Plattisar den nya standarden?

Astraboy

Aktiv medlem
När jag började köra MTB igen efter flera års uppehåll så var det iklickat som gällde till hundra procent. Om man körde plattisar så sågs man som en nybörjare och togs inte på allvar. Numera tycker jag att man ser fler plattisar än något annat på bilder som folk lägger upp och även ute i skogarna. Vad har hänt? Jag som precis lärt mig att klicka ur snabbt nog...

Jag tror inte det men spd med platform kanske? Typ Saint eller dessa

prod156617_Black_NE_01.jpg

Samtidigt var XC normen. Så lätt cykel som möjligt osv. Folk som inte orkade trampa hårt alternativt ville ha kul cyklade Dirt, BMX, freeride och Downhill - med plattformspedaler.

Jag tycker det går fint att skifta, känns som det är bra för tekniken också. Sen bryr jag mig inte vad andra tycker heller, det kan ju också spela in.

Roligare cykling med plattisar & du behöver inte gnälla på att du inte hinner klicka i där det är tekniskt osv. Leka = plattisar, XC svetto spd :)

Jag gillar plattisar iom att de flesta click pedaler till MTB har för mycket float för mina ömtåliga vrister. Det skrivs också på internet att man blir bättre tekniskt med plattisar.

Jag cyklar allt med plattisar nu för tiden, och har gjort så de senaste 5-6 åren, ska nog byta på stålracern också nu när jag tänker på det ?

Jag satt fast i cykeln ett kort tag 1998 när Jag åkte xc men tröttnade ganska snabbt både på xc och att sitta fast. Jag kommer nog köra plattform så länge Jag cyklar mtb.

Har övergett spd helt sedan i vintras. Gick från 100% spd till 100% plattisar bara sådär. Är hur nöjd som helst. Ironiskt nog sitter jag fast bättre på pedalerna numera ?.

Alla pedaltyper har sin plats.

Är man tävlingsinriktad och inte kör på lekplatser så hjälper helt klart iklickat.
Cyklar man bara för att man vill ha roligt så är plattisar bäst.

EDIT: På 90 talet var ju SPD nytt och spännande. Men så lät man ju som en riktig TÖNT också så fort man gick av cykeln. *klick klick klick* varje steg man tog.

Senast ändrad:
Åka utför med plattisar är ju som att åka puckelpist med längdskidor dvs skitläskigt!
:)
Kan cykla med plattisar om jag cyklar grusväg men blir det stökigt skall hoppas/droppas då måste jag sitta fast. Är för lat/gammal för att lära mig tekniken som behövs för plattisar. Får klara mig med att ha kul utan fet credd :)

Det verkar ju ha funkat hyfsat bra att trampa för Sam Hill när han vann EWS förra året. Och både Brendan Fairclough och Connor Fearon verkar lyckas hålla sig på cykeln när de kör DH-banorna i världscupen.

Så jag jag tänker att man kan lära sig att cykla fort med båda typer oavsett disciplin.

Känns det bättre att sitta fast - kör iklickat. Känns det bättre att inte sitta fast - kör flatts.

Raggamuffin sa:
Går det bara fort är plattisar inga problem, det är när det går sakta och man måste trampa över stök som det kan bli lurigt imho.
Man kommer undan med en del dålig teknik med spd som plattisar inte döljer. Jag satte nyss spd på cykeln igen efter fyra år med plattisar och jag har inte cyklat så bra med spd tidigare som jag gör nu. Dock rätt försumbar skillnad på det stora hela, bara lite annorlunda.

Har nyligen bytt till platta för stig/enduro och jag tycker spd var lättare att cykla fort med. Ett mindre moment att tänka på liksom. Tyvärr missar man hopptekniken och jag kan dessutom inte längre klicka ur lika snabbt på höger sida pga fotledsfraktur.

Jag började med SPD, blev sugen på plattisar och tänkte mjukstarta, köpte pedaler och dojor som inte cyklades på ett halvår eller nåt. Sen bara bytte jag plötsligt helt nån gång när SPD-dojorna behövde reparation, och har inte blivit sugen på SPD sen dess. Alla mina (tre) hojar har nu plattisar.

Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Går det bara fort är plattisar inga problem, det är när det går sakta och man måste trampa över stök som det kan bli lurigt imho.
Man kommer undan med en del dålig teknik med spd som plattisar inte döljer. Jag satte nyss spd på cykeln igen efter fyra år med plattisar och jag har inte cyklat så bra med spd tidigare som jag gör nu. Dock rätt försumbar skillnad på det stora hela, bara lite annorlunda.

Vet inte om jag vill mena att det är dålig teknik i långsamt stök, inte ett problem på det sättet. Det är väl mer att med spd så kan man utnyttja den fördelen med att sitta fast på ett sätt som inte går med plattisar, just när det är lägre hastighet och man inte får det naturliga trycket på pedalerna. Man kan trampa och dra samtidigt även om man är i luften halva tiden, när det går fort försvinner den fördelen då den inte används.

Tänk cykla uppför eller på ett platt woodstock.

Tror mycket handlar om image. Numera är ju cykling något av en folksport. För att skapa distans mellan sig själva och alla cykelvasacyklister väljer skogsmullarna att dra det hela ett steg längre. SPD sänder signaler åt svettohållet snarare än tillbakalutat häng på berghällar.

Raggamuffin sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:

Vet inte om jag vill mena att det är dålig teknik i långsamt stök, inte ett problem på det sättet. Det är väl mer att med spd så kan man utnyttja den fördelen med att sitta fast på ett sätt som inte går med plattisar, just när det är lägre hastighet och man inte får det naturliga trycket på pedalerna. Man kan trampa och dra samtidigt även om man är i luften halva tiden, när det går fort försvinner den fördelen då den inte används.

Tänk cykla uppför eller på ett platt woodstock.
Som Göteborgare vet jag mycket väl vad det innebär att cykla på ett platt eller uppför Woodstock. Visst kan man göra annorlunda på spd men får man problem där med plattisar, t ex för att man tappar kontakten med marken, så gör man något tokigt.

Men visst är målet att jaga tiondelar uppför är spd det givna valet. Jag hoppas innerligt att jag aldrig drabbas av den åkomman.

Senast ändrad:
Jag kör uteslutande spd oavsett disciplin. Kör långsamt och stökigt och riktigt fort med samma skor/pedaler. När jag provcyklar cykel med plattisar märks det att typ 8 år med bara spd gjort att jag inte kan cykla med plattisar längre. Mao stämmer det att man förlorar tekniken, men det är ju bara tekniken att cykla med plattisar som försvinner. Varken skor eller pedaler är dyrare, så jag vet inte riktigt varför man skulle vilja ”gå tillbaka”. Klart att det någongång byts cykel med någon polare, men polaren får det minst lika krångligt att cykla med spd-pedaler med typ Fiveten (så därför byter man bara med någon som har samma pedalsystem). Ibland kan jag känna att det verkar smidigt med plattisar, men fördelarna med spd väger över.

Jag har lärt mig bunnyhoppa osv med plattisar, så jag kan inte uttala mig hur cyklingen blir om man kör spd från början. Det finns dock väldigt få nackdelar med spd imho. Det är lättare att få med sig cykeln uppför svåra klättringar genom att helt enkelt rycka med sig cykeln. Man studsar typ aldrig av pedalerna i stenkistor. Det där med att man inte skulle komma loss är påhittat av dom som tyckte det var otrevligt att sitta fast när de provade några enstaka turer - jag har kraschat massor av gånger och att man sitter fast i cykeln finns inte med som anledning till kraschen, och man har alltid klickats ur utan att ha märkt det. Att baila något krångligt är inte heller några problem när man kört några timmar med spd. Jag kör i princip hårdaste läget därtill utan någon sådan känsla.

Det enda problemet jag upplever i cyklingen är när man kör stopp i någon utförslöpa, och ska rulla igång väldigt nära ett dropp eller dylikt. Man vill inte missa iklickningen och rulla ner utan att vara iklickad, och det kan hända någon enstaka gång. Jag kör ingen plattform på pedalerna och har skor som liknar XC-skor, vilket gör att man står dåligt på pedalen om man inte sitter fast. Senast igår tog jag ett halvmetersdropp och klickade i ena foten i landningen, och det är mindre tryggt..

Just starta stillastående precis vid något tekniskt är ju lättare med spd eftersom foten alltid hamnar rätt. på plattisar kan den hamna en aning snett och så blir det obekvämt.

Menar inte att man får problem, bara att men tappar där. Vi cyklar ju sådana bitar på enduro med, inte bara på xc.

Enda nackdelen med sitta fast tycker jag är på tävling (enduro) i lera, mallet eller spd kvittar.

Rattnalle sa:
Just starta stillastående precis vid något tekniskt är ju lättare med spd eftersom foten alltid hamnar rätt. på plattisar kan den hamna en aning snett och så blir det obekvämt.

Foten hamnar ju alltid rätt när man klickas i, men åtminstone Shimanos system har bara marginell styrning mot klossen och man måste träffa rätt för att klickas i. I princip inget problem, men åtminstone jag kan någon gång per tur missa iklickningen och behöva justera foten lite, och den manövern vill man inte göra i luften precis efter ett drop. Kommentaren var också en liten notering efter en ganska lång hyllning av spd-pedaler, så det är av marginell betydelse.

Om jag ska anstränga mig för att hitta något jag saknar med att sitta fast så är det nog det för mig ganska sköna floatet man får med CB-pedaler. Riktigt skönt när cykeln driftar lite under en och man får styra med höften, jag kanske ska prova några vändor med CB-pedalerna ändå ?‍♂️?

Det jag inte gillar med cb är att det är svårare att klicka i om du redan står med tyngden på den pedalen, med sadeln nere. Med spd kan man ofta jucka i ändå.
Sen är spd sämre att banka i om det är lerigt.
Undras hur magnetpedalerna är.

Jag började faktiskt med SPD för att kunna köra snabbare utför, inte uppför. Jag hade tappat pedalerna några gånger för mycket efter att ha träffat en rot eller en sten fel och det är inte kul att braka nerför med fötterna flaxandes. Så första hojen som det byttes pedaler på var DH'n. Som någon annan skrev så är det bara när det är riktigt lerigt som jag "saknar" plattisar, men det är nog mest för att jag är kass på att klicka i efter att ha satt ut foten vid ett släpp.

Astraboy sa:
Jag började faktiskt med SPD för att kunna köra snabbare utför, inte uppför. Jag hade tappat pedalerna några gånger för mycket efter att ha träffat en rot eller en sten fel och det är inte kul att braka nerför med fötterna flaxandes. Så första hojen som det byttes pedaler på var DH'n. Som någon annan skrev så är det bara när det är riktigt lerigt som jag "saknar" plattisar, men det är nog mest för att jag är kass på att klicka i efter att ha satt ut foten vid ett släpp.

Jag kör snabbare utför nu när jag har plattisar och upplever att jag sitter fast bättre i alla riktningar (utom uppåt förstås). Hade nog mina spd rätt löst ställda för jag klickade ur ofrivilligt oftare än vad jag missar plattisen. Men kunde inte ha dem hårdare för då kom jag inte alltid ur när jag ville.

Jag började med spd och lärde mig fel sorts bunnyhop (de fula när man rycker cykeln rakt upp mha att man sitter fast i pedalerna). Nu kan jag inte lära mig av med det, och folk skrattar. :-(

Spd för effektivitet, plattisar för att ha skoj och lära sig rätt teknik från början. Tycker även det är en fördel att inte sitta fast om man vill öva på bakhjulscykling eller manuals.

(insert lång rant från nån som kör spd och visst har korrekt teknik.)

zinkpasta sa:
(insert lång rant från nån som kör spd och visst har korrekt teknik.)

Visst är det intressant hur många det är som känner ett behov av att tala om att just DERAS val är det enda rätta och att alla som medvetet har gjort andra val inte vet vad de sysslar med? :-)

Raggamuffin sa:
Tycker mig se fler inom DH som börjar med att sitta fast.
Svensk enduro skulle jag också tippa runt 70% sitter fast.

Tror inte nån cyklar plattisar i världscupen förutom nån enstaka tävling då och då. Det är crank brother mallet dh under majoritetens fötter. Skönt flex i dom och bra plattform.

zinkpasta sa:
Spd för effektivitet, plattisar för att ha skoj och lära sig rätt teknik från början.
"Rätt teknik" är väl beroende på vilken typ av pedal man kör. Kör man SPD krävs en teknik, och då är det den "rätta". Kör man plattisar krävs en annan teknik, och då är det den "rätta". Varför skulle nån av dem vara mer "rätt" än den andra?

En bidragande orsak till att fler nybörjare inte går över till click-in är oxå att playtformspedaler och framförallt plattformsskor blivit så mkt bättre än gör bara 10år sedan. Skon är väldigt viktig komponent, speciellt på plattisar. Idag sitter ju foten fast ordentligt i alla riktningar än upp.

jonte987 sa:
Jag tror inte det men spd med platform kanske? Typ Saint eller dessa

Kan se ut som att många cyklar plattisar ja men det är liknande pedal som denna som fler och fler använder. Modeller med bara spdfäste var det länge sen jag såg förutom på gamla överlevande xc-rävar.

Mårten sa:
Det viktigaste måste vara att man har pedaler. Annars blir det svårt.

Håller med!

En enda gång i år har jag önskat att jag körde plattisar. SS6 ler-fest-endurot i gbg, klickar ur höger fot för att hålla balansen i kurvan innan den branta rutschkanan och får inte riktigt i klipsen innan kanten ner, så fick hoppa av och leda cykeln bakåt en bit, släppa förbi en cyklist, sedan klicka i och åka ner. Hade jag haft plattisar där så hade jag sparat minst 30sekunder.

zinkpasta: Ang ful-spd-bunnyhopp så finns det faktiskt gott om tillfällen på stig där man har god nytta av att bara skutta över något litet bröt utan att launcha sig upp en meter i luften:)

Mårten sa:
Det viktigaste måste vara att man har pedaler. Annars blir det svårt.

Modellen i plast som många cykelat levereras med är inte pedaler. De är pryttel att ta sig hem med från butiken men inte mer. Oavsett click-in eller plattis är det viktigt att köpa rätt pedal och rätt sko för den cykling man kommer utöva. Mtb är inte bara cykla offroad längre som för 20år sedan.

Astraboy sa:
När jag började köra MTB igen efter flera års uppehåll så var det iklickat som gällde till hundra procent. Om man körde plattisar så sågs man som en nybörjare och togs inte på allvar. Numera tycker jag att man ser fler plattisar än något annat på bilder som folk lägger upp och även ute i skogarna. Vad har hänt? Jag som precis lärt mig att klicka ur snabbt nog...

Många mtbister då var säkert förvirrade landsvägstrampare. De är känsliga för att inte vara trendig. Mtbister är coolare generellt, speciellt den yngre generationen, sub30, vilket hjälpt sporten framåt. Det är inte så noga idag vad du har för grejer bara du har kul och inte utsätter annan än dig själv för fara. Kör med spd om du nu är van om du är en sån som behöver rådgivning

ooms sa:
"Rätt teknik" är väl beroende på vilken typ av pedal man kör. Kör man SPD krävs en teknik, och då är det den "rätta". Kör man plattisar krävs en annan teknik, och då är det den "rätta". Varför skulle nån av dem vara mer "rätt" än den andra?

Helt fel, tekniken man lär sig med spd är fel och töntig, och tekniken man lär sig med plattisar är rätt och tuff.

Jolinwood: Absolut, dock tycker jag oftast man vinner på att få upp framhjulet före bakhjulet.. Phils video på temat är bra tycker jag (och han pratar även om när 'english bunnyhop' är användbart):

Antex66 sa:
Åka utför med plattisar är ju som att åka puckelpist med längdskidor dvs skitläskigt!
:)
Kan cykla med plattisar om jag cyklar grusväg men blir det stökigt skall hoppas/droppas då måste jag sitta fast. Är för lat/gammal för att lära mig tekniken som behövs för plattisar. Får klara mig med att ha kul utan fet credd :)

Snarare som att åka puckelpist på riktiga skidor men utan bindningar!

calmbay sa:
Astraboy sa:

Många mtbister då var säkert förvirrade landsvägstrampare. De är känsliga för att inte vara trendig. Mtbister är coolare generellt, speciellt den yngre generationen, sub30, vilket hjälpt sporten framåt. Det är inte så noga idag vad du har för grejer bara du har kul och inte utsätter annan än dig själv för fara. Kör med spd om du nu är van om du är en sån som behöver rådgivning

Jag behöver ingen rådgivning, jag gjorde bara en observation. Jag tillhör den ironiska generationen förövrigt, inte den yngre coolare...

Octagon sa:
Samtidigt var XC normen. Så lätt cykel som möjligt osv. Folk som inte orkade trampa hårt alternativt ville ha kul cyklade Dirt, BMX, freeride och Downhill - med plattformspedaler.

Mm, MTB har verkligen exploderat med alla dessa FS enduro/trail/dh hojar som enligt mig är i princip motorlösa motorcyklar. Det räcker bara att titta på dessa rejs så förstår man att alla som håller på med dessa sporter där det går nerför och bara trampar då och då skulle nog med all sannolikhet föredra MC-sport. Där slipper de ju trampa överhuvudtaget.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp