Problem med frambroms

wind

Ny medlem
Problem med frambroms
Hej

Har en ganska ny cykel som jag köpt på nätet, bromsarna som sitter på är hayes stroker ryde.
Måste trycka hårt på frambromsen för att det ska ta något alls, till skillnad från bakbromsen som tar bara man stöter i den, vet att det droppade ut lite olja när jag grejade med bromsen när jag fick den, misstänker att det kom på klossarna men är inte säker...

Vad kan man göra? Dessutom ligger klossarna emot skivan lite grann varje varv och får ingen riktig ordning på det - kommer inte till en butik på ett tag, tips på vad jag kan göra?

Problem med frambroms
Om det kommit klet på beläggen kan det gå att steka dem. Lägg dem antingen på plattan (om du har en så'n där vanlig elplatta) med beläggsidan uppåt, alternativt i ugnen på hög temperatur och föroreningarna kan då förångas bort. Kan ta upp till femton minuter och kan lukta lite illa vilket flickvänner inte alltid uppskattar.

Bromsskivorna kan du göra rent med t.ex. Bräkleen.

Problem med frambroms
OK, det synd ingenting på beläggen iaf som ostkaka skrev, inget klet på alltså...

Men hur är känslan när man trycker ner handtaget vid luft i bromsen? - det tar ju riktigt dåligt så jag kanske måste båda lufta och byta klossar alt steka dom?

Problem med frambroms
Kommit fram genom lite sök på happy att det är olja i beläggen, upptäckte att jag hade två nya hayes stroker belägg legnas i garaget, ska testa och sätta i dessa och se om det kommit olja i bromsen.

Senast redigerad av en moderator:
Problem med frambroms
wind skrev:
-------------------------------------------------------
> Men nu blir man lite orolig - Hur ska jag ta bort
> ocg byta klossarna? Tar förgivet att man ska
> skuva lös den "pinne" som går rakt genom
> bromsen? Har för mig att jag skruvade på den
> när dom var nya och att det då rann ut olja -
> kann jag minnas rätt eller skruvade jag på nått
> annat? Finns ju iof inte så mycke att välja
> på...

Hayes har en manual, bara att läsa på http://www.hayesdiscbrake.com/Stroker45-21883EnglishWeb.pdf.

Sen så bör du göra ren skivan innan du monterar de nya beläggen, så att de inte får olja på sig från skivan.

Problem med frambroms
ok de va inga problem! Nu är det en gänga som är trasig, ska ta den till en verkstad - återkommer efter det....

Tack för alla svar - vissa va kanske konstiga men man är ju rätt ny på området :)

Tillbaka
Topp