Philipslampan Gen 2 - the tråd!

Miracle skrev:
-------------------------------------------------------
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så nu får Miracle förklara närmare hur
> > blinkningarna har varit så att vi kan
> fortsätta
> > analysera det här ;)
>
> Lite svårt när man inte var på plats. ;)

Äsch. Jag scrollade visst lite långt när jag skulle kolla vem som skrev frågan ;)

Var nog en av de första i Sverige (utmaning:)...) att äga Philips Gen 2. Visste inte då vilken tur jag hade då Gen 1 tagit slut i lagret. Jag har upplevt _allt_ som beskrivits här i tråden, dåligt fäste,dåliga batterier - och därigenom dålig "brinntid" och mycket annat.

Ovetande om denna tråd så gav jag monstret en ny chans och köpte bästa laddaren & bästa batterierna för några veckor sedan. Vilken skillnad! Batteritiden är fortsatt begränsad förståss men jag kan köra på heljus ToR jobbet eller minst 3 dagar på om jag växlar hel/halv(kanske mer).

I mörkret, på skogsstigar blir man så glad över ljuset och som andra nämnt gör man sig synlig på ett ett helt annat sätt än tidigare och som det verkar utan att irritera omgivningen.

Hoppas att fler tillverkare satsar på liknande produkter med bra ljusbild, kombinera med bättre brinntid och fäste (och möjligen utseende) så är det ju oslagbart:)

Tack för tips om att reklamera fästet och all annan bra info!

Senast ändrad:
Activeride är borta från BD också, en totalflopp!

> Hoppas att fler tillverkare satsar på liknande produkter med bra ljusbild, kombinera med
> bättre brinntid och fäste (och möjligen utseende) så är det ju oslagbart:)

Tja, på 2-3 år har det inte dykt upp några jämbördiga konkurrenter, förstår ärligt talat inte varför det ska vara så svårt. Konkurrenterna kan visa upp bättre batteritider, men inte matchande ljuskägla. Inte utan att man ser fram emot Gen3, när nu den kan tänkas komma?

Senast ändrad:
Gen1 fästet är sådär ärligt talat. Såg nu att när man drar åt ratten så tvingar den isär skänklarna så att de ser ut att vilja hoppa ur led. Det 2-delade sätet som tar emot rattens koniska del pressas isär om man tar i lite för att få krampan att sitta. Och ratten går tungt mot sätet. Skruttig konstruktion.

En av Rose's kunder klagar också på detta: Gabel auf die die Schraube aufläuft ermüdet und spreizt sich. Man hat aber wenig Wahl. man muss die Schaube ordentlich anziehen, damit die Lampe hält

Och fästet som reservdel får bara betyg 3.5 http://www.rosebikes.se/artikel/phi...ike-light/aid:409754#product_detail_info_tabs vilket jag tycker är i överkant. Själva lamphuset är utmärkt, fästet är halvskräp och billigt i utförandet. Och så ser det ut hos konkurrenterna också i de flesta prisklasser, i rättvisans namn.

Trixet är att ha hockeytape under så att man inte behöver dra åt fästet för hårt. Sedan har jag skaffat en massa gen1 fästen som back-up. Någn bra konstruktion är det dock inte.

Ok du menar sån här kladdig 'tjärväv'? Kanske vanligt isolerband också räcker? Ja problemet blir tydligt när man är tvungen att dra allt vad man orkar, som i mitt fall med diametern 31,8 och gummiplupparna borttagna. Då är det hårdplast mot polerad alu, som greppar dåligt.

Sen saknar jag också lite styrningshjälp när lampan ska skjutas in i spåret. Lite trixigt ibland att hitta ingången, tex om man står i mörker med tjocka vantar.

Låter som att det polerade styret är boven. Jag har inga problem med att behöva dra åt så att fästet bångnar på mitt styre och i övrigt samma förutsättningar, tjockaste delen och inga gummipluttar. Då är mitt styre ändå halvblankt.

Onekligen, måste vara photoshoppad, tom knappen har de fått vit ;)

Har Rose slutat slänga med gen1-fästet i kartongen möjligen?

Senast ändrad:
jonja skrev:
>
> Har Rose slutat slänga med gen1-fästet i
> kartongen möjligen?

Kanske. Framgår inte riktigt i blogginlägget varifrån det exemplaret kommer mer än att det är "lånat". Kanske ägaren inte vill plocka av sitt gen1-fäste efter att ha minitiöst ställt in det för optimal ljusbild?

Här är möte med MJ808 resp Philips inställda på '3m framför hojen' (som låter orealistiskt lite, är det nån här som har sin lampa så lågt?)

jonja skrev:
> Ok du menar sån här kladdig 'tjärväv'? Kanske
> vanligt isolerband också räcker? Ja problemet
> blir tydligt när man är tvungen att dra allt vad
> man orkar, som i mitt fall med diametern 31,8 och
> gummiplupparna borttagna. Då är det hårdplast
> mot polerad alu, som greppar dåligt.
>

Exakt, hockeytape är lite kladdig på båda sidor = större friktion = behöver inte dra åt fästet lika hårt = fästet håller bättre.

Nu kan även jag sälla mig till raden av folk som gör tummen ner åt gen-2 fästet. Körde i skogen i kväll och hade dragit åt med polygrip. Det kom en nerförsbacke, förstemannen drog iväg med fin fart, sen jag. Halvvägs ner blev underlaget plötsligt sämre med grova stenar som man delvis måste runda. Det tragikomiska är att precis när man verkligen behövde lyset för att bemästra underlaget så vek lampan ner sig helt och sikten försvann, blev tvungen att bromsa så att tredjemannen körde in i mig och vi gjorde varsin otb och jag plöjde grus med ansiktet och bockade glasögonen så att jag såg dubbelt i fortsättningen.

Mina komplimanger till Philips ingenjörer som med sedvanlig tysk noggrannhet konstruerat detta fäste och en tulpan till Philips testinjenjörer som testat det utan och innan under en mängd olika förhållanden och körcykler. Hade lampan lyst dåligt hade det gjort mindre. Men när det lyser bra så vill man utnyttja det och när man gör det så försvinner lyset abrupt. Man känner sig bedragen och lurad när det händer. Jag hade lätt kunnat slå ut framtänderna, inser jag efteråt. Har man fart så är det lika illa som om lampan slocknar utan förvarning.

Härligt att höra att det gick ganska bra ändå. Måste ha vart en otäck överraskning!

Jag har ju också en Philips SafeRide, fast Gen 1, men i skogen kan jag rekommendera Magicshine MJ-880 med ena linsen bytt till en spridningslins. Den ger ett jämnt & brett ljus och på fullt så ser man knappt att Philipsen e på ens. MJ-880 funkar hyggligt på väg med, då på lägsta effekt (10%) och lite nedåtriktad.

Frid!

Senast ändrad:
Köpte ändå en sån där Philipslampa för pendling i Sthlmstrakten, men inte räcker den ljusbilden där jag cyklar - obelyst, massa otäcka olagade hål i gatorna och cykelbanorna, hundrastande osynliga hussar och mattar (man ser iofs ögonblänket på bestarna). Dessutom TUNG och klumpig och måste laddas jämt.
Men till dess försvar: den verkar lysa där den ska och bländar väl inte så värst och det var rea på Rose.

Fick lätta på lädret och införskaffa en Lupine Piko 4 till hjälmen och vips! - nu ser man allt som behöver ses och man kan göra sig uppmärksam bland halvblinda medtrafikanter. Tillsammans med Philipslampan blir det riktigt bra till och med på skogstigar.

Då ska du nog se över hur du har riktat ljusbilden. Och ta med en påse med reflexer för att dela ut till hundägarna. Och ev inse att man (i trafiken) inte alltid kan köra på precis som man vill när det är mörkt.

bsod skrev:
> Fick lätta på lädret och införskaffa en Lupine
> Piko 4 till hjälmen och vips! - nu ser man allt
> som behöver ses och man kan göra sig uppmärksam
> bland halvblinda medtrafikanter.

Använder du helljus när (om) du kör bil inne i stan också? För att "se allt som behöver ses"...?

bsod skrev:
> Köpte ändå en sån där Philipslampa för
> pendling i Sthlmstrakten, men inte räcker den
> ljusbilden där jag cyklar - obelyst, massa
> otäcka olagade hål i gatorna och cykelbanorna,
> hundrastande osynliga hussar och mattar (man ser
> iofs ögonblänket på bestarna). Dessutom TUNG
> och klumpig och måste laddas jämt.
> Men till dess försvar: den verkar lysa där den
> ska och bländar väl inte så värst och det var
> rea på Rose.
>
> Fick lätta på lädret och införskaffa en Lupine
> Piko 4 till hjälmen och vips! - nu ser man allt
> som behöver ses och man kan göra sig uppmärksam
> bland halvblinda medtrafikanter. Tillsammans med
> Philipslampan blir det riktigt bra till och med
> på skogstigar.

Personligen väljer jag de mörka obelysta vägarna för att jag tycker det är så imponerande hur den lyser upp, speciellt I fullkrämsläge. Men riktar man den lite för mycket nedåt blir det inte speciellt bra. Ställ cykeln på plan mark bredvid en vägg (så du lyser utefter väggen, inte rakt mot) och rikta den så ljuset strålar parallellt med marken eller en aning nedåt.

Miracle skrev:
> Härligt att höra att det gick ganska bra ändå.
> Måste ha vart en otäck överraskning!
>
Stora överraskningen var att kulleden inte ruckade lite grann utan gjorde maxutslag när den väl bestämde sig för att röra sig. Åtdragen med en polygrip. Hade den flyttat sig lite grann i taget hade det varit en annan sak.

> Jag har ju också en Philips SafeRide, fast Gen 1,

Me too, och för träning i skogen är gen1 av begränsat värde. Efter 90 minuter så var det ju slut på högläget och då var jag fortfarande kvar i skogen och hade plötsligt bara ledsyn och måste förlita mig på de andra. Och inte gick det att få tillbaks högläget som på gen2:an. Och inte hade jag med mig fler batterier heller.

> men i skogen kan jag rekommendera Magicshine
> MJ-880 med ena linsen bytt till en spridningslins.
>
Jag vet, 880 är nog vad jag skulle ta om jag ville satsa på mörkerkörning, men tycker det blir för mkt pengar för den mängd åkning jag gör. Gen1:an kostade 470kr. Då kör jag hellre på dan och lägger pengarna på nåt annat. Så roligt är det inte att ligga och mula i mörkret några längre sträckor. Även om du har bra lyse så är det lättare att ramla och slå sig, än det är dagtid. Igår låg jag bakom en kille med ett baklyse som pekade uppåt och var så ilsket att det störde mitt mörkerseende när vinkeln var den rätta. Sånt ökar olycksrisken.

Tycker ändå själva ljuset funkar bra och är tillräckligt i de flesta situationer på otekniska bredare stigar och skogsbilvägar. De andra hade 808 spottar som bara gjorde små hål i mörkret, som inte såg nåt vidare ut. Faktum var att philipsen lyste upp omgivningen åt de andra också med sin fina bredd, trots sitt låga lumental. Det tycker jag är imponerande.

Men när den går ner på lågläge så är det slut på det roliga. Det var dålig sikt i går kväll med regn blåst och imma på glasögonen. Bara ett par km hemifrån så fick jag en synvilla på (illa) belyst cykelbana som fick mig att köra av banan i en kurva. Låter kanske konstigt men det var vad som hände. Så lågläget ger jag inte mkt för, det är högläget som är hela grejen med den här lampan.

> Men riktar man den lite för mycket nedåt blir det inte speciellt bra.
> Ställ cykeln på plan mark bredvid en vägg (så du lyser utefter väggen,
> inte rakt mot) och rikta den så ljuset strålar parallellt med marken eller en aning nedåt.

Helt rätt. I stort sett horisontellt ska det va'. Jag tror många sätter den för lågt, kanske inte här men andra som inte är lika 'upplysta'. Se bara på cyklistbloggens Philips vs 808 test där lysena var ställda 3m framför cykeln.

jonja skrev:
> Tycker ändå själva ljuset funkar bra och är
> tillräckligt i de flesta situationer på
> otekniska bredare stigar och skogsbilvägar. De
> andra hade 808 spottar som bara gjorde små hål i
> mörkret, som inte såg nåt vidare ut. Faktum var
> att philipsen lyste upp omgivningen åt de andra
> också med sin fina bredd, trots sitt låga
> lumental. Det tycker jag är imponerande.

Lite svårt kanske att beskriva hur det ser ut i ord så jag gick ut i blåsten & tog en bildserie! :)
Kameran inställd på manuell så samma exponering på alla bilder.

SafeRide 80 Gen1 på lägsta:

SafeRide 80 Gen1 på högsta:

MJ-880 på lägsta (1:an 10%), riktad neråt så den inte bländar så farligt.

MJ-880 på högsta (5:an 100%)

MJ-880 på högsta & SafeRide 80 Gen1 på högsta:

MagicShine MJ-880 har en originallins och en spridningslins. http://www.action-led-lights.com/collections/accessories/products/wide-angle-lens-for-the-mj-880

Frid!

Senast ändrad:
Hehe, lite som ett asymmetriskt bilhalvljus? Jodå, jag är medveten om att 880 är stark. Men titta, man ser faktiskt philipsen igenom 880 på högsta! Det går inte få plats med båda kring styrstammen?

jonja skrev:
>> Jag vet, 880 är nog vad jag skulle ta om jag
> ville satsa på mörkerkörning, men tycker det
> blir för mkt pengar för den mängd åkning jag
> gör.

Det finns kopior för under 200 SEK
http://www.kaidomain.com/product/details.S022641
Åtminstone utan batteri, kinesiska(?)-posten har ju problem att hantera Lithium-batterier för tillfället.

/Håkan

jonja skrev:
> Ja men det där borde väl skogscyklisten kunna
> hjälpa dig med? Hör vad han har för taxa :)

Du menar inte Gubbstark? :)

Varför inte bara montera 880:an med snodden direkt på styret precis invid stammen? Där har jag min styrlampa och jag upplever inte att den blir särskilt skev.

Rattnalle skrev:
> Varför inte bara montera 880:an med snodden
> direkt på styret precis invid stammen? Där har
> jag min styrlampa och jag upplever inte att den
> blir särskilt skev.

Det är ju Philipsen som ljuset blev asymmetrisk på. 880:an med en spridningslins har så bred ljusbild så det skulle nog inte märkas mycket.
Fästet har jag för att jag gillar fiffiga prylar ;) och dessutom kommer lampan högre upp & lite längre fram så den inte bländar när man står upp & cyklar!

Frid!

Miracle skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför inte bara montera 880:an med snodden
> > direkt på styret precis invid stammen? Där
> har
> > jag min styrlampa och jag upplever inte att den
> > blir särskilt skev.
>
> Det är ju Philipsen som ljuset blev asymmetrisk
> på. 880:an med en spridningslins har så bred
> ljusbild så det skulle nog inte märkas mycket.
> Fästet har jag för att jag gillar fiffiga prylar
> ;) och dessutom kommer lampan högre upp & lite
> längre fram så den inte bländar när man står
> upp & cyklar!
>
>
> Frid!

Jo fast med 880:an på ena sidan får Philipsen plats intill stammen på andra sidan :)

Jo, det har du ju rätt i. Men Philipsen kommer nog flytta till hybriden. De 300 gram som den väger kommer jag ersätta med ett extra batteri till 880:an så jag får bra driftstid på full effekt.

HåkanC skrev:
> Det finns kopior för under 200 SEK
> http://www.kaidomain.com/product/details.S022641
> Åtminstone utan batteri, kinesiska(?)-posten har
> ju problem att hantera Lithium-batterier för
> tillfället.

Den är nog mer inspirerad av, än kopia, som jag ser på saken.

- Först är det reflektorerna som är av en annan enklare typ.
- Sedan är det bara tre lägen istället för 5. Jag uppskattar speciellt 10% läget på 880 vilket är perfekt i trafiken.
- Knapparna på baksidan vilket innebär att man lätt råkar ändra lampans inställning varje gång den ska justeras.
- Billiga skruvar istället för insex.
- Smalt fäste. 880 sitter riktigt stabilt och ljuset fladdrar inte det minsta.
- Saknar den coola gröna färgen i reflektorerna som visar att batteriet är inkopplat.
- 880 levereras ju dessutom tillsammans med laddare & batteri av god kvalitet.

Finns säkert nå mer som inte syns. Man kan ju även får 880 med Cree XML2 U2 om de extra 20% i ljus mot XML T6 är viktigt.

Frid!

Senast ändrad:
Med anledning av att Rose-kunder inte längre tycks få med det väsentligt bättre gen-1 fästet i kittet, så som vi vant oss vid från Rose, hälsar den svenska representanten:
Men ni som läser detta och beställer lampan, så skriv i meddelandefältet på engelska att du vill ha Gen-1 fästet också.

jonja skrev:
> Med anledning av att Rose-kunder inte längre
> tycks få med det väsentligt bättre gen-1
> fästet i kittet, så som vi vant oss vid från
> Rose, hälsar den svenska representanten:
> Men ni som läser detta och beställer lampan, så
> skriv i meddelandefältet på engelska att du vill
> ha Gen-1 fästet också.

Skrev ett mail till Philips på deras http://www.support.philips.com/support/sms_page.jsp?userLanguage=sv&userCountry=se beskrev problemet med Gen-2 fästet. Fick ett nytt hemskickat Gen1 fäste i lådan några dagar senare.¨

Fredde

Testade mina batterier som medföljde Philipslampan och tre ligger på 2.6 Ah medans ett stannade på 2.16Ah.
Kan detta göra att lampan växlar till orange batteriindikering ganska omgående?

Har slängt i en omgång med de där Happykorrekta batterierna istället så får vi se vad den säger på nästa runda.

Dede skrev:
> Testade mina batterier som medföljde
> Philipslampan och tre ligger på 2.6 Ah medans ett
> stannade på 2.16Ah.
> Kan detta göra att lampan växlar till orange
> batteriindikering ganska omgående?

Ja.

/Håkan

jonja skrev:
> Menar du denna?
> http://philips-lighting-contact.quicksupportlink.c
> om/ConsumerEmail.aspx?language_id=SWE&country=SWE

Tack för tipset, velade runt utan framgång på deras hemsida. Har båda fästena (köpte ett extra för att ha på två cyklar) men fick ett "swivel" och bara ett är dugligt som många andra kommenterat.

Lite oklart vart den där mejlen går dock, all hjälptext på svenska så antar de har google translate om mejlet går utomlands. Ska också försöka tigga till mig ett par gen-1 fästen, tror inte jag vågar mig ut i skogen fler ggr med gen-2.

Nu har jag äntligen haft tid att testa lampan med de nya, fina Eneloop XX och efter 2 x 40 minuter på max visar den fortfarande grönt.
Batterierna reklamerade och nya ska vara på väg :)

jonja skrev:
> Dock är det just skillnad mot standardversionen som intresserar mig

Jag har ännu inte några bilder på skillnaden i ljusstyrka mellan original-lampan och de av mig moddade.

Men Wouter har bilder på skillnaden mellan original, med 0.70A, och en moddad med 0.92A
lbl-0.70A-4s.jpg
lbl-0.92A-4s.jpg

Stor original:http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/verlichting/lichtbundel/2012-01-02-philips-sld-lbl-modified/small1600/lbl-0.70A-4s.jpg Stor moddad: http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/te...s-sld-lbl-modified/small1600/lbl-0.92A-4s.jpg

Skillnaden syns bättre på de större bilderna.

Bilderna kommer härifrån, där finns det även andra bilder, med andra exponeringstider.

/Håkan

Fäste:

Jag kan meddela att efter lite konverserande med Philips-supporten anger de att swivelfästet jag har (BA003X1) var avsett för Saferide 40.

Saferide 40 har externt batteripack och plasthus om jag förstått rätt och är därmed betydligt lättare (den finns även i dynamovariant om någon skulle googla)

Själva fästet i lamphuset är dock detsamma som för Saferide 80 så det går att använda.

För mig låter det rimligt att en "produkt-felmatchning" på den nivån gör att fästet underpresterar.

(Min ursprungsfråga till dem var att fästet inte höll måttet och jag hoppas de kan byta till det fasta fästet.)

min laddkontakt i lamphuset har lossnat och skramlar omkring inuti huset. Har mailat rose men de har semester ett par dagar till. Får hoppas på ett nytt...

Tillbaka
Topp