Portugal Faro

Portugal Faro
Nicklas scott sa:
Hej finns det ngn som har erfarenhet kring lvg cykling i Faro Portugal. Vägkvalitet, turtips osv.
Jag har inte cyklat där själv, men jag bilade längs kusten där i somras. Överlag tycker jag att asfalten var fin. Såg några cyklister men flest cyklande var det uppe runt Cascais och Estoril. Längs sydkusten bör man nog undvika större vägar men småvägarna funkar nog även om det sällan finns nån vägren att tala om.
Hoppas nån som cyklat där kan ge mer info.

Portugal Faro
En kompis bodde där under ett drygt halvår förra året och MTB:ade under tiden. Nu var det över sommarhalvåret så att cykla under de varma timmarna var bara att glömma då temperaturen i regel låg över 40*C då. Vägarna ( till och från, antar jag) var inte heller så roliga då portugisiska bilister uppenbart inte har något gemensamt med grannarna utan kör rätt hänsynslöst.
Kan ju vara bra att veta om du kör LVG.

Portugal Faro
Jag har cyklar rätt mycket landsväg i närheten av Monte Gordo, ca 10 mil öster om Faro nära spanska gränsen. Oerhört mycket fina småvägar, dock ganska blandad kvalitet på asfalten. Väldigt lite trafik och tvärtemot ovan talare talare tyckte jag bilisterna visade utmärkt hänsyn.
För några år sedan (2010-12 var jag där sammanlagt ca 10 veckor) var kartorna i cykelgps-en inte att lita på, nu kanske det är bättre?
Volta ao Algarve körs årligen (nu?) i området, tips för att hitta vägar kan vara att kolla sträckningen på den tävlingen.
Cyklingsmässigt tycker jag det är ett utmärkt område, bra väder, varierande trafikfria vägar. Väldigt kuperat men inga längre klättringar. Dock ganska glesbefolkat in i landet så man får tänka efter lite kring fika osv.

Tillbaka
Topp