Platta pedaler till en Dude

Freed

Ny medlem
Vad rekommenderar ni till en FATBIKE Dude?

Märke är ointressant men det ska vara bra grepp och kvalitet. Hellre 300:- än 1200:- men det är kvaliteten som avgör.

Finns det platta pedaler som även har clips? Är dessa lika bra som platta. Dvd har de samma grepp när man kör utan clips.

Tacksam för tips. Köper det som rekommenderas. Har noll koll själv. Har shimano sainz på en annan cykel och är nöjd med dom fast dom har inga clips.

Kör du mycket på vintern kan plastpedaler vara att föredra för att minska uppbyggnaden av snö/is och den kylande effekten. Tänkte mest iom att Dudes ibland är mer eller mindre rena n+1 vinterfordon.

Ordningsfråga: pedaler "med clips" är den gamla sortens pedal med en korg och remmar som man stoppar in hela framdelen av skon i. SPD- och liknande heter clipless.

Clipspedaler skulle jag inte vilja ha i skogen, i synnerhet inte på en Dude på vilken jag upplever det rätt lätt att sopa i pedalerna i stock och sten. Skulle korgen råka vara upp och ner i det läget så blir det bara skrot.

Jag kör simplaste möjliga SPD (typ Shimano 520) på min Dude förutom när det är djup snö, då byter jag till plattisar, och det råkar vara samma som du redan provat - Shimano Saint. Funkar för mig.

Tack, nej clips med korg är 9inte alls vad jag tänkte mig. Kommer att skaffa ett par platta till. Ska botanisera bland länkarna och välja något där. Tack för tips!

Tillbaka
Topp