Prisvärd hybrid (?) cykel?

johanhag

Medlem
Säkert 1000:e tråden om samma ämne men slänger iväg lite funderingar. Har cyklat på en singlespeed fixie som inte väger så mycket i massa år vilket funkat för pendling på typ 10 km och lite landsvägs-cykling. Men nu har jag en son och en barnsits som ska till förskolan, och kanske vill dra en vagn framöver så lite växlar vore ju trevligt.

Tänker att en hybrid duger bra, kommer inte cykla särskilt långa sträckor men najs att kunna åka ett par mil om man vill. Vill helst inte att den väger alltför mycket men annars är jag helt lost i djungeln. Vill kunna ställa cykeln vid pendeln utan att oroa mig för mycket så får inte vara nåt dyrt, tänker runt 5000-7000 kr eller så om man får nåt vettigt? Har kollat på:

Kona Dew: Verkar robust och väger inte så mycket, tillräckligt många växlar för mig tänker jag. Men lite trögrullad med så breda däck kanske? Van vid supersmala racer-däck.
Orbea Carpe 40: Helt vanlig hybrid?
Triban RC120: Från Decatlon, ska vara prisvärd. Men något dyrare än jag tänkt.
Merida Speeder 200: Verkar bra men kanske för "race:ig"? Vill ha nåt hyffsat bekvämt men ändå lättrullat, vill sitta ganska upprätt och inte ligga som en tävlingscyklare. Också snäppet över budget egentligen.
Nån XXL cykel, kanske är prisvärt vid rea trots inte så fräcka märken?

speeder har jag för mig inte har fästen för pakethållare om det är en sån barnsits, xxl (white, velocity) är ju prisvärda men det är typ ett måste att rikta upp hjulen direkt på dem

Har en barnsits man fäster i ramen så det spelar ingen roll, men är väl ändå bra att kunna slänga på en pakethållare om man skulle vilja nån gång. Lutar lite åt Kona Dew, känns som en najs geometri och relativt lättvikt (cyklar mtb så kanske därför jag dras till den bakåtlutade geometrin lite..).

Varken kedjeväxlat eller skivbromsar är hugget i sten, men det senare är väl najs på hösten? Framförallt nåt med växlar som inte är alltför tungt eller trögrullat, då jag är van vid min single speed som rullar bra och väger lite :P

Jo den såg ju najs ut! Kanske lite över min budget bara, nån tanke om Orbea Carpe 40? Känns rätt prisvärd eller?

Tourney växlar på Konan? Står så här:

Växel
Drivlina: Derailleur
Antal växlar: 8
Märke: Shimano
Typ: Altus

Upprätt sittställning, barnstol så gärna lågt överrör, höst så gärna hydrauliska bromsar, lättrullat och växlar så utanpåliggande växlar samt låsa vid pendeln utan att oroa sig låter onekligen som en White AX+ 290 FF.
Tyvärr är det White AX 290 FF med mekaniska skivbromsar som det är REA på just nu.

Jag kan rekommendera att kolla in tråden White AX 290 FF 21 om du inte redan gjort det!

Senast ändrad:
Upprätt sittställning, barnstol så gärna lågt överrör, höst så gärna hydrauliska bromsar, lättrullat och växlar så utanpåliggande växkar samt låsa vid pendeln utan att oroa sig låter onekligen som en White AX+ 290 FF.
Tyvärr är det White AX 290 FF med mekaniska skivbromsar som det är REA på just nu.
så kan man lägga 800kr på att få hjulen uppspända och fortfarande vara 2000 under den näst billigaste!

Upprätt sittställning, barnstol så gärna lågt överrör, höst så gärna hydrauliska bromsar, lättrullat och växlar så utanpåliggande växkar samt låsa vid pendeln utan att oroa sig låter onekligen som en White AX+ 290 FF.

Jag kan rekommendera att kolla in tråden White AX 290 FF 21 om du inte redan gjort det!
Hehe min sambo köpte precis en White AX 290 FF på XXL utan att tänka så mycket, tog bara den billigaste. Verkar onekligen vart ett bra köp, kanske ska ta samma då fast större bara :P. Eller vänta tills AX+ är på rea, men tror inte hydrauliska bromsar är nåt måste för mig - stannar gör man väl ändå.

Jag antar att Specialized Sirrus X 2,0 är snäppet bättre än White cykeln på de flesta punkter? Kanske värt det om man vill ha en schysst cykel? Finns dock bara som medium i lager och jag är 181 cm lång, men kanske ok ändå? Min singlespeed cykel är väldigt liten..

Jag antar att Specialized Sirrus X 2,0 är snäppet bättre än White cykeln på de flesta punkter? Kanske värt det om man vill ha en schysst cykel? Finns dock bara som medium i lager och jag är 181 cm lång, men kanske ok ändå? Min singlespeed cykel är väldigt liten..
De är i alla fall duktiga på att ta betald för klibban, amrisarna, jämfört med en Whitecykel i samma prisklass.

Skulle just köpa White AX 290 FF på XXL men innan jag slog till nämnde de att hjulen bara klarar 80 kg, ekrarna är klena. Inte så bra för mig och den lille.

Så nu är jag inställt på att vänta på en rea på https://www.xxl.se/white-sc-comp-advent-1x9-23-hybridcykel-herr-svart/p/1194842_1_style?page=1

Nån som har nån erfarenhet av den? Hur står den sig mot exempelvis Specialized Sirrus X 2.0?
snarlikt utrustade den och specialized, lite sjysstare med 9 delat på whiten. tveksam till att det är nån skillnad på hjulen, verkar som att alla white har rätt taskigt byggda hjul.

riktigt tråkig spec på kona dew, mekaniska skivbromsar är ju okej men tourney växlar undviker jag själv iallafall.
cannondale treadwell har väl lite liknande geo, tycker dem är rätt läckra https://www.bikester.se/cannondale-treadwell-2-ltd-27.5-M983388.html?vgid=G1431996#cgid=36899
Rätt otroligt egentigen att Cannodalen ovan kostar 8696:- MER än White AX 290 FF...Så mycket bättre grejer verkar det inte vara på den ? Vevparti och nav tex ser ju tom ut att vara samma?
OK inte samma kanske, men snarlika?

Senast ändrad:
Skulle just köpa White AX 290 FF på XXL men innan jag slog till nämnde de att hjulen bara klarar 80 kg, ekrarna är klena. Inte så bra för mig och den lille.

Så nu är jag inställt på att vänta på en rea på https://www.xxl.se/white-sc-comp-advent-1x9-23-hybridcykel-herr-svart/p/1194842_1_style?page=1

Nån som har nån erfarenhet av den? Hur står den sig mot exempelvis Specialized Sirrus X 2.0?
Tror inte det skiljer något i vilken belastning hjulen klarar mellan de två, båda har 32 ekrar.

Har AX plufs och vägt 115(i snitt) och pendlat minst ett år till jobbet oavsett väder i 9km enkel väg måndag-fredag utan att hjulen har exploderat. Visst 2 ekrar har lossnat från bakhjulet men för priset(betalade 3500) känns det riktigt bra.
Den fjädrande sadelstolpen kan dra åt helvete.

Nu blev det en White AX+ 290 FF när den var på rea! Är väl inte såld på plastpedalerna eller den något smala sitsen, och en aning tung på 14 kg (large). Men känns prisvärd och bra cykel för pengarna om man inte ska slå några hastighetsrekord, pedaler och Brooks sadel plockar jag nog från min single speed. Klart man kunde gått upp till en White SC comp advent för lite lägre vikt men detta blir nog bra för lite vardagscykling :)

Nu blev det en White AX+ 290 FF när den var på rea! Är väl inte såld på plastpedalerna eller den något smala sitsen, och en aning tung på 14 kg (large). Men känns prisvärd och bra cykel för pengarna om man inte ska slå några hastighetsrekord, pedaler och Brooks sadel plockar jag nog från min single speed. Klart man kunde gått upp till en White SC comp advent för lite lägre vikt men detta blir nog bra för lite vardagscykling :)
Grattis, jag är väldigt nöjd med den enklare AX 290 FF, köpte en sån i Lördags på "rea". XXL verkar ha rea både nu och då :)
Men jag fattar inte utväxlingen på +, 46t som största klinga? Jag klagade i en annan tråd att jag tyckte 32t var alldeles för lätt växel som är största klinga på min.

Nån som har tips på korg och stänkskärmar som inte väger så mycket? Vill man ha en cykel som väger 2 kg mindre får man lägga många tusenlappar men sen slänger man på massa skrot så det blir en typ 16-17 kg cykel istället för 14 kg :P

Dessa plastskärmarna tänkte jag nog köra på: https://www.tcmcykel.se/p/cykeltillbehor-1/stankskarmar/skarmsats-28-622-heltackande-svart-50-mm
Nån som har testat? Eller så testar jag ett tag utan skärmar för att se hur mycket det stänker.. Kommer inte cykla i regn eller snö ändå.

Sen en lättvikts-korg, men till och med en Wald 1372 väger ju 1 kg..

Synd att den begagnade nishiki 501 han gå. Rekommenderade den i en annan tråd för ett tag sedan.

Stänkskärmarna från tcmcykel som du länkar ser väldigt lika ut biltemas, där dom kostar ca hälften så mycket.
Jag kör med biltemas på en av mina cyklar och dom funkar bra.
Jag tycker stänkskärmar är att rekommendera på dom flesta cyklar undantaget landsvägscyklar, och sånt man kör i skogen med.
Tycker det blir väldigt skitigt upp vid vevlager och vevparti annars.

Apropå stöldrisk, så om du orkar kan du köpa en sådan där vajer och ha i ryggsäcken till blocklås, så försvårar det lite, om någon skulle få för sig att sno t.ex. hjul. Går att dra vajern genom sadel(mellan sadelskenor och själva sadeln) också.

Sådan här vajer tar jag med ibland:
100 spänn och dom kör någon rea nu, med 15%, vid köp för över 100 kr. Vajern väger 320 gram. 2m lång.

Vajer från clas ohlson + biltema stänkskärmar = 250 kr

Köpte Biltemas stänkskärmar, får se om jag får fast dom :P Sambon köpte aluminium stänkskärmar till sin AX 290 som jag fäste nu, var meckigt och fick justera bromsarna lite efteråt.. Hade vart najs om man kunde få på utan att lossa bakhjulet.

Men nästa problem är att pakethållaren inte passade, stagen till framfästet var för korta. Är en sån här: https://www.tcmcykel.se/p/cykeltill...c-db-am-pakethallare-for-24-29-cyklar-med-avs
Ska finnas längre stag: https://atranvelo.com/product/adjustable-extenders/
Frågan är vart man hittar det, nån som har koll? Eller koll på nån annan pakethållare som passar? Ska vara en barnsits på så måste klara 25 kg.

En vanlig djup korg vill vi ha med, nån som vet nån som passar? Letat på XXL och i nån cykelbutik men verkar tydligen nästan omöjligt att hitta nån som passar.

Biltemas skärmar kom tydligen färdig-repade :P Är väl bra för stöldrisken när det är lite fult!

Har hittat det där 300 mm staget till pakethållaren, beställt och håller tummarna för att det funkar! Får uppdatera AX 290 tråden när allt meckande är klart.. Nu ska vi bara hitta nån bra korg som passar med.

Hoppas det går bra med skärmen. Kan vara lite trixigt innan man får den på riktigt bra. Själv behöver jag borra ett extra hål i bakskärmen före jag sätter på den och har ej sett några nya skärmar som säljs med det hålet.

Angående cykelkorg, kan du ju kolla detta. Ingen aning om vad som är bra, då jag aldrig haft cykelkorg.

Nu är biltema skärmarna på i alla fall! Lite pilligt men gick att få på utan att lossa bakhjulet med lite vilja och kanske fel skruvar. Får se om de skyddar tillräckligt, hade ju tänkt skippa skärmar helt men satte på de ändå. Nu har det nästan blivit en stadscykel med allt skrot och vikt som är på, vad är fördelen med en hybrid egentligen om man ändå ska förvandla den till en tung stadscykel för att den ska vara användbar? :P

Den var ju förvisso billig men vill man ha skärmar, korg och pakethållare blir det runt en tusenlapp till.

Tillbaka
Topp