Pollen mask?

rejser

Aktiv medlem
Pollen mask?
Någon här som seriöst har testat pollen-mask i samband med cykling? Samt, vart kan man få tag på dom?
Jag har problem att få luft samt väldigt snabbt yrsel. Men just nu känns som om jag kommer få vänta tills oktober med att cykla igen, har kanske gett upp långloppscupen, men klarar inte ens en lugn spalunka skoj på stigen tur.

Pollen mask?
rejser: Jag vet inte om det är vetenskapligt bevisat men jag har en grym pollenallergi, typ lider hela sommaren. Men för 5 år sedan tog jag upp mitt cykelintresse och började cykla på våren och på något sätt så kändes det som jag blev imun mot pollen. Fick aldrig dom där allergishockerna mer och det har jag inte haft sedan dess. De enda gånger jag får allergishocker är när jag åker ner till mina föräldrar i södra sverige under sommaren. Det känns som om kroppen inte vant sig vid de pollennivåer som råder där. Återigen vet ej om detta är vetenskapligt bevisat, men så fort det blir vår så utsätter jag mig för pollen.

Pollen mask?
Är ju i princip samma som vid hypersensobillisering, då sätter man ju in allergenet i kroppen för att höja tollerans-nivån.
Funkar dock tyvärr inte för mig. Har bara blivit grymt dålig vid försök.
Men även om du gör det på egen hand så borde det vara samma.
Kan både vara pollen-nivåerna här nere, eller så enkelt som att det är annan pollen. Men söderöver är ju betydligt med lövskog än norröver, så nivåerna här nere är generellt högre.

Pollen mask?
Misstänker att det är så, är själv från sydsverige ursprungligen. Och det var där jag fick iordning på det också. Har du provat att vaccinera dig? Det skall tydligen funka, har dock ej provat själv. Har ios inte fått problem med andningen heller. Men brosan fick problem med andningen i samband med pollenallergi och det fick han brickanyl mot om jag minns rätt.

Pollen mask?
Det fins nåt på hälsokosten som heter "nazaleze", det är nåt så skumt som artificiellt snor. Ja, det är inte vad de kommer säga över disk, men poängen är att cellulosa pulver ska bilda ett skyddande slem i näsan, och vad är det om inte snor?

Vidare har jag turen att ha en fantastisk astma-allergiläkare. Enligt honom så har studier gjorts på att ta sin vanliga allergitablett (jag har aerius, du har säkert nåt annat) morgon+kväll istället för bara 1g/dygn. På gruppnivå syns inga resultat, men för vissa individer kan det bli bättre. För mig innebar det revolution. Pröva, funkar det inte så är det ju bara att sluta igen.

Jag kommer hålla tråden under uppsikt, grymt spännande med pollen-mask!

Pollen mask?
Mitt problem är att många mediciner har laktos som bärande preparat, för att gå ut snabbt i blodet. Och jag är allergisk mot komjölksprotein, så 80% ungefär av medicinerna försvinner.

Vaccinering har jag testat 3 år i rad, men tror inte den gör någon skillnad, så tänkte kolla om det blir mycket värre utan i år.

Nazaleze har jag helt missat, ska kolla om den kan göra något för mig.

Jag är mitt emellan mediciner just nu. Min gamla gjorde massa saker, men i slutändan tog jag massa kemiska preparat som skulle göra så att jag inte blev trött, yr, och svimmade, men biverkningarna av medicinen var "trötthet, avsaknad av hunger, samt att du inte får träna för att du kan svimma vid ansträngning".

Funderar på att beställa en
7325.jpg
så kan man göra en ride-report. Skulle dock vilja ha den snabbt, men misstänker att utbudet här är dåligt. Ringde apoteket men dom hade inte sådana saker sade dom.

Pollen mask?
Undrar vad som händer om man glömmer den när man gå på banken?

ed: beställer nog inte, 100:-/filter som funkar i 7-8h enligt tester. Blir ganska dyrt, och frustrerande om man upptäcker att man kan cykla som man bör, men inte har råd att köpa filer. Dock fanns det en ren allergi variant som inte är mot smog, dom dessutom fanns i sportutförande gjord för bl.a. mtb, klart intressant

Senast redigerad av en moderator:
Pollen mask?
Pigmachine skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx
> ?CategoryID=304&x=16&y=8

Sanslös Freddie-feeling på den godingen. Just nu verkar pollenhalterna ha gått i taket i Stockholm. Det känns som varje slemhinna pumpar på för fullt. Undrar hur linserna känns i eftermiddag :o Hittade en gammal ask med Acura som jag försöker knarka loss på. Måste man ha recept för bättre tabletter?

Pollen mask?
Fjärdebrunn skrev:
> Just nu
> verkar pollenhalterna ha gått i taket i
> Stockholm.

Öhh, va? Palynologiska laboratoriet vid NRM håller inte riktigt med om det:

"Prognos för perioden tis 20 - ons 21 mars:

Det kyliga vädret gör att pollenhalterna av al och hassel väntas vara låga, möjligen kan halten alpollen stiga till måttlig om solen tittar fram."

Säker på att du inte har en slips av kattpäls eller så? ;-)

Pollen mask?
Vettefan vad det är jag reagerar på men något är det helt klart (bara bankpyamas, ingen slirre:). Började för några dagar sedan och det känns rejält. Är väl något skit jag reagerar på även vid låga doser gissar jag. Problemen verkar muteras och tillta något för varje år :/

Pollen mask?
Är man känslig för hassel reagerar man ofta vid betydligt lägre halter, kan vara detta? (förvisso pekar ju all forskning och alla rapporter åt olika håll, men tror på just detta ryckte)

Pollen mask?
Jag har astma och pollenallergi. Jag tycker att det funkar med att använda lungplus-struten även mot pollen. Om det stämmer eller om det är placebo vet jag inte. Vad struten absolut gör att förvärma luften så jag slipper få irriterade luftrör av kall luft, då tål de mer. Kanske fastnar pollen i fukten/slemmet i struten så jag slipper få in det i luftrören.
För mig funkar det också bättre att ta två tabletter/dygn istället för en. Komjölksallergi är ju inte helt ovanligt, finns det inga dyrare mediciner som läkare kan skriva ut i detta fall?
Kontakta en astma/allergi-läkare/sköterska.
/Stina

Pollen mask?
Vet inte, mina tabletter kostar 15:-/tablett (15*365?) och tas redan i lite för hög konstentration.
Men är inte lungpuls-struten mer för astman? Aldrig tänkt på dom.

Pratade med min allergi-läkare idag, han kom som vanligt inte fram till något.

Någon som testat akupunktur-snubben i Blekinge?

(vädret nere på västkusten nu är förjävligt ur cykelsynpunkt, soligt, lätt bris 10-15 grader mitt på dagen)

ed: såg precis att respro har återförsäljare i sverige. planen är att införskaffa mask och se om livet kan bli lite roligt. Genomgående rapport kommer för er andra allergiker där ute.

Pollen mask?
Hej!

Själv har jag haft hösnuva/pollenallergi sen jag var 15, dvs i drygt 25 år. Detta är inget svar på din fråga, Rejser, om pollen-mask utan lite om mina erfarenheter som kanske kan komma till pass. Mina besvär är främst nästäppa, kliande ögon och viss irritation i svalget. Jag har alltså inte noterat något direkt besvär med min andning men jag tycker att jag har sämre kondis på sommarhalvåret. Jag är ingen elitidrottare så jag har aldrig haft direkt anledning att undersöka men efter OS i Aten, där Susanne Ljungskog presterade sämre än hon själv hade förväntat beroende på hennes allergi mot gräspollen (så som jag uppfattade det så förekom gräspollen i låga koncentrationer så att hon inte upplevde några direkta besvär men att hennes prestationsförmåga sänktes typ 10%, något hon alltså inte märkte själv utan läkare konstaterade i efterhand) så har jag börjat undra om min medicinering är otillräcklig. Jag tar normalt receptfria piller (har använt lite allt möjligt, typ Clarityn men de senaste åren gått över till de billigare varianterna) samt ögondroppar och näsdroppar mot de mer direkta symptomen.

Nåväl, jag har mixtrat lite fram och tillbaka men jag tycker medicineringen fungerar bäst om man tar piller som rekommenderat, dvs ett piller om dagen gärna med början något innan pollenperioden börjar och sen fortsätter hela perioden. Ett tag försökte jag ta endast när jag kände besvär men lite kraftigare dos men det avrådde de bestämt ifrån på apoteket. Det skulle kunna ge leverskador tydligen. Jag har haft väldigt stor nytta av pollenrapporteringen på www.dmi.dk (danskarnas motsvarighet till SMHI). Eftersom jag bor i Malmö är siffrorna för Köpenhamn högst relevanta. På denna sida http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/pollen/pollenoversigt-2007-grafer.htm
kan man till exempel se väldigt tydligt om koncentrationerna är höga och när topparna infinner sig. Det finns länkar till tidigare år så man kan bilda sig en uppfattning om årets pollenkoncentrationer är "normala" eller ej. Med hjälp av data från dmi.dk har jag kunnat sluta mig till att jag är allergisk mot hassel, björk och gräs.

Jag har aldrig hört talas om sådan pollen-mask men det borde kunna fungera. Mina ögonproblem blir klart sämre när jag cyklar pga mer luft som drar förbi ögonen, besvären lindras markant om jag använder tätslutande glasögon. Jag skulle gissa att pollen-mask har samma effekt på luft man drar ner i lungorna.

Miche: Det framgår inte om dina pollen-problem har blivit bättre just för att du flyttat men olika delar av landet har definitivt olika mycket pollen. Jag bodde ett år i Schweiz och där fanns sjukt mycket gräspollen. Jag har aldrig haft så mycket besvär som där. Där hjälpte inte ens medicineringen, jag kunde knappt gå ut när det var som värst. Men om du mår bättre där du bor nu så är det ju en förbättring i vilket fall som helst även om du inte immuniserat dig.

Nåväl, jag undrar om den fysiska förmågan sätts ner av pollenallergi. Jag upplever inte att jag har astma men jag tycker att jag presterar något sämre på sommarhalvåret. Som exempel har jag en löprunda som är 6,4 km lång. Den har jag sprungit året runt de senaste 10 åren. För det mesta springer jag och bara försöker hålla en viss puls men från gång till annan försöker jag springa rundan så fort jag kan. Som bäst har jag sprungit rundan på 29 min och 46 sek (alltså ingen fantom-tid). Normalt springer jag på 33-37 minuter. Det intressanta är att alla mina bästa tider (säg mina 20 bästa tider) är satta under perioden september till januari. Jag har aldrig sprungit riktigt fort på sommarmånaderna. Värmen borde inte spela roll för oftast springer jag sent på kvällen, vid nio-tiotiden. Jag förstår inte vad det kan bero på. Jämfört med er som har stora allergiproblem och astma är det här förstås en skitbagatell men man blir ju lite fundersam, särskilt som jag tycker att mina besvär snarare ökar från år till år än minskar. Det kan i och för sig bero på att de senaste årens pollen-koncentrationer verkar ha ökat (i alla fall om man studerar de senaste årens utfall på dmi.dk).

Ni som har testat mer vetenskapligt vad ni är allergiska mot, har ni fått vaccin mot just de allergenerna eller har ni bara blivit ordinerade de vanliga medicinerna men med fördelen att mer exakt veta vilken sorts pollen ni är allergiska mot och därmed kan veta när medicinen ska tas?

Ursäkta tråd-urspårningen men helt irrelevant är det väl inte?

Bästa hälsningar
Peter

Pollen mask?
Absolut inte irrelevant.
Har fått testa både vaccin mot specifika allergen och vanliga medicinier (dock inte gjort några tester när jag testat recept-fritt utan bara på dom tyngre sakerna). Vissa reagerar bättre på vaccinering vissa sämre, vissa blir dåliga, vissa visar inga tecken. Jag har visat inga tecken 2 gånger och blivit dålig 1 gång.
I testbänken har jag upp till 25% sämre syreupptagningsförmåga samt en kraftig mjölksyraspjälkning med en sänkt tröskel med ungefär 35%, eller så var det för några år sedan och har blivit betydligt sämre efter. (pollen, ungefär samma siffror med och utan medicin)
Även om du inte märker av andning trötthet som symptom på pollen utan det lite mer tacksamma kli i ögonen och rinnig näsa så borde det klart kunna påverka dina träningstider, men samtidigt kan det ju vara mycket annat. Mjukare mark som kanske tar lite mer kraft att springa på osv.

Tackar för dmi-länken. Bor ju på västkusten, förvisso högre upp, men borde inte vara helt irrelevant. Bor man här vet man varifrån vinden kommer, och det är inte pollen i Borås som är intressant.

Angående dubbla mängden. Många allergitabletter har tämligen starka verksamma substrat, och då det snabbt ska ut i blodet kommer det tämligen stor dos om man äter dubbla mängden, därav risk för leverskador. Blev upplyst av min läkare om detta för 10-12 år sedan då jag missbrukade clarityn s för att få bra placering i dm för att få åka till youth grand national i england.
Men man kanske kan dela upp den vanliga dosen på två tillfällen och få en jämnare fördelning?

Pollen mask?
Ok, tack för svaret. Det borde alltså inte vara problem att ta medicin var 12:e timme istället för var 24:e. Bra att veta.

Jag ska nog ta kontakt med läkare för att testa mig och förhoppningsvis utprova vaccin. Jag kan inte påstå att jag har jätte-problem men om det finns bättre medicin än den jag tar nu så är det ju dumt att inte försöka.

Om du köper den där pollen-masken på CRC, vore det intressant att höra din recension efter säsongen! Lycka till!

/Peter

Pollen mask?
Jag tar, sedan ett par år tillbaka, allergimedicinen året runt. Möjligen kan jag minska från dubbla dosen till den normala 1 per dag under november-januari (och ja, det är var morgon+kväll som gäller, inte 2 tabletter vid samma tillfälle) men för att få bra effekt måste jag vara medicinerad innan pollenhelvetet sätter igång.
Min allergi är en specialare, jag har symptom, allt ifrån lite kli i ögat till att nån har satt en gelatinfylld guldfisk skål över huvet på mig, smetat in ögonen med chili och aktiverat min astma, men visar inget på pricktest. IRL blir jag sjuk av pollen, katter och parfymerade tvättmedel. Nu har både min tjej o min hund liknande ospecificerade allergier, även om jag är den klenaste i flocken, så jag misstänker vårt badrum vara boven.

Är en nässköljkanna en idé? Det borde kunna lindra något att skölja bort lite pollen ur luftvägarna tycker jag, ska själv pröva.
Samt köpa mig ett par tättslutande glasögon, det tipset tackar jag för.

Mot provfilmningen för nästa Star Wars.

Pollen mask?
Lokal honung är nog bra med vänjing. Hitta din lokala honung tillverkare och köpa mycket honung. Tar då 1 matsked om dagen. Detta är för att bin egenligen gör honung av den lokala pollen och genom att tar det in i kroppen i låg quantiteter hinner kroppen bygger antikropper och så lära sig hanterar pollen.

Att käka tabletter är en bra korttids lösning men det gäller att vänja kroppen - då blir man starkare. Nässköjlkanna är en suverent ide. saltlösning och en privat badrum är rekomenderat. Man kan gör en nässköjlkanna av en cykel flaska och lite plast rör från till exempel camelbaken.

Själv drack jag en speciell te blandning 3 ggr om dagen som består av nässle, pepparmynta, eukalyptus och ögontröst. Jag ska återkommer med recept om du är intereserade.

Pollen mask?
Idag kom det ett paket på posten innehållande min pollenmask.
Hade haft gedigen mail-kontakt med Guillermo på puroxy i sverige för att få rätt storlek. (har medium på näsa till haka och large runt huvudet).
Till slut kom vi fram till att en medium var bra. Betalade och han skickade.

Huvud-delen av masken är i neopren, utskuret med nät bakom för att inte bli för varmt. Och väl ventilerat där filtret sitter.
Sitter även några plastventiler som gör att det ska vara enklare att andas ut, och ser till att inte filtret blir genomvått av kondens.
Bra tänkt, för kondens i ventilerna blir det så att det flyger om man blåser till lite.

Först var jag skeptisk, satt inte bekvämt, svårt att spänna. Sedan kollade jag instruktionerna hur man tar på sig en ansiktsmask (som först kändes överflödiga), men när man passat in den blev den nästan omärkbar.

Det var det praktiska, men anledningen till att jag köpte den då?

Har bara hunnit med en promenad, men gott betyg än så länge.
Normalt när jag är ute en fin dag så bränner det i näsa och svalg och det är ganska tung-andats. Förvisso lite tungt att andas genom filtret, men mer mekaniskt tungt på något vis.
Märkte inget av i hals och näsa och hade betydligt mer ork än vanligt.
Dock tittade alla som råkade köra förbi ute i skogen på mig väldigt konstigt.
Återkommer med rapport efter ett tag om hur filter håller och hur det funkar till lite mer krävande aktiviteter än promenad.
Men ger bättre resultat när jag är ute än någon medicin jag fått. Vilket är ett bra betyg.

Pollen mask?
Det kostade 670:- med 4 extra filter och frakt. filterpris är 55:-/filter, säljs i 2-pack.
Bild är på gång.
Var ute en mer krävande promenad idag som jag normalt får stanna och vila på i backarna. Och det var som det är vintertid, helt underbart. Lite varmt med masken, men klart värt det. Känns som en produkt som kommer förbättra min livskvalitet.
Dock tittar folk väldigt konstigt på mig.

Pollen mask?
Wow, grattis! För att vara priset på en ökad livskvalitet är det ju inte så dyrt, även om det är mycket pengar.
(jag brukar av ergonomiska skäl bära hem mina hundmatsäckar, a 10 el 14kg, på huvet. folk tittar då med, men möter man samma människor vänjer de sig med tiden. Mina grannar reagerar inte längre över att jag tar tvättkorgen likadant.)

Pollen mask?
Ahhh, har varit ute, förvisso inte så länge, någon timma och cyklat på några km singletrack som jag har gjort i ordning under vintern (fanns en bra stig som bara behövde bättras på lite).
Väldigt glad när jag kommer hem. Jag har förvisso spjälkat mjölksyra väldigt fort i backarna även om jag har stora vandrar-vader. Inte riktigt samma ändå. Men fick inte yrsel en ända gång, eller illamående, vilket är ett sanslöst framsteg.
Har kommit på ett passande sätt att beskriva senare stegen i pollen-allergi för nyfikna. Ungefär som 10-20 minuter efter en hjärnskakning hela tiden. Lite yr, avtrubbad, man kanske sluddrar lite. Eller som en bakfylla kombinerat med fylla. Ungefär samma sak som sker i huvudet, transmitorsubstanserna påverkas.
Väldigt lycklig, funderar till och med på om man ska kunna börja ta ut lite mål med en eventuell träning igen.

Bild efterfrågades innan. (ursäkta kvaliten, tog den i farten med mobilen).
För kritiker, jag har headset i för att kunna snabbt kontakta någon utifall det skulle hända något. Andningsbesvär, hjärtproblem osv. :D

Bilagor

• DSC00590.JPG
    DSC00590.JPG
    85.2 KB · Besök: 228
Pollen mask?
rejser skrev:

> Bild efterfrågades innan. (ursäkta kvaliten, tog
> den i farten med mobilen).

Den var ju i alla fall bra mycket tuffare än de värmeväxlar-masker jag kikade på i vintras. Fast den ser ju lite "Jason" ut :)

Pollen mask?
Grannarna utgår från att jag är jason, speciellt ena grannen som är en senildement tant på 95 år som gömmer sig bakom gardinen varje gång jag kommer förbi, även jag vinkar glatt.
Men blir lite äckligt i den, kondens-luft och så. samt att jag måste egentligen raka skägget för att det ska bli helt tätt.

Pollen mask?
rejser skrev:
> Ahhh, har varit ute, förvisso inte så länge,
> någon timma och cyklat på några km singletrack
> som jag har gjort i ordning under vintern (fanns
> en bra stig som bara behövde bättras på lite).
> Väldigt glad när jag kommer hem. Jag har
> förvisso spjälkat mjölksyra väldigt fort i
> backarna även om jag har stora vandrar-vader.
> Inte riktigt samma ändå. Men fick inte yrsel en
> ända gång, eller illamående, vilket är ett
> sanslöst framsteg.
> Har kommit på ett passande sätt att beskriva
> senare stegen i pollen-allergi för nyfikna.
> Ungefär som 10-20 minuter efter en hjärnskakning
> hela tiden. Lite yr, avtrubbad, man kanske
> sluddrar lite. Eller som en bakfylla kombinerat
> med fylla. Ungefär samma sak som sker i huvudet,
> transmitorsubstanserna påverkas.
> Väldigt lycklig, funderar till och med på om man
> ska kunna börja ta ut lite mål med en eventuell
> träning igen.
>
> Bild efterfrågades innan. (ursäkta kvaliten, tog
> den i farten med mobilen).
> För kritiker, jag har headset i för att kunna
> snabbt kontakta någon utifall det skulle hända
> något. Andningsbesvär, hjärtproblem osv. :D

Du verkar inte så frisk, kanske schack är något för dig.

Pollen mask?
Jan Ullrich skrev:
> Du verkar inte så frisk, kanske schack är något
> för dig.

Är det inte då man ska passa på att ha så roligt man kan så länge man kan ;)
Samt att bättre kondition gynnar alltid. :D

Skulle säkert somna vid schacket och peta ut ögat med kungen när jag ramlar framåt. Eller i värsta fall av en bonde.

Pollen mask?
Jag tycker du ser ascool ut. Det gör inte jag med min värmeväxlare om vintern, ett invalid-beige plast rör med en lång slemmig sträng av kondens, påminnande den hundar av mollosstyper brukar ha i mungipan. Kör hårt!

Pollen mask?
rejser skrev:
> Jan Ullrich skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du verkar inte så frisk, kanske schack är
> något
> > för dig.
>
> Är det inte då man ska passa på att ha så
> roligt man kan så länge man kan ;)
> Samt att bättre kondition gynnar alltid. :D
>
> Skulle säkert somna vid schacket och peta ut
> ögat med kungen när jag ramlar framåt. Eller i
> värsta fall av en bonde.

hahaha=)

Det är bra att det finns hjälpmedel som verkar funka i alla fall. Pollen är ett helvete!

Tillbaka
Topp