Premium Fotbroms?

rikard

Aktiv medlem
Premium Fotbroms?
Jag gissar att ni också blir konsulterade när någon i bekantskapskretsen skall köpa cykel. Det brukar inte vara så svårt, men i det här fallet är kriterierna följande:

Lätt
Bekväm (inte 23mm däck)
Fotbroms

Fotbromsen ställer till det där för mig. Finns det najs fotbromsnav? Singlespeed är inget krav, men heller inget som inte accepteras.

Premium Fotbroms?
Just det där med fotbromsen ställer till det en hel del. För mig som säljer väldigt många fotbromsade cyklar varje år så kan jag väl säga att ingen är direkt lätt så som vi ser det. Jag är ju van att trampa runt på en cykel under 7kg.

En singelspeed med lite utrustning på blir såklart lättare än en cykel med växlar. Ju fler växlar en navväxlad cykel har ju vanligare blir det med navgeneratorer och rullbromsar fram, utmärkt ur service synpunkt sett men adderar helt klart vikt.

Fotbromsade cyklar är är lite märkliga, eller egentligen är det kundernas önskemål som stämmer överens med hur cykeln är byggd. De vanligaste önskemålen är typ: Lätt, upprätt körställning, gelstoppad sadel, breda däck, korg och så fullt utrustad med stöd, pakethållare, stänkskärmar, kedjeskydd, lås, belysning osv.

Premium Fotbroms?
BikeID var inte jättelångt ifrån målbilden, men alldeles för stor. Det är inte en barncykel som efterfrågas, men en submedellängdsvuxen som skall cykla med värdighet.

12 kg får nog anses som acceptabel vikt på en hoj med skärmar och pakethållare. De brukar ju kunna väga 20 kg. Samma hoj med en aluram och 10 cm lägre hade ju varit spot on.

Men jag tolkar det som att det inte finns någon nischtillverkare som handsvarar fotbromsnav med ringdrive och titanaxlar heller?

Premium Fotbroms?
Kan du inte modifiera receptet på en fixie?
Ta en gammal räcer.
Ta bort växlar o reglage o kanske bromsar om du vill.
Byt ev styre.
Sätt på ett footiehjul.

Finns förresten en "Visa din footie"-tråd, den kanske kan inspirera.

Premium Fotbroms?
det där med lätt cykel tycker jag bara är viktigt om man ska lyfta den ofta.

som exempel:
Min Surly disctrucker med extra allt
(rammonterad frampackis, navdynamo, rullbromsar, breeda långa stänkskärmar i RF, 60 mm däck, lädersadel, centralstöd, värsta posthojen)
väger in på 17,5 kg.

Men vikten stör inte när man cyklar, inte ens i uppförsbacke, den är såpass välbalanserad att man inte känner att den är tung som ett jävla bojsänke förrän man ska lyfta upp den för en trappa eller in i en bil.

nåväl, till frågan.

Jag har flera polare (cykelbutiksjobbare) och släkt som har typ Marathon/King/Creschent 3 vxl, m korg fotbroms, etc, allt som Rock skriver, de gör fan jobbet galant, värsta arbetshästarna, man blir i princip aldrig besviken på en sådan hoj.

kanske inte premium, men... aja.. det är sent.

Lycka till!

Premium Fotbroms?
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Fotbromsen ställer till det där för mig.

Så slopa det. Fotbromsar är svåra att modulera och man har ändå så dålig bromsverkan på bakhjulet att man måste lida av någon mycket allvarlig funktionsnedsättning innan fotbroms är bättre än (fram)handbroms.
En broms även bak kan vara en bra idé om den främre slutar fungera, men varför ska den vara fotmanövrerad?

Förklara för henne varför man ska bromsa cyklar på framhjulet och säg till henne att lära sig bromsa i stället för att leta exotiska cyklar. Jag brukar tänka mig att om lösningen jag söker inte existerar kan det bero på att den är fel. :)

Premium Fotbroms?
Det är inte jag som skall övertygas om att fotbroms är dåligt =)

Jag håller med i sak, men det finns en poäng med att ha en cykel som är anpassad efter hur man själv cyklar, inte hur alla andra gör det. Jag lobbar naturligtvis för skivbroms, men vill gärna ha full koll på att det inte finns vettiga fotbromscyklar innan jag ger upp den linjen.

Jag kollar footie-tråden lite.

Premium Fotbroms?
Ah, jag läste slarvigt o trodde det var du själv som var ute efter en så-enkel-som-möjligt-hoj med fotbroms o gav ett svar cyklister emellan.
Senast jag fick frågan blev det en Trek. Den såg ut som hon ville, men var förvånansvärt lätt. Många kilo till de andra som jag kollade på.

Gurra: du är nog en stark en.
Jag tycker vikten är väldigt viktig för hur en hoj känns, men det beror väl på att jag bor kuperat och är klen. Cyklar ifrån länder utan backar brukar vara tunga.

(Övriga fotbromsmotståndare: jag avskyr själv fotbroms. Men har kommit på ett tillfälle när den faktiskt har en poäng: min kompis bor på en ö i havet. Allt blästras med salt och allt rasar. Hur noga jag än är finns det nån detalj som inte håller, har bytt varenda skruv på hans hoj många gånger. Där är faktiskt fotbroms nästa. Bättre förslag?)

Premium Fotbroms?
Bo inte på en ö? ;-)

Jag tycker också vikten känns mycket mer än så. I synnerhet när man placerar en massa straffvikt så långt bak på cykeln. Det är ju som att alltid cykla med en tung väska på pakethållaren.

Premium Fotbroms?
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
>
>
> Men jag tolkar det som att det inte finns någon
> nischtillverkare som handsvarar fotbromsnav med
> ringdrive och titanaxlar heller?

Du kan ju kolla med Phil Wood. Titanaxlar är vardag, 16 eller 48 ekrar som du vill, carbonlager. Det skulle väl vara fotbromsen som spökar, men han tillverkar custom också, så det är bara att fråga på ;)

Tillbaka
Topp