Placering av pushlock handtag?

Sylta

Ny medlem
En väldigt enkel fråga: Har köpt en Rock Shox Reba World Cup, nu när jag ska montera den kan jag inte bestämma mig för åt vilket håll och vilken sida av styret jag ska sätta reglaget till pushlocken på, tips motages tacksamt.

vänster (fast poploc).

se bara till att sätta den så att du kan trycka på den utan att flytta handen i sidled, tycker det ser ut som Daniel_E:s sitter lite längre in än jag skulle vilja ha den. själva poängen med en remote är ju att man inte ska behöva lyfta handen för att låsa/låsa upp.

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> se bara till att sätta den så att du kan trycka
> på den utan att flytta handen i sidled, tycker
> det ser ut som Daniel_E:s sitter lite längre in
> än jag skulle vilja ha den. själva poängen med
> en remote är ju att man inte ska behöva lyfta
> handen för att låsa/låsa upp.

Mmm, skulle gärna ha min längre ut, men då kommer den ivägen för växelreglaget. Skulle ju kunna vända på den också (ha den på ovansidan av styret), men jag vill ogärna ha den vassa kanten pekandes mot mig utifall man gör en OTB. Skulle kunna riva upp ett härligt köttsår om man slår i knät/låret i den. Fast lite filande borde ju kunna ordna det...

Tycker reglaget är ganska värdelöst. Dålig friktion så fingret glider lätt av när man i stökig terräng försöker ändra inställningen.

Senast redigerad av en moderator:
Jag körde som Daniel_E innan och det fungerade bra med min Magura Durin tycker jag.

bici: Självklart kan du byta ut vajern.

Daniel_E skrev:
> Mmm, skulle gärna ha min längre ut, men då
> kommer den ivägen för växelreglaget. Skulle ju
> kunna vända på den också (ha den på ovansidan
> av styret), men jag vill ogärna ha den vassa
> kanten pekandes mot mig utifall man gör en OTB.
> Skulle kunna riva upp ett härligt köttsår om
> man slår i knät/låret i den. Fast lite filande
> borde ju kunna ordna det...

Jag kör med dual control-reglage, och de hamnar naturligt ganska långt in mot mitten av styret, så det finns ganska gott om plats mellan reglaget och handtaget, där sitter den perfekt. Min sitter på undersidan, men då det är en poploc ser den ju lite annorlunda ut.

Efter kommentaren från fredrikw fick jag tummen ur och filade bort den vassa kanten och fixade till placeringen:

Känns bättre, men reglaget är alldeles för halt. Ska se om jag kan få dit lite tygtejp eller liknande för att hindra att tummen halkar av.

Vem har mest rattar, spakar och andra prylar på sitt styre?

Hade tidigare poplock till min Recon, men tog bort den av någon anledning. Då satt den på höger sida.

Senast redigerad av en moderator:
fredrikw skrev:
> Jag kör med dual control-reglage, och de hamnar
> naturligt ganska långt in mot mitten av styret,

Efter att ha bytt växelreglage till XTR så har jag börjat växla med enbart tummen, vilket funkar bäst om man flyttar in reglagen lite så man slipper böja tummen när man byter mellan upp- och nedväxling. Och eftersom jag nu har bromsar som aldrig egentligen kräver mer kraft än vad pekfingret kan generera så flyttade jag också in bromshandtagen.

Jag har därför precis som du Fredrik gott om plats mellan handtag och fästen, så gaffel-remoten fick plats utan problem.

Som en bonus blev ju cykeln ett gram lättare eftersom jag filade bort lite material från remoten för att göra den mindre vass. Jäklar vad snabb jag kommer bli nu, och allt är din förtjänst Fredrik! :-)

Efter Daniel_Es kommentar om vass kant och köttsår så kände jag lite på den. Jösses, som att ha en liten kniv på styret. Vad tänkte dom på när dom konstruerade den?

Jag valde helt enkelt att ta bort reglaget helt. Snyggare, lättare och hur ofta använder man lock-outen egentligen. (Mitt svar: inte ofta nog)

/* Jörgen */

Jörgen_A skrev:
> Efter Daniel_Es kommentar om vass kant och
> köttsår så kände jag lite på den. Jösses,
> som att ha en liten kniv på styret. Vad tänkte
> dom på när dom konstruerade den?
>
> Jag valde helt enkelt att ta bort reglaget helt.
> Snyggare, lättare och hur ofta använder man
> lock-outen egentligen. (Mitt svar: inte ofta nog)
>
> /* Jörgen */

Hur ofta som hellst ? Mitt pushlocreglage är låst i varenda uppförsbacke :-/ T

Jörgen_A skrev:
> Jag valde helt enkelt att ta bort reglaget helt.
> Snyggare, lättare och hur ofta använder man
> lock-outen egentligen.

Så fort underlaget inte är jättegropigt eller fullt med stenar och rötter. På Mörksuggejakten hann jag nog byta inställning 20-30 gånger gissar jag.

Little Stereo skrev:
> Hur ofta som hellst ? Mitt pushlocreglage är
> låst i varenda uppförsbacke :-/ T

Daniel_E skrev:
> Så fort underlaget inte är jättegropigt eller
> fullt med stenar och rötter. På Mörksuggejakten
> hann jag nog byta inställning 20-30 gånger
> gissar jag.

En bra stig är full med rötter och stenar. När det inte är det så lutar man sig tillbaka och vilar lite. Jag tror ni har mer bråttom än jag... :-)

Ska testa ett tag utan och se om jag saknar det. I så fall monterar jag på den gamla modellen pop-lock(?) gillade det reglaget bättre ändå.

/* Jörgen */

Jag har min på vänster sida.
När man beställer gaffeln så kan man ange om det skall vara en pushlock för vänster eller höger sida.
IMG_3546.JPG ht=544

Minimal rörelse för att växla och använda pushlocken.

IMG_3549.JPG ht=544

Jag har en fråga rörande SID WC eftersom jag spanar efter bra ny XC-gaffel.
I senaste numret av Kadens (sid 76) testar man en SID WC 2009 och beskriver att även med pop-locken låst flexar gaffeln 30 mm. Stämmer det generellt för denna modell? I så fall låter det ju som att man inte får en låst gaffel och pop-locken fyller inte riktigt sin funktion.

Tillbaka
Topp