Problem med Fox/Scott twinlock

Tergorotas

Aktiv medlem
Har samma problem med min Twinlock på min Fox float 34 som personen i filmen har på sin 32:a.
Det går att låsa dämparen men den vill inte öppna som den ska, någon som har haft samma problem som har en god lösning?

Då kan vi konstatera att det inte är där problemet ligger, det är helt enkelt lock-outen i dämparen som är för tröga/kärvar. Den går inte tillbaka utan hjälp även om vajern är borta.

Nya cyklar för mycket pengar ska bara funka, iaf i en vecka :)

Bilagor

• 20170814_211818.jpg
    20170814_211818.jpg
    88.9 KB · Besök: 267
Finns en fjäder därunder som mest troligt har hoppat ur läget.

Ganska pilligt att få till det. Fick länk till guide skickad till mig av vänlig själ på happy, tyvärr hittar jag den inte nu.

Jag hittade något liknande efter lite surfande och det ser högst misstänkt ut.

Kan man skruva bort toppen bara sådär eller är det något man ska tänka på noga innan man gör det?

Du får loss allt genom att skruva bort den skruven i toppen där. Ta isär allt och gör rent, montera ihop enligt denna.

Du behöver en 8mm nyckel för att ställa tillbaka den i öppet läge det ska gå mycket lätt att justera den till detta läge. Om det går trögt så har du problemet där, då skulle jag lämna in det.

Hade samma problem med min lock-out halvvägs in i första skogsturen. Google, YouTube och Fox hemsida tillsammans med 2 h mek så fungerade det klockrent och har gjort sedan dess.
Har man gjort något liknande tidigare så går det nog mycket snabbare.

Fetta gärna in med vattenfast fett under locket.

Det här gjorde jag i Maj och har som sagt fungerat fint sedan dess.

"OK, det här har jag nu gjort.
1. Kortat vajerhöljet då mitt var mycket längre än alla andra jag sett på videos eller bilder.
2. Ändrat vinkel på ingången av vajern från kl 11 till kl 1.
3. Fettade in under top cap och runt dess kant (var snustorrt).
4. Justerat in "ställskruven" som finns under top cap, dvs den som vredet greppar tag i och som är den som faktiskt ändrar ventilerna i gaffeln. Den var åtskruvad för mycket så att när gaffeln sattes i climb läge så "nöp den fast" och ville inte riktigt släppa. Tog några försök innan jag hittade rätt läge.
5. Vid montering sattes fjädern i lite förspänning när det monterades på plats på gaffeln.
6. Satte dit ny vajer (eftersom LBS hade nypt av 2 trådar i vajern). Satte dämparen i climb, spännde vredet och skruvade fast vajer.

Har bara testat lite kort på vägen hemma men helt annan känsla i reglaget när jag byter mellan de olika lägena. Känslan är klockren. "

Behöver en ny fjäder som tillhör ett kit till min Fox 32 SC. Känns lite surt att betala för hela kittet när jag bara behöver fjädern. Någon som vet om man kan köpa bara fjädern?

Bilagor

• Screenshot_20200311-205422_Chrome.jpg
    Screenshot_20200311-205422_Chrome.jpg
    59.1 KB · Besök: 200
Ja du kan köpa fjädern löst. 039-00-404 heter den, verifiera din årsmodell på ridefox så skall den vara listad/länkad i reservdelslistorna.

jag skickade tillbaka min 34 sc 2020 och bad dom byta till något som fungerar rent junk är vad det är .

Om man ska byta till någon bättre lockout till en Fox 32 SC 2018, vad ska man ha då?
Min har strulat lite till och från. Kanske dock räcker med en ny fjäder?

Om man ska byta till någon bättre lockout till en Fox 32 SC 2018, vad ska man ha då?
Min har strulat lite till och från. Kanske dock räcker med en ny fjäder?
Om jag har en 2020 gaffel och det inte fungerar på den ens vad skall du då byta till .
Hela konstruktionen luktar rent juni.

Du har inte misslyckats med din förspänning eller?
Definitivt inte utan hela konstruktionen är av riktigt dålig kvalite som inte borde ha satts i produktion om man ser till hur dom har ändrat på konstruktionen och ändå misslyckas får väl se om fox.de fixar skiten annars så blir det en Rock Shox på hojen

HJÄLP!!!
Tänkte ge mig på och byta fjädern som jag beställt. Blir galen på hur jag ska montera denna. Google m.m. hjälper inte. Gäller en Spark RC med en 32 SC FOX. Någon vänlig själ som kan tipsa om en film eller annat?
Hej, på din gaffel finns en kod som du kan skriva in på fox hemsida https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&ref=offcanvas där hittar du instruktioner för hur du går tillväga. Gjorde detta första gången för en vecka sedan med hjälp av guiden från FOX, enkelt och tydligt.
/Mathias

Tackar, fått någorlunda ordning på inställningen. Låser inte helt så får jobba vidare.
Viktigt att du släpper på spänningen i vajern uppe vid reglaget och gör den så lång som möjligt innan du fäster vajern nere på gaffeln. Du kan då spänna vajern och på så vis justera in så att den låser.

/Mathias

Jag har en Fox float 34 evol 120mm (Från en Scott Spark 920). Efter att haft den på service och monterat gaffeln tillbaka, så har jag lyckats runda skruven som håller vajern på plats för twin lockout när jag försökte ställa in den...

Är det möjligt att få tag på en ny sådan skruv utan att köpa nytt service kit?

På ridefox.Com hittade jag denna servicekit, men lite osäker om den är rätt?
820-05-445-KIT

//Ville

Bilagor

• 20210515_153327.jpg
    20210515_153327.jpg
    451 KB · Besök: 130
Jag har en Fox float 34 evol 120mm (Från en Scott Spark 920). Efter att haft den på service och monterat gaffeln tillbaka, så har jag lyckats runda skruven som håller vajern på plats för twin lockout när jag försökte ställa in den...

Är det möjligt att få tag på en ny sådan skruv utan att köpa nytt service kit?

På ridefox.Com hittade jag denna servicekit, men lite osäker om den är rätt?
820-05-445-KIT

//Ville
Kitet du länkat är rätt interfacekit (pre 2020) men det är ju rätt dyrt för att få tag på den skruven.

Den går att köpa löst från Fox, för 20:- ungefär.

Hej,
Ny fråga. Jag har en Scott Spark 920 2018 med Fox float 34 evolution med remote lockout, jag behöver nu byta vajer till framdämparen och undrar om det är något speciellt att tänka på vid inköp av vajer och hölje? Går det att välja vad man vill eller är det någon speciell typ/strlk?
/ vilsen newbie-mekare

Hej,
Ny fråga. Jag har en Scott Spark 920 2018 med Fox float 34 evolution med remote lockout, jag behöver nu byta vajer till framdämparen och undrar om det är något speciellt att tänka på vid inköp av vajer och hölje? Går det att välja vad man vill eller är det någon speciell typ/strlk?
/ vilsen newbie-mekare
Vanlig växelvajer/hölje. Välj otätade ändar så du håller nere friktionen.

Håller på och sätter ihop en Genius efter gaffelservice. Är en Fox 36 Float och hittar ingen bra beskrivning hur man monterar lockout. Är det samma montering oavsett gaffel? Har en annan Scott med 32 gaffel och denna ser lite annorlunda ut.

Tillbaka
Topp