powerwalk vs löpning vs cykling

Dinmorsa

Medlem
Hej igen ! Ännu en fråga

mycket jidder mellan polarna..vilket är bäst och hur

vad är för och nackdelarna med dessa olika motionsformer.

hur kan man få ut mest av en powerwalk eller minst av att inte cyckla

jag vill "deffa" bli "rippad" få bort fläbbet

kondition har jag men bli av med lite jul-hull..

hur hade ni gjort..

TAck mvh Morsan!

.

Cykla: lättast att göra sig av med stora energimängder eftersom man kan cykla länge på rätt hög effekt utan att det "märks". En vanlig motionär klarar nog 150 W i 3-4 timmar utan större besvär, och det ger en energiförbrukning på 1800-2400 kcal (i mitt exempel). Dvs motsvarande en hel dagsranson mat extra.
Extremt låg skaderisk vid landsvägscykling. Förhållandevis dyrt i början om man ska räkna med ny cykel, kläder, hjälm, pump, skor osv... Kallt och halt på vintern. Fartvinden kyler extremt om det är kallt.

Springa: utan tvekan det mest tidseffektiva, eftersom man kan göra sig i ordning snabbt och komma igång snabbt (inte lätt på cykel i stan) och lätt att få hög förbrukning per tidsenhet. Hög skaderisk, särskilt om man är ovan och/eller har dålig teknik. Inga större problem med avkylning även när det är riktigt kallt. Billigt om man inte har extrema krav (bra skor, vettiga löparkläder och en enkel pulsklocka kan man fixa för under 2000 kr).

Gå: relativt snällt mot kroppen, men energiförbrukningen blir inte så hög per tidsenhet. Å andra sidan kan man gå många timmar om man vill, och det är kanske ännu lättare/snabbare att komma ut på en gångrunda än ett löppass. Räkna med en förbrukning motsvarande ca 1 kcal per kilometer per kg kroppsvikt (10 km för en person på 80 kg skulle alltså förbränna 800 kcal), fast jag tror själv att det är en aning för högt - jag tror att ca 0.8 kcal/km/kg är ett vettigare värde att utgå från.

gabbeon skrev:
-------------------------------------------------------
> Powerwalk-tabata ftw!

Två löpsteg och ett gångsteg, två löpsteg och ett gångsteg, två löpsteg och ett gångsteg, två löpsteg och ett gångsteg, två löpsteg och ett gångsteg, två löpsteg och ett gångsteg, två löpsteg och ett gångsteg, två löpsteg och ett gångsteg, två löpsteg och ett gångsteg, två löpsteg och ett gångsteg, två löpsteg och ett gångsteg, två löpsteg och ett gångsteg...

Ok, då jag har pajat foten och ej kan springa så blir pw bättre,
men om man går Riktigt fort och kör 2 timmar..

Måste väl ge någonting.?

Och justering av kost så klart
.

Jag har gått ned ca 12 kg på ungefär 5 må, äter minimalt med bröd, ris, potatis och pasta till förmån för allt annat ätligt, typ.

PW en del, ibland 45 min/dag, ibland 90 eller mer. Just nu knallar jag på morgnarna utan att käka frulle innan, bara kaffe. Tar sedan bara ngn frukt innan lunch.

Cyklar som regel ca 3-5 h/veckan.

Edit: 5, inte 3 månader. Fan vad tiden går.

Senast ändrad:
Kan bara hålal med bruce. Fimpa ris, potatis, pasta och bröd - ersätt med sallad eller nått och rör på dig som vanligt. Gick ner från 96 till 82 kg på strax över tre månader - är nu stabil runt 83 kg.

Dinmorsa skrev:
>
> ...bli av med lite jul-hull..
>

Bär du på övervikt som innebär ett hälsoproblem, eller vill du gå ner av "estetiska skäl"?

DT skrev:
> Enligt trovärdiga källor så förbrukar man 480
> kcal/h vid powerwalking mot endast 390 kcal/h vid
> cykling:
> http://www.expressen.se/halsa/1.1833709/guide-hitt
> a-ratt-sport-for-dig (se faktaruta).
>
> Så det är ju inget snack om saken, powerwalking
> är det som gäller.
>
> ;-)

"Dubbade vinterdäck ger bättre grepp när det är snö och is och ett sadelskydd gör att rumpan slipper frysa!"

Gillar framför allt det där sista om sadelskydd...

DT skrev:
> cykling:
>
> är det som gäller.
>
> ;-)
--------------------------------
480kcal/h av att gå är ju inte illa pinkat, men det dubbla går det ju prestera på cykel. Gå en timme innan frukost måste onekligen vara effektivt för att gå ner i vikt ? :-) T

Leifing!

462789_jpg_1660169_1660221v.jpg

DT skrev:
> cykling:
>
> är det som gäller.
>
> ;-)

vi kanske kan samlas vid hbb varje tisdagkväll och köra lite powerwalking på stigar alternativt grusvägar

bollen skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Enligt trovärdiga källor så förbrukar man
> 480
> > kcal/h vid powerwalking mot endast 390 kcal/h
> vid
> > cykling:
> >
>
> > a-ratt-sport-for-dig (se faktaruta).
> >
> > Så det är ju inget snack om saken,
> powerwalking
> > är det som gäller.
> >
> > ;-)
>
> vi kanske kan samlas vid hbb varje tisdagkväll
> och köra lite powerwalking på stigar alternativt
> grusvägar

Bra idé, då kanske det skulle bli lite färre cyklister med ölkagge: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1701548/

zodah skrev:
> Fan Tille, vilken superlänk! Mkt intressant (har
> inte läst allt dock)

Det är ju min USP att sno andras länkar. cyklariskogen ska egentligen äras för att ha tipsat mig. Dock i en helt annan del av internet.

Scubamike skrev:
> Precis, att ändra kosten ger mer än att röra
> sig. Träning är för nöje, uppbyggnad för
> individens behov eller rehab.

Jag håller inte med. För att genomföra en stadig viktminskning om ca 1.5 kg i månaden skulle jag behöva ett energiunderskott per dygn på ca 400 kcal. Att ligga på 1700 kcal per dag utan träning är närmast outhärdligt mer än ett par dagar i sträck. Men att träna motsvarande de 400 och äta "normalt" (dvs ca 2100 kcal) märks knappt i jämförelse. Skillnaden är verkligen enorm. Därför tycker jag det är så tramsigt när folk påstår att det är kosten som spelar roll, inte motionen. Visst, man kan uppnå samma resultat med enbart en kostjustering, men resan blir ofantligt mycket jobbigare om man inte åstadkommer underskottet huvudsakligen genom träning. Risken att inte klara att stå emot när matunderskottet ger sig till känna är stor. När man tränar blir det en helt annan sak.

Ger man fan i att äta under träningen också går många timmar som man inte "kan" äta. Är man hemma och är hungrig är det hur lätt som helst att bara smyga till köket och fixa "nåt litet".

Så, ut och rör på fläsket!

Geologen:
Med din kroppskonstitution och en vikt på runt 60 kg (??) skulle jag snarare betrakta dig och dina kaloriintag som en del av felprocenten!

Jag har ett kaloriintag på mellan 3600 och 4200 kalorier om dagen, jag går varken upp eller ner i vikt och jag tränar i princip varje dag. För mig att dra bort 400 kalorier ur min kost är hur enkelt som helst.

Glöm inte heller läsa sista sidan i artikeln där valet av kaloribärare verkar tyda på en betydande skillnad i fettupptag (läs GI, LCHF osv) - Kolisar är av ondo och skall bara intagas i rätt kvalitet, kvantitet och tillfälle! :)

Observera att kopplingen mättnadskänsla och kaloriintag är komplicerad och beror på VAD du äter i lika hög grad som mängden.

400 kcal snabbmakaroner och 400 kcal kycklingfilé - du kommer bli mätt längre och få roligare blodsocker av det senare - och blodsockret är kopplat till insulingproduktionen som i sin tur är kopplat till fettlagring ...

selstam skrev:
> Observera att kopplingen mättnadskänsla och
> kaloriintag är komplicerad och beror på VAD du
> äter i lika hög grad som mängden.
>
> 400 kcal snabbmakaroner och 400 kcal kycklingfilé
> - du kommer bli mätt längre och få roligare
> blodsocker av det senare - och blodsockret är
> kopplat till insulingproduktionen som i sin tur
> är kopplat till fettlagring ...

Alternativ tre, 200 kcal snabbmakaroner (urk) och ett rejält lass grönsaker och lite olja/annat fett som fyller upp resten ger förmodligen ännu längre mättnadskänsla (kommer inte ens ihåg hur det är att äta kött så kan inte dra jämförelsen) samt en totalt sett bättre sammansättning av näringsämnen sett ur perspektivet att de allra flesta äter för lite grönt (och frukt om man inte är rädd för sockret).

geologen skrev:
> Scubamike skrev:
> -----
> > Precis, att ändra kosten ger mer än att röra
> > sig. Träning är för nöje, uppbyggnad för
> > individens behov eller rehab.
>
> Jag håller inte med. För att genomföra en
> stadig viktminskning om ca 1.5 kg i månaden
> skulle jag behöva ett energiunderskott per dygn
> på ca 400 kcal. Att ligga på 1700 kcal per dag
> utan träning är närmast outhärdligt mer än
> ett par dagar i sträck. Men att träna
> motsvarande de 400 och äta "normalt" (dvs ca 2100
> kcal) märks knappt i jämförelse. Skillnaden är
> verkligen enorm. Därför tycker jag det är så
> tramsigt när folk påstår att det är kosten som
> spelar roll, inte motionen. Visst, man kan uppnå
> samma resultat med enbart en kostjustering, men
> resan blir ofantligt mycket jobbigare om man inte
> åstadkommer underskottet huvudsakligen genom
> träning. Risken att inte klara att stå emot när
> matunderskottet ger sig till känna är stor. När
> man tränar blir det en helt annan sak.
>
> Ger man fan i att äta under träningen också
> går många timmar som man inte "kan" äta. Är
> man hemma och är hungrig är det hur lätt som
> helst att bara smyga till köket och fixa "nåt
> litet".
>
> Så, ut och rör på fläsket!

Och jag tycker att det är tramsigt när folk säger att det är motionen som spelar roll. =)
Gick själv ner 15 kilo genom att äta mer kalorier och röra på mig mindre. Har hållt den lägre vikten nu i cirka 16 månader. Förutom att äta mindre pasta ris och så vidare så handlar det om att få till en mental förändring för att man ska sluta snaska och kunna stå emot sådant som man inte bör äta. Så en påläsning om kbt vid hållbar viktminskning gör stor effekt,

3-literspåsen till hälften fylld med blandad sallad (resten luft; impact protection) som jag har med mig till lunch är ett stående diskussionsämne på jobbet ... :)

selstam skrev:
> 3-literspåsen till hälften fylld med blandad
> sallad (resten luft; impact protection) som jag
> har med mig till lunch är ett stående
> diskussionsämne på jobbet ... :)

Jag har fått mycket kommentarer för att jag tycker att en rejäl portion sallad (med dressing då) funkar bra som mellanmål när jag vet att jag egentligen inte är hungrig utan bara sugen på att tugga...

Som sagt ovan, självdiciplinen att inte snaska är nog så viktig. Tror många med bara enstaka bekvämlighetskilon skulle kunna börja och sluta där. Alkohol till maten i tid och otid är väl också något som man gärna glömmer bort som energikälla.

Kan nog även hålla med de som skrivit tidigare att det är lättare att plocka bort 400 kcal om man tränar och äter 3500+kcal per dygn än om man ska från 2500 till 2100. Det procentuella bortfallet blir mindre och därmed borde även lidandet bli något mindre :)

Sedan lär det ju vara så att det är bättre att vara tjock och vältränad än vice versa, vet inte om det också är en myt men det är väl framförallt hjärtläkare som brukar säga det i samband med hjärt/kärlsjukdomar så det ligger nog en del i det.

Själv hör jag till gruppen som aldrig lägger på mig vad jag än gör, och sett till genetiskt facit (föräldrar) är det nog lugnt framöver också. Tränar för att det är kul och för att kunna snaska ohämmat ;-)

En rykande dagsfärsk mätning på en person /igår/.

Man 31 år, 74 kg, gång på löpband, 1 grads lutning, 7 km/h. Energiförbrukning med indirekt kalorimetri = 555 kcal/h.

Dvs, ganska nära 1 kcal/km/kg, om man nu antar att den lätta lutningen kompenserar för att det var på löpband och inte ute i verkligheten.

geologen skrev:
> Dvs, ganska nära 1 kcal/km/kg, om man nu antar
> att den lätta lutningen kompenserar för att det
> var på löpband och inte ute i verkligheten.

japp

Tille skrev:
> Gå ISTÄLLET för att äta lär fungera ännu
> bättre.
>
> Why most of us believe that exercise makes us
> thinner—and why we're wrong
>
> e: snyggare länk

Jäkligt bra och intressant artikel! Tack för länken!!

bruce skrev:
> Jag har gått ned ca 12 kg på ungefär 5 må,
> äter minimalt med bröd, ris, potatis och pasta
> till förmån för allt annat ätligt, typ.
>
> PW en del, ibland 45 min/dag, ibland 90 eller mer.
> Just nu knallar jag på morgnarna utan att käka
> frulle innan, bara kaffe. Tar sedan bara ngn frukt
> innan lunch.
>
> Cyklar som regel ca 3-5 h/veckan.
>
> Edit: 5, inte 3 månader. Fan vad tiden går.
----------------------------
Jag vill också gå ner 12 kilo... :-/ T

Enligt vetenskapliga tester så ger skogscykling i besvärlig terräng kombinerat med
den s.k. flygvärdinnedieten bäst resultat vad gäller att bli av nytillkomna julkilon.
(flygvärdinnediet = vitt vin + räkor alt. 12-årig whiskey + mager oxfilé).

Little Stereo skrev:
> bruce skrev:
> -----
> > Jag har gått ned ca 12 kg på ungefär 5 må,
> > äter minimalt med bröd, ris, potatis och
> pasta
> > till förmån för allt annat ätligt, typ.
> >
> > PW en del, ibland 45 min/dag, ibland 90 eller
> mer.
> > Just nu knallar jag på morgnarna utan att
> käka
> > frulle innan, bara kaffe. Tar sedan bara ngn
> frukt
> > innan lunch.
> >
> > Cyklar som regel ca 3-5 h/veckan.
> >
> > Edit: 5, inte 3 månader. Fan vad tiden går.
> ----------------------------
> Jag vill också gå ner 12 kilo... :-/ T

-1 Vill inte se ut som Rasmussen.

Ang träning VS kost så skulle jag vilja påstå att båda är viktiga för att uppnå viktnedgång på ett effektivt sätt, men kosten är definitivt den viktigare av de två och något mer komplicerad att ha koll på.

Framförallt vill jag påpeka att det är jävligt mycket lättare att råka okynnes-mumsa i sig extra kalorier än att motionera bort dom. Att trycka i sig en 200 grams påse med smågodis är ingen större bedrift under en kväll framför TV'n, men det krävs i runda slängar en tvåtimmars promenad i hyffsat tempo eller två styrketräningspass på gymet för att göra sig av med den överskottsenergin. Håller man ingen koll så är det mao ganska lätt att tycka att man "håller igång och är aktiv" eftersom man tränar två gånger i veckan och har en kvarts promenad till jobbet varje morgon och "borde kunna unna sig lite godsaker", men i själva verket hamnar man ganska lätt på kaloriöverskott.

Sen så är det ju det här med insulinet och blodsockret, dricker man tex cola till en i övrigt nyttig måltid så får man skyhögt blodsocker under en lång tid och en fin liten synergieffekt som gör att kroppen får för sig att den mesta energin från den här måltiden ska vi lagra som kroppsfett istället för bränsle för att prestera under dagen.

Under hösten körde jag regelbundet rejäla två-tretimmars mtb-pass som brände 1500-1800 kcal, fick snart upp flåset så att jag konditionsmässigt aldrig tidigare varit så vältränad i mitt liv, trots detta kände jag mig fetare och tröttare än någonsin. Jag var dock väl medveten om att min kosthållning var helt åt helvete. Till slut kände jag att jag var tvungen att göra något åt det.

Har nu sedan början av december gått ner åtta kilo på sex veckor tack vare att jag plockat bort kolhydraterna och slutat med mitt okynnesätande på kvällarna, har även ökat träningsdosen, men det är enbart med hjälp av all extra ork jag fick i vardagen när jag tog bort sockret.

Håller med om att det är lättare att få till ett kaloriunderskott med motion än utan, men för de flesta som vill bli av med överskottskilon tror jag framförallt att man först ska se över vad man stoppar i sig.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp