Problem hälsena

Problem hälsena
eketjall sa:
Hasse#7 sa:
Har ni en beef i smyg här?
Njae, tror bara att det var bigmollo som kände sig lite kränkt.
Han tipsade om kinesiotape för att han har använt det och tyckt att det fungerar.
Arsozath säger att det inte fungerat för honom och länkar till något som bigmollo kallar för foliehattsblogg
Jag länkade till en artikel som handlar om att kinesiotape inte tycks fungera bättre än "vanlig" sporttejp. Vetenskaplig studie finns länkad i artikeln.
Då blev bigmollo kränkt tror jag. Han kallade mig och Arsozath för tomtar iaf.
Mellan raderna tror jag bigmollo känner att jag påstår att han inte blev hjälpt av kinesiotejpen. Det har jag dock aldrig påstått.
Det jag påstår är att vanlig sporttejp hade troligtvis hjälpt lika bra.
Sen drog jag ett skämt om Vitaepro och att det funkar för mig. Det var en lögn, jag har aldrig ätit Vitaepro.
Arsozath får nog och presenterar mängder av "alternativ fakta", gissningsvis som ett skämt.

Så, ser jag på situationen. Beef? Nä, inte direkt.

Bra sammanfattning. Anders Gernandt som berättarröst och vi hade haft ett nytt avsnitt av "Lödder".

Problem hälsena
Arsozath sa:
Du vinner bigmollo. Det är ALTERNATIV FAKTA som gäller nu.

Nej du upplyste mästare, du vann. Det är jag som blev lurad att min hälsena kunde avlastas genom att stödtejpa den.

Jag vet inte om det var själva namnet Kinesio som skar som knivar i dina öron. Låt oss säga att det är en "elastisk sporttejp" istället. Tror du då att det kan fungera att tejpa en inflammerad hälsena så den avlastas? Ungefär så som man gör med stukade vrister, men den här tejpen är lite mer elastisk så den ger svikt till ett visst läge. I mitt fall behövde jag bara någonting som gjorde att inte hälsenan stretchades för mycket. Det är inte så mycket alternativ fakta med det. Jag kan cykla utan att ha ont när jag stödtejpar fötterna.

Jag blev inte så värst kränkt. Däremot tror jag att trådskaparen blev lite konfunderad.

Problem hälsena
bigmollo sa:
Arsozath sa:
Du vinner bigmollo. Det är ALTERNATIV FAKTA som gäller nu.

Tror du då att det kan fungera att tejpa en inflammerad hälsena så den avlastas? Ungefär så som man gör med stukade vrister, men den här tejpen är lite mer elastisk så den ger svikt till ett visst läge.

Ja, nu gör jag det. Ju mer jag läser om det desto mer inser jag att jag hade fel.

Problem hälsena
Vad sägs om en Kinesiodiktator?

DE7EAE17-13B4-4DF5-B499-28EFD7732BF4-2491-000001B40AD5F2E8_tmp.png

Problem hälsena
Kinesiotejp har tillskrivits konstiga egenskaper, exempelvis att man skulle få större rörelseomfång. Sånt som kort sagt är orimligt och därmed ger upphov till den skepsis som visats prov på ovan. Folk gör det de har incitament att göra, tjänar man tillräckligt på det så svamlar man glatt vidare. Det bör såklart bekämpas.

Tejpa för att avlasta känns väl rätt vedertaget att det kan göra nytta. Alternativt att det fungerar som en mekanisk påminnelse för användaren att undvika vissa rörelser eller delar av rörelseomfånget, vilket är helt analogt med att tonåringar plötsligt får väldigt bra hållning vid smuggling av snuskig publikation innanför byxlinningen.

Problem hälsena
Jag hyrde cykel en vecka på Teneriffa i julas. Satt för högt de första två passen och fick ont i ena hälsenan. 1 vilodag och sänkte sadeln 2 cm och det försvann. Inte haft problem före eller efter det.

Problem hälsena
Hej!

Har aldrig lämnat bidrag här i form av information men tänkte jag skulle göra det denna gången. Eftersom jag jobbar med idrottsmedicin vid en av landets ortopedkliniker så hoppas jag kunna tillföra kunskap i ämnet.

1. Att få korrekt diagnos är prio 1. Inflammation i hälsenan får man inte, däremot i senskidan som dessutom är en ovanlig diagnos. Har man detta kan man uppleva att senan "knarrar som kramsnö" när man vickar på foten. Behandlas vanligen med blodförtunnande Heparin under några dagar.
Den andra varianten som de flesta menar är när senan blir uppdriven, breddökad o morgonstel. Den smärtar vid belastning. I början släpper det efter att man blivit varm men efterhand har man smärta under hela passet och blir således tydligt hämmad. Man har ofta ont ca 2-6cm ovanför fästet på hälbenet. Detta kallas vanligen för "tendinos" och skapar en strukturförändring i senan. Därav formändringen som man ser med blotta ögat. Ibland är detta förenat med ökad mängd blodkärl lokalt i senan (som inte ska vara där) och som man kan notera via ultraljud. Ultraljud är i detta fall ett utmärkt sätt att få stöd i den kliniska diagnosen.

2. Kinesiotejp har dåligt underbyggd vetenskap. Dock kan man tänka sig att den hjälper i vissa fall som ex att avlasta en hälsena. Dock fungerar även vanlig sporttejp (ej elastisk tejp) till detta. Man får prova sig fram. För många fungerar det för stunden men det är sällan en långvarig lösning.

3. Excentrisk träning har stöd i vetenskapen (Ca 80% blir bra). Om diagnosen är rätt alltså... Dessutom viktigt att verkligen följa rehabprogrammet rätt.

4. Vid utebliven effekt trots optimal rehab, korrigerad träning samt justering av inre & yttre faktorer kan man ev remitteras för sk. sklerosering av senan. Man använder då kärldödande medel som sprutas mot patologiska kärl i senan. Detta sker med hjälp av ultraljud. Behandlingen upprepas vid några tillfällen. Detta hjälper för ytterligare några men har faktiskt ifrågasatts den senaste tiden.

Slutligen är alltså mitt tips: Sök hjälp för korrekt diagnos o spara tid.
För info: http://www.medfak.umu.se/forskning/smartande_senor/#

För rehabprogram: http://www.ortopedi.se/pics/5/77/exentrisk trdning hdlsena Hdssleholm.pdf

Lycka till!

Problem hälsena
Ska man göra ett första inlägg kan man ju göra det ordentligt liksom!

Senknarr har jag haft en gång. Hade precis köpt hybrid och tyckte att 11mil (efter att som längst cyklat 1mil tidigare) var lagom första tur.

Kan säga att man blir idiotförklarad om man ringer vårdcentralen och ber om Heparin efter en googling....

Problem hälsena
Späder på underlaget för korrekta slutsatser. Kinesiotejp fungerar perfekt för avlastning hälsena vid cykling.
Kanske individuellt och beroende på hur sliten senan är, men i mitt fall är det bortom rimligt tvivel att det hjälper.

Däremot undrar jag om det finns olika styrkor gällande elasticiteten på tejpen? En snabb googling gav mig bara svaret att alla tillverkare anser att deras produkt troligen är den bästa i sortimentet. (Samt att det är dyrare om man vill ha ett tufft mönster på tejpen.)
1692454564999.png

Tillbaka
Topp