Polisanmäla olaglig el-cykel

Devisen på hemsidan är "fly under the radar", tyder på att man tycker det är lite coolt att vara olaglig.
Risken med hög effekt och inga krav är uppenbar. Se vattenskotrar på upp mot 300 hkr, funkar sisådär vill jag påstå som hänger vid kanotklubb 2-3 ggr/veckan.

Magnus.Bovall sa:
Bara för att en stelth mtb kan göra 80 blås så innebär detta faktiskt inte att man måste köra som ett svin.
Det är ju som att ge alla fortkörningsböter som har tex en porsche dom går ju i typ 300.
/M

Enligt Göteborgsfirmans hemsida så är de ju strypta till 250W vid leverans? Vad som sen krävs för att aktivera Competition Mode låter jag vara osagt...

Min el-mtb har en 250-wattsmotor, punkt. Sen finns det chiptrim som gör att assistansen funkar upp till 45 isf 25, men då blir det definitionsmässigt en moped. Elassistansen är för min del mest intressant i uppförsbackar..

Ni som tycker det är helt ok att ta ut en elmotocross som gör 80 blås i ängårdsbergen (foxis t.ex). Har ni ö.h.t varit i det området?

Äh. Varför göra sån sak av det? Bryter folk mot lagen skall de gripas, lagföras och straffas. Att tro på anarki är duktigt naivt....

Kollade lite på deras konto. Verkar ju rätt ofta framföras med _crosskläder_ inklusive _crosstövlar_ :) På senaste bilden har någon skrivit "någon på happy har tröttnat på er", typ.

Max_max sa:
DT sa:
Heter modellen verkligen "B52 Stealth Bomber"?

Inte för att vara MÖP, men väldigt märkligt namn.

B52:an är väl det plan som orsakat flest civila offer genom historian. Så det passar väl perfekt för att meja ner söndagsflanörer i skogen

Nja, var och när skulle B52:or övertraffat bombningar under VK2 i civila dödade?

E-MX i Ängården är fel och bör beivras, även om inte ordningsmakten kommer prioritera detta är en anmälning i alla fall en framförd önskan om att så sker.

Kör man dylika fordon illegalt i glesbygd må vara hänt men i Ängården är det ytterst dålig stil och direkt olämpligt.

Jag är aktiv "liberalist" och emot förbud men här håller jag nog med. Jag kör även cross och klubben har en aktiv endurosektion och vill fortsätta med det. Dessa cyklar är lite som en "fiddy" (mincross på 5-10 hästar men byggd för vuxna), ett uppenbart lekfordon som inte passar in någonstans. De är inte välkomna på banor, det finns ingen klubb att gå med i (att köra på enduroslinga kräver licens) och även om de är tysta så bryter de mot terrängfordonslagen.

Stealth bikes borde nog fundera på hur de jobbar runtom sin produkt. Även DH skapade konflikt en gång i tiden, innan sporten tog fart och fick egna områden. På sikt borde Sverige se över modeller som t.ex USA. Där finns det recreational areas där enduro och andra får samsas, det går oftast bra och skulle kunna vara en lösning.

ForesterGuy sa:
Magnus.Bovall sa:
Bara för att en stelth mtb kan göra 80 blås så innebär detta faktiskt inte att man måste köra som ett svin.
Det är ju som att ge alla fortkörningsböter som har tex en porsche dom går ju i typ 300.
/M

Enligt Göteborgsfirmans hemsida så är de ju strypta till 250W vid leverans? Vad som sen krävs för att aktivera Competition Mode låter jag vara osagt...

Min el-mtb har en 250-wattsmotor, punkt. Sen finns det chiptrim som gör att assistansen funkar upp till 45 isf 25, men då blir det definitionsmässigt en moped. Elassistansen är för min del mest intressant i uppförsbackar..
Är nog inte många som kör i 250W-läget om de väger över 50kg.

Jag gjorde något unikt i internetkrigande, jag hörde av mig till företaget med den enkla frågan om hur man får använda cykeln och fick följande svar. Givetvis i trevlig ton (känns som om man måste vara tydlig med detta 2016).

Fråga: Hur får man använda er cykel?

Svar:
"Hej xxx
Den är inte så enkel.
Men om vi skall göra det enkelt så säger vi att man inte får.

Vi anser inte att det är elcyklar.

Cykla får du göra där en vanlig cykel får cyklas.

Men om du använder motordrift som dom är konstruerade för så "inhängnatområde" eller liknande. "

Så de är fullt medvetna och tydliga om vad som gäller. Dock skiljer detta sig inte från andra lekfordon, ATVs, Fiddys, Drönare etc. Ansvaret läggs på brukaren. För "vår" skull är det nog viktigt att vara tydlig på att detta redan är reglerat idag. En cykel utan motor har undantag i terrängfordonslagen (gäller även hästar), övriga fordon är reglerade och kräver tillstånd från markägare och länsstyrelsen.

ething sa:
Jag gjorde något unikt i internetkrigande, jag hörde av mig till företaget med den enkla frågan om hur man får använda cykeln och fick följande svar. Givetvis i trevlig ton (känns som om man måste vara tydlig med detta 2016).

Fråga: Hur får man använda er cykel?

Svar:
"Hej xxx
Den är inte så enkel.
Men om vi skall göra det enkelt så säger vi att man inte får.

Vi anser inte att det är elcyklar.

Cykla får du göra där en vanlig cykel får cyklas.

Men om du använder motordrift som dom är konstruerade för så "inhängnatområde" eller liknande. "

Så de är fullt medvetna och tydliga om vad som gäller. Dock skiljer detta sig inte från andra lekfordon, ATVs, Fiddys, Drönare etc. Ansvaret läggs på brukaren. För "vår" skull är det nog viktigt att vara tydlig på att detta redan är reglerat idag. En cykel utan motor har undantag i terrängfordonslagen (gäller även hästar), övriga fordon är reglerade och kräver tillstånd från markägare och länsstyrelsen.

Bra gjort. Sedan är ju frågan hur tydliga de är egentligen, tänkte lite på facebookbilden på förra sidan.

Effekt/vikt-förhållandet på en sån där verkar i alla fall vara valt för att undvika att fordonet skulle räknas som olaglig tung MC, nu är det bara en olaglig lätt MC. Är möjligen påföljden för olovlig körning av lätt MC lindrigare än för tung MC?

DT sa:

Jänkare FFA verkar tycka att våld och militärt är goda, lockande, säljande egenskaper.
Kona har en(vanlig cykel) de beskriver som en "Urban Assault Vehicle".
Cannondale Bad Boy beskrivs som "Stealth fighter looks meet Street fighter". Åsså kryddar de med lite "aggressive" också så att man verkligen ska begripa.
Jag har sett en snowboard där bindningsmonteringen beskrevs som "Nukeproof".
Tennisracket som hette "Assassin".
Nån som är snyggt klädd kan beskrivas som "Dressed to kill".
Borde ju föra tankarna till kamoflagekläder, ghillie suits eller möjligtvis en fängelsedirektörs strama avrättningskostym, men används även för aftonklänningar.
Någon/något som är vackert kan sägas ha "Killer looks".
Nån som ids leta efter hur många fullständigt orelaterade produkter det finns som heter nåt på t.ex. 357?

I Europa var/är vi precis lika konstiga i princip, men kanske inte så våldsorienterade.
"Laser" och "turbo" var rätt poppis ett tag som del av produktnamn på saker som definitivt inte använde sig av varken koherent ljus eller kompressorer drivna av förbränningsgaser.

Har de alltså en "elcykel" med maxeffekt på 5+kW men har den strypt till 250W? Jag skulle vilja se den personen som köper en sådan och aldrig ser till att koppla bort strypningen. Känns som man skulle betala för en jordenruntresa på ett halvår men nöja sig med att utnyttja en vecka på Mallis. Och den liknelsen tar inte ens hänsyn till det faktum att den extra effekten med all sannolikhet gör cykeln tyngre än den behövt vara om den byggts för 250W.

GoranS sa:
Har de alltså en "elcykel" med maxeffekt på 5+kW men har den strypt till 250W? Jag skulle vilja se den personen som köper en sådan och aldrig ser till att koppla bort strypningen. Känns som man skulle betala för en jordenruntresa på ett halvår men nöja sig med att utnyttja en vecka på Mallis. Och den liknelsen tar inte ens hänsyn till det faktum att den extra effekten med all sannolikhet gör cykeln tyngre än den behövt vara om den byggts för 250W.

"Endast 34 kg" för F-37 på drygt 4 kW, 53 (!) kg för B-52 ...

Varför har det vevar öht?

Jisses, 53 kg. Gäller att man inte får slut på batteriet i en uppförsbacke. Måste vara ett fruktansvärt slit att försöka cykla uppför med den utan elassistans.

NLC sa:
GoranS sa:

"Endast 34 kg" för F-37 på drygt 4 kW, 53 (!) kg för B-52 ...

Ah, då är F-37:an faktiskt en oregisterad tung motorcykel.

dabac sa:
DT sa:

Jänkare FFA verkar tycka att våld och militärt är goda, lockande, säljande egenskaper.

OK.

Fast jag reagerade mer på att "B52" och "Stealth Bomber" inte alls passade ihop (ungefär som att kalla något för "Trabant Warp Speed"), men det är en sidodiskussion. :-)

DT sa:
dabac sa:
DT sa:

OK.

Fast jag reagerade mer på att "B52" och "Stealth Bomber" inte alls passade ihop (ungefär som att kalla något för "Trabant Warp Speed"), men det är en sidodiskussion. :-)

Det behöver inte passa ihop.
I USA räcker det med att det låter coolt!

Vernersson sa:
DT sa:
dabac sa:
DT sa:

OK.

Det behöver inte passa ihop.
I USA räcker det med att det låter coolt!

Ultramega OK!

Så om jag konverterar min räser med 250w skippar spärren på 25 och har den dom pendlar hoj. (95% landsväg) säg att jag höjer snitt hastigheten till ca 45. Bör jag bli av med körkortet och cykeln? Medans grannen som är elitåkare fortfarande kör ifrån mig klarar sig galant?

Yberhydro sa:
Så om jag konverterar min räser med 250w skippar spärren på 25 och har den dom pendlar hoj. (95% landsväg) säg att jag höjer snitt hastigheten till ca 45. Bör jag bli av med körkortet och cykeln? Medans grannen som är elitåkare fortfarande kör ifrån mig klarar sig galant?
På en 50-väg? Eller vart ska man applicera exemplet?

Yberhydro sa:

Du bör i alla fall inte visa dig inför din granne mer om du vill behålla någon som helst självkänsla.

Yberhydro sa:

Beror väl mest på hur lagen klassar ditt åkdon och vilka behörigheter du har på kortet idag.
Klassas den tex som MC och du inte innehar MC behörighet så infinner ju sig en olovlig körning, vilken i sig har en viss tendens att rendera indragning av förarbehörigheter.

Niklassonen93 sa:
Yberhydro sa:

100 2+1 och hälften 70 väg.
Självklart vet jag att lagen menar att det är en mc eftersom den kan gå fortare en tillåtna 25km/h. Jag kommer troligen kunna köra mycket mer trafik säkert då bilarna inte direkt gillar när jag åker på "deras" väg. Pengarna som trafikverket avsatte till cykelbana räckte visst bara till halva vägen.

Senast ändrad:
Tydligen en tråd som ger upphov till mycket inlägg. Är det inte så att medmänniskor som beter sig dumt bör man tala med och framföra sin åsikt, sen om det är elcykel, drönare på fel plats, lösa pitbullhundar eller skatteflykt spelar väl mindre roll. Om någon kör elcykel och inte stör någon med sitt sätt att köra, så vad är problemet ? Polisen har nog att försöka stoppa de som kör busbilar, mopeder m.m. på gångvägar och allmänt utgör livsfara för medmänniskor.

Det skulle vara stor ironi, och inte helt osannolikt, om en "polisanmälningskampanj" mot elcyklar i skogen ledde fram till att kommunen började agera mot all skogscykling.

Yberhydro sa:
Niklassonen93 sa:
Yberhydro sa:

100 2+1 och hälften 70 väg.
Självklart vet jag att lagen menar att det är en mc eftersom den kan gå fortare en tillåtna 25km/h. Jag kommer troligen kunna köra mycket mer trafik säkert då bilarna inte direkt gillar när jag åker på "deras" väg. Pengarna som trafikverket avsatte till cykelbana räckte visst bara till halva vägen.
Okej, då förstår jag vad du menar.:)

Tillbaka
Topp