Problem di2 XT

Fundby

Medlem
Problem di2 XT
Tja .
Precis köpt en bianchi methanol med di2 XT.

Kört 2 dagar och idag tänkte jag att jag skulle ändra up/downshift reglagen samt uppdatera mjukvaran.
Connectade med Bluetooth , gick ca 10% sen dog displayen /di2 systemet helt .

Satt den på laddning nu istället .

Vad kan vara felet ?

Den hade ca 80% laddning.
Telefonen låg 10mm från enheten när den dog .

Någon som varit med om samma ?

Problem di2 XT
Shimanos mjukvara är tyvärr skräp. Flera komponenter i mitt växelsystem brickades vid uppdatering via kabel som gick fel och är vad jag läst långtifrån ensam. Trådlös uppgradering verkar ännu mer osäkert…

Laddning brukar inte ta mer än någon timme. När laddning är klar slocknar lampan på laddaren. Lyser inte laddningslampan så får inte systemet någon laddning.

Då är antagligen ditt system brickat och kräver en SM-PCE1 kabel för återställning.

Problem di2 XT
Mayhem sa:
Shimanos mjukvara är tyvärr skräp. Flera komponenter i mitt växelsystem brickades vid uppdatering via kabel som gick fel och är vad jag läst långtifrån ensam. Trådlös uppgradering verkar ännu mer osäkert…

Laddning brukar inte ta mer än någon timme. När laddning är klar slocknar lampan på laddaren. Lyser inte laddningslampan så får inte systemet någon laddning.

Då är antagligen ditt system brickat och kräver en SM-PCE1 kabel för återställning.

Där ser man .. läst samma sak men då min laddare lyser och det verkar fortsätta lysa antar jag att den bara var urladdad.

Fungerar det inte efter kl 23 ikväll (efter 5h laddn) så kör jag ner den till min LBS imorgon och får den fixad .
Kruxet är att jag kör Motala nästa helg och gärna hade kört den hojen då .. men det löser sig!

Problem di2 XT
Tappar man kontakten av någon anledning medans man är kopplad mot enheten så tenderar den att fastna i det läget och skärmen blir svart och reagerar inte på något.
Löses enligt ovanståendes förslag fast du behöver bara dra ur sladden ur batteriet, vänta några sekunder och sätt in det igen.

Uppdaterar du via telefonen/padda så se till att hålla enheten igång under hela uppdateringen, dvs låt inte skärmen slockna och telefonen gå i viloläge då tenderar det att låsa sig.

Endast testat iOS och aldrig android men iPad verkar betydligt stabilare än iPhone, samt ju nyare firmware du har ju stabilare.
Nu har jag iofs XTR men det lär ju vara exakt samma styrenhet men med lite olika displaybezel.

Du får heller inte ha laddsladden inkopplad när du ansluter till den via BT, då käckar det också.

Edit: Batteriet har du troligen i sadelstolpen, alternativt i styrstammen men det är mindre troligt.

Senast ändrad:
Problem di2 XT
såkket sa:
Tappar man kontakten av någon anledning medans man är kopplad mot enheten så tenderar den att fastna i det läget och skärmen blir svart och reagerar inte på något.
Löses enligt ovanståendes förslag fast du behöver bara dra ur sladden ur batteriet, vänta några sekunder och sätt in det igen.

Uppdaterar du via telefonen/padda så se till att hålla enheten igång under hela uppdateringen, dvs låt inte skärmen slockna och telefonen gå i viloläge då tenderar det att låsa sig.

Endast testat iOS och aldrig android men iPad verkar betydligt stabilare än iPhone, samt ju nyare firmware du har ju stabilare.
Nu har jag iofs XTR men det lär ju vara exakt samma styrenhet men med lite olika displaybezel.

Du får heller inte ha laddsladden inkopplad när du ansluter till den via BT, då käckar det också.

Menar du battteriet eller displayen?
Jag har en bianchi methanol cv 2017 och ser inte var batteriet sitter eller vet vart det är .

Ok ska testa ladda ner senaste versionen på iPaden istället då och testa där sen!
Har bara Mac hemma så ingen installation via dator blir det heller .

Problem di2 XT
Lossa sadelstolpen och dra ur den så har du med största sannolikhet batteriet i den, dra ur sladden där och sätt tillbaka.

Ha inte laddsladden i displayen när du ansluter via BT, eftersom det också är anslutning för data så krockar det, vid nyare firmware säger den till men äldre så vart det bara fel.

Det viktigaste sedan är att sitta och aktivt se till att skärmen på telefon/padda inte slocknar och går ner i viloläge under uppdateringen genom att röra skärmen då och då

Problem di2 XT
såkket sa:
Lossa sadelstolpen och dra ur den så har du med största sannolikhet batteriet i den, dra ur sladden där och sätt tillbaka.

Ha inte laddsladden i displayen när du ansluter via BT, eftersom det också är anslutning för data så krockar det, vid nyare firmware säger den till men äldre så vart det bara fel.

Det viktigaste sedan är att sitta och aktivt se till att skärmen på telefon/padda inte slocknar och går ner i viloläge under uppdateringen genom att röra skärmen då och då

Du hade helt rätt . Den satt där . Jag drog ur , väntade 10sek. Stoppade i igen.
Hände ingenting på displayen även om jag tryckte på knappen. Satt den på laddning igen nu och återigen lyser den orangea lampan.
Den slocknade innan då det hade gått ca 2h laddning .
Får väl testa displayen igen efter det slocknat på laddaren.
Konstigt detta ..

Problem di2 XT
Lampan släcktes precis , efter ca 5min.
Drog ur kabeln till batteriet , och kablarna till displayen. Satte tillbaka alla 3 efter 20sek.
Skärmen helt död ...

Problem di2 XT
Låter inget vidare, jag har iofs läst att folk har problem att ladda med telefonUSBadaptrar vilket avhjälpts med att ladda via dator istället dock om du endast har mac så skickar dom också på ganska mycket kräm och lär ge samma problem.
Om du har en PS3/4 hemma så borde det funka.

Har aldrig behövt ta till något mer än att rycka batteriet själv så är antagligen inte till mycket Vidar hjälp.

Är den totalt brickad så är det väl långt ifrån säkert att det hjälper med att koppla den till dator heller?

Problem di2 XT
såkket sa:
Låter inget vidare, jag har iofs läst att folk har problem att ladda med telefonUSBadaptrar vilket avhjälpts med att ladda via dator istället dock om du endast har mac så skickar dom också på ganska mycket kräm och lär ge samma problem.
Om du har en PS3/4 hemma så borde det funka.

Har aldrig behövt ta till något mer än att rycka batteriet själv så är antagligen inte till mycket Vidar hjälp.

Är den totalt brickad så är det väl långt ifrån säkert att det hjälper med att koppla den till dator heller?

Ryckt alla kablar igen nu och ska koppla in igen . Testa ladda via dator,
Annars får den köras ner till lbs’en imorgon bitti så de får fixa det.
Så sjukt nöjd med cykeln i övrigt så problemet måste ju lösas!

Tack för hjälpen iallafall!

Problem di2 XT
Med stor sannolikhet är mjukvaran i någon eller några komponenter trasig när uppdateringsproceduren avbröts. I mitt system så pajade flera komponenter vars mjukvara inte ens skulle ha uppdaterats.

Antagligen går det att lösa men kräver då som sagt en SM-PCE1 kabel och en PC. Det räcker tyvärr inte med den enklare kabeln SM-BCR2 som används för att ladda batteriet.

Problem di2 XT
Mayhem sa:
Med stor sannolikhet är mjukvaran i någon eller några komponenter trasig när uppdateringsproceduren avbröts. I mitt system så pajade flera komponenter vars mjukvara inte ens skulle ha uppdaterats.

Antagligen går det att lösa men kräver då som sagt en SM-PCE1 kabel och en PC. Det räcker tyvärr inte med den enklare kabeln SM-BCR2 som används för att ladda batteriet.

Stort tack för hjälpen!
Ska framföra detta hos lbsen .
Fruktansvärt irriterande när man vill ut och träna på den osv.. och så är det söndag imorgon så ordinarie jobbar säkert inte .
Jaja det löser sig alltid :)

Tack återigen!

Problem di2 XT
Tyvärr kan displayen ha dött efter den misslyckade uppdateringen. Efter en misslyckad bluetooth uppdatering för mig så gick inte display igång igen använde även SM-PCE1 kabeln men tyvärr död. Men när en annan display monterades fungerade systemet igen. Sen dess körs uppdateringar via kabel till DI2. Blev garanti ärende då det var ett nytt system.

Problem di2 XT
Offe2 sa:
Tyvärr kan displayen ha dött efter den misslyckade uppdateringen. Efter en misslyckad bluetooth uppdatering för mig så gick inte display igång igen använde även SM-PCE1 kabeln men tyvärr död. Men när en annan display monterades fungerade systemet igen. Sen dess körs uppdateringar via kabel till DI2. Blev garanti ärende då det var ett nytt system.

Bra att veta . Jättetack.
Antar att bästa vore då att testa med en annan display direkt för dom , då lär ju problemet ligga där . Alla kablar sitter i och laddaren laddar ju så fram till batteriet finns det ström.

Problem di2 XT
Pfaff sa:
Bengt-re sa:
Jag har varit sugen på di2 i några år. Känner mig botad ifrån suget nu...

Först nu? ?

Mmmm... Svor över att behöva linda om styret och lossa högerreglaget förra veckan för att vajern fransat sig, men inser i erferhand att di2 inte är friare ifrån muppmög. Mekanik går ju alltid att fixa även om det ibland tar längre tid än önskat. Ett brickat di2 är dött på riktigt likssom - no more extralives...

Bilagor

• 20180722_135650.jpg
    20180722_135650.jpg
    213.3 KB · Besök: 43
Problem di2 XT
Fundby sa:
nadderf sa:
Hände samma sak för mig på ny cykel, drog ur alla sladdar och då hoppade magiskt allt igång.

Jag ska testa det om det inte funkar efter 2.5h laddning!
Drog du ur kablarna vid displayen eller överallt ?
Ser heller inte batterienheten.. sitter väl inne i ramen.

Jag drog ut till både display och fram och bakväxel. Då rörde sig växlarna lite när dom fick ström igen och sen funkade displayen och allt och den började ladda som den ska

Tillbaka
Topp