Plusdäck, den stora tråden

zyklom sa:
c-oma sa:
Vilken hoj har du? 27,5 el 29:a? Sjukt sugen på de där jag med...

Jag rullar 27.5 och är både snabbare, bättre och tryggare utför nu med lite fetare däck. Skillnaden för mig har bara vart positiv sen jag bytte och kommr nog aldrig gå tillbaka till mindre :)

Hur tycker du det fungerar med 2.8" bak, inga clearanceproblem?

Lillgammal sa:
zyklom sa:
c-oma sa:

Jag rullar 27.5 och är både snabbare, bättre och tryggare utför nu med lite fetare däck. Skillnaden för mig har bara vart positiv sen jag bytte och kommr nog aldrig gå tillbaka till mindre :)

Hur tycker du det fungerar med 2.8" bak, inga clearanceproblem?

Det funkar..och jag drar mig inte för att lägga lite ställ då o då utför så att säga.:)
Men ok, det kan va på gränsen..iaf just nu då jag fått rikta hjulet 2ggr innan bytte till 2.8..inte helt rakt.
Inväntar nya 2 nya nobby nic 2.6 till frun så möjligt att ett av dom åker på i bak för att prova.

Edit: kan tillägga att jag väger 70kg o kör ca 1.4 bak och 1.2 fram.

Senast ändrad:
zyklom sa:
c-oma sa:

Ok nice! Har vart lite nojig över hur de kommer funka bak. Har rubbat kedjestaget höger bak ett antal gånger med minion ss 2,3 när ja kör riktigt hårt... Inget du har problem med på plusdäcken?

Ok, nää inte jag, vet inte men möjligt det beror på att jag bara kört RR ibak och det känns ibland som man dundrar neråt på en speedway hoj..ganska kass fäste men skoj..
Möjligt du kanske kör hårdare än mig men ska prova nn ts 2.6 ibak först nu känna hur d greppar för ev trasigt kedjestag är inte så intressant. Gör mig lite nojig;)

Tycker bara min cykling fått sig ett rejält lyft med plusdäck, passar min stil och där jag kör (runt om Oslo) har ett helt annat gött flow nu och jobbar med ca 300-450 höjdmeter.

zyklom sa:
Ok, nää inte jag, vet inte men möjligt det beror på att jag bara kört RR ibak och det känns ibland som man dundrar neråt på en speedway hoj..ganska kass fäste men skoj..
Möjligt du kanske kör hårdare än mig men ska prova nn ts 2.6 ibak först nu känna hur d greppar för ev trasigt kedjestag är inte så intressant. Gör mig lite nojig;)

Tycker bara min cykling fått sig ett rejält lyft med plusdäck, passar min stil och där jag kör (runt om Oslo) har ett helt annat gött flow nu och jobbar med ca 300-450 höjdmeter.

Allrajt. Hur upplever du greppet på blöta, hala stenar & hällar jämfört med ordinära däck? & vad för däck har du vart van vid förut?
/1000 frågor... :o)

c-oma sa:
Allrajt. Hur upplever du greppet på blöta, hala stenar & hällar jämfört med ordinära däck? & vad för däck har du vart van vid förut?
/1000 frågor... :o)

Min erfarenhet inom däckscientologi med gummiblandningar o skit är ganska obefintlig.
Men har kört mest på specialized butcher och slaughter control innan som satt original på hojen. Alltid vart nöjd och tyckt dom passat mitt ändamål i alla väder..verkligen nöjd.
NN ts i fram nu när blött tycker jag är helt ok, finns gott om hala stenar rötter hällar här så sänker trycket lite o kör såklart tubeless..kännr mig trygg. Finns säkert alltid nått bättre men tycker det är ett bra allround däck som jag lärt känna och är van vid.
Jag gillar somsagt fart, aggresiv körning med axion. Blir nog succé när fått bytt till NN ts ibak också.
Nästa hoj blir garanterat en plus hoj, så man kan få prova mer olika varianter. Man måste ju prova för att veta.

Edit: Upplever heller inte att däcken vill kränga så mkt på original fälgarna vid hårdkörning vilket jag va rädd för i början.

Senast ändrad:
Vet inte om 2.6 räknas som plus men fick leverans idag, mäter 65mm bredd på roval fälg 29mm inner. 2.8, samma fälg 70mm bredd. Nobby nic.

Blir kort provkörning imorn efter jobb, helgen omåttlig körning om allt vill sig väl:)

Nu har jag hunnit med 4 turer i lera och höst misär men mitt nya Minion DHF så dags för en första utvärdering. Till att börja med, det är ett Minion Dhf så inga direkta konstigheter, finns en anledning till att det är det förmodligen vanligaste framdäcket i Sverige bland lite mer "medvetna" cyklister.

DSC_0309.JPG

Däcket kränger betydligt mindre än NN som satt på innan och greppar så klart betydligt bättre. Blöta hällar är inga som helst problem, blöta små rötter tuggar den sig igenom utan att de märks men de större får man så klart se upp med, finns nog inget som skulle greppa ordentligt på dem. I lera så är greppet helt ok, jag skulle säga att 2.3or greppar bättre när de kan skära igenom och hitta fast material under. Och när det släpper så känns det mer som att man driftar genom kurvan, med NN så kunde det släppa helt och hållet och cykeln bara försvinna under en.

Däremot så har däcket en ganska stor spot mellan greppet på toppdobbarna och när kantdobbarna tar ordentligt. Lägger man inte ner cykeln tillräckligt i kurvorna, som iaf jag brukar ha svårt med vid vanlig sstigcykling, så släpper det betydligt lättare. Jag har märkt samma tendens med både DHF 2.3 och Spec Butcher 2.3 men inte alls lika tydligt som med det här däcket.

Sen så är det inte ens i närheten av 2.8 utan ligger stadigt på 67mm/2.6" trots att jag haft dem uppblåsta med maxtryck mellan åken. Maxxis säger visserligen 39 mm innerbredd som minimum till det här däcket, men det finns inte en chans att de kommer upp ens i närheten av 2.8. Tråkigt att många av tillverkarna överdriver värdena, kanske inte i klass med Lumen värdena hos 99% av lamptillverkarna men det bygger inte direkt något förtroende hos mig.

I kort rekommenderar jag helt klart däcket! Finns nog inget plus däck som kommer i närheten av blötväders prestandan hos det här däcket, Surly Dirt Wizard har betydligt hårdare gummi i sidodobbarna och ser ut att ha ltie för tight mellan dobbarna för min smak men inget jag har provkört så jag ska väl inte säga atllt för mycket.

DSC_0292.JPG

DSC_0298.JPG

Fixade också till en liten mudguard fram :) Eftersom jag kör med en 29" gaffel så har framdäcket alltid dumpat en massa lera direkt på gaffeltätningarna. Men eftersom jag inte har boost så har det varit för tight med utrymme för att trycka i en "vanlig" enduroguard. Så jag gjorde en egen och skar även ut hål där framgaffeln sväller ut som mest.
DSC_0286.JPG

Bra RR. Skäms lite att jag inte cyklat nog på mina Surly DW för att ge någon RR. Samt är cykeln nu på service å garanti ärenden.
Men vars har du hört att gummit är hårt på dom? Mina är då mjuk som bara den. Faktiskt är man lite förvånad att dom håller när sidonobbarna blir så stor å ändå så mjuk. Går ju nästan vika dom dubbelt och trycka in i däcket igen ?

inzani sa:
Bra RR. Skäms lite att jag inte cyklat nog på mina Surly DW för att ge någon RR. Samt är cykeln nu på service å garanti ärenden.
Men vars har du hört att gummit är hårt på dom? Mina är då mjuk som bara den. Faktiskt är man lite förvånad att dom håller när sidonobbarna blir så stor å ändå så mjuk. Går ju nästan vika dom dubbelt och trycka in i däcket igen ?

Surt med garantiärende :( Min gick sönder i mitten på sommaren och det tog ett par månader innan jag fick den lagad :/

När Surly släppte Dirt Wizard angav de på nån mässa att den hade 48a i shore på gummit i hela däcket. Fortfarande "mjukt" men inte riktigt lika mjukt som 42a som det är i sidodobbarna på DHF :)

edvin_m sa:
Fixade också till en liten mudguard fram :) Eftersom jag kör med en 29" gaffel så har framdäcket alltid dumpat en massa lera direkt på gaffeltätningarna. Men eftersom jag inte har boost så har det varit för tight med utrymme för att trycka i en "vanlig" enduroguard. Så jag gjorde en egen och skar även ut hål där framgaffeln sväller ut som mest.
grym, vart hittade du material för den?

Sambal Oelek sa:
edvin_m sa:
grym, vart hittade du material för den?

Jag har ett par skivor 1 och 2 mm PE plast liggande hemma :) 1 mm tjock är visserligien lite overkill och ger en ganska tung skärm jämfört med andra på marknaden men det funkar :) Såg i den profil att du bor i Göteborg, vill du ha en bit så hör av dig, jag bor i Björkekärr.

edvin_m sa:
Jag har ett par skivor 1 och 2 mm PE plast liggande hemma :) 1 mm tjock är visserligien lite overkill och ger en ganska tung skärm jämfört med andra på marknaden men det funkar :) Såg i den profil att du bor i Göteborg, vill du ha en bit så hör av dig, jag bor i Björkekärr.
aha, tackar tackar! Det kan ju vara något, har en annan plast på G men hojtar till om det skiter sig. Mina köpeskärmar är för övrigt 0,8mm så 1mm är inte så långt bort :)

Nån som vet vart man kan beställa 27.5 plus dubbdäck? Eller ska man måste prova få dit vanliga 27.5s däck?
Är på tok för halt ute nu för att våga sig ut utan dubbar :(

Jag skulle vilja ha 2.8-3.0 enbart för att det ser så sjukt häftigt ut.
Vad är det för nackdelar när man byter från 2.2 till 2.8?

Jag cyklar grusväg, nån enklare mtb-bana och ibland asfalt mellan sträckorna.
Aldrig downhill tex.

Nästa fråga är vad man ska ha för fälg, eller hur vet man om den fälgen man har fixar en 2.8-3.0?

Nackdelar:
Något högre rullmotstånd men inte speciellt farligt, märker klar skillnad jämfört med XC-däck men inte mot vanliga klibbiga mtb däck.

Dyrare däck och fälgar

Kör du med högre tryck för att minska rullmotståndet så riskerar däcket att bli väldigt studsigt

Antagligen tyngre, gör att cykeln kan upplevas som klumpigare oc hsvårare att accelerera upp.

Fälgbredd: Finns massor med folk som kört 2.8 och tom 3.0 på invändigt 28-30 mm fälgar. Jag kör på 35 invändigt på mina 2.8:or och jag skulle absolut itne gå lägre. Skulle förmodligen satsat på i45:or om jag köpt idag efter att ha provat.

Med tanke på att mina fälgar är 25mm utvändigt, så lär de inte uppskatta plus-däck.
Sitter XKing 2.2 på nu. Kanske är så brett det går med de fälgarna.

Tegheim83 sa:
Med tanke på att mina fälgar är 25mm utvändigt, så lär de inte uppskatta plus-däck.

Körde länge med 2.4-däck på 19 fälgar utan problem, så du kan lugnt gå upp till 2.4 på 25 fälgar

Sunny sa:
Tegheim83 sa:

Körde länge med 2.4-däck på 19 fälgar utan problem, så du kan lugnt gå upp till 2.4 på 25 fälgar

Mina är alltså 25mm UTVÄNDIGT. Så vi inte missförstår varann. Har inte mätt invändigt utan däck.

Tegheim83 sa:
Sunny sa:
Tegheim83 sa:

Mina är alltså 25mm UTVÄNDIGT. Så vi inte missförstår varann. Har inte mätt invändigt utan däck.

Sorry läste fort. Men då "borde" de väl vara typ 19 invändigt, alltså lugnt. Säkert bättre med lite bredare fälgar så köper du nytt så ta i lite extra. Själv märker jag dock ingen större skillnad på mina 19 jmf med 25, skulle nog inte göra det på en blindtest iaf. Dock märkte jag stor skillnad när jag gick upp från 2.2-däck till 2.4 (på 19-fälgar) då jag kunde gå ner i lufttryck.

Är det någon som hunnit köra något i snö med sin "plussare"? Det har redan kommit säkert 30 cm snö här i Umeå och jag går i tankarna att investera i en stel gaffel till min 27.5+:are för att kunna tuffa på utan att behöva oroa mig för att framgaffeln skall klappa ihop av kylan. Men är det lönt? Kommer jag att ta mig fram i snön? Skall jag skita i det och börjar spara till en fatbike?

Senast ändrad:
DarthVidar sa:
Är det någon som hunnit köra något i snö med sin "plussare"? Det har redan kommit säkert 30 cm snö här i Umeå och jag går i tankarna att investera i en stel gaffel till min 27.5+:are för att kunna tuffa på utan att behöva oroa mig för att framgaffeln skall klappa ihop av kylan. Men är det lönt? Kommer jag att ta mig fram i snön? Skall jag skita i det och börjar spara till en fatbike?

Körde hela förra vintern med min fatbike me blutogaffel utan problem. Tänker köra med min heldämpade Scott plus i vinter bara dubbdäcken kommer, nå ska dämparna klart snö å kyla utan problem

pakka sa:
DarthVidar sa:

Körde hela förra vintern med min fatbike me blutogaffel utan problem. Tänker köra med min heldämpade Scott plus i vinter bara dubbdäcken kommer, nå ska dämparna klart snö å kyla utan problem

Kör man kortare stunder i inte alltför kallt väder fungerar det ju men kör man lite längre i lite kallare väder så blir det som en stel gaffel i alla fall. =)

42Hz sa:
pakka sa:
DarthVidar sa:

Kör man kortare stunder i inte alltför kallt väder fungerar det ju men kör man lite längre i lite kallare väder så blir det som en stel gaffel i alla fall. =)

Hahaha, så ett billigt alternativ till stel gaffel är alltså att förvara cykeln utomhus? ;)

Min svåger fick bekymmer med sin gaffel efter att den körts i kyla. Nu gick väl det till sig när den fick stå i värmen ett tag.

En stel gaffel kan ju vara coolt som omväxling också, frågan är väl främst om man tar sig fram i lite djupare snö med 27.5+-däck? Ifall det ändå inte är lönt kan jag ju spara till en riktig feting istället (vilket nog blir min nästa cykel)...

För tillfället har jag inte jättemycket tid för annat än internetcykling. Men bara för att prova snöegenskaperna på min halvfeting så tog jag en kort tur i en park i närheten av där jag bor. Nu byggde jag ju inte cykeln i tron att det var en bra snöhoj men ändå. Vad gäller snömängd så har vi någonstans mellan 30-50cm snö här uppe i Umeå enligt SMHIs "snökarta" sist jag kollade och det kan nog stämma.

Turen gick väl sådär, jag kom några meter och sen vart det tvärstopp. Gjorde ett par försök och sen bestämde jag mig för att det blir till att spara slantarna till en fatbike. Jag kan ju ha gjort det fel, det kanske inte är jämförbart med cykling i skogen men blir det inte ett rejält töväder så lär det väl inte ska bli lättare att ta sig fram i skogen? Nu var det ju hyfsat lös snö ska tilläggas.

Idag blev det premiär tur på Fat Freddie 3.0 :) funka mycket bra.
Kommer bli bra det här tills det nog mycket snö för fatbiken

Bilagor

• 20161115_193310.jpg
    20161115_193310.jpg
    269 KB · Besök: 128
Tillbaka
Topp