Prisvärda glasögon för pendling och skog?

Monglo

Aktiv medlem
Vad har ni för tips på funktionella glasögon för pendling och skog som inte är svindyra? Blir så dålig stämning när onödigt dyra små sköra saker går sönder eller tappas bort…

Vad har ni för tips på funktionella glasögon för pendling och skog som inte är svindyra? Blir så dålig stämning när onödigt dyra små sköra saker går sönder eller tappas bort…
Pendling blir ju under en stor del av året ofta i gryning och skymning. Då är det mycket praktiskt med fotokromatiska glasögon. De finns att beställa ifrån Kina för typ en hundralapp. I Sverige så finns det ett par på erbjudande just nu hos XXL. White Fotokromatiska glas sportglasögon 699:- -43% 399:-

Jag köpte fotokromatiska på Lidl när de hade cykelvecka sist. Jätteskönt vid pendling, men kassa i skogen då jag upplever att de äter upp kontraster lite för mycket. Många grenar och annat skrot jag inte såg när jag och sonen var ute i skogen en liten sväng. Väldigt billiga var de dock!

Jag har pendlat med oakley i 6 år och aldrig tappat bort ett par :) Bästa glasögonen jag har haft... Alltid prizm, utom på vintern då det blir genomskinliga glas (då jag har det redan...)

Jag har inte provat en massa modeller och jämfört mot varandra. Men Velodrom bifokala för 600 kr gör precis allt jag behöver.

Om det bara är skydd för skit, grenar, snö och piskande regn så funkar väl valfria skyddsglasögon så länge de passar okej.

Annars skulle du få allt du behöver med ett par fotokromatiska glasögon. De enda jag har testat är Julbo Fury cat. 0-3 och de använder jag i stort sett till allt förutom stigcykling när det är ljust(då har jag kontrasthöjande). Inte billiga men inte heller allt för dyra (köpte mina för 1200kr). Observera att det är en ganska liten modell dock. Skrev lite mer om dem i den andra glasögon tråden. Om du kan hitta ett vettigt par fotokromatiska inom din budget så blir det nog perfekt.

Jag köpte ett par sportglasögon på Lidl 59.90kr följde med tre linser. Supernöjd så långt använda på första landsvägsturen i livet förra veckan :).

Bilagor

• Skärmbild 2024-05-22 135051.jpg
    Skärmbild 2024-05-22 135051.jpg
    27.3 KB · Besök: 73
Pendling blir ju under en stor del av året ofta i gryning och skymning. Då är det mycket praktiskt med fotokromatiska glasögon. De finns att beställa ifrån Kina för typ en hundralapp. I Sverige så finns det ett par på erbjudande just nu hos XXL. White Fotokromatiska glas sportglasögon 699:- -43% 399:-
Jag har de där, fast jag har aldrig kört med annat än den fotokromatiska linsen. Jag är riktigt nöjd för vad man får. Jag har kört mest Oakley innan, dessa är förvånansvärt bra.

Hur snabba/långsamma är moderna fotokromatiska att ljusna och mörkna?
Ganska långsamma skulle jag säga. De blir aldrig supermörka men är å andra sidan väldigt ljusa i mörker. Jag har dem i skog, det blir inte att jag cyklar landsväg så mycket just nu.

Jag köpte dem för att enbart använda vid mörkercykling. De funkar så pass bra att jag nu använder dem till all skogscykling i princip. Jag har oakley (jaw breaker har jag för mig) med Prizm trail lins. Den är också bra, men det blir sällan att jag använder dem.

Tillägg:
Det är just dessa som är långsamma. Hur andra fotokromatiska vet jag inte.

Senast ändrad:
Om det bara är skydd för skit, grenar, snö och piskande regn så funkar väl valfria skyddsglasögon så länge de passar okej.

Annars skulle du få allt du behöver med ett par fotokromatiska glasögon. De enda jag har testat är Julbo Fury cat. 0-3 och de använder jag i stort sett till allt förutom stigcykling när det är ljust(då har jag kontrasthöjande). Inte billiga men inte heller allt för dyra (köpte mina för 1200kr). Observera att det är en ganska liten modell dock. Skrev lite mer om dem i den andra glasögon tråden. Om du kan hitta ett vettigt par fotokromatiska inom din budget så blir det nog perfekt.
Tack! Det är mest för vinden. Tydligen inte bra för hornhinnan att det blir för mycket vind. Tycker att de glasögon jag har nu snarare skapar någon sort back-current som blir ganska jobbig. Sen såklart regn och snö när det är sådant väder.

Köpte Rudy project från Synsam outlet (begagnade men nyskick), 300kr.

De säljer bl.a. dessa, jag är supernöjd:

Jag har aldrig hittat ett par brillor som funkar för skogsåka. Bara en tidsfråga innan de immar igen .
verkar funka bra enligt recensioner, finns såklart på andra butiker också

verkar funka bra enligt recensioner, finns såklart på andra butiker också
Min transpiration är episk.

Jag har aldrig hittat ett par brillor som funkar för skogsåka. Bara en tidsfråga innan de immar igen .
Mitt tips är att leta efter icke skogsåkaspecifika brillor. Mer platta modeller som inte följer ansiktets form, ventilerar av naturliga skäl betydligt bättre. Brukar kunna bli lite lagom turbulens kring kanten också om man har "tur".

Edit: För att inte tala om att det är snyggare än 80-talsstukade cybermodeller.

Italienska OutOf har modeller som märknar på 0.9 sekunder, men då kostar det också. Har inte testat dem själv utan förmedlar bara deras egen reklam :)
Ok, antar att det är svårare att ljusna snabbt samtidigt som det väl är det man vill ha för att inte bli halvblind om man kommer in i ett mörkt parti eller tunnel eller nåt...

Ok, antar att det är svårare att ljusna snabbt samtidigt som det väl är det man vill ha för att inte bli halvblind om man kommer in i ett mörkt parti eller tunnel eller nåt...
Jag skrev fel, 0,09 ska det vara.

De påstår det går åt båda hållen om jag tolkar det rätt: "Entering a tunnel? In less than 1 second you have a clear lens."

Gällande billiga brillor så testade jag att beställa från Kapvoe. Verkar vara riktigt hög kvalitet i förhållande till priset. Beställde en modell med tre glas, genomskinligt, nån spegelglasvariant och en fotokromatisk, samt "inlägg" för synfel.Tror jag betalade drygt 600:- för hela kalaset, där "inläggen" stod för halva summan.

Tillbaka
Topp