Posten "måste" åka ut fast man säger att ingen är där?

Vad spridda postens problem verkar vara. Känns ju inte som nån isolerad företeelse bara hos mig att postens utkörning av bla Rose & BD paket klickar frekvent. Känns inte som detta är nåt som Posten egentligen vill hålla på med, sån brist på entusiasm som man kan ana mellan raderna här.

Jag jobbar på en större byggarbetsplats i Stockholm och köpte förra året en ny byggkran från Italien. Leverans skulle ske med 7st trailerlastbilar från ett större logistikbolag. På, sedan veckor tidigare, bestämd leveransdag stod bilarna och väntade när jag kom på morgonen. Det var enbart utlänska chaufförer som inte pratade ett ord engelska. De har alltså utan tidigare avisering eller vägbeskrivning hittat fram till mitt bygge enbart på angiven adress. Detta tycker jag är väldigt imponerande.

Att jämföra med kan vi ta DHL som trots att de levererat till mig på samma plats minst 1gång i veckan i 3års tid fortfarande strular och inte hittar.

Samtliga leveranser beställs med telefonavisering och ständigt meddelar kundtjänst när man argt ringer och frågar vart sakerna är att "chauffören har försökt att nå dig och det fanns ingen på plats"
När man då säger att det finns ca 100pers på plats mellan 07-20 och att jag får ett sms så fort någon sökt mig utan att komma fram, brukar det bli tyst...

Så detta är problem även för företag och inte bara privatkunder.
Tror att mycket av problemen är att chaufförerna har nån form av prestationskrav vad gäller tid, vilket gör att de oftast ger upp lite för tidigt.

Vågar man anta att konsekvensen av att inte kunna leverera byggkranen till rätt adress (och därmed incitamentet att göra rätt) var större än andra försändelser? Jag menar, den kanske inte var något som gick att lämpa av på närmaste service point/postombud.

mir skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad jag hört från säker källa på Postens
> kundtjänst kommer dom sluta köra ut paket.

Undras vad är oddsen på att vi då får sänkta fraktkostnader? (för övrigt vore detta väldigt välkommet för mig)

NLC skrev:
> Vågar man anta att konsekvensen av att inte kunna
> leverera byggkranen till rätt adress (och därmed
> incitamentet att göra rätt) var större än
> andra försändelser? Jag menar, den kanske inte
> var något som gick att lämpa av på närmaste
> service point/postombud.

Jag påpekar bara det ironiska i att en Chaufför från utlandet utan vägbeskrivning hittar fram medans lokala Stockholmschaufförer inte gör det...

Verkar kontraproduktivt att jobba med paketutkörning och ljuga om att man försökt leverera, måste ju finnas någon fördel med att göra så?!

Bäst ändå var när jag hjälpt min mor att handla hem en dator till sitt företag (dator i delar kan väl tilläggas) och hade tagit det på postförskott. Då fick jag åka till postens sorteringscentral och hämta ut det, men de kunde inte ta betalt där, så jag fick själv köra upp det till postens utdelningplats, dvs konsum. Fick knalla in där med mina paket, så de kunde skanna in dem och sedan ta betalt.

> mir skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad jag hört från säker källa på Postens
> > kundtjänst kommer dom sluta köra ut paket.
>
>
äntligen, då kommer det gå minst en dag fortare när paketen slipper åka fram och tillbaks för att ändå hamna på något utlämningsställe

Tillbaka
Topp