Hej!
Själv har jag haft hösnuva/pollenallergi sen jag var 15, dvs i drygt 25 år. Detta är inget svar på din fråga, Rejser, om pollen-mask utan lite om mina erfarenheter som kanske kan komma till pass. Mina besvär är främst nästäppa, kliande ögon och viss irritation i svalget. Jag har alltså inte noterat något direkt besvär med min andning men jag tycker att jag har sämre kondis på sommarhalvåret. Jag är ingen elitidrottare så jag har aldrig haft direkt anledning att undersöka men efter OS i Aten, där Susanne Ljungskog presterade sämre än hon själv hade förväntat beroende på hennes allergi mot gräspollen (så som jag uppfattade det så förekom gräspollen i låga koncentrationer så att hon inte upplevde några direkta besvär men att hennes prestationsförmåga sänktes typ 10%, något hon alltså inte märkte själv utan läkare konstaterade i efterhand) så har jag börjat undra om min medicinering är otillräcklig. Jag tar normalt receptfria piller (har använt lite allt möjligt, typ Clarityn men de senaste åren gått över till de billigare varianterna) samt ögondroppar och näsdroppar mot de mer direkta symptomen.
Nåväl, jag har mixtrat lite fram och tillbaka men jag tycker medicineringen fungerar bäst om man tar piller som rekommenderat, dvs ett piller om dagen gärna med början något innan pollenperioden börjar och sen fortsätter hela perioden. Ett tag försökte jag ta endast när jag kände besvär men lite kraftigare dos men det avrådde de bestämt ifrån på apoteket. Det skulle kunna ge leverskador tydligen. Jag har haft väldigt stor nytta av pollenrapporteringen på www.dmi.dk (danskarnas motsvarighet till SMHI). Eftersom jag bor i Malmö är siffrorna för Köpenhamn högst relevanta. På denna sida
http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/pollen/pollenoversigt-2007-grafer.htm
kan man till exempel se väldigt tydligt om koncentrationerna är höga och när topparna infinner sig. Det finns länkar till tidigare år så man kan bilda sig en uppfattning om årets pollenkoncentrationer är "normala" eller ej. Med hjälp av data från dmi.dk har jag kunnat sluta mig till att jag är allergisk mot hassel, björk och gräs.
Jag har aldrig hört talas om sådan pollen-mask men det borde kunna fungera. Mina ögonproblem blir klart sämre när jag cyklar pga mer luft som drar förbi ögonen, besvären lindras markant om jag använder tätslutande glasögon. Jag skulle gissa att pollen-mask har samma effekt på luft man drar ner i lungorna.
Miche: Det framgår inte om dina pollen-problem har blivit bättre just för att du flyttat men olika delar av landet har definitivt olika mycket pollen. Jag bodde ett år i Schweiz och där fanns sjukt mycket gräspollen. Jag har aldrig haft så mycket besvär som där. Där hjälpte inte ens medicineringen, jag kunde knappt gå ut när det var som värst. Men om du mår bättre där du bor nu så är det ju en förbättring i vilket fall som helst även om du inte immuniserat dig.
Nåväl, jag undrar om den fysiska förmågan sätts ner av pollenallergi. Jag upplever inte att jag har astma men jag tycker att jag presterar något sämre på sommarhalvåret. Som exempel har jag en löprunda som är 6,4 km lång. Den har jag sprungit året runt de senaste 10 åren. För det mesta springer jag och bara försöker hålla en viss puls men från gång till annan försöker jag springa rundan så fort jag kan. Som bäst har jag sprungit rundan på 29 min och 46 sek (alltså ingen fantom-tid). Normalt springer jag på 33-37 minuter. Det intressanta är att alla mina bästa tider (säg mina 20 bästa tider) är satta under perioden september till januari. Jag har aldrig sprungit riktigt fort på sommarmånaderna. Värmen borde inte spela roll för oftast springer jag sent på kvällen, vid nio-tiotiden. Jag förstår inte vad det kan bero på. Jämfört med er som har stora allergiproblem och astma är det här förstås en skitbagatell men man blir ju lite fundersam, särskilt som jag tycker att mina besvär snarare ökar från år till år än minskar. Det kan i och för sig bero på att de senaste årens pollen-koncentrationer verkar ha ökat (i alla fall om man studerar de senaste årens utfall på dmi.dk).
Ni som har testat mer vetenskapligt vad ni är allergiska mot, har ni fått vaccin mot just de allergenerna eller har ni bara blivit ordinerade de vanliga medicinerna men med fördelen att mer exakt veta vilken sorts pollen ni är allergiska mot och därmed kan veta när medicinen ska tas?
Ursäkta tråd-urspårningen men helt irrelevant är det väl inte?
Bästa hälsningar
Peter