Polar V650

Polar V650
Har väntat ett tag på Polars egna front mount fäste och hittade det i helgen på XXL. Hade förväntat mig ett i hårdplast, som det man fick med till V650:n men det här är i aluminium och känns otroligt stabilt. Kommer också med transparenta självhäftande strips för att man inte ska skada/repa styret vid montering.

Bilagor

• IMG_0033.JPG
    IMG_0033.JPG
    180.7 KB · Besök: 113
Polar V650
Hur nöjda är ni med navigeringen i V650?
Jag skulle vilja ladda ner spår från gpsies och liknande siter och sedan följa dem.
Alternativet i samma prisklass är Garmin Edge Touring.

Polar V650
desmo sa:
Jag skulle vilja ladda ner spår från gpsies och liknande siter och sedan följa dem.

Kolla sidan 1 i tråden där jag ger en mycket kort recension. Om GPSies kan exportera i GPX eller TCX så kan du använda det utan problem. Dock ska jag nog erkänna att jag inte alls använt den där funktionen så mycket som jag trodde. Främst kanske för att jag inte är så beroende av navigation i Skåne. Använde det för att hitta genom Lund en morgon i somras och det funkade bra (cykelbanorna i Lund är som en helt egen dimension) men det är nog enda gången faktiskt. Absolut nöjd men ingen storanvändare så jag kanske inte är den du bör fråga... ;)

Polar V650
Jag väntade också länge på frontmount-fästet och blev glatt överaskad över den höga kvalitén. Jag vände upp-och-ner på mitt så jag fick V650 lite lägre. Inga problem att lossa och vända på det runda fästet för GPSen.
Jag tycker det blev bättre så.

Polar V650
desmo sa:

Funkar helt ok i dom flesta fall, precisionen är som den är med GPS, funkar bra på öppna ytor, lite sämre i svår berg/skogterräng.
Men för vanlig cykling så tycker jag det räcker för mina behov.
Garmin Edge Touring har väl inte Glonass (högre precision) den heller vad jag vet.

För att lägga in rutterna, logga in i Polar Flow (flow.polar.com), gå in under favoriter (stjärnan uppe till höger) och klicka sedan "importera rutt" uppe till höger. Rutterna förs sedan över till V650 när du synkar med usb-kabeln från datorn.

Senast ändrad:
Polar V650
RikardEricson sa:
Jag väntade också länge på frontmount-fästet och blev glatt överaskad över den höga kvalitén. Jag vände upp-och-ner på mitt så jag fick V650 lite lägre. Inga problem att lossa och vända på det runda fästet för GPSen.
Jag tycker det blev bättre så.

Tänkte testa det också sen och se vad jag gillar bäst. Har bara hunnit med två turer än så länge men skillnaden är ju enorm mot att ha den på styrstammen, särskilt när man är trött och huvudet funkar sådär. Riktigt bra grej!

Trinovid sa:
Rutterna förs sedan över till V650 när du synkar med usb-kabeln från datorn.

Jag vill minnas att de även synkas över via Bluetooth från mobilen om man gillar sånt (det gör jag).

Polar V650
Har inte hastighetssensor själv längre men körde tidigare med det till min Suunto-klocka. Fördelen är väl att du har hastighetsangivelse alltid - även där GPS-signalen kan vara lite störd (tunnlar, skog, tät stadsmiljö) och med mindre fördröjning. Har som sagt inte skaffat det till min V650 och det talar väl för hur nödvändigt det känns. (Har effektmätare som mäter kadens, annars hade det varit en anledning att ha hastighet/kadenssensor.)

Batteritiden på V650:n tycker jag är helt klart godkänd, vet inte så noga men 10h+ får man åtminstone. Kör man mycket kartnavigering drar den ganska mycket batteri och då blir det klart kortare.

Polar V650
Jag har både hastighet och kadens till både mtb och lvg. Jag upplever att det är något snabbare, men köpte det mest för att det var så liten skillnad på bara kadensmätare och att köpa båda samtidigt. Tror dessutom man sparar lite batteri på att ha sensorer istället för bästa GPS.
Jag upplever dock batteritiden "oändlig" och hade 40% kvar efter vätternrundan förra året om jag minns rätt. Då var iofs skärmen sänkt så långt det gick, men iaf.

Polar V650
Jag har som sagt en hastighetsmätare men aldrig installerat den. Tycker ofta att GPSen är snabb och har aldrig haft nåt större problem med GPS-signalerna
Var ute i helgen i ca12h (med kartnavigering) har fortf 40% kvar. Fortf nöjd
Får se om jag monterar den i helgen

Polar V650
Någon som vet vilka kadenssensorer som är kompatibla med denna modell? Är det alla sensorer som har Bluetooth smart eller är det bara specifikt Polars egna som funkar?

Polar V650
5D655509-2935-4C7D-87C2-55B75D720BAE.png
Någon annan som har fått problem att synka sin 650 mot polar flow appen? Säger att uppkopplingen avbröts hela tiden. Startat om allt otaliga ggr, men inget hjälper...
använder iPhone.

Polar V650
Har precis börjat testa att lägga in strava segment i polaren. Dock verkar det som att inga segment som har någon form av lutning utför går att lägga in?
Dom enda segmenten som jag får fram när jag synkar strava mot polar flow är dom segmenten där ”set a goal” finns med.
Är det bara en inställning som behöver ändras eller är det så löjligt att utförssegment inte får vara med?

Polar V650
Går det att få fram när segmenten börjar utan att det är live?
Man har ju dålig koll på när ett segment startar och slutar, behöver inte ha liveuppdatering under resans gång, men bara en notis om att segmentet börjar om visst antal meter.

Polar V650
Tjo!
Är på jakt efter en cykeldator. Det jag vill ha är puls, distans, tid och hastighet. Ett stort plus är om man kan synka så att turen man kört hamnar direkt på strava så man slipper ha med både mobil och cykeldator.

Har kikat på polar V650 samt M450. Räcker m450 eller ska man satsa på en V650? Eller rekommenderar ni något annat?

Polar V650
ipkis sa:
Tjo!
Är på jakt efter en cykeldator. Det jag vill ha är puls, distans, tid och hastighet. Ett stort plus är om man kan synka så att turen man kört hamnar direkt på strava så man slipper ha med både mobil och cykeldator.

Har kikat på polar V650 samt M450. Räcker m450 eller ska man satsa på en V650? Eller rekommenderar ni något annat?

Ingen av dem går att synka till Strava utan mobil så du behöver fortfarande ha med en lur för att få upp turen på nätet. För mig personligen räcker inte M450, den är lite liten och har inga kartor, men om det inte är nåt du behöver så räcker M450 gott.

Polar V650
GustafH sa:
ipkis sa:
Tjo!

Ingen av dem går att synka till Strava utan mobil så du behöver fortfarande ha med en lur för att få upp turen på nätet. För mig personligen räcker inte M450, den är lite liten och har inga kartor, men om det inte är nåt du behöver så räcker M450 gott.

Kan ju iofs vara bra att ha med mobilen ändå ifall om att...

Polar V650
Fredde78 sa:
GustafH sa:
ipkis sa:
Kan ju iofs vara bra att ha med mobilen ändå ifall om att...

Ja, det är inte dumt att kunna nå hem eller nödnummer när man sysslar med sport ensam. :) Men med cykeldator får du åtminstone inte slut på batteri i telefonen!

Vill du så kan du synka med Strava när du kommer hem via din mobil.
Och vill du hellre synka via datorn än mobilen när du kommer hem så går det också om det nu mot förmodan råder oklarhet kring det.

Polar V650
ipkis sa:
Tjo!

Jag har en V650 och är väldigt nöjd. Lång batteritid, lätt över 10h. Enkelt att ladda nernytt kartområde när man skall till GranCan osv...
Frugan har en M460 (som är en nyare modell av M450) som är liknande men utan karta. Den har lite mer statistikfunktioner, de flesta får du ändå via Strava (summit) eller Stravastix.

M450 är från samma tid som V650 och har testats här. https://happyride.se/2016/03/01/langtidstest-polars-m450-cykeldator/

Kort sammanfattning: Vill du ha karta och följa spår så ta V650, annar M460.
V650 brukar dyka upp på Köp & Sälj till ofta för höga priser.
Jag köpte min på Sportamore för flera år sedan för ca 1600 inkl pulsband och H10. (H10 har efter senaste uppdat även stöd för ANT+ samt kan kopplas till två enheter samtidigt via BLE.)

Polar V650
Tänker så småningom byta ut min Polar M450. Är V650 föråldrad idagsläget? Kommer Polar komma med en ny cykeldator snart tro? Det jag saknar idag är kartfunktionen och följa spår. Eller är det bättre att satsa på nån nyare cykeldator av anban tillverkare? Tycker om polars flow app och synkar klockan mm dit.

Polar V650
Jag saknar bara telefonnotiser i V650:n men jag skulle inte gå över och behöva slåss med Garmin Connect för den sakens skull. Jag gillar också Flow och har ju en Polar-klocka också så det krävs nåt lite extra för att jag ska byta. Min är snart fyra år gammal och funkar utan problem än. Sen har jag ingen wattmätare så jag vet inte hur den funktionen är men jag har inte hört att det inte ska funka...

Polar V650
Största nackdelen med V650 är begränsningen på 500 waypoints vid import av gpx-filer. Räcker inte alls till när turen är över 20 mil.

Tillbaka
Topp