Polar pulsklockor

Tjabo

Ny medlem
Polar pulsklockor
Vad är egentligen skillnaden mellan Polars klockor med "i" och dom utan? Jag vet att dom med ett "i" på slutet är nyare men mer?

/Tobbe

Polar pulsklockor
Vete tusan om "i" står för IR. S625X och S725X (som är samma grej egentligen) har också IR men de heter inte "i". Om det nu betyder IR så är de inte konsekventa i namngivningen.

Och om klockan har IR så *behöver* du en IR-port på datorn. Det kan vara inbyggt, många laptops har det, eller så får man köpa en usb-IR-adapter.

Dessutom lär vissa Polarklockor fungera endast med Polars eget (dyra) IR-interface. Vet inte vilka. Jag vet bara att min S625X funkar bra med min HP-laptops inbyggda IR-öga.

Polar pulsklockor
De klockar med "I" behöver andra IR-Interface än de med "X". Själv kör jag med S625X och Polars egna Ir. Clas ohlssons fungerade i en månad ungefär men sen lade det av.

Polar pulsklockor
Låter märkligt att Classes interface bara lägger av. OK om prylen pajar fysiskt eller drivrutinerna går åt skogen men annars borde det ju fungera, om det gjorde det i början.

Jag ska nog köpa ett classe-interface och prova på den andra datorn som saknar IR.

Polar pulsklockor
Är det nån som vet hur överföringen mellan bälte och klocka går till? Skulle så gärna vilja kunna läsa av det och bygga nåt kul med en uC.

Polar pulsklockor
Jensen (fd Baltazar) skrev:
-------------------------------------------------------
> radiovågor om ja inte minns fel

Attans att du ska ge ett så uttömmande svar precis före mig ;-)

Polar pulsklockor
Jensen (fd Baltazar) skrev:
> precis före? 7 minuter hinner man ju göra mycket
> på :D:D

du kanske, men inte jag :D

Polar pulsklockor
Kul! Har letat efter nåt sånt där, nu får man väl knåpa ihop nåt kolla hur signalen ser ut då... Har länge haft en plan på att bygga en egen kombination av pulsklocka/hastighetsmätare/kanske nåt kul med en accelerometer osv för att kunna lägga ihop graferna sen och skriva ut när man kommer hem. Har en liten termoskrivare från en gammal kvittoapparat som jag måste få igång.

Tack!

Polar pulsklockor
Kupa skrev:
> Låter märkligt att Classes interface bara
> lägger av. OK om prylen pajar fysiskt eller
> drivrutinerna går åt skogen men annars borde det
> ju fungera, om det gjorde det i början.
>
> Jag ska nog köpa ett classe-interface och prova
> på den andra datorn som saknar IR.

Jag har haft ett Ir-interface från CO i över ett år utan att ha några problem ännu.

Polar pulsklockor
bianchi72 skrev:
> Jag har haft ett Ir-interface från CO i över ett
> år utan att ha några problem ännu.

Samma här.

Polar pulsklockor
Kan väl säga att polarsöverföring suger stenhårt. Är nästan på väg att hoppa på min 725a. På min vanliga landsvägsrunda får jag över 20 minuter kvaddat av att det går i närheten av tåglinje. Hastighet över 200 eller 0, puls över 200 med, lovely. Sicken skit.

Polar pulsklockor
ändra rundan då :D det där med magnetfält är ju inte lätt. du har inte funderat på att det kanske inte alls är själva överföringen mellan bälte o klocka som störs?

jag sätetr en femma på att det är sensorerna som läser en puls osv som störs. hur funkar de då? jo genom att hjärtat styrs av elektriska pulser, så finns där ett LITET LITET magnetfällt, eftersom det är ganska litet måste ju sensorerna vara rätt känsliga, då de ändå mäter på visst avstånd och inte direkt på hjärtat.

lika äre me hastighets sensorn som mäter när en liten magnet paserar. alltså kan båda dessa påverkas av ett starkt magnetfält. därmed är det rätt svårt o komma ifrån att sådan här utrustning ofta störs av magnetfält.

så du får antingen uppfinna nån ny teknik eller byta runda om du inte gillar det :D

Polar pulsklockor
Nja, jag har faktist det så att jag inte kan byta runda, tyvärr, det är rätt så enkelspårigt det jag kan cykla.

När jag cyklar på en bro bredvid linjen, alltså är väldigt nära, där finns det en knähög betongmur, då fungerar hastigheten men inte pulsen, men jag tror att själva klockan är synling mot ledningarna.

Sen är polar känt usla på sånt här, när jag bodde i oz, så hade folk med andra märken inga problem, när min mätare flippade. Så polar suger. Kan andra lösa det bättre, då borde Polar kunna det med.

Polar pulsklockor
Stervelo skrev:
> Kan väl säga att polarsöverföring suger
> stenhårt. Är nästan på väg att hoppa på min
> 725a. På min vanliga landsvägsrunda får jag
> över 20 minuter kvaddat av att det går i
> närheten av tåglinje. Hastighet över 200 eller
> 0, puls över 200 med, lovely. Sicken skit.

Polar kommer tydligen med två nya "avancerade" cykeldatorer till våren. Har dock inte lyckats ta reda på något mer om dessa modeller. Enligt Polar kunde man återkomma efter nyår om man vill ha mer info, nu verkar locket ligga på. Överföringen kanske har blivit förbättrad på dessa...

Är det någon som hört något mer om dessa modeller?

/Jonas

Polar pulsklockor
De kommer förmodligen inte att vara armbandsmodeller, som t.ex. 725- varianten, utan de blir "rena" cykeldatorer utan löpfunktioner osv. De blir tydligen också pc- kompatibla efter vad jag har hört.

Polar pulsklockor
Stervelo skrev:
> Nja, jag har faktist det så att jag inte kan byta
> runda, tyvärr, det är rätt så enkelspårigt
> det jag kan cykla.
>
> När jag cyklar på en bro bredvid linjen, alltså
> är väldigt nära, där finns det en knähög
> betongmur, då fungerar hastigheten men inte
> pulsen, men jag tror att själva klockan är
> synling mot ledningarna.
>
>

är ju inte så konstigt att cykeldatorn funkar, men inte pulsen. som jag skrev, klockan har INGET me störningarna o göra, utan det är mätsensorerna som påverkas, då de läser av magnetfält. när du cyklar vid muren, så avskärmas troligen sensorn vid hjulet o därmed påverkas inte den

Polar pulsklockor
Det bevisar ju båda sakerna? Right? Så svårt att veta vad det är, men eftersom andra har löst det, som jag skrev ovan, så gissar jag att problemet ligger i protokollet som det överförs över, inte "anslutningen" mellan bröst och givare så att säga, eftersom det torde vara ganska likt andras system, samma indata och samma amplitud menar jag. Däremot protokollet man använder för överföringen, kan ju varieras massor. Men gissningar gissning, Polar suger i alla fall.

Polar pulsklockor
o hur menar du att radiovågor skulle påverkas av ett magnetfält?

förstår inte vad du menar med "Det bevisar ju båda sakerna?", OM det är så att när du står vid muren, så döljs hastighetsmätaren på gaffeln av muren, alltså skyddas den till viss del av magnetfältet från järnvägens ledare. medans du med bandet på som är ovanför muren och därmed påverkas av magnetfältet i högre grad. OM det skulle vara så att klockan isig påverkas, eller att överföringen påverkas, hur kommer det sig då att hastigheten som kommer från hastighetssensnorn som är skärmad från magnetfältet INTE visar fel. skulle radiovågorna av nån mystisk anledning påverkas av magnetfältet så skulle även hastighetssensorn visa fel så länge klockan befann sig ovanför muren så att säga. vilket inte är fallet.

därmot är det ju högst troligt att t.ex. en hjärtsensor som mäter magnetfällt o elektriska impulser kan påverkas av ett starkt magnetfält, speciellt när det är så att sensorn är extremt finkänslig, för vi snackar ju inte om några stora strömmar som styr hjärtat.

vaför andra märken skulle påverkas mindre ser ja mer som ett resultat av konstruktion av bältet osv. men ska jag vara ärlig har ja sett minst lika konstiga siffror med andra märken på samma ställe, för ska man jämföra så måste man nästan jämföra på samma plats, då magnetfält kan variera väldigt mycket mellan olika ställen.

Polar pulsklockor
En liten fråga till....
Behöver man inget annat än en klocka och en dator med ir-port om man ska föra över till datorn med "i"-modellen?

Polar pulsklockor
OM det funkar med datorns IR, så ja, så behöver du inget mer, eller jo, mjukvaran, men den får du med klockan. om det funkar beror lite på vad för sorts IR port som sitter på datorn. men verkar som om de flesta bärbara funkar

Polar pulsklockor
Tjabo skrev:
> Finns det bara ir-port på bärbara?

inbyggt standard ja, i alla fall är det extremt ovanligt på en stationär, har aldrig sett det, möjligen på nån HTPC, men då äre oftast bara en mottagare för fjärkontroll, medans den på bärbara även kan sända information. men som sagt, även en sådan port är ovanlig på stationära.

Polar pulsklockor
Man måste väl inte ha ir-port på datorn för att kunna föra över träningsfil om man har "i"-modellen. Utan man kan använda polars interface.

Polar pulsklockor
vi snackade om inbyggt, självklart kan du köpa en extern som du ansluter till usb eller com-port om ens dator inte har inbyggd IR-port. oavsett om man har stationär eller bärbar

Polar pulsklockor
Tja, om det är det magnetiska fältet som påverkar eller det elektriska det vet jag ju inte, men hastighet och puls flippar samtidigt mest hela tiden, det tyder väl då på att koppling band mot bröstkorg INTE är problemet, right?

Svårt att veta, men jag vet i alla fall att jag hade mycket mer problem än andra som hade andra märken i Oz, bodde i melbourne, så det fanns tillfällen att prova eftersom det är fullt med spårvagnar i stan.

Kom på att kanske batteriet i bröstbandet är lite trött, den börjar flippa bara jag sitter upp och trampar så nu bidde det nytt batteri i alla fall.

Hemma på trainern är det kalas med HR och power, du vet ju att det är, exakt med viss modifikation, samma effekt, eftersom jag kan ställa in det på min rulle, och så har man pulsen och får kvitto på hur det går och hur man mår. Tror jag ska lägga in ett pass på rullen en gång varannan vecka inne på sommar med, bara för att ha den kollen.

Polar pulsklockor
Stervelo skrev:
> Tja, om det är det magnetiska fältet som
> påverkar eller det elektriska det vet jag ju
> inte, men hastighet och puls flippar samtidigt
> mest hela tiden, det tyder väl då på att
> koppling band mot bröstkorg INTE är problemet,
> right?

njaa, jag skulle snarare tolka det som om att båda sensorerna påverkas av magnetfältet. ett tecken på att det inte är sändningen mellan band o klocka som påverkas är ju just sånna saker som att hastighetsmätaren inte ballar ur så länge den skyddas bakom en mur, medans den påverkas om muren inte är där.

där har du ju bevis nog för att inte misstänka överföringen, speciellt inte när det inte direkt går att påvisa att radiovågor påverkas av magnetfällt. i så fall skulle inte heller trådlösa LAN eller ens en FM radio funka om man befann sig i närheten av en kraftledning.

för OM det skulle vara radiovågorna som på nått sätt skulel påverkas av magnetfältet, då skulle även hastighetsmätaren visa fel när den var bakom muren, då klockan som tar emot fortfarande är ovanför murens kant.

kan ju vara nån annan faktor som påverkar än just det jag nämner, men att det inte är just radiovågorna som påverkas är jag rätt säker på. för som sagt så skulle det vara så mycket annat som är radiostyrt som oxå skulle påverkas om så vorre fallet

>
> Svårt att veta, men jag vet i alla fall att jag
> hade mycket mer problem än andra som hade andra
> märken i Oz, bodde i melbourne, så det fanns
> tillfällen att prova eftersom det är fullt med
> spårvagnar i stan.

ja, det kan jag ju inte uttala mig om, eftersom jag inte varit där, men som sagt så har ja sett liknande problem på andra klockor när man paserar över eller under kraftledningar.

men jag måste säga att jag upplever problemen rätt sällan, o andra sidan cykklar ja rätt sällan nära järnvägen

Senast redigerad av en moderator:
Polar pulsklockor
Då håller du med om att det då inte verkar vara problem med bröst bandet i sig, utan sändaren, som man får anta är ganska lik både hastighet och puls, det borde de ju kunna fixa, skärma skiten eller vad som helst. I alla fall, trist att den är så känslig.

Polar pulsklockor
men hur fan läser du :D:D jag tror INTE att det är sändaren isig. jag tror det är SENSORN, den som läser av ditt hjärta som påverkas av magnetfältet, då den läser av härtats puls genom att läsa av deras elektriska aktivitet. det kan genom induktion säkerligen påverkas av ett starkt magnetfält. både sensorn och sändaren sitter ju i pulsbandet. men om det är fel, eller ett ofrånkomligt problem vet ja inte. kontakta polar i sverige o fråga, för de är VÄLDIGT hjälpsamma

Polar pulsklockor
Nej, du greppar det ju fel, eftersom hastigheten och HR flippar samtidigt, så borde det inte vara själva överföringen till sensorn från "skinnet" då skulle störningarna diffa. Så tolkar jag det, och jag tycker det är rimligt, och min erfarenhet är att polar har mer problem än andra, men att alla har problem.

Polar pulsklockor
men kan du dåförklara hur radiovågor skulle påverkas av ett magnetfällt? skulle vara mycket intressant o höra. speciellt då det inte påverkar vare sig trådlöst wlan, eller radio och liknande.

jag har förklarat hur sensorerna kan påverkas av magnetfält. induktion.

förstår heller inte vad som är så konstigt me att de flippar ur samtidigt, båda använder avläsning av magnetfällt och spänningar, båda kommer in i ett starkt magnetfällt som i många fall säkerligen är starkare än det som hjärtat skapar, och som resulterar i att sensorn vid hjulet säkerligen kan uppfatta det som att magneten är i närheten hela tiden.

den teorin styrks ju ännu mer om nu hastighetssensorn funakde perfekt sålänge den var bakom en mur. för det var väll vad du skrev, eller? annars får du gärna förklara hur hastighetssensorn skulle funka när den är bakom muren om det nu är radiovågorna som påverkas, för klockan är väll ovanför muren då och skulle störas ut av magnetfältet, så som du säger.

kanske har fel, men då vill ja gärna ha det förklarat för mig med rimliga slutsatser, med bra bakomliggande fakta.

om ja inte minns fel så äre runt 16000 volt i en tågledning, vill inte ens tänka på all ström där är oxå. det skapar rätt krafig induktion o för känsliga mätinstrument kan det säkerligen påverka.

sen kan ju andra märken ha annan konstruktion på pulsbanden. det skulle kunna vara en rimlig anledning till att de funkar bättre. dock så använder de samma sorts överföring, radiovågor.
men som sagt, så har jag då sett samma störningar på sigma klockor, suunto klockor o lite andra märken.

Polar pulsklockor
Vad det är för spänning spelar ingen roll för ett magnetfält.
Det enda jag säger är att jag vet att polar är sämre än andra baserat på empiriska data, det är allt. Resten är gissningar, jag borde kunna det, har läst det, men det var många år sen. :)

Sen tror jag att muren skulle vara dålig på att begränsa magnetfält men bra på att begränsa ett elfält.

Polar pulsklockor
Faktiskt så är det nog så att hög spänning, in i en given last ger lägre magnetfält än låg spänning, på grund av den resulterande strömmen.

Polar pulsklockor
ta o kontakta polar sverige då, så får du säkert ett bra svar. de har grym service, mycket bättre än många andra företag. så du får säkert ett bra svar.

men som sagt, jag förstår inte hur magnetfältet eller elledningarna skulle kunna påverka en radiosändare. eller radiovågorna. och om nu så vorre fallet, borde inte även den sändaren som var bakom muren va svårt o sända, ja menar, vågorna kan ju inte komma fram när magnetfältet finns där, eller vad du nu menar.

men skitsamma, kotakta polar som tidigare o fråga.

Senast redigerad av en moderator:
Polar pulsklockor
Jag hittade ett exempel på min egen fråga ovan... om hur man avkodar ett Polarbälte. Maxim har en applicationnote för det, men för egen del kommer det ta lång tid innan jag har tid och möjlighet att göra nåt av det här.
Här är adressen: HÄR!

Tillbaka
Topp