellefant
>
>
> Hummm.... Var det inte Dia Psalma som sjöng så i
> en vacker hymn?
>

Serietidningen Pellefant lades ner samma år som Dia Psalma bildades... :-)

Lotta B: Jag föredrar nog att leva drägligt nu och drägligt sen istället för total misär nu och lyx sen. Men det kanske bara är jag.

Dessutom råkar jag gå marginellt plus på mina studeielån, iaf hitintills.

Klart att man måste planera för framtiden. Köp kattmat för pengarna. Fint att plocka fram när pensionen inte räcker till.

plumse skrev:
> AHA! Så det var egentligen Dia Psalma som under
> pseudonym skapade den serien!

Bildades inte Dia Psalma genom att man slog ihop Strebers och Pellefant?

/Glenn

TiTeX skrev:
> stackare som har en massa pengar du itne vet vad
> du ska använda till...

Ett nytt "utanförskap"? En ny folksjukdom?

Ja Mårten, det är bara du som gillar tanken på att betala många tusen per kvartal i enbart räntor till CSN i måånga yrkesverksamma år :) Några få års sparsamhet som resulterar i att slippa det, är det en så kass deal egentligen? Själv så shoppade jag som sagt loss rejält, smart på lånade pengar :/

LottaB: Jag ogillar tanken på några år i sparsamhet där sparsamhet innebär att leva på halvt existensminimum i bästa fall. Det är illa nog att leva med fullt studiemedel. Sommarjobb ger bara ett jävligt litet tillskott (om man ens får ett jobb) så det är faktiskt inte ett realistiskt alternativ för många.

Sparpengar är väl ett alternativ, men dom räcker inte i 4.5 år om jag inte ska leva i total misär. Dessutom har dom pengarna en tendens att inte föröka sig lika snabbt om man plockar bort lite då och då...

Att kombinera kanske funkar men jag vill inte leva på sparpengar, alls.

Förhoppningsvis får jag den där ingångslönen på 26000 i månaden direkt efter plugget och då finns väl en realistisk chans att det hela liksom jämnar ut sig om man lägger på lite vettig löneutveckling på det.

Jag funderade lite på samma sak. Det lutar åt en sån här:

imac_2_20070807.jpg

Mårten skrev:

> Förhoppningsvis får jag den där ingångslönen
> på 26000 i månaden direkt efter plugget och då
> finns väl en realistisk chans att det hela liksom
> jämnar ut sig om man lägger på lite vettig
> löneutveckling på det.

Tja, det där var det poppis att ha som plan under IT-boomen, sen så fick många nyutexade inte ens jobb som skoförsäljare pga överkvalificering. Något CSN inte bryr sig om det minsta, de skall ha sina stålars oavsett om det finns en inkomst. Det skadar inte att gardera sig en aning inför framtiden, that's all...

Mårten skrev:

>
> Förhoppningsvis får jag den där ingångslönen
> på 26000 i månaden direkt efter plugget och då
> finns väl en realistisk chans att det hela liksom
> jämnar ut sig

Jag tror det fixar sig för dig. Mig tog det över tjugo år att kliva upp till den lönen, sen blev det till att kliva ner ett rejält steg under några år och sen sega sig upp igen... Med såna ingångslöner är det ren vinst att skaffa studielån.

Lotta B skrev:
> Mårten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Förhoppningsvis får jag den där
> ingångslönen
> > på 26000 i månaden direkt efter plugget och
> då
> > finns väl en realistisk chans att det hela
> liksom
> > jämnar ut sig om man lägger på lite vettig
> > löneutveckling på det.
>
> Tja, det där var det poppis att ha som plan under
> IT-boomen, sen så fick många nyutexade inte ens
> jobb som skoförsäljare pga överkvalificering.
> Något CSN inte bryr sig om det minsta, de skall
> ha sina stålars oavsett om det finns en inkomst.
> Det skadar inte att gardera sig en aning inför
> framtiden, that's all...

Jag gissar på att Mårten pluggar till civilingenjör i något ämne, och då är det nog rätt lugnt med jobben i framtiden: http://sydsvenskan.se/ekonomi/article214830.ece :)

Pluggar man något med lite mindre jobbchans så har du nog rätt i att man ska försöka ta lite mindre studiemedel.

jesaro skrev:
> Jag gissar på att Mårten pluggar till
> civilingenjör i något ämne...

Fniss!

Cicilingenjör... Pffffahahahahaha, jomenvisst så att hållfasthet 43.512 ger ett böjningsindex på 14 vilket resulterar i att bullshitkoefficienten landar på 18.

Jag ska bli såndär som alla hatar är det tänkt. En grå tråkig kostymnisse liksom.

Det eller fotbollsproffs.

Köp EN (1) riktigt fin leksak, som gör livet värt att leva, och vårda den ömt - den ska räcka mycket länge. Att äga och bruka åtminstone en enda riktigt fin, välskött och välfungerande pryl är ett slags mentalt andningshål som gör det lättare att orka med denna världens dumhet och ständiga vardagsförtretligheter, och ger mer ork att stå ut med den materiella misär du ändå lär bli dömd till under och efter studietiden. Så funkar det i alla fall för mig.

/Janne

Jag säger: det beror på.

Visst kan du konsumera en del roligt när du studerar (jag själv satte en del extrapengar på cyklar när jag studerade), men se till att bufferten och tryggheten ska komma först. Vad jag menar är att som fattig studerande så behöver man kanske inte den där teknikprylen som är omodern om ett halvår t.ex. Har du ett intresse (cykling eller annat) sätt då de extrapengarna på att hålla igång det intresset (men anpassa investeringarna efter dina inkomster, dvs satsa på sånt som du verkligen behöver (slitdelar) istället för sånt som man vill ha (kolfibertjafs)).

Nu när jag jobbar har jag möjlighet att hålla mig med cykelprylar som jag bara kunde drömma om då. Men jag klarade mig med lägre nivå då och klarade också ekonomin.

Man klarar sig på lite om man vill:

http://www.miljonar.blogspot.com

Tillbaka
Topp