Poser Official Clothing (POC)?

trailbiker

Aktiv medlem
Har på kill-maner investerat en slant i ny cykeloutfit utan att studera tvättråden innan. Döm om min förvåning när det är 30 grader samt inte torktumla som gäller enligt lapparna. Gäller både tröjor, shorts samt handskar. Vet POC att man svettas när man cyklar? Gissar att man får välja på att lukta svett och ha trycket kvar, eller lukta gott utan logga. Hur gör ni andra?

Fattiglapp

Aktiv medlem
Tvättar alla idrottskläder i 30, och svettas rejält. Inga som helst problem med svettlukt. Däremot måste maskinen gå varmare ibland annars börjar den lukta…

-Andy-

Aktiv medlem
Alla mina träningsplagg är det 30 grader på och ej torktumling. Och då pratar jag ALLA träningsplagg och inte bara cykeltröjor och bibs. Alla normala tvättmedel får bort svettlukten ändå. 30 grader är mer eller mindre standard vilket beror på funktiosnmaterialet.

Bakterier fastnar inte speciellt enkelt i funktionsmaterial. Däremot är bomull ett dålig material ur ett bakterieperspektiv (därav 60 grader på underkläder, handdukar, sängkläder och liknande som är gjorda i bomull).

Angående torktumling torkar cykelkläder i funktionsmaterial blixtsnabbt genom hängtorkning. Torkrumlar du kommer snart cykelkläderna se slitna och fula ut. Hänga upp på tork istället så kan du använde de efter några timmar.

David.S

Medlem
Jag tvättar handskar och cykelkläder i 40 grader plus låga varvtal. Har ett ullprogram på min tvättmaskin som jag använder när jag tvättar knäskydden.

Maakus

Aktiv medlem
ICAs sporttvätt.

Har dock ingen flickvän som kan känna om jag luktar illa, och jag har knappt nått luktsinne.
Men ingen annan har klagat.

nisseson

Aktiv medlem
Jag kör alla träningskläder i 40°, och centrifugerar lite extra innan de får hängtorka någon timme. Det har funkat år efter år efter år... så det sliter inte särskilt. 30° kanske skulle fungera lika bra.

geologen

Aktiv medlem
Jag hade enorma problem med huden i underlivet tills jag började köra cykelkläderna i 60 i stället för 40. Som natt och dag. Skulle aldrig köra nån form av underkläder kallare än så nu. I synnerhet inte eftersom moderna tvättmaskiner inte sällan ljuger om tempen, för att klara energisnålhetskraven bättre.
Men torktumling är ett stort no-no! På den tiden jag hade fungerande torktumlare var det bara kuddar och täcken, och andra stoppade produkter, som jag tumlade. Nån enstaka gång ett badlakan i frotté, men knappt ens det. Tumling sliter EXTREMT mycket på textil, och funktionskläder förstörs väldigt snabbt. Tappar spänst och form.

Åbbe1

Medlem
30 grader gäller för mig med och sedan torka i torkrum/på torkställnkng.

Tvättmedel från Via och sköljmedel från Softlan.

Eftersom jag tvättar en gång i veckan brukar jag dock skölja av kläderna snabbt efter ett pass så att det inte ska stinka om tvättkorgen i väntan på nästa tvättid.

-Andy-

Aktiv medlem
Jag hade enorma problem med huden i underlivet tills jag började köra cykelkläderna i 60 i stället för 40. Som natt och dag. Skulle aldrig köra nån form av underkläder kallare än så nu. I synnerhet inte eftersom moderna tvättmaskiner inte sällan ljuger om tempen, för att klara energisnålhetskraven bättre.
Men torktumling är ett stort no-no! På den tiden jag hade fungerande torktumlare var det bara kuddar och täcken, och andra stoppade produkter, som jag tumlade. Nån enstaka gång ett badlakan i frotté, men knappt ens det. Tumling sliter EXTREMT mycket på textil, och funktionskläder förstörs väldigt snabbt. Tappar spänst och form.
Kanske läge att byta tvättmedel om du måste gå upp till 60 grader. Sköljer maskinen som den ska? Använde du för mycket tvättmedel när du körde på 40 grader?

geologen

Aktiv medlem
Kanske läge att byta tvättmedel om du måste gå upp till 60 grader. Sköljer maskinen som den ska? Använde du för mycket tvättmedel när du körde på 40 grader?
Det har absolut noll med tvättmedel att göra. Tvättmedel är där för att mekaniskt skilja smuts och annat från kläderna. Men det är inte en hundraprocentig process. Det handlar om att bakterier dör och försvinner i mycket högre utsträckning vid såna temperaturer. Lågtemptvättade kläder kommer helt enkelt ha kvar en mycket större mängd bakterier, och en del till och med frodas runt 30-40 grader. Gäller även virus, för den delen, men de ligger inte bakom hudbesvär.

ooms

Aktiv medlem
30 grader gäller för mig med och sedan torka i torkrum/på torkställnkng.

Tvättmedel från Via och sköljmedel från Softlan.

Eftersom jag tvättar en gång i veckan brukar jag dock skölja av kläderna snabbt efter ett pass så att det inte ska stinka om tvättkorgen i väntan på nästa tvättid.
Aldrig sköljmedel på funktionskläder!

Rattnalle

Aktiv medlem
Varför inte?
Har ju fungerar för mig i åratal, så vore intressant att veta vad forskningen säger att jag orsakat för fel.
Varför sköljmedel öht? Du spolar ju bara ut extra kem i avloppet. Väldigt märkligt omodern produkt.

Och för specifikt funktionskläder så är en del av grejen att lite ska sitta kvar i kläderna för att ge den mjuka känslan vilket försämrar funktionen i plagg som ska andras och transportera fukt eftersom platsen i fibrerna redan är upptagen.

Mer OnT så kör jag också allt i 40 med vanligt tvättmedel och hängtorkar. Inte märkt att något tagit någon skada i tvätten. POC-kläderna inkluderat.

CCS

Aktiv medlem
Jag måste ha en skvätt sköljmedel för att undvika statisk elektricitet i träningskläderna. Har provat både utan och med, och utan så blir dom elektriska i princip så fort dom tas ur tvättmaskinen.

Makten

Aktiv medlem
Tvättar träningskläder i nåt slags snabbprogram på 40 grader i 30 minuter, oavsett vad det står på lappen. Nån gång ibland kör jag dem tillsammans med annan tvätt i 60° på fullängdsprogram. Har hittills inte stött på nåt plagg som inte tål 60 faktiskt, så jag förstår inte riktigt varför man sätter så låg rekommenderad temperatur.

Angående utslag och annat elände från kläderna så har det försvunnit för min del sen jag börjat skölja all tvätt en gång extra. Misstänker att det är maskinen som snålar så mycket på vattnet att det är tvättmedel kvar i kläderna. Idiotiskt när man inte har vattenbrist. Det blir förmodligen större vattenåtgång av att tvingas skölja två gånger dessutom.

Sköljmedel har jag aldrig provat. Vad ska det tillföra? Nån torktumlare äger jag inte heller. :cool:

HanStröm

Medlem
Alla träningskläder inkl bibs kör jag i 60 grader, tvättas mer eller mindre dagligen. Funkar hur bra som helst fast det står 30-40 grader på lapparna. Skulle dom bli uppnöttna eller förstörda efter något år köper jag nytt, för då är det likaså dags 🙃

fedde

Aktiv medlem
Många (nästan alla?) träningskläder har 30 grader som
angiven temperatur för tvätt.
Oseriöst av klädtillverkarna påstår jag, i alla fall för de träningskläder som bärs närmast kroppen som bibshorts.
Jag tvättar ex alltid bibshorts i 60 grader.
Några gånger har det hänt att bibshorts inte klarat det, då
har jag reklamerat, ingen affär har kommit med invändningar
och jag har alltid fått full ersättning.

/Fedde

Valhalla_

Aktiv medlem
30 och ej torktumlare är väl standard på träningskläder?
Slänger man in det på 30 direkt efter träning, dvs när det fortfarande är nysvettigt, brukar det sällan bli några luktproblem. Men låter man det ligga och gotta sig det minsta så kommer surgubbelukten som ett brev på posten.

Annars är bästa sättet att slippa lukt att inte köra syntetmaterial. Merinoull t.ex, är närmast magiskt i det avseendet, körde ett tag en tröja om och om igen i veckor med endast vädring mellan träningarna, utan minsta luktproblem. Samma sak med en syntettröja resulterade i lukt vid pass nr 2.

Åbbe1

Medlem
Varför sköljmedel öht? Du spolar ju bara ut extra kem i avloppet. Väldigt märkligt omodern produkt.

Och för specifikt funktionskläder så är en del av grejen att lite ska sitta kvar i kläderna för att ge den mjuka känslan vilket försämrar funktionen i plagg som ska andras och transportera fukt eftersom platsen i fibrerna redan är upptagen.

Mer OnT så kör jag också allt i 40 med vanligt tvättmedel och hängtorkar. Inte märkt att något tagit någon skada i tvätten. POC-kläderna inkluderat.
För det är härligt att dofta äpple 😉

Intressant.
Har som sagt aldrig upplevt problem med sköljmedel i kombination med funktionskläder.
Som CCS skrev så slipper man ju bland annat den statiska känslan med klistrad träningstshirt.
Men jag är inte sämre än att jag kan prova utan sköljmedel en gång eller två.

Stumpy

Aktiv medlem
Det är skillnad på var i landet man bor. Har man mjukt vatten, så behövs aldrig sköljmedel. Har man hårt vatten blir ffa bomullstyg stelt och tråkigt. Funktionsmaterial skall dock aldrig ha mjukmedel, eftersom det försämrar materialets egenskaper av att släppa igenom och transportera bort fukt.

KjellF

Aktiv medlem
För många år sedan skrev Craft i sin reklam att det krävdes 90 grader för att tvätta riktigt rent. Jag har två tröjor från Craft som är märkta med 95 grader, de är fortfarande som nya och används flitigt.
30 grader är bara löjligt, ett plagg som inte tål mer än 30 borde falla sönder efter ett träningspass. Det är långt över 30 grader under t ex en ryggsäck.

geologen

Aktiv medlem
Jag har t-shirts i funktionsmaterial som direkt efter tvätt inte luktar men har jag rört mig och börjat svettas i dem så stinker de igen. Tvätt i 60 grader hjälper lite men löser inte problemet.
Japp, har samma på vissa plagg. Dessa plagg uppför sig alltid så. Samtidigt har jag många andra, som inte uppenbart skiljer sig från stinkplaggen, som aldrig luktar illa. Mycket besynnerligt.

Makten

Aktiv medlem
Annars är bästa sättet att slippa lukt att inte köra syntetmaterial. Merinoull t.ex, är närmast magiskt i det avseendet, körde ett tag en tröja om och om igen i veckor med endast vädring mellan träningarna, utan minsta luktproblem. Samma sak med en syntettröja resulterade i lukt vid pass nr 2.
Min erfarenhet är att ull inte håller i närheten av lika bra, transporterar fukt mycket sämre än syntet, och när man väl måste tvätta det så krävs specialtvättmedel och låg temperatur om det inte ska gå sönder och/eller krympa. Och så är det väldigt mycket dyrare. Men visst, det luktar inte lika illa lika fort.

Jag har t-shirts i funktionsmaterial som direkt efter tvätt inte luktar men har jag rört mig och börjat svettas i dem så stinker de igen. Tvätt i 60 grader hjälper lite men löser inte problemet.
Prova en skvätt ättika tillsammans med tvättmedlet. Har fungerat förvånansvärt bra för mig. Vissa plagg kan må bra av att ibland tvättas i "Vanish" eller liknande. Verkar rätt aggressivt mot vissa kulörer dock, om man bryr sig om sånt.

Valhalla_

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att ull inte håller i närheten av lika bra, transporterar fukt mycket sämre än syntet, och när man väl måste tvätta det så krävs specialtvättmedel och låg temperatur om det inte ska gå sönder och/eller krympa. Och så är det väldigt mycket dyrare. Men visst, det luktar inte lika illa lika fort.
Merinoull är klart trevligare än ull i min erfarenhet, går ofta (men inte alltid) att tvätta i 40 utan att det krymper eller blir dassigt. Med normalt tvättmedel. Men som sagt behöver man knappt tvätta det utan luftning räcker oftast . Varför är låg temp i sig ett problem? De luktar ju inte illa så varför skulle man vilja köra högre? Du kör väl ändå inte träningskläderna tillsammans med övrig tvätt eller?
Hållbarheten har för mina merinotröjor från Mons Royale samt Scott, varit helt ok. Ett tag körde jag en och samma tröja för det mesta, den höll 2 år, vintercykling inkluderat. Visst är det något känsligare men faktiskt helt ok. Fukttransporten må vara något sämre, men det bryr jag mig inte om. För mig är i alla fall illaluktande plagg betydligt jobbigare.

Prova en skvätt ättika tillsammans med tvättmedlet. Har fungerat förvånansvärt bra för mig. Vissa plagg kan må bra av att ibland tvättas i "Vanish" eller liknande. Verkar rätt aggressivt mot vissa kulörer dock, om man bryr sig om sånt.
Nej tack, jag har förstört en tvättmaskin på det viset. Aldrig mer ättika i mina tvättmaskiner. Men kanske att lägga i en balja med ättika först, och därefter köra en tvätt, kan vara gångbart.

marr

Moderator
Forumvärd
Merinoull är klart trevligare än ull i min erfarenhet, går ofta (men inte alltid) att tvätta i 40 utan att det krymper eller blir dassigt. Med normalt tvättmedel. Men som sagt behöver man knappt tvätta det utan luftning räcker oftast . Varför är låg temp i sig ett problem? De luktar ju inte illa så varför skulle man vilja köra högre? Du kör väl ändå inte träningskläderna tillsammans med övrig tvätt eller?
Hållbarheten har för mina merinotröjor från Mons Royale samt Scott, varit helt ok. Ett tag körde jag en och samma tröja för det mesta, den höll 2 år, vintercykling inkluderat. Visst är det något känsligare men faktiskt helt ok. Fukttransporten må vara något sämre, men det bryr jag mig inte om. För mig är i alla fall illaluktande plagg betydligt jobbigare.

Nej tack, jag har förstört en tvättmaskin på det viset. Aldrig mer ättika i mina tvättmaskiner. Men kanske att lägga i en balja med ättika först, och därefter köra en tvätt, kan vara gångbart.
Hur gick tvättmaskinen sönder av ättika?

Jag använder utspädd ättika som sköljmedel alltid.

Makten

Aktiv medlem
Högre temperatur hjälper tvättmedlet att lösa mög, bös och unk, såklart. Normalt tvättmedel innehåller enzymer som bryter ner ullfibrer. Vilket i mitt fall visat sig genom att plaggen faller sönder, utan nåt direkt slitage.

Jag ser helt enkelt inte de där fördelarna som många tillskriver ull. Framför allt blir jag blöt och kall av ull, men inte av syntet. Att det dessutom håller sämre och är mycket dyrare gör det ganska ointressant. Hade jag lidit av grava luktproblem kanske det hade varit värt det dock.

Hur jäkla mycket ättika har du använt då? 😁 Jag har i en matsked 24-procentig ättika per sporttvätt. Verkar funka finfint och maskinen lever än efter ungefär ett år av denna behandling ett par-tre gånger i veckan.

Peter G

Aktiv medlem
Duschar av bibsen väldigt ofta tvättar på 40 grader när det är läge för det. Har ett program på tvättmaskinen som heter ”Sport / funktionskläder” 40 grader, funkar väldigt bra och tvättar alla mina cykel kläder med gall tvättmedel. Sköljmedel går bort.

Valhalla_

Aktiv medlem
Hur gick tvättmaskinen sönder av ättika?

Jag använder utspädd ättika som sköljmedel alltid.

Hur jäkla mycket ättika har du använt då? 😁 Jag har i en matsked per sporttvätt. Verkar funka finfint och maskinen lever än efter ungefär ett år av denna behandling ett par-tre gånger i veckan

Jag hade också alltid utspädd ättika i sköljmedelsfscket och ångorna fuckade efter en tid (ca 2 år vill jag minnas) upp all elektronik i närheten, så bl.a doseringsfunktionen pajade. Kablarna blev spröda, kopparn löstes upp osv. Små elmotorer som skulle pumpa fram medlena i rätt dos, rostade ihop. Och dessutom är nån tryckgivare någonstans i maskinen uppfuckad så den tycker vattentrycket är lågt. Men lyckligtvis går den i alla fall att använda, men då men manuell dosering som man gjorde förr.
Så.. inte att rekommendera.

Högre temperatur hjälper tvättmedlet att lösa mög, bös och unk, såklart. Normalt tvättmedel innehåller enzymer som bryter ner ullfibrer. Vilket i mitt fall visat sig genom att plaggen faller sönder, utan nåt direkt slitage.

Jag ser helt enkelt inte de där fördelarna som många tillskriver ull. Framför allt blir jag blöt och kall av ull, men inte av syntet.
Mög, bös och unk slipper man som sagt, så ingen anlending att köra högre temp. Och eftersom man knappt alls behöver tvätta plaggen faller de heller inte sönder i någon rasande takt. Min tröja i merinoull höll som sagt för ca 2 års flitig användning, men då tvättade jag den sällan eftersom det nästan inte behövs.

Berk

Aktiv medlem
De merinotröjor jag kör blir snabbt sura av svett. De duger bäst för lugn pendling. Inte för träning.

Samma erfarenheter här. Jag använder helst merinotröjor, men det går bara vid låg eller medelintensiv aktiviteter.

Jag tvättar alla familjens cykel och funktionskläder på 30 grad med snabb, omtalig tvättprogramma och 700 rpm centrifugering. Har aldrig sett slitage av tvättning och ingenting luktar, också inte efter lite användning. Men då har vi ingen POC-kläder i familjen.

Valhalla_

Aktiv medlem
De merinotröjor jag kör blir snabbt sura av svett. De duger bäst för lugn pendling. Inte för träning.
Sura som i dyngsura eller sura som i lukt-sura ?

Mina blir inte lukt-sura men visst kan de bli fuktiga. Kör rätt luftig fit så det kanske hjälper med fuktigheten. Visst blir de lite fuktiga men för min del inget som jag blir störd av. Men sen kör jag inte direkt svettocykling heller. Föritom bikepark med skydd osv mitt i varmaste sommaren, då blir man skitsvettig..

Pfaff

Aktiv medlem
Tvättar ull i Y3. Syntetiska tvättmedel tvättar ur ullens naturliga fetter - lanolinet- och funktionen blir sämre med tiden.
I övrigt allt i Icas sporttvätt, 40˚ och hängtorkar utomhus. Inga luktproblem här inte.
Men självklart tvätt efter varje användning. Och låt kläderna torka innan de slänga i tvättkorgen så de inte ligger o gosar till sig.

KjellF

Aktiv medlem
Till och från kör jag med merinotröjor men då kör jag aldrig med vindtät jacka/väst. Om det är kyligt tar jag på mig en extra undertröja. Lite fläktande genom tröjan gör susen mot sur tröja.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Helt vid sidan av trådens ämne. Svar på fråga.
Merinokläder, har problemet att de binder för mycket fukt för mig. För t ex vintercykling i skogen eller med högre intensitet i kallt väder innebär det att jag kyls ner av blöta kläder. Detta även när de kompletteras med nättishor närmast huden. De är t ex mycket svåra att värma upp efter t ex fikastopp. Detta jämfört med olika syntetkläder i t ex coolmax. Det bästa ställ jag haft är det gamla craftstället från -85. Varför skulle de sluta tillverka dem?
Den senare luktar fortfarande inte :)

Topp