Jag jobbar på en större byggarbetsplats i Stockholm och köpte förra året en ny byggkran från Italien. Leverans skulle ske med 7st trailerlastbilar från ett större logistikbolag. På, sedan veckor tidigare, bestämd leveransdag stod bilarna och väntade när jag kom på morgonen. Det var enbart utlänska chaufförer som inte pratade ett ord engelska. De har alltså utan tidigare avisering eller vägbeskrivning hittat fram till mitt bygge enbart på angiven adress. Detta tycker jag är väldigt imponerande.
Att jämföra med kan vi ta DHL som trots att de levererat till mig på samma plats minst 1gång i veckan i 3års tid fortfarande strular och inte hittar.
Samtliga leveranser beställs med telefonavisering och ständigt meddelar kundtjänst när man argt ringer och frågar vart sakerna är att "chauffören har försökt att nå dig och det fanns ingen på plats"
När man då säger att det finns ca 100pers på plats mellan 07-20 och att jag får ett sms så fort någon sökt mig utan att komma fram, brukar det bli tyst...
Så detta är problem även för företag och inte bara privatkunder.
Tror att mycket av problemen är att chaufförerna har nån form av prestationskrav vad gäller tid, vilket gör att de oftast ger upp lite för tidigt.