Problem med frysta skivbromsar, igen

Jag gjorde stänkskydd av en cykelslang , främst för att vattnet ej skulle rinna in i höljet bak ,men skyddar ju även oken lite ,går nog att förbättra om man tar en bredare slang eller gummibit.

Kreativt och kan nog delvis hjälpa. Problemet är att bromsen är en skitkonstruktion ur ett köldperspektiv. Det är idiotiskt att ha öppningen uppåt. Därmed så vet du aldrig om du har fått in (för mycket) vatten och kan när som helst stå utan fungerande bakbroms när vattnet fryser. Det är farligt.

Håller helt med om att det är en helkorkad konstruktion att låta vajerhöljet ha änden uppåt vid bromsoket.

Samt att bromsoken behöver tas isär, rengöras och fettas in några gånger per år, det är samma med cantileverbromsar och bör inte ta så lång tid när man gjort det en gång och vet hur det går till. Bromsvajrar och höljen byter jag först när de går sönder, har original på mina cyklar och de är tillverkade för över trettio år sedan och först nu börjar de bli mogna för att bytas ut.

Edit. Kanske inte går att ta isär alla bromsok? Sökte på Shimano Altus BR-M375 men hittade inget.

Senast ändrad:
Jag gjorde stänkskydd av en cykelslang , främst för att vattnet ej skulle rinna in i höljet bak ,men skyddar ju även oken lite ,går nog att förbättra om man tar en bredare slang eller gummibit.
Tack värt att testa. Du har fäst slangen med ett litet buntband ser det ut som på ena sidan? Är slangen fäst uppe vid oket också?

Nej , vajern går igenom ett hål i slangen och det räcker för att hålla den på plats, strips runt vajerhöljet i andra änden enl. bild.
Att slangen har en rund form från början är bra då den formar sig runt vajern fint.
Min slang är ca. 12 x 5 cm , räcker för att skydda vajern ,men om man vill skydda oket mer så kan man ha en bredare slangbit.
Original vajerdragning är ju inte genomtänkt då fukt och smuts kommer att följa med vajern in i höljet.

Bilagor

• IMG_4496.jpeg
    IMG_4496.jpeg
    1.5 MB · Besök: 55
  • IMG_4490.jpeg
    IMG_4490.jpeg
    512.3 KB · Besök: 50
  • IMG_4489.jpeg
    IMG_4489.jpeg
    503.6 KB · Besök: 57
  • IMG_4497.jpeg
    IMG_4497.jpeg