Poser Official Clothing (POC)?

Har på kill-maner investerat en slant i ny cykeloutfit utan att studera tvättråden innan. Döm om min förvåning när det är 30 grader samt inte torktumla som gäller enligt lapparna. Gäller både tröjor, shorts samt handskar. Vet POC att man svettas när man cyklar? Gissar att man får välja på att lukta svett och ha trycket kvar, eller lukta gott utan logga. Hur gör ni andra?

Skrev om ättika i en tidigare tråd på liknande ämne. Funkar för mig:

”Lägg kläderna i blöt i 20 minuter i utspädd ättika, två deciliter 24-procentig ättika per tio liter vatten. Du kan också prova med att hälla en halv deciliter ättika direkt i tvättmaskinens tvättmedelsfack.”

Källa: Veckorevyn, så oerhört tillförlitligt.

Många (alla?) klädföretag gör livscykelanalys nu för tiden. Om konsumenterna tvättar kläderna lika ofta men i 30 i stället för 60 så minskar det miljöpåverkan sett över plaggets totala livslängd (allt annat lika). Med andra ord kan tvättråden handla om annat än vilken temperatur kläderna tål.

Därmed inte sagt att man inte ska följa tvättråden, eller att alla cykelkläder klarar 60 grader. Rimligtvis har väl företaget testat att det faktiskt går att få plaggen rena på 30 grader, men det är ju trist att man bara får en siffra och inte kan veta om den betyder att plagget inte tål högre temperatur eller om den sätts efter andra kriterier.

Det är skillnad på var i landet man bor. Har man mjukt vatten, så behövs aldrig sköljmedel. Har man hårt vatten blir ffa bomullstyg stelt och tråkigt. Funktionsmaterial skall dock aldrig ha mjukmedel, eftersom det försämrar materialets egenskaper av att släppa igenom och transportera bort fukt.
Smaksak med.

Här i Göteborg är det ju en icke fråga men i sommarstugan blir allt ur maskinen rätt frasigt men jag har snarare lärt mig uppskatta det, kläderna känns nyttättade ?

Tumlar man blir det ju dock rätt mjukt oavsett tycker jag. Är bara när det hängs jag märker skillnad. Är uppvuxen utan tumlare och den som står i lägenheten för att den ingick används bara för typ lakan som jag har för dåligt med plats att hänga.

Sitter i en funktionströja (polyester med lite stretch) som jag köpte tillsammans med ett gäng andra för drygt 12 år sedan. Den har tvättats i 40C följt av hög eller medelhög temperatur i torktumlare uppemot hundra gånger under den tiden och är i "nyskick". All min tvätt körs på detta sätt i vanligt miljötvättmedel och det enda som jag lyckats förstöra är exets matta och min egen mössa, bägge råkade vara av ren ull och svindyra. Kläder som inte klarar av min tvättmetod är helt enkelt inte kläder för mig, men det är bara ett plagg än så länge.

Tillbaka
Topp