Problem med granne pga ljud från min Trainer

Låter mer som att det är mer fel på din granne än dig. Det låter från grannar om man bor i lägenhet. Klarar man inte av det så ska man nog ha ett annat boende. Sedan är det ett hem och inte en arbetsplats. Han ska också vara glad om det bara är 1 timme det handlar om typ då det är som andra säger här mycket livligare på en arbetsplats under säg 8-9 timmar eller vad det handlar om tidsmässigt.

Låter mer som att det är mer fel på din granne än dig. Det låter från grannar om man bor i lägenhet. Klarar man inte av det så ska man nog ha ett annat boende. Sedan är det ett hem och inte en arbetsplats. Han ska också vara glad om det bara är 1 timme det handlar om typ då det är som andra säger här mycket livligare på en arbetsplats under säg 8-9 timmar eller vad det handlar om tidsmässigt.
Det stämmer, han verkar speciell, idag skrev han en stor text och sa att han inte kunde läsa en bok eftersom ljudet från min trainer störde honom. Samtidigt sov min son, 40 dagar gammal, bredvid mig när jag trampade hårt med en peloton på zwift.
Konstig. ?

Det stämmer, han verkar speciell, idag skrev han en stor text och sa att han inte kunde läsa en bok eftersom ljudet från min trainer störde honom. Samtidigt sov min son, 40 dagar gammal, bredvid mig när jag trampade hårt med en peloton på zwift.
Konstig. ?

Visst kan det vara så att han är överkänslig och/eller knepig, går ju inte att bedöma från att läsa tråden.

Ibland kan det räcka med att snacka, och visa att man försöker göra något åt det, att du respekterar honom. Men det har du kanske redan försökt?

Vissa ljud är faktiskt jobbigare hos grannen under, även om ljudnivån är lägre. Kan tänka mig att det är ett dovt malande ljud. Har du ingen isolering så fortplantas vissa ljud mer än andra. Typ, som jag skrev innan, musik. Väldigt enerverande att bara höra basdunket, mer irriterande än att höra all musik.

Grannen ovanför mig har renoverat lägenheten ett bra tag. De mesta ljuden är inte mycket att säga något om. Men när han borrar i väggar, murbruk och ibland något armeringsjärn, så blir det ibland någon ljudeffekt så det känns som att sitta hos tandläkaren och det borras med ett sånt där långsamt borr som känns i hela huvudet.

Tror någon form av isolering kan hjälpa mycket, just för att ljudet inte ska fortplantas.

Gamla liggunderlag tror jag inte på. Klippte några bitar från mitt gamla underlag för att ha under en stationär dator. Det var fluffigt och dämpande i några dagar, sen hade det sjunkit ihop och gav ingen dämpning alls längre. Materialet är inte tillräckligt stabilt för att hålla tung statisk belastning över tid. Plus att de är superhala..
Nu körs det med tvättmaskins-fötter från Jula eller nåt. De håller iaf för belastning över tid och ger viss vibrationsdämpning. De känns oförstörbara. SD-fötter skulle kanske vara bättre.

Du råkar inte vara med i sardisk zwift riders på facebook? Jag vet inget hus som är byggt för att köra en trainer i tid och otid, sen kan det ju knappat vara grannens fel att ljudet går till hen.

Du råkar inte vara med i sardisk zwift riders på facebook? Jag vet inget hus som är byggt för att köra en trainer i tid och otid, sen kan det ju knappat vara grannens fel att ljudet går till hen.
Hej,
Problemet här är inte så lätt. Jag bor i ett 3-våningshus, med 6 lägenheter, 6 familjer. några med 2 och några med 3 barn. Jag förstår att en person kanske vill ha 24-timmars tystnad i sitt hem, men det är omöjligt. Jag hör hela tiden ljud från grannar och det är normalt när man dela ett hus med andra familjer.

En vecka sen sa min granne att problemet var att han inte kunde koncentrera sig på sitt arbete, så jag ändrade mitt träningsschema och köpte en cykel trainers matta.

Igår kl 18 30, sa han att problemet var att det var omöjligt att läsa en bok i hans vardagsrum när jag tränar.

Tycker du att utrustningstillverkare bör varna användare att inte träna i lägenheter??

Jag har redan bjudit in vänner bara för att lyssna på ljudet av från trainer. För att de säg till om det är för svårt att höra detta och alla sa att trailern är väldigt tyst!

Ska jag sluta träna för att granne jobba och läsa när som helst som på en bibliotek?

Hej,
Problemet här är inte så lätt. Jag bor i ett 3-våningshus, med 6 lägenheter, 6 familjer. några med 2 och några med 3 barn. Jag förstår att en person kanske vill ha 24-timmars tystnad i sitt hem, men det är omöjligt. Jag hör hela tiden ljud från grannar och det är normalt när man dela ett hus med andra familjer.

En vecka sen sa min granne att problemet var att han inte kunde koncentrera sig på sitt arbete, så jag ändrade mitt träningsschema och köpte en cykel trainers matta.

Igår kl 18 30, sa han att problemet var att det var omöjligt att läsa en bok i hans vardagsrum när jag tränar.

Tycker du att utrustningstillverkare bör varna användare att inte träna i lägenheter??

Jag har redan bjudit in vänner bara för att lyssna på ljudet av från trainer. För att de säg till om det är för svårt att höra detta och alla sa att trailern är väldigt tyst!

Ska jag sluta träna för att granne jobba och läsa när som helst som på en bibliotek?
Nej, kör på, finns alltid grannar som klagar på något. Bor också i lägenhet, och man får acceptera ljud från grannarna, annars skulle jag inte göra annat än klaga.

Hej,

Nej en tillverkare kan inte hålla på med uppmaningar för allt som kan gå stick i stäv med folks ro, lägg ansvaret på grannen och fråga hur han tycker att du ska göra då?

Och du utgår ifrån att du ska fortsätta cykla och han läsa sin bok. Han vill väl säkerligen ha en lösning på problemet så då får han väl anstränga sig lite? Grannosämja är trist men vad fan, alla måste ju få leva sina liv.

Självklart ska du inte sluta, men det är nog bra att försöka ljudisolera lite mer, t.ex en madrass med mdf-skiva på, eller liknande. Kanske om du kan få dit en vän som trampar på trainern, så kan du lyssna tillsammans med grannen i dennes vardagsrum, så du får höra själv hur det låter?

Självklart ska du inte sluta, men det är nog bra att försöka ljudisolera lite mer, t.ex en madrass med mdf-skiva på, eller liknande. Kanske om du kan få dit en vän som trampar på trainern, så kan du lyssna tillsammans med grannen i dennes vardagsrum, så du får höra själv hur det låter?
Plusett. Kan vara rätt stor skillnad på hur man upplever ett ljud i sin egen lägenhet och i en annan lägenhet.

Jag tror att det går att hitta någon lösning. Om skumgummivarianter inte funkar för att det sjunker ihop, skulle det funka med tyg/filt? Jag tänker att det kanske inte behövs ohemula mängder för att minska ljudnivån till en acceptabel nivå. Problemet är inte ljudet som hörs i din lägenhet, utan en del hus är byggda så att de närmast fungerar som resonanslådor, där ffa låga ljud fortplantas.

Vill man att det ska vara helt tyst så får man flytta ut i skogen, men det är inget fel på att visa hänsyn och prata med varandra så att man kan hitta lösningar...

Hej,

Jag skulle be en kompis köra ett pass på din trainer och du+granne är nere hos han.

Så får du en egen bild av hur högt det låter.
Vissa ljud vandrar och ändrar sig tyvärr med resultat att det låter sjukt jobbigt. Och sen jobba fram nåt som funkar för er båda, det är grannsämja när den är som bäst.

Haha! Såg nu att du slog mig på det förslaget.

Hej,

Prova något mjukt typ en trainermatta (en vanlig i gummi kanske inte gör så stor skillnad), en hård skiva på (typ trä eller plast) sedan något mjukt igen. Det låter förjäkligt och som när grannen borrar i betongväggarna så kan ljud spridas inihelvete mycket typ Ingela huset också. Om du har ett tomt rum kanske du kan lägga lite typ ”kuddar ” dom tar upp ljudet? Underskatta inte hur ljudet sprider sig. Jag har en tacx neo och dom är tyst.

Min trainer låter som ett reaplan på våningen under… där har vi våran soffa efter flytt så det är bara sambon som kan gnälla… än.

Hoppas du kommer igång, annars får du njuta av barnlyckan tillsvidare. Inget förråd den kan stå i? Typ i källaren eller på gården.

I ute och cyklar kategorin: man kan köpa en Thule vagn och baby-sling, funkar från 1 månad skiver Thule:
thule.jpg

Har själva inte haft slingen, men har cyklad med sonen från när han var kring 1 år gammal. Vagn beter sig riktig bra bakom lvgcykeln och man får "gratis" extra träning!

I ute och cyklar kategorin: man kan köpa en Thule vagn och baby-sling, funkar från 1 månad skiver Thule:
Visa bilaga 554751

Har själva inte haft slingen, men har cyklad med sonen från när han var kring 1 år gammal. Vagn beter sig riktig bra bakom lvgcykeln och man får "gratis" extra träning!
Det var det värsta förslaget. Mitt mål är att fortsätta träna, men jag vill minska problemet med min granne. Jag behöver bara veta om han är superkänslig, om det är så, då han ska klaga ofta.

Det var det värsta förslaget. Mitt mål är att fortsätta träna, men jag vill minska problemet med min granne. Jag behöver bara veta om han är superkänslig, om det är så, då han ska klaga ofta.

För mig är det klart värst att sitta inne, träna utan framgång och svettas för mycket för att det finns ingen fartvind. Att vara ute och träna är det bästa som finns! Barnet blev också glad av det och skrek ofta "snabbare, snabbare!" som ger extra träningsimpuls.

Konstig. ?
Ledsen, men ni verkar gå in i någon slags prestigekamp. Det kan bara gå illa.
Nu handlar det om att vända skutan.
Köp en bra matta. Gå och knacka på och berätta att du försöker minska ljudet. Passa på och fråga hur han tycker ni ska göra.

Har du köpt en matta ligger bollen hos honom.

Ledsen, men ni verkar gå in i någon slags prestigekamp. Det kan bara gå illa.
Nu handlar det om att vända skutan.
Köp en bra matta. Gå och knacka på och berätta att du försöker minska ljudet. Passa på och fråga hur han tycker ni ska göra.

Har du köpt en matta ligger bollen hos honom.
Jag visa och säger till honom att jag vill verkligen inte störa dem. Och han insistera att föreslå mig att träna i annat plats… jag tycker det är fel från honom säger så… jag kunde också säger att han kunde gå till biblioteket för att läsa i fred eller hyra ett kontor för att jobba i tyst…. Men jag försöker var ödmjuk och fokuserad på att lösa den här… vi får se ha händer idag, spännande iaf!
??

Mitt barn kommer inte att överleva frisk om han sitter på en så där Thule vagn när jag kör mina intervallpass. Tyvärr. ???

Konstig. ?
Ett alternativ kan vara att köra strukturerade pass med erg-mode istället för gruppkörningar eller race på Zwift. Erg-mode gör att trainern bibehåller motstånd oavsett växel, vilket gör att man kan köra på lillklingan och lätt växel. Med min Kickr Core sänker detta ljudvolymen betydligt.

Nu har jag ingen trainer men jag har barn. Och jag har haft grannar som önskat att barnen inte ska springa så mycket på morgonen, främst på helger.

En granne (som var inneboende i lägenheten under) förklarade en dag att han jobbar sent och behöver få sova ut och därför önskade tystnad fram till klockan 10. Tror inte han förstår hur barn fungerar.

Om grannen klagar på en trainer mitt på dagen får han det jobbigt när barnen blir lite större.

Det finns dock saker man inte borde göra. Grannen ovanför oss hyrde en gång (illegalt) ut lägenheten till någon som tyckte att det var en bra ide att träna hoppa rep. Var hus har trägolv och träbjälkar. Var hela lägenhet skakade.

Konstig. ?
Jag har märkt att det oftast inte är ljudet i sig som stör grannar/sambon, oftast är det någon form av vibration som uppstår i trainern när man kör på stora klingan fram.
Löste det genom att köra ERG-mode på min Elite-suito med lilla klingan istället, resultatet blev nöjda grannar och en sambo som kan sova på morgonen :D

Intressant tråd skulle just starta en om detta. Mina grannar har inte klagat men jag har en äldre variant som låter som ett jetplan vid intervallträning. Min träningstid är oftast med start 06 på morgonen, har undrat hur mkt det låter ner. Den står på en yogamatta vet inte hur mkt det hjälper. Ingen har klagat men lär ju låta som fan och en ny dyr tyst variant är inte på tal förens det inte får plats fler cyklar i hemmet.

Intressant tråd skulle just starta en om detta. Mina grannar har inte klagat men jag har en äldre variant som låter som ett jetplan vid intervallträning. Min träningstid är oftast med start 06 på morgonen, har undrat hur mkt det låter ner. Den står på en yogamatta vet inte hur mkt det hjälper. Ingen har klagat men lär ju låta som fan och en ny dyr tyst variant är inte på tal förens det inte får plats fler cyklar i hemmet.
Ett tips om du vill få mer ljudvolymen utan att lägga allt för mycket pengar är att leta efter en Elite Turbo Muin begagnat. Direktdriven men ej smart, vätskebaserat motstånd istället för magnet. Rätt så tyst och brukar gå för 1500-2000.

En får komma ihåg att elallergiker också existerar, så det finns absolut folk som är överkänsliga för ljud också, eller tror sig höra ljud som de stör sig på. Har en kollega som har det där problemet.

Prata med grannen eller köp annan trainer
Jag tänker att det är han som får prata med mig om det behövs, för än så länge vet jag ju inte om jag stör eller inte. Vilket är bra.

Fråga för en tid sen om barnen hördes då de har vardagsrummet som en gymnastikhall där de utöver all möjlig bollsport. De hördes tydligen men de har ju mest kul sa han så det gjorde inget. Så tänker att jag också har jävligt kul på trainern :D

Jag tänker att det är han som får prata med mig om det behövs, för än så länge vet jag ju inte om jag stör eller inte. Vilket är bra.

Fråga för en tid sen om barnen hördes då de har vardagsrummet som en gymnastikhall där de utöver all möjlig bollsport. De hördes tydligen men de har ju mest kul sa han så det gjorde inget. Så tänker att jag också har jävligt kul på trainern :D
Låter som du har en snäll granne! Då behöver du ju inte visa hänsyn, skönt!

Du menar att de borde klaga, informera den döva familjen om att jag låter jättehögt så ni kan inte bo under mig utan att be mig vara tyst?
Nej men istället för att skapa osämja så går det faktislt att kommunicera.
Om nån väckte mig kl 6 av en trainer så skulle tom jag bli irriterad.
Men, det kanske inte är ett problem.

Tillbaka
Topp