Nu har jag hunnit med 4 turer i lera och höst misär men mitt nya Minion DHF så dags för en första utvärdering. Till att börja med, det är ett Minion Dhf så inga direkta konstigheter, finns en anledning till att det är det förmodligen vanligaste framdäcket i Sverige bland lite mer "medvetna" cyklister.
Däcket kränger betydligt mindre än NN som satt på innan och greppar så klart betydligt bättre. Blöta hällar är inga som helst problem, blöta små rötter tuggar den sig igenom utan att de märks men de större får man så klart se upp med, finns nog inget som skulle greppa ordentligt på dem. I lera så är greppet helt ok, jag skulle säga att 2.3or greppar bättre när de kan skära igenom och hitta fast material under. Och när det släpper så känns det mer som att man driftar genom kurvan, med NN så kunde det släppa helt och hållet och cykeln bara försvinna under en.
Däremot så har däcket en ganska stor spot mellan greppet på toppdobbarna och när kantdobbarna tar ordentligt. Lägger man inte ner cykeln tillräckligt i kurvorna, som iaf jag brukar ha svårt med vid vanlig sstigcykling, så släpper det betydligt lättare. Jag har märkt samma tendens med både DHF 2.3 och Spec Butcher 2.3 men inte alls lika tydligt som med det här däcket.
Sen så är det inte ens i närheten av 2.8 utan ligger stadigt på 67mm/2.6" trots att jag haft dem uppblåsta med maxtryck mellan åken. Maxxis säger visserligen 39 mm innerbredd som minimum till det här däcket, men det finns inte en chans att de kommer upp ens i närheten av 2.8. Tråkigt att många av tillverkarna överdriver värdena, kanske inte i klass med Lumen värdena hos 99% av lamptillverkarna men det bygger inte direkt något förtroende hos mig.
I kort rekommenderar jag helt klart däcket! Finns nog inget plus däck som kommer i närheten av blötväders prestandan hos det här däcket, Surly Dirt Wizard har betydligt hårdare gummi i sidodobbarna och ser ut att ha ltie för tight mellan dobbarna för min smak men inget jag har provkört så jag ska väl inte säga atllt för mycket.
Fixade också till en liten mudguard fram :) Eftersom jag kör med en 29" gaffel så har framdäcket alltid dumpat en massa lera direkt på gaffeltätningarna. Men eftersom jag inte har boost så har det varit för tight med utrymme för att trycka i en "vanlig" enduroguard. Så jag gjorde en egen och skar även ut hål där framgaffeln sväller ut som mest.