Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------
> Tja, om det är det magnetiska fältet som
> påverkar eller det elektriska det vet jag ju
> inte, men hastighet och puls flippar samtidigt
> mest hela tiden, det tyder väl då på att
> koppling band mot bröstkorg INTE är problemet,
> right?
njaa, jag skulle snarare tolka det som om att båda sensorerna påverkas av magnetfältet. ett tecken på att det inte är sändningen mellan band o klocka som påverkas är ju just sånna saker som att hastighetsmätaren inte ballar ur så länge den skyddas bakom en mur, medans den påverkas om muren inte är där.
där har du ju bevis nog för att inte misstänka överföringen, speciellt inte när det inte direkt går att påvisa att radiovågor påverkas av magnetfällt. i så fall skulle inte heller trådlösa LAN eller ens en FM radio funka om man befann sig i närheten av en kraftledning.
för OM det skulle vara radiovågorna som på nått sätt skulel påverkas av magnetfältet, då skulle även hastighetsmätaren visa fel när den var bakom muren, då klockan som tar emot fortfarande är ovanför murens kant.
kan ju vara nån annan faktor som påverkar än just det jag nämner, men att det inte är just radiovågorna som påverkas är jag rätt säker på. för som sagt så skulle det vara så mycket annat som är radiostyrt som oxå skulle påverkas om så vorre fallet
>
> Svårt att veta, men jag vet i alla fall att jag
> hade mycket mer problem än andra som hade andra
> märken i Oz, bodde i melbourne, så det fanns
> tillfällen att prova eftersom det är fullt med
> spårvagnar i stan.
ja, det kan jag ju inte uttala mig om, eftersom jag inte varit där, men som sagt så har ja sett liknande problem på andra klockor när man paserar över eller under kraftledningar.
men jag måste säga att jag upplever problemen rätt sällan, o andra sidan cykklar ja rätt sällan nära järnvägen