Positivism om cykel från SJ

SJ? Det står inget om SJ däri, möjligtvis TiB.
Men fortfarande mycket snack och liten verkstad. Ser inga konkreta förslag till förändring.

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Va inte så neggo bruse. En tumme ur är en tumme
> upp.

Inte neggo. Men det där är samma snack som för något år sen. Jag vill se resultat.

Tyckte speciellt att denna del var trevlig:
Banverket har våren 2008 låtit göra en enkätundersökning om intresset för att ta med cyklar på Tåg i Bergslagens tåg (TIB). Intresset visade sig var mycket stort eftersom 92 % av de tillfrågade ansåg att detta skulle vara möjligt.

Cyklar i SJ:s egentrafik lär dröja... Som resgods i personvagnarna i mindre utsträckning men inte en chans att det någonsin kommer gå att ta med sig cyklar på X2000 eller kommande snabbtåg. Länstrafiksbolagen får man väl hoppas ordnar bättre möjligheter att ta med cyklar. Där finns inte lika mycket pengar att förlora på att ta bort sittplatser och trafiken går ju ändå med förlust redan från början.

Hm, enligt kartan kan jag ta cykeln på tåg från Ludvika till Åre. Om jag åker sydväst till Kristinehamn, österut till Stockholm via Hallsberg och Flen. Sen är det raka vägen till Åre via Gävle, Bollnäs och Östersund.

Faktiskt trodde jag inte det skulle gå alls, så världen är inte fullt så dyster som jag trodde när jag vaknade. :)

Edit: södväst?

Senast redigerad av en moderator:
Ett steg framåt är alltid bättre än ett steg bakåt....

La märke till att de jag träffat på turerna runt kinnekulle som åkt bil över dagen från sthlm o gbg, kan ta tåget hela vägen fram till Hällekis (byte Hallsberg till kinnekullebanan).
Verkade även fungera från Ludvika, så till kinnekulle slipper The_TnT kryssa över hela svea rike :)

(Detta var ett stilfult sätt att försöka öka på antalet till höstturen i september på kinnekulle....;)

/JPL

När jag skulle upp till Uppsala för sista etappen av Ride of Hope använde jag mig av SJ:s nätformulär. Jag tycker inte att frågorna jag ställde var så där jättesvåra. Jag undrade bara om plats och hur många cyklar de skulle acceptera på 07.11 tåget till Uppsala den söndagmorgonen, med tanke på att det var välgörenhetslopp. Och om kostnad. Jag var tvungen att skicka frågorna tre gånger på en vecka innan jag fick ett svar, fredag innan loppet. Här är det rara svaret:

"Tack för ditt mejl.

Från den 4 juni till och med 17 augusti kan vi erbjuda våra kunder att ta med sig cykeln på flera av SJs tåg. Priset för en cykelbiljett per sträcka är 112 kronor.

Mer information om vilka tåg samt sträckor som vi kan erbjuda cykelplats finns på vår hemsida under Resa med SJ/ På tåget/ Cykel på tåg

Du är även välkommen att kontakta SJ Inrikesavdelning på telefonnummer 0771-75 75 75, tonval 1.

Öppet M-F 06:00 22:00. L-S 08:00-22:00.

Med vänlig hälsning

SJ AB

L.W

Obs! Det går inte att svara på detta mejl om ärendenumret i ämnesraden ändras Obs!"

Vad säger man? Goddag yxskaft?

Tillbaka
Topp