Plats för Cykelmek i Stockholm

SåsenFrÅsen sa:
Hej letar utrymme där jag kan hålla på och förvara mina cyklar. I stort sett allt ca 20 minuter från Hornstull är av intresse.

Tack!

De är säkrare i din lägenhet men förstår att det blir trångt, om det är en dyr uppsättning hojar och verktyg du har skulle jag sova dåligt på nätterna om de stog i en lokal 20 min från där jag bodde.. :)

Jo förstås är det så, men vad som förvaras där längre tid kommer säkert att anpassas utifrån hur bra säkerheten är och vilket område lokalen ligger etc.

Nu är det mer för att lösa problemet med n+1 vs. husfrid

Har ju absolut funderat på ett kamera-bevakat förråd typ Shurgard men där blir det svårt att meka.

Det finns ledig lokal på Sockenvägen här i Enskede.
Kostar 1000 i månaden. Ca 30 kvadrat stor.
Det finns dock ingen golvbrunn eller vatten.
Om du är intresserad kan jag förmedla tele nr.
Matz

Köp en lägenhet med ett rum till. 2000kr per månad går långt om du ska låna från banken och vill bygga lite equity.
Och ja - medveten om hur högt priset är
Låna är inte en bra lösning / alla kan inte låna Etc etc. men tycker att man måste överväga detta mot alternativ av att ”pissa bort” 1-2000 kr i månad på hyra.
Det är viktigt för mig när jag letar boende / har en cykel hobby
Lycka till!

Så du menar att en person som vill hyra en förvaring/mekplats ska köpa en ny lgh på Söder för ca 6-7 mille för att ha mekplats???
NU pratar vi överklassport!!!!
Själv hyr jag ett garage i bur i Enskede Gård för ca 1000 i månaden. Och det tycker jag är billigt trots att vi sällan använder bilen.
Men vi kanske borde köpa en villa i Gamla Enskede för ca 16-20 mille för att spara in garagekostnader ??
Dum i huvet är bara förnamnet................

En lokal på 30 kvm går fint att dela på fler också, då behöver det inte bli dyrt. Det är en utmärkt och rolig lösning, då kan man meka tillsammans!

jomper sa:
En lokal på 30 kvm går fint att dela på fler också, då behöver det inte bli dyrt. Det är en utmärkt och rolig lösning, då kan man meka tillsammans!

Lite för roligt kan det säkert också bli, tänker på hur få timmar man hade spenderat hemma (och vad det ansvaret innebär, barn, fru) :)

matz 1 sa:
Så du menar att en person som vill hyra en förvaring/mekplats ska köpa en ny lgh på Söder för ca 6-7 mille för att ha mekplats???
NU pratar vi överklassport!!!!
Själv hyr jag ett garage i bur i Enskede Gård för ca 1000 i månaden. Och det tycker jag är billigt trots att vi sällan använder bilen.
Men vi kanske borde köpa en villa i Gamla Enskede för ca 16-20 mille för att spara in garagekostnader ??
Dum i huvet är bara förnamnet................
Rolig du är.
Jag vet inte om personen som ställde frågan äger en två på söder och behöver mer plats för cyklarna. Men du kanske vet. En trea på söder (antar att ts bör vid hornstull) borde jmf med en två på söder plus garage plats som man hyr för 2kr / månad.
Precis den typ av beräkning som du har gjort när du bestämde dig att det är ekonosk försvarbart att hyra en garagplats för en bil istället för att avskaffa bilen och investera dessa pengar i något annat istället. Men jag känner inte till din situation eller varför det är mest logiskt för dig att båda äga en bil och betala för en garageplats etc etc. Du säkert behöver bilen för jobb eller något annat.
så - jag bara kom med ett förslag utifrån den information som ts skrev samt har använt logik.
Vet du vad en alternativ kostnad är? Jag är helt dum i huvudet tydligen. Trevlig kväll!

Förlåt, jag överdrev en smula där. Men ärligt ellguapo så fattar jag inte vad du pratar om.......
1000 spänn i månaden vid Sockenplan ÄR billigt för en sån lokal.
Men du Jomper har ju alltid vari en klok man.
Så du har rätt. 1000 spänn delat på tex 3 pers är lika med en pizza och 3 öl vid medis per pers i månaden.
= Inte mycket.....
Och det är klart det är kul att mecka tillsammans :)
Gubben som tipsade mig om det har bara haft sin rullator ståendes där tills nu.
Men nu har han inte råd längre.
Lokalen är av HSB klassad som garage men du får inte in en bil där.
Eller du får in den men kan inte öppna dörrarna :D
Det är 100 meter till lokala puben....110 meter till lokala cykelhandlaren.."helt ok snubbar"....125 meter till tunnelbanan med 6 min in till medis.
Jag skulle själv tagit den om jag hade haft behov.
Så var är problemet?
Och hyr man ut en halv kvadrat till mannen med rullator så får man in en 50 lapp per månad där med....
Och det ska tydligen finnas 2-3 såna lokaler i fastigheten.
Ett mekcetrum med andra ord...:))
Eller så kan man ju alltid köpa sig en 3a 4a för ca 5-6 mille på Söder.
Kram

matz 1 sa:
Låter som en bra lösning att låna en miljon för att kunna skruva lite på en cykel.
Det bästa är att bosätta sig nån annanstans än Sthlms-området där det inte är så förbannat trångt. Högre livskvalitet får man på köpet!

Om det inte finns toalett i lokalen är närheten till en schysst pizzeria med förstående personal guld värd.

Stockholm är på väg in i en svacka vad det gäller att köpa bostad.
Många osålda lgh inom nyproduktion etc.
Så det är ingen säker placering idag.
Och vad TS frågade om var en plats att meka på. Inte att flytta och skuldsätta sig på lån på ca 6 miljoner.
Som dessutom ser rätt osäkert ut idag.
Och 1000 spänn för 30 kvm 6 minuter från söder är asbilligt.
Tror man att man kan komma under det priset med ett sånt läge har man inte alla hästar hemma där uppe.

Fast det är lite skillnad på att "skuldsätta sig på lån på ca 6 miljoner", och att byta lägenheten man har med lån på 5 miljoner till en större och bara få 1 miljon mer i lån.
Som någon ovan sa: "1000kr i månaden är väl ungefär vad det kostar att låna en dryg miljon."

Att det här ens blir en diskussion är ju otroligt. Vilket jävla projekt att dra igång bara för att man vill ha en plats ett tag och meka samt förvara sina cyklar på. :D

Hej- tänkte bara säga att jag har hittat hem till ett utrymme som redan idag används till att meka och förvara cyklar och delar. Att vara "inneboende" känns bra då man vet att det funkar för någon annan med tex säkerhet.

Tack för all hjälp och förslag, vem vet - i framtiden kanske det finns något liknande maker space möter Shurgard för cykliste, men jag är iaf nöjd så länge.

Tillbaka
Topp