Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Rattnalle sa:Vad finns det för nätt bashguard som motsvarar typ 77designz eller de där från Funn som såg vettiga ut fast för att klämma fast i vevlagret då? På en cykel som förmodligen har integrerad chain guide redan.
Mm sådana plåtar finns ju lite varstans men blir inte lika cleant. Men bättre än inget.AX3L sa:Rattnalle sa:Vad finns det för nätt bashguard som motsvarar typ 77designz eller de där från Funn som såg vettiga ut fast för att klämma fast i vevlagret då? På en cykel som förmodligen har integrerad chain guide redan.
MRP är de enda jag på rak arm kommer på som verkar ha en modell som du klämmer fast på vevlagret. Å andra sidan har den ju ISCG också, så jag vet inte om det funkar utan det. Vissa tillverkare typ IBIS har väl inget ISCG utan du får med en plåt som ger dig ett sånt fäste. Sen kan du fästa vilken du vill i den plåten. Spontant känns det rimligast.
Rattnalle sa:Mm sådana plåtar finns ju lite varstans men blir inte lika cleant. Men bättre än inget.AX3L sa:Rattnalle sa:Vad finns det för nätt bashguard som motsvarar typ 77designz eller de där från Funn som såg vettiga ut fast för att klämma fast i vevlagret då? På en cykel som förmodligen har integrerad chain guide redan.
MRP är de enda jag på rak arm kommer på som verkar ha en modell som du klämmer fast på vevlagret. Å andra sidan har den ju ISCG också, så jag vet inte om det funkar utan det. Vissa tillverkare typ IBIS har väl inget ISCG utan du får med en plåt som ger dig ett sånt fäste. Sen kan du fästa vilken du vill i den plåten. Spontant känns det rimligast.
Det borde belasta ramen likvärdigt eller mindre än ett ISCG fäste eftersom kraften inte behöver passera genom ramen. Bash på veven bör vara bäst ur det perspektivet men det är ju inte ett alternativ längre annat än med dyra specialklingor.AX3L sa:Rattnalle sa:Mm sådana plåtar finns ju lite varstans men blir inte lika cleant. Men bättre än inget.AX3L sa:Rattnalle sa:Vad finns det för nätt bashguard som motsvarar typ 77designz eller de där från Funn som såg vettiga ut fast för att klämma fast i vevlagret då? På en cykel som förmodligen har integrerad chain guide redan.
Jag brukar vara lite halvnoga med att grejerna gärna får se bra ut också, men infästningen av en bash bakom klinga och vevparti är nåt jag inte skulle lägga alltför stor vikt vid faktiskt. Däremot skulle jag fundera lite kring vilka laster som du utsätter ramen för och vilka risker det kan medföra. Å andra sidan borde allt med bash vara bättre än att samma krafter ska upp genom klinga och vevparti..
Rattnalle sa:Det borde belasta ramen likvärdigt eller mindre än ett ISCG fäste eftersom kraften inte behöver passera genom ramen. Bash på veven bör vara bäst ur det perspektivet men det är ju inte ett alternativ längre annat än med dyra specialklingor.AX3L sa:Rattnalle sa:Mm sådana plåtar finns ju lite varstans men blir inte lika cleant. Men bättre än inget.AX3L sa:Rattnalle sa:Vad finns det för nätt bashguard som motsvarar typ 77designz eller de där från Funn som såg vettiga ut fast för att klämma fast i vevlagret då? På en cykel som förmodligen har integrerad chain guide redan.
Jag brukar vara lite halvnoga med att grejerna gärna får se bra ut också, men infästningen av en bash bakom klinga och vevparti är nåt jag inte skulle lägga alltför stor vikt vid faktiskt. Däremot skulle jag fundera lite kring vilka laster som du utsätter ramen för och vilka risker det kan medföra. Å andra sidan borde allt med bash vara bättre än att samma krafter ska upp genom klinga och vevparti..
Det är inte så att jag hoppar på bashen regelbundet. Men ett par gånger om året hade jag behövt en ny kedja och kanske ny klinga utan den.
Störst kraft bör vara min vikt på pedalerna. Kan den då gå direkt genom vev och vevmonterad bash ner i backen är det cykelns vikt och en del av det jag lägger på styret med armarna som kvarstår. Den kraften bedömer jag som klart mindre. Så belastningen på ramen bör bli störst om bashen sitter på ramen och minst men inte noll om den sitter på veven. Klämd mot vevlagret känns lite som ett mellanting som jag har svårt att avgöra vad jag tror om :-)AX3L sa:Rattnalle sa:Det borde belasta ramen likvärdigt eller mindre än ett ISCG fäste eftersom kraften inte behöver passera genom ramen. Bash på veven bör vara bäst ur det perspektivet men det är ju inte ett alternativ längre annat än med dyra specialklingor.AX3L sa:Rattnalle sa:Mm sådana plåtar finns ju lite varstans men blir inte lika cleant. Men bättre än inget.AX3L sa:Rattnalle sa:Vad finns det för nätt bashguard som motsvarar typ 77designz eller de där från Funn som såg vettiga ut fast för att klämma fast i vevlagret då? På en cykel som förmodligen har integrerad chain guide redan.
Det är inte så att jag hoppar på bashen regelbundet. Men ett par gånger om året hade jag behövt en ny kedja och kanske ny klinga utan den.
Hmm, intressant tanke.. I teorin, om du har all kraft på pedalerna borde ju de ta ut kraften mot bashen. I praktiken vet jag inte om man har några andra elaka krafter som verkar på ramen. I teroin har ju tillverkarna dimensionerat ISCG-fästet och ramen för de extra krafter det medför. Men Santa Cruz bittrade till och med lite över att ISCG från början var ett fäste för chainguide, som sedan några kreativa cyklister skapade en bash för och sedan krävde garantiärende när ramen gick sönder. Så jag tror man ska vara försiktigt skeptisk till det.
Rattnalle sa:Störst kraft bör vara min vikt på pedalerna. Kan den då gå direkt genom vev och vevmonterad bash ner i backen är det cykelns vikt och en del av det jag lägger på styret med armarna som kvarstår. Den kraften bedömer jag som klart mindre. Så belastningen på ramen bör bli störst om bashen sitter på ramen och minst men inte noll om den sitter på veven. Klämd mot vevlagret känns lite som ett mellanting som jag har svårt att avgöra vad jag tror om :-)
Försvann nästan helt iaf. Wolftooth har nån dm-klinga med integrerad bash. Men det blir både, dyrt, special och rätt tungt.Makten sa:Rattnalle sa:Störst kraft bör vara min vikt på pedalerna. Kan den då gå direkt genom vev och vevmonterad bash ner i backen är det cykelns vikt och en del av det jag lägger på styret med armarna som kvarstår. Den kraften bedömer jag som klart mindre. Så belastningen på ramen bör bli störst om bashen sitter på ramen och minst men inte noll om den sitter på veven. Klämd mot vevlagret känns lite som ett mellanting som jag har svårt att avgöra vad jag tror om :-)
+1
Det verkar vara vanligt med feltänk här. Bash på veven är ju optimalt eftersom inget lager finns mellan islagspunkten och den vikt som ska fångas upp (cyklistens). Ramen väger ju knappt nåt i jämförelse. Tyvärr försvann den möjligheten med spiderless-klingorna. :-/
AX3L sa:Rattnalle sa:Vad finns det för nätt bashguard som motsvarar typ 77designz eller de där från Funn som såg vettiga ut fast för att klämma fast i vevlagret då? På en cykel som förmodligen har integrerad chain guide redan.
Peter A sa:Tack för svar. Funn hade jag redan kollat in, men då Zippa DH ISCG 05. OneUp var ju intressant också, bra pris ju. Men den saknar den "nedre kedjestyraren". Verkar som om man klarar sig bra utan den, håller ni med?
Så fort klinga, kedja och bakväxel börjar bli lite slitna tycker jag den övre behövs. Men det räcker med den även då. När allt är nytt funkar det bra utan.AX3L sa:Peter A sa:Tack för svar. Funn hade jag redan kollat in, men då Zippa DH ISCG 05. OneUp var ju intressant också, bra pris ju. Men den saknar den "nedre kedjestyraren". Verkar som om man klarar sig bra utan den, håller ni med?
Helt klart. Egentligen klarar man sig i regel ganska gott utan den övre också. Nedre kan ju också (beroende på om det är ett hjul eller bara en glidyta) låta och jävlas när man trampar också och alltså lämpa sig bäst för DH. Oavsett komplicerar den ju saker och ting, för de flesta helt i onödan.
happymtb.fr sa:@ratten och @Ax3l vad är det som gör att ni kan inte montera en gammal hederlig trippelvev på era cyklar?
Kedjelinjen är tom oftast bättre med dom än med boost-vev
Mm det skulle ju faktiskt kunna vara ett alternativ att behålla min XT-vev från 2011 på en cykel till..happymtb.fr sa:@ratten och @Ax3l vad är det som gör att ni kan inte montera en gammal hederlig trippelvev på era cyklar?
Kedjelinjen är tom oftast bättre med dom än med boost-vev
Samma som jag har. 770 eller vad serien kan heta.happymtb.fr sa:Jag har gamla silveriga xt-vev på HTn, dom är fortfarande lika estetisk idag som när dom köptes plus att man ska gå riktigt hård på dom för att slita ut dom