Problem efter bike-fit

frossarn

Medlem
Problem efter bike-fit
För ett par veckor sedan så gjorde jag en bike fit hos den lokala lbs.
Kompetent person & på det stora hela kändes det suveränt efteråt. Det som gjordes var att montera en kortare styrstam, sadeln ngt längre fram & framför allt så sitter jag mycket högre!
Det senare, dvs att jag sitter mycket högre gör mig ngt konfunderad. Anledningen är att jag känner att jag inte får samma tryck i pedalerna samt att jag blir tröttare i låren, typ i Rectus femoris, (den tvåhuvdade lårmuskeln). Dessutom kände jag lite i höger knä i början av rundan i dag, men det försvann.

Beror det på att jag sitter för högt?
Eller helt enkelt att jag är för fet & otränad? Det senare är inte helt otänkbart snarare väldigt plausibelt (186cm 85kg), men till saken hör att innan Bike fit hade jag inte alls de problemen. Villrådig om jag skall sänka sadeln något eller gneta på & vänja in mig som den LBS sade..?

Problem efter bike-fit
Om du gör en större förändring så kommer du ju att använda muskler som du inte använt lika mycket tidigare.

Jag fick exempelvis en överbelastning i senan på baksidan lår efter min första BG-fit eftersom jag hade suttit väldigt lågt och använt framsidan lår mest. När jag kom upp så började jag aktivera baksidan, vilket var nytt för mig.

Nu trivs jag väldigt bra med min sittställning och tycker att det ger bra kraft.

Problem efter bike-fit
När jag gjorde en bikefit förra året på min gamla hoj fick jag samma problem.
Fick ont i ena knät och tröttare i låren.
Men det onda i knät försvann efter 20 min på hojjen.
Och var helt borta 3-4 veckor senare.

Dom trötta låren blev starkare och även dessa blev piggare.

Helt enkelt en inkörningsfråga för kroppen att anpassa sig

Problem efter bike-fit
Sen så kan du få ont på olika ställen för att du gör stora förändringar på din position, musklerna är inte vana att arbeta i den positionen. Mitt tipps är att cykla lite kortare och fler rundor istället nu i början i ca 1-2veckor så kroppen får vänja sig. Sen kan du köra som vanligt om allt känns bra!

Problem efter bike-fit
frossarn skrev:
-------------------------------------------------------

> Eller helt enkelt att jag är för fet & otränad? (186cm 85kg)

Skulle jag väga som dig skulle jag inte ha en gnutta fett på kroppen. Shit vad glad jag skulle vara då :)
Känns ju inte som om du skulle vara för fet, men otränad är ju svårt att utala sig om

Vad det gäller höjd på sadel så har jag haft lite problen jag också. sänkte sadeln för att jag fick ont i baksidan, sen fick jag höja lite på grund av värk i framsidan. Justerade ner den ytterst lite igen och nu verkar det som om jag hittat rätt. Det tog nog ca 4 veckor att avgöra hur högt sadeln skulle vara. Bikefit eller inte? Jag tror man måste pröva sig fram vad som passar en själ helt enkelt :)

Problem efter bike-fit
frossarn skrev:
> Hmm, det var som jag misstänkte då...:-) Svag &
> fet gubbe som behöver träna mer!

Nejnejnej, så kan man inte hålla på att tänka! Stark gubbe fast i de musklerna som du inte använder lika mycket efter bikefit.

Problem efter bike-fit
HåkanB skrev:
> frossarn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hmm, det var som jag misstänkte då...:-) Svag
> &
> > fet gubbe som behöver träna mer!
>
> Nejnejnej, så kan man inte hålla på att tänka!
> Stark gubbe fast i de musklerna som du inte
> använder lika mycket efter bikefit.

Tack, så är det ju naturligtvis...:-)

Problem efter bike-fit
KKL skrev:
> Sen så kan du få ont på olika ställen för att
> du gör stora förändringar på din position,
> musklerna är inte vana att arbeta i den
> positionen. Mitt tipps är att cykla lite kortare
> och fler rundor istället nu i början i ca
> 1-2veckor så kroppen får vänja sig. Sen kan du
> köra som vanligt om allt känns bra!

Låter exakt som LBS...:-)

Körde 4mil idag & det var en pina i motvind.

Problem efter bike-fit
Knappast tillämpligt på dig, men jag fick problem med huvudet pga bike-fitten optimerar för max effekt. Det passar inte för pendling, då huvud och nacke måste ha en mer upprätt position pga omgivningen, vilket skapar problem.

Tillbaka
Topp