Petris Tråd om cykelfrågor

hm skrev:
-------------------------------------------------------
> troll
> tycker du ettan är för tung på racern ?
> i vilket fall är svaret nej

Vad då troll mår du bra eller?
jag undrar om ajg kan köra triple vevparti för att min framväxle har tre lägen alltså kompatiblem med triple vevparti, men jag undrade om mina vevarmar klarar tre klingor.
och ja 18 växlar är lite väl lätt tycker jag ok?

Det brukar finnas två lägen för storklingan på racern, för att man ska kunna hålla växelföraren borta från kedjan.

Hej
Exakt när jag växlar till stora klingan är det ett tryck enr till lilla är det 2 hopp?
så jag jag undrar om den är gjord för tre klingor eller 2?

Om det är 3 delat reglage o trippel framväxel går bra m. 3 klingor men tror du har dubbel framväxel. Men vad e problemet vill du ha fler växlar eller? :)

Petri skrev:
> och ja 18 växlar är lite väl lätt tycker jag
> ok?

Om du tycker att 18 växlar är för lätt, varför skulle du då vilja ha 9 lätta växlar till?

det var inte riktigt så jag tänkte det som men inser nu att 3 klingor fram itne gör nån större skillnad utan det är kaseten samt antal "tänder" på framklingan som avgör hur tung trampad racern blir :)

Jag instämmer i kören. Vad ska du med trippelparti till? Stilbrott, fler lätta växlar, nya prylar som du inte behöver, extra vikt, stilbrott, fler grejer som kan gå sönder, sa jag stilbrott?

Om du vill ha tyngre växlar så finns det tempoklingor med jättemånga tänder (typ 55), och "riktiga" tävlingskassetter (typ 11-23). Det borde ge tillräckligt stort motstånd, ha ha.

Helt ärligt undrar jag vilken kadens du brukar hålla. Visst, sådant är individuellt, men du klagar ibland över knäont och annat. Du kanske ska hålla dig till de växlar du har och helt enkelt öka trampfrekvensen?
Jag tyckte förut att det var macho att aldrig gå ner från stora klingan (53) och på min fixie hade jag alltid tunga utväxlingar. Men så insåg jag att jag orkar mycket längre pass (både tid och sträcka) om jag ökar kadensen och nu kör jag kompaktvevar, gubbkassett (12-25) och får sällan ont samtidigt som jag orkar mer. Prova själv! :)

Efter att ha följt den här tråden med skräckblandad förtjusning och utan att egentligen förstå Petris nivå av cykelmekarkunskaper inser jag nu att om du inte förstår till exempel kopplingen mellan kedjans längd och bakväxelns spänning så kanske du borde låta bli cykeln. I alla fall vad gäller mekandet. Se till att någon kommer och hjälper dig och visar hur du ska göra. Då är det mycket lättare att göra det själv nästa gång än om du ställer konstigt formulerade frågor på ett internetforum där en tredjedel av besökarna mest jävlas lite med dig.

Uppenbarligen är det ju flera stycken som vill hjälpa dig på plats. Släpp verktygen och låt dem visa dig hur det hela ska göras.

Petri skrev:
> det var inte riktigt så jag tänkte det som men
> inser nu att 3 klingor fram itne gör nån större
> skillnad utan det är kaseten samt antal "tänder"
> på framklingan som avgör hur tung trampad racern
> blir :)

Det var i alla fall skönt för din plånbok att du kom underfund med hur utväxling fungerar INNAN du beställde nya onödiga grejer den här gången! ;-)

I övrigt undrar jag också vad du har för kadens om du tycker att din nuvarande utväxling är för lätt. För du har väl inte kompaktvevparti utan 53/39? Om 53-12 inte räcker för dig som tyngsta växel så borde du börja tävla på elitnivå... :-)

Utväxling för en riktig karl:

operao_stayer.jpg

inte kompakt vevparti nej det har jag inte.
men jag kan ligga på minsta bak största fram en hel del givetvis går man ju ner i växlar vid backar som är långa elelr branta (vem gör inte det)
Men i övrigt känns det lite lätt, kanske inte kna cykla ppå minsta bak största fram i 10+mil men ganska länge iaf.

Har du cykeldator? När du ligger på stora fram + minsta bak, vilken fart håller du då ungefär?

Inte för att jag är norm, men bara för att illustrera med mina egna erfarenheter: För mig är tyngsta växeln 50-12, och den använder jag i ca 65 km/h och snabbare, dvs typ två korta ögonblick per år, ha ha.

Vid normal marschfart (30-40 km/h) använder jag stora fram och tredje, fjärde, femte, sjätte drevet bak, lite beroende på. Tror inte att jag är direkt ovanlig med dels denna kadens, dels denna prestationsnivå.

Petri skrev:
> inte kompakt vevparti nej det har jag inte.
> men jag kan ligga på minsta bak största fram en
> hel del givetvis går man ju ner i växlar vid
> backar som är långa elelr branta (vem gör inte
> det)
> Men i övrigt känns det lite lätt, kanske inte
> kna cykla ppå minsta bak största fram i 10+mil
> men ganska länge iaf.

Du ligger alltså på tyngsta växeln (53-12 eller 53-11) i rätt många mil på platten. Antingen:
A. Är du en fruktansvärt stark cyklist, eller
B. Ligger du på en extremt låg kadens.

Jag gissar på B. Som ett exempel så ger 60 i kadens (vilket är väldigt lågt) ca 35 km/h med 53-12, och jag tror knappast att du brukar snitta 35 på dina rundor?

Prova att använd lite lättare växlar och trampa snabbare istället. Då kanske du slipper en del av dina knäproblem på köpet. :-)

Edit: eller 33-34 km/h kanske det blir, men skit samma.

Senast ändrad:
håller mellan 29-38km/h med full utväxling därav en tyngre kasett så jag får nån jädra utmaning av det hela, man kan säga så här racer vrom mtb pust stånk stönmen mtb är för mig nästan 3x tyngre än racer är och då är ajg sällan på fuull utväxling påmtb´n det har hänt att jag fått använda största klingan på mtb´n men inte lika länge som på racern.

Petri skrev:
> håller mellan 29-38km/h med full utväxling
> därav en tyngre kasett så jag får nån jädra
> utmaning av det hela, man kan säga så här racer
> vrom mtb pust stånk stönmen mtb är för mig
> nästan 3x tyngre än racer är och då är ajg
> sällan på fuull utväxling påmtb´n det har
> hänt att jag fått använda största klingan på
> mtb´n men inte lika länge som på racern.

Men utmaningen ligger väl inte i att komma så många meter som möjligt på ett tramptag? Och bara för att du klarar av att hålla 29 km/h på 53-12 så tror jag inte att du skulle klara av "det dubbla", dvs 58 km/h på 106-12 (om det nu fanns en sån klinga). Eller jo, det gör det ju, se min bild några inlägg tidigare, ha ha!

EDIT: Seriöst, det vi försöker säga är: Trampa snabbare! Där har du nyckeln.

Senast ändrad:
vader skrev:
> Har du cykeldator? När du ligger på stora fram +
> minsta bak, vilken fart håller du då ungefär?
>
> Inte för att jag är norm, men bara för att
> illustrera med mina egna erfarenheter: För mig
> är tyngsta växeln 50-12, och den använder jag i
> ca 65 km/h och snabbare

Ungefär 132 i kadens alltså innan du tycker det är dags att stoppa i tyngsta växeln...? (Räknat på 50/13, hjulomkrets 210cm och 64km/h).

Det var inte du Petri, det var Vader. Nä 132 i kadens är det nog inte så många som cyklar med. Ligger du runt 80-110 så är det väl ungefär vad andra trampar.

InlineOla skrev:
> vader skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har du cykeldator? När du ligger på stora fram
> +
> > minsta bak, vilken fart håller du då
> ungefär?
> >
> > Inte för att jag är norm, men bara för att
> > illustrera med mina egna erfarenheter: För mig
> > är tyngsta växeln 50-12, och den använder jag
> i
> > ca 65 km/h och snabbare
>
> Ungefär 132 i kadens alltså innan du tycker det
> är dags att stoppa i tyngsta växeln...? (Räknat
> på 50/13, hjulomkrets 210cm och 64km/h).

Jag var lite ironisk, men det framgick visst inte. Det jag menar är att jag sällan använder de tre tyngsta växlarna, eftersom jag sällan kommer upp i några "höga" hastigheter. I alla fall inte några längre stunder på platten.
Jag skrev ju också att jag mestadels håller mig mellan 30 och 40 km/h och vilka växlar jag använder då.

vader skrev:
> Jag var lite ironisk, men det framgick visst inte.
> Det jag menar är att jag sällan använder de tre
> tyngsta växlarna, eftersom jag sällan kommer upp
> i några "höga" hastigheter. I alla fall inte
> några längre stunder på platten.
> Jag skrev ju också att jag mestadels håller mig
> mellan 30 och 40 km/h och vilka växlar jag
> använder då.

Nä den ironin var inte så enkel att upptäcka:-)

Hursomhelst. Petri, det finns tabeller på nätet och det pratas om "gear inches" hit och dit.
Du nämner själv kadens 90.

Prova denna enkla formel:
kadens x tänder fram / tänder bak x 0.126

Det ger den hastighet du "ska" hålla vid en viss växel.
Faktorn 0.126 kommer från antagandet att däcksomkretsen är 2.1m, som InlineOla också använde tidigare.

Exempel: Kadens 90, stora klingan fram (53 tänder) och minsta drevet bak (12):

90 x 53 / 12 x 0.126 = 50 km/h (ungefär)

Om du vill hålla 90 i kadens ska du med andra ord färdas i 50km/h på din tyngsta växel.

Här kan du fylla i dina värden såsom antal tänder, däcksdimension mm och få ut rätt mycket matnyttigt:
http://www.machars.net/bikecalc.htm

Det finns säkert bättre verktyg, men jag orkar inte leta.

Ursäkta dum fråga från en som bara sporadiskt följt tråden, men vi pratar två olika cyklar här va, eller är det fler?

ok ja då kanske 18 växlar inte är så illa iaf. hehehehehehe för nå 50km/h har jag aldrig nått ens för nån sekund men har vä lyckats nå 43km/h men hålla den hastigheten i flera mil klarar jag inte oavsett hur mycket jag cyklar, på en säsong då måste jag typ ligga på trainer,skidor,mtb en hel vin ter sedna landsvägen när snön försvunnit tills det är trainer dags igne.
Då kaneske jag akn hålla 37km/h i flera m,il 7,4 mil på runt 2h är det bästa jag gjoprt.
Men när du lägger upp det så, så förstår jag att 18 växlar kanske räcker.
Men en 11-23 kaset mot den 11-25 jag ahr nu kommer nog att utmana mig ordentligt :)
hehehhehehe ska nog spara den där formeln och använda mig av den

tack nu vet jag att jjag nog itne kommer upp 50km/h på full utväxling heheheh

37 coh 37 men 32-34 iaf.
På en 4mil eller en 7mila runda utan stormvindar då :)
jepp solo men det är en bra sommar det i år hade jag nog inte snittat det iaf. :)
dels pga mitt knä men när knät håller och jag har haft en bra försäsong så då kna ajg snitta det, men inte på en 10+mil runda, då är snittet under 30km/h men då är vi fler som samcyklar också :)

Du har inte tänkt på att dina knäproblem delvis kan bero på att du envisas med att ligga på tyngsta växeln och nöta? ;-)

Prova som sagt att gå upp i trampfrekvens och kör på lite lättare växlar istället.

Med 53/39 och 11/23 så kommer du i princip att ha samma utväxling som proffsen i Tour de France, det är verkligen inte tyngre växlar du behöver. Och dina tyngsta växlar kommer inte att bli det minsta tyngre med 11/23-kassett istället för 11/25-kassett, men det kanske du visste...

tänkte 39-52 fram denna gång samt 11-23/21 kasett.
men ska kolla på kasetten som satt på racern me tror det är 11-25 det är iaf. en HG-50 har jag för mig :)

ska rikta mig på en bättre säsong nästa år på racern samt lite mer MTB även omdet inte blir
stigar och dylikt men iaf.
har i sommar pga. Knät bara kör lilla fram 4-5 klingan bak för att knätt skulle hålla bättre.

För en liten stund trodde jag tråden kanske skulle dö, men som jag hoppades på verkar den vara odödlig, likt Petris törst efter cykelmek =)

Petri skrev:
> tänkte 39-52 fram denna gång samt 11-23/21
> kasett.
> men ska kolla på kasetten som satt på racern me
> tror det är 11-25 det är iaf. en HG-50 har jag
> för mig :)

Som flera redan sagt: Att byta kassett kommer inte på något sätt att ge dig en tyngre tyngsta växel. Skillnaden mellan 11-25, 11-23 och 11-21 ligger bara på de 3-5 största dreven. Däremot kommer de framklingor du tittat ut ge dig en lite lättare tyngsta växel än i nuläget.

> ska rikta mig på en bättre säsong nästa år
> på racern samt lite mer MTB även omdet inte blir
>
> stigar och dylikt men iaf.
> har i sommar pga. Knät bara kör lilla fram 4-5
> klingan bak för att knätt skulle hålla bättre.

Det här stycket (för det är faktiskt bara ett!) sparade jag mest som ett pedagogiskt exempel på hur svårt det är att förstå dig, på grund av egentligen ganska små konstigheter i ditt sätt att skriva. Det tog mig tre genomläsningar för att ungefär förstå vad det här betydde.

Tips från språkpolisen:
- Börja meningar med stor bokstav, så är det enklare att fatta var du startar.
- Bryt inte rad utan anledning, särskilt inte mitt i meningar, utan håll ihop det som hör ihop.
- Läs igenom det du skrivet, som om det skulle varit skrivet av någon annan, och se om det är begripligt. Om inte, försök förtydliga!
- (Släng inte in stor bokstav mitt i meningar, det blir jätteskumt. Gissar att din telefon ställt till det här.)

Petri skrev:
> Så om jag vill ha tyngre utväxling hur bör ajg
> då gå till väga?

Läs (och förstå!) något av de svar du fått som förklarar hur utväxling fungerar. Du har en ganska lång men tydlig genomgång från vader lite längre upp på sidan.

Du behöver inte tyngre utväxling har vi precis kommit fram till. Träna in ett körsätt där du ligger på högre kadens istället. Det är bättre för resultaten och det är bättre för din kropp - särskilt dina knän som du ju säger att du har problem med.

oki
Jepp högerknät är det sm är skadat.
det är nånting med senan som fäster under knäskålen orsakad mest troligt av för hög belastning vid träning på gymmet.
sedan är det förslitningen på knäleden samt nån utgjutning på knäleden.
Trevligt va?
så ahr köpt ett speciellt knäskydd som anpassas efter mått på benetoch knät.

ja men då så får fortsätta harva på dessa växlar tills jag mår bättre i knät vilket jag hoppas innnerligt jag kommer göra med tiden.

Tillbaka
Topp