Plastskräp i sadelröret på Stumpjumper FSR?

Raffe Räv

Ny medlem
Upptäckte fukt mellan sadelstolpen och sadelröret på min Stumpjumper FSR Expert Carbon och passade då på att kika ner i sadelröret. Då ser jag en bit ner att det ligger fullt med plast, ungefär som om någon har pulat ner en plastpåse i röret.

Är det någon som känner till detta, och vet om det fyller någon funktion? Eller är det någon på Specialized som försöker spela mig ett spratt?

Ska det dessutom verkligen vara fukt och vatten i ramen? Cykeln förvaras inomhus.

Knarksmuggling i importerade plastramar är ett stort problem i vissa länder. Visste inte att det användes till sverige..

;o)

Ja, det är inget konstigt.
Plastskräpet är precis vad det låter, rester från tillverkningen. Fast "andematt"s förklaring lät mycket bättre! ;-)

Att det är fukt i ramen är inget konstigt. Oftast finns det små dräneringshål i ramen, ibland inte.

jag får oxå vatten i ramen, har börjat plocka bort sadelstolpen när den står inne.
ingen aning om det torkar upp mer än nån decimeter ner i röret, men det lär ju inte skada iaf!

ibland vänder jag skräper upp-och-ner nått dygn...

/Per

Japps, det är rester av plastblåsan. Tur man slipper se insidan av carbonramar eller stålramar där lod klumpat sig på insidan och flussmedel stannat kvar. Sure de tvättar bort flusset noga. Vatten som laminatet kan suga upp känns lite onödigt kan jag nog tycka.

Skönt, då är allt i sin ordning. Varken sopor eller droger i ramen alltså. :)

Ang fukt i ramen: gör det någon skada, eller kan jag sluta bry mig om det?

Har ett praktiskt verktyg från ParkTool som är en borste på långt skaft - fungerar jättebra att borsta insidan av röret men självklart förutsätter det att vevlagret är borta. Finns säkert liknande på biltema ;)

Vatten kan dras in i laminatet så att det bildas bubblor. Men är laminatet kompakt och tätt kan det inte dras in. Mig skulle det iaf inte förvåna ifall laminatet ibland är knäckebrödigt och inte helt kompakterat och jämnt. Plastskräp som håller kvar vattnet är ingen höjdare i sammanhanget.

om du har dräneringshål vid vevlagret var det nog "plastpåsen" som hindrade vattnet från att dräneras. Det är rätt vanligt att det kommer in vatten vid sadelstolpen, från bakhjulet. Sepciellt om man har kolfiberstolpe/ram, som man ju inte fettar som alustolpar. Monteringspasta borde iofs hjälpa en del.

Du kan ju alltid testa att stoppa ner en påse med silica gel i röret för att få bort fukten, dvs sånna där små påsar med kulor i som det brukar ligga i diverse produktförpackningar. De suger fukt som satan, jag har en drös i laptopväskan för regniga dagar och det funkar bra. Sätt ett snöre runt påsen så blir det lätt att dra upp den när det känns klart.

Sådärja, då är plastproppen uppfiskad med hjälp av modifierad trekrok och flätlina. Nu blir det luftning av sadelröret. Såg även att dräneringshålet under vevlagret var täckt av en skyddsplast, så det är inte konstigt att ramen var fuktig.

Tack för alla tips!

Tillbaka
Topp