Pepparspray mot hundar ?

Pepparspray mot hundar ?
Ett sätt att slippa bli jagad av hundar är väl att ta med en egen som jagar bort dem?

china-dog-on-a-bike.jpg ht=253

Pepparspray mot hundar ?
Den gamla tanten handskades ju bättre med hunden en polisen verkar ha gjort.... Att missa med skottet så de var tvungna att köra över hunden var väll mindre imponerande.

Pepparspray mot hundar ?
Tja, det jag har fått höra, av kravmaga instruktörer, med poliser i gruppen är att om någon skriker på dig och du känner dig hotad, då har du rätt att försvara dig. En smäll i nyllet är nog helt ok, det sades det då i alla fall. Nu ska du då kunna VISA att du kände dig hotad. Det är ju det som kruxet, känner du dig hotad, inom rimliga gränser, då får du försvara dig.

Är det dessutom en pundare får du försvara dig ännu mer utan represalier, så fungerar det i "Lagen är lika för alla Sverige"

Senast redigerad av en moderator:
Pepparspray mot hundar ?
Sen en sak till, om du hjälper någon som är utsatt för något, då har du samma rättigheter som den utsatta att "försvara" mot angriparen. Alltså har den som är utsatt rätt att slå tillbaka eller liknande, då har du samma rätt om du försöker undsätta personen.

Pepparspray mot hundar ?
Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------
> Sen en sak till, om du hjälper någon som är
> utsatt för något, då har du samma rättigheter
> som den utsatta att "försvara" mot angriparen.
> Alltså har den som är utsatt rätt att slå
> tillbaka eller liknande, då har du samma rätt om
> du försöker undsätta personen.

Precis, se Brottsbalken 24 kap 5§.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.HTM

Dessutom är det rätt intressant i sammanhanget VAD gaphalsen säger. Om vederbörande bara skriker att du är en idiot lär det bli duktigt svårt att motivera en käftsmäll i tingsrätten...
Iof finns ju putativt nödvärn (se tidigare inlägg) men som du säger ska du ju kunna bevisa att det fanns skäl för käftsmällen.

Pepparspray mot hundar ?
haha vilken tråd. känns som att resa tillbaka i tiden till 1800 talets vargrädsla. kanske dags att införa samlevnad mellan hund och människa i grundskolan??
kommer o tänka på när jag var ca 15-16 och bodde hemma hos mamma i lilla skövde och cyklade i skogarna där. vid ett av min favorit spår låg ett hem för förståndshandikappade, fick ofta väldigt olika bemötande när jag cyklade förbi där. för det mesta fick jag hejjar rop när jag cyklade förbi, men ibland kunde komma en kille springande så spottet sprutade och skrickandes att jag skulle dö för att jag cyklade där.
men efter ett par gånger som jag hade stannat och pratat med honom och visat cykeln så lugnade han ner sig. visade sig bara att han var nyfiken och lite avis och inte visste riktigt hur man skulle uppföra sig..
skulle vara intressant o se vad jag hade fått för reaktion om jag gått lös på en människa med samma förstånd som en hund med pepparspray och hårda cykelskor??.
sunt förnuft människor. hur skulle världens se ut om man började beväpna sig och ta till våld varje gång man blir lite rädd??

Pepparspray mot hundar ?
Jag cyklade bakom en kvinna på en raksträcka igår. Lös hund sprang till vänster i diket till vänster om cykelbanan. Okej, hunden lommar ut på vägen mot bilarna... Okej, nåja, bilarna hinner iallafall stanna. Tur det. En mycket måttlig (gör en rörelse med armen) reaktion från matte. Hunden lommar tillbaka till rätt sida. Kommer ikapp henne, cyklar förbi. Glad hund, märker jag. Cyklar förbi den också. Japp, den hakar på mig. Inte aggressivt utan försöker bara haka på. Inte ett pip från matte. Som hamnar längre och längre ifrån oss. Kanske är det mitt höga tempo som gör att den efter ett tag stannar och väntar in matte. Hur tänker man som hundägare?

Pepparspray mot hundar ?
geologen skrev:
> Suck... Varför går vissa så in för att vränga
> mina ord så? Att stanna om man är förföljd av
> en aggressiv hund, är knappast nåt alternativ..

För betraktaren finns det alltid andra (bättre) sätt att lösa problemen, än det sätt som väljs av den som hamnar i en cituation.

Pepparspray mot hundar ?
jochen88 skrev:
> haha vilken tråd. känns som att resa tillbaka i
> tiden till 1800 talets vargrädsla. kanske dags
> att införa samlevnad mellan hund och människa i
> grundskolan??
> kommer o tänka på när jag var ca 15-16 och
> bodde hemma hos mamma i lilla skövde och cyklade
> i skogarna där. vid ett av min favorit spår låg
> ett hem för förståndshandikappade, fick ofta
> väldigt olika bemötande när jag cyklade förbi
> där. för det mesta fick jag hejjar rop när jag
> cyklade förbi, men ibland kunde komma en kille
> springande så spottet sprutade och skrickandes
> att jag skulle dö för att jag cyklade där.
> men efter ett par gånger som jag hade stannat och
> pratat med honom och visat cykeln så lugnade han
> ner sig. visade sig bara att han var nyfiken och
> lite avis och inte visste riktigt hur man skulle
> uppföra sig..
> skulle vara intressant o se vad jag hade fått
> för reaktion om jag gått lös på en människa
> med samma förstånd som en hund med pepparspray
> och hårda cykelskor??.
> sunt förnuft människor. hur skulle världens se
> ut om man började beväpna sig och ta till våld
> varje gång man blir lite rädd??

cposkar.jpg ht=725

Ja vi, vi ska beväpna oss,
ja vi, vi ska beväpna oss.

bla bla bla

Pepparspray mot hundar ?
bjorre skrev:

> Attack! attack!

Dina kamphundar höll på att äta upp mina bollar.

Pepparspray mot hundar ?
Börjar bli ganska trött att bli jagad av pandajävlar när jag är ute på mindre vägar. Såg igår ett program med en gubbe som bodde bland katter och försvarade sig med pepparspray när det behövdes... Skulle man kunna använda det mot hundar också? Är det lagligt ? Kan de bli ännu mer agressiva när man använder det ?
Jag cyklar mycket på öde ställen i Dalsland, där det nu börjar bli gott om pandor... skulle pepparsprayen även funka om man råkade ut för ett otrevligt möte med en flock pandor?

panda.jpg ht=478

Pepparspray mot hundar ?
bjorre skrev:
> +1 på dom där pandajävlarna!
>
> Blev grovt rövknullad av ett gäng Koalor igår
> på vägen hem från jobbet.
> Nån borde göra något!

Ja, skicka koalorna till doktorn innan dom sprider smittan vidare.

Pepparspray mot hundar ?
Den stora sporten är ju att locka med sig hunden så långt bort som möjligt från husse/matte. Därför har jag alltid en bit korv med mig när jag är ute och cyklar...

/Fredrik

Pepparspray mot hundar ?
Jag blev överfallen av en sengångare vid ulrikdsdals golf i veckan. trodde aldrig han skulle blir klar. pepparspray lär iaf vara bättre än pepparpåsarna från donken. fippplandet med dem var nästan lika outhärdligt som sengångarens andedräkt.

Pepparspray mot hundar ?
s skrev:
> Ja, skicka koalorna till doktorn innan dom sprider smittan vidare.

Dom använde kondom, så du kan vara lugn.

Pepparspray mot hundar ?
Verkar som att vissa har läst för mycket aftonbladet kamphundar med dåliga ägare och blivit rädda för övriga hundar på köpet..

Visst kan jag tänka mig att en hund kan springa i ett hjul, men jag är ytterst tveksam till att en hund skulle käka upp cyklister som stannar för att mota iväg dom.

Pepparspray mot hundar ?
Jag har bivir biten en gång, kompis blev biten nu för ca 2 veckor sedan. Varje år är jag med om ett antal insidenter där jag blir stående med cykeln med en morrande jycke framför mig och en hundägare som lamt ropar "kom hit" på långt håll. Är detta något som jag ska acceptera bara för att det är gulliga djur som enligt ägaren alltid är snälla?

Pepparspray mot hundar ?
Stojje skrev:
> Jag har bivir biten en gång, kompis blev biten nu
> för ca 2 veckor sedan. Varje år är jag med om
> ett antal insidenter där jag blir stående med
> cykeln med en morrande jycke framför mig och en
> hundägare som lamt ropar "kom hit" på långt
> håll. Är detta något som jag ska acceptera bara
> för att det är gulliga djur som enligt ägaren
> alltid är snälla?

Kolla vad som gäller i din kommun, här är det koppeltvång innom detalgplanerat område.

Upplys ägaren om dennes ansvar.

Pepparspray mot hundar ?
schture skrev:
> Vilken sort?

Näcken, för min njutning skull... Koalor är rätt omtänksamma trots sin våldsamma natur.

Pepparspray mot hundar ?
Stojje skrev:
> Jag har bivir biten en gång, kompis blev biten nu
> för ca 2 veckor sedan. Varje år är jag med om
> ett antal insidenter där jag blir stående med
> cykeln med en morrande jycke framför mig och en
> hundägare som lamt ropar "kom hit" på långt
> håll. Är detta något som jag ska acceptera bara
> för att det är gulliga djur som enligt ägaren
> alltid är snälla?

Du vet inte hur söta de var som valpar. De vill ju bara leka.

Pepparspray mot hundar ?
Ååh, den knottriga. Det är till att vara lite exklusiv!

bjorre skrev:
> schture skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vilken sort?
>
> Näcken, för min njutning skull... Koalor är
> rätt omtänksamma trots sin våldsamma natur.

Pepparspray mot hundar ?
Oj, spenderade ett flertal timmar och plöjde hela tråden då jag inte trodde det gick att diskuera detta ämne på hela 6 sidor i forumet (är själv förkyld o febrig om någon undrar varför man slår ihjäl så mycket fritid frivilligt...). Är det någon som kan knyta ihop det hela och säga om det kom fram någon slutsats och allmän kompromiss om och huruvida det är ok att använda pepparsprey på hundar som upplevs aggressiva?

Rent spontant tyckte jag en viss majoritet verkar rekommendera den mjuka linjen med dialog och att stanna cykeln även om sidan som förespråkar våld i olika grader inte var totalt överkörd.

Har själv mött lösa hundar ett par gånger i sommar men ingen av dessa har varit aggressiva även om en ung schäferhanne vrålskällandes kändes ganska olustigt även om man inte är hundrädd. Polarn valde att stanna och köra mjuka stilen medan jag vände tillbaka 40m för att cykla runt eländet på en grusväg parallellt istället. Den hunden visste tillslut inte vem den skulle skälla på längre och kom då av sig samtidigt som matte hann ifatt. :o)

/FA

Pepparspray mot hundar ?
Så jävla bra tråd!!!

idag hade jag varit glad om jag hade haft något typ av vapen med mig. Tog en liten Crosstur och snirklade mig runt på Värmländska småvägar. det var ganska färdigsnirklat när jag kom fram till ett litet torp med dörrarna på vid gavel. I detta torp bodde två sura Boxerhundar, den ene dök direkt på pedalen och skon medans den andre cirkulerade och gjorde spontana angrepp mot framdäcket.
Det tog cirka 10min och ett antal NEJ innan de sakteliga drog sig tillbaka...

Tur att det inte var barn och vargar, då vet jag inte hur det hade slutat

Pepparspray mot hundar ?
Pepparsprej omfattas av Vapenlagen (1 kap. 3§ p. e) och det krävs därför vapenlicens för att få inneha pepparsprej. Om man innehar pepparsprej utan att ha vapenlicens gör man sig skyldig till vapenbrott (9 kap. 1§). Straffen för vapenbrott är:
- Vid ringa brott böter eller fängelse i högst sex månader.
- Vid brott av normalgraden fängelse i högst ett år.
- Vid grovt brott fängelse i lägst sex månader och högst fyra år.

Pepparspray mot hundar ?
Riktig pepparspray, ja. Däremot säljs det "självförsvarspray" på diverse ställen som inte alls är pepparspray, även om den ibland lite slarvigt kallas så.
Det är väl typ sprit och något riktigt jävligt färgämne (methylenblått?), på burk. Gör säkert jätteont att få i ögonen det också, och jag tror alla hundar ger upp jakten på direkten. Dessa marknadsförs i varje fall som licensfria... Tveksamt om det skulle hålla dock, med tanke på att en skruvmejsel också kan vara ett brott mot knivlagen om den bärs av fel person och av fel skäl.

Precis som med knivar handlar det om pragmatisk tillämpning och bedömningssport snarare än att läsa lagboken innantill.

Pepparspray mot hundar ?
6 månader i fängelse för att inneha en burk pepparsprej. Grejt! Rätt absurt vad lagen har att säga om självförsvar i det här landet. Polisen själva ger ju rätt löjliga svar när man frågar "om jag blir överfallen, hur mycket våld får jag då använda i självförsvar?" och svaret blir "inte mer än nödvändigt". När det kommer till en människa så kanske en käftsmäll räcker, kanske inte! När det kommer till en jävla schäfer så kanske det krävs att man drämmer in skallen med en sten för att den ska sluta...

Best case scenario är ju att man kan komma undan såklart. Fast om jag hade blivit jagad av en lös hund strax efter ett brutalt backsegment så blir det snarare engarde med mitt multitool än ett försök att trampa ifrån hundjäveln.

Pepparspray mot hundar ?
CW skrev:
> 6 månader i fängelse för att inneha en burk
> pepparsprej. Grejt! Rätt absurt vad lagen har att
> säga om självförsvar i det här landet. Polisen
> själva ger ju rätt löjliga svar när man
> frågar "om jag blir överfallen, hur mycket våld
> får jag då använda i självförsvar?" och
> svaret blir "inte mer än nödvändigt".

Nja, men å andra sidan ger man också väldigt stor höjd för hur man upplever hotet. Det vill säga, om du drämmer till en gång extra för att du fortfarande uppfattar angriparen som ett hot (kommer resa sig upp och ge sig på dig igen) är det en helt annan sak än om du bara matar på för att du är arg.

Å tredje sidan finns det dessutom ett undantag just för situationen där en normal person 'svårligen kunnat besinna sig', vilket man kan åberopa om just avvärjt ett allvarligare överfall eller blivit utsatt för kränkning.

Sammantaget har man i svensk lag ett mycket starkt skydd för självförsvar som också medger en hel del "övervåld". Det enda som skapar problem är om våldet är mer av vedergällningskaraktär än självförsvar, men det finns som sagt formuleringar som tar hänsyn till att i övrigt välartade människor kan reagera så under angrepp.

Bedömningssport var det, ja.

Pepparspray mot hundar ?
Att man ens funderar på att införskaffa något så oerhört plågsamt som pepparspray för att användas mot hundar är ju helt sjukt.
Det sjuka är väl ändå ägaren.. tyvärr har jag tagit hand om personer som blivit attackerade av lösa hundar och skadorna ser fan i mig inte trevliga ut. Så peppar spray är lindrigt i jämfört med det. Mvh C.Sj

Pepparspray mot hundar ?
Att man ens funderar på att införskaffa något så oerhört plågsamt som pepparspray för att användas mot hundar är ju helt sjukt.
Det sjuka är väl ändå ägaren.. tyvärr har jag tagit hand om personer som blivit attackerade av lösa hundar och skadorna ser fan i mig inte trevliga ut. Så peppar spray är lindrigt i jämfört med det. Mvh C.Sj

Pepparspray mot hundar ?
gbghenke skrev:
> Så länge inte hunden attackerar en så ser jag
> ingen anledning att attackera den. Oftast är det
> vanliga svenssonhundar som bara vill hälsa. Sedan
> att ägaren inte har tillräcklig koll på den så
> att den springer fram till folk utan att ha ett OK
> av husse/matte är ett annat problem.
>
> //H

Hundar ska hållas ordning på. Om en hund kommer i närheten av mig på cykel så ser jag till att den försvinner. Om inte vänliga uppmaningar funkar tar jag till grövre medel. En hund in i hjulet är inget jag vill uppleva. Jag skulle inte tveka att ha ihjäl en hund som på nåt vis utsätter mig för allvarlig fara.
Det här är bland det värsta jag läst här genom åren.

Pepparspray mot hundar ?
fredrikw skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bisarr situation? Vad är bisarrt med den? Jag
> har
> > varit en hårsmån från att uppleva den och
> andra
> > har upplevt den. Om det står mellan mitt liv
> > eller hundens, då räddar jag mitt eget. Jag
> tror
> > de flesta skulle göra samma val i den
> > situationen.
>
> Känner du någon som har dött av att en hund har
> hoppat in i cykelhjulet? Tror du verkligen på
> fullaste allvar att detta är en så stor risk att
> det är befogat att börja väga hundens liv mot
> ditt eget? Du måste driva med oss, för så
> korkad kan ingen vara... Din empatilöshet är
> bedrövande, det är levande varelser vi pratar
> om.

Jag är fullt medveten om att svenskarna är ett hundälskande folk, och att hundens väl så gott som alltid sätts före människors väl, men en tvärvurpa kan leda till nästan vad som helst, och vurpor pga hundkollisioner förekommer (se bara länken i nåt tidigare inlägg i tråden).
Men du har broms på cykeln? Och ögon att hålla uppsikt över omgivningen med? Planerad körning tror jag det kallas under körkortsundervisning...

Tillbaka
Topp