Har lirat endel men då de äldre versionerna. Spelet har blivit bättre och bättre och ger, tycker iaf jag, en lite bättre inblick i cykelsporten(landsväg) för den som inte redan är biten cyklist och cykelälskare. Precis som CM och PM gjort med många fotbollsälskare. Simulatorn är kanske inte lika väl utvecklad som fotbollsditon men du kan o andra sidan spela loppen manuellt och styra cyclisterna på egen hand.
Min egen historia går från att vara helt ointresserad av cykelsporten modell "hur fan kan man följa en etapp av TdF!" till att via ett par månaders spelande(några timmar varannan dag ungefär) vara helt biten med en ny landsvägscykel påväg och slaviskt följande allt som sänds på eurosport. Dessutom lär man sig väldigt mycket nya och roliga cyklister vars förmåga ofta är överensstämmande med verkligheten även om några alltid är lite för bra resp dåliga.
Det är ett roligt spel om man är cykelintresserad och gillar managerspel men tyvärr har det lite brister som tar ner det hela. Dels simulatorn. Dels att man kastar om cyklisters namn (säkert pga rättighetsskäl och dyl) Lance Armstrong har t.ex blivit Lance Niilstrung i någon version jag spelat. Likaså gäller för cykel och komponent märken samt en del lagnamn. Trist men det kostar säkert mer än det smakar att lösa sånt och då hade spelet blivit hutlöst dyrt.
Det kan även vara svårt att komma igång med ett lag eftersom budgeten är ganska stram och man måste köpa på sig utrustning efterhand vilket gör att laget börjar med en cykelnivå motsvarande vätterncykel och team sportia hjälm som ger nackdelar i loppen. Detta tar ca 1-2 säsonger att jobba ikapp och risken finns att man får sparken eller överskrider budgeten=sparken. o andra sidan så har man efter 3-5 säsonger byggt ett lag som är överlägset bäst och vinner flera klassiker stora tourer och mindre etapplopp med hjälpryttare vilket tar bort lite charm i spelet i det långa loppet.
Dessutom är det svårt att utveckla talanger så efter 10-15 säsonger så finns det inga cyklister som är lika bra som startcyklisterna när de talangfulla unga cyklister som finns med från start har nått zenit som dalat en bit utför.
Men det är värt ett försök, du kanske gillar det och det kan ge mycket vinternöje men på sommaren är det bättre att lägga tiden på den egna cykeln.