Problem med bakbromsen.

Fstrid

Ny medlem
Problem med bakbromsen.
Tjena!

Jag har fått problem med min bakbroms som är av märket AVID Juicy 7 (09). Problemet uppstod mitt under ett åk, om bromshandtaget brukar gå in 1cm i vanliga fall sjönk det in kanske 1-2cm extra. Och efter detta går bromshandtaget tillbaka mycket långsammare än vanligt, annars tar bromsen som den ska. Jag har haft bromsen inne och fått oljan bytt, och luft ska där inte vara något i samband med det. De hade kollat lite på packningarna men kunde inte se något som såg ut att vara i sönder. Ska tilläggas att detta var andra gången som jag körde med bromsarna som är nya.

Någon som haft liknande problem? Eller har en aning om vad det kan vara?

Vi har pratat om att reklamera bromsen men är det ett enkelt problem känns det ju enklare att lösa det...

Tack på förhand!
 
Senast redigerad av en moderator:
Problem med bakbromsen.
Att bromsen tar längre in när det skakar mycket brukar bero på att du har en liten luftbubbla som ligger i reserivoaren och inte i själva systemet. När det skakar mycekt kan du skaka ner den bubblan i systemet och det tar längre in. Men det förklarar itne att bromsen skulle gå segt ut?!

Det är svårt med cykelbromsar där det ska vara så extremt lätt att resavoaren görsn nog nästan alltid lite lite för liten.
 
Problem med bakbromsen.
Om de är nya, och distanserna runt pivotsprinten ligger rätt, så är det troligen den sats med packningar som sitter på lilla pistongen i handtaget som kan vara problemet.

Din LBS får felsöka det där och ta hand om det, kolla innan så inte pad contact-justeringen är kärv och att den lilla gängade stången som går igenom handtaget inte är ut/inskruvad massvis.
 
Problem med bakbromsen.
Töm den på DOT och lufta om den helt.

Avid är lite mupp ibland, mina J5 vill bli luftade efter några hårda åkdagar. Lufta bromsar, serva Boxxer och serva Mavic-body var 20e timma :) Serviceschemat är späckat...
 
Tillbaka
Topp