Problem med intern vajerdragning

svebilius

Aktiv medlem
Jag har stött på problem när jag skulle dra den integrerade växelvajern till min framväxel.
Ramen är en begagnad fulkinesisk temporam. Förre ägaren säger sig inte ha haft några problem med vajerdragningen.

Vajerdragningen är sådan det är interna slangar så att man petar in vajern i ett litet hål i ena ändan och hoppas på att den kommer ut i andra. Vajern till bakbromsen och bakväxeln gick genom utan problem och kom ut som förväntat. På framväxeln tar dock vajern tvärstopp efter 54 cm. Någonstans nere vid vevlagret. Det är samma historia om jag försöker peta vajern baklänges. Vajern förefaller gå rakt ned i ramens undersida och går inte att övertala till att fortsätta.

Det finns ingen form av inspektionshål eller dylikt och vevhuset är en sluten aluminiumhylsa så det går inte att se vad det är som försiggår alls.

Jag misstänker att de interna slangarna på något vis hoppat ur inne i ramen.

Jag har provat att böja vajern något i ändan för att se om den kunde styra rätt på egen hand och jag har även provat med ståltråd, med utan framgång.

Jag kan lägga upp bilder, men det finns just inte så mycket att fotografera annat än hålet där vajern går in.

Har någon varit med om något liknade? Har någon ett tips?

Jag har hittat felet åt dig:

svebilius skrev:
-------------------------------------------------------
> begagnad fulkinesisk

Ibland får man kanske vad man betalar för...

Klucken skrev:

> Ibland får man kanske vad man betalar för...

Ja, man får antingen dyrt eller billigt skit.

pingu skrev:
> testat med mindre vajer ? något mindre kanske
> går igenom och kan sedan vara "ledare" igenom..

Ja, ståltråden var betydligt smalare. Jag har även provat med bromsvajer i ren desperation. Precis samma resultat i båda fallen.

Min teori om att slangarna skulle ha hoppat ur stämmer nog vid närmare eftertanke inte eftersom de är helt lufttäta. Om slangen skulle ligga fritt inne i ramen så borde det ju vara fritt flöde in i denna. Så jag förstår verkligen inte vad det är som försiggår.

Låter som att plastslangen böjt sig och ligger i ett veck. Hur man ska åtgärda vet jag däremot inte alls tyvärr :/
Är vevlager hylsan massiv med så blir det jobbigt. På min ram kan man kika runt lite eftet att man plockat av vevpartiet iallafall.

Att slangen är vikt är kanske rimligt. Men jag tycker att vajer borde räta ut den på egen hand när man pressar in den. Om inte vecket på något vis fixeras av ramens innergeometri. Jag har ju provat att böja vajern något och snurra på den för att på så vis kunna lirka.

Vevlagerhylsan är massiv, ja. Eller den består alltså av ett gängat rör utan hål i. Det skulle man väl kunna tänka sig att ta upp om det krävs.

Det känns för stumt för att bara vara skit. Man får ju ganska så bra kraft när man pressar ned en bromsvajer också.

Jag ska prova med tryckluft när jag har sådan till hands.

Senast ändrad:
Testa att hälla i nån vätska som dunstar snabbt, t ex etanol, så kan du se om det rinner ut på rätt ställe eller om det försvinner nånstans.

Tack för tipset geologen, men jag har provat det också. jag får bara in en liten mängd och det kommer inte ut någon annanstans än där jag hällde in det.

Nej det var precis därför jag blev tungen att revidera min teori om urhoppat hölje. Jag har även provat att blåsa ned i ramen med munnen (känns bra att få hångla lite med sin ram :)). Det förefaller vara helt hermetiskt.

Hur långt kommer du in från varje håll? 54 cm från ena hållet, men det andra då? Och hur lång sträcka borde det bli om du mäter från utsidan längs samma sträckning? Om du kan klura ut hur lång sträcka det är blockerat, så går det nog lättare att klura ut vad det kan vara för fel.

Det är ca 11 cm in från andra hållet. Om man drar vajern utanpå så skulle jag uppskatta sträckan till 75 cm. Så 10 cm skulle man väl kunna säga. Men iom att jag inte alls vet hur vajerhöljet går innuti så blir uppskattningen så grov att jag inte hade lagt någon vikt vid det resultatet.

Vajern går nog mer eller mindre rakaste vägen, så om du mätt upp ett "glapp" på 10 cm, så är det nog ungefär så mycket. Kan det vara så att det finns en svacka i vajerkanalen just där, och att det kommit in vatten och smuts som blandat sig till en gegga som bildat en propp i svackan? Kanske nåt tvättmedel eller tvål skulle kunna lösa upp proppen?

Dra ut den felande kabelguiden och tryck i en ny från andra hållet. Det borde gå att fiska genom en krok antingen i head tube om du tar bort gaffeln eller kanske t.o.m där vajern går in. De har ju lagt in guiden på något sätt.. jag har fått byta några ggr på min cervelo. Pilligt men inte omöjligt

geologen:
Jag gjorde ett nytt försök att uppskatta höljets interna längd. Om man förutsätter att vajern går helt rakt fast under vevlagerhylsan så skulle jag vilja pruta ned mitt tidigare mått till 68 cm. Men eftersom jag mäter utanpå ramen så går nog höljet ännu snävare, så min uppskattning är att "glappet" bara är 1-2 cm långt.

En svacka skulle man nog kunna kalla det. Jag tror det är precis under vevlagret och alltså höljets lägsta punkte. Det här med att det skulle vara smuts tror jag dock inte riktigt på. Det är verkligen ett stumt stopp från båda hållen. Man kan i stort sett höra vajern "klonka" i båda riktningarna.

grump:
Kabelguiden går nog inte att dra ut. Det är bara ett två mm stort hål i kolfibern i var ände. Så vitt jag vet så är guiden limmad in.

Igino Cazzola skrev:
> Dammsugare och garn?

Det är ju helt tilltäppt så det går nog inte det heller tyvärr.

Imorrn blir det tryckluft, förhoppningsvis ger det effekt.

Skulle tro att det interna 'röret' har med tiden slitits så pass att det blivit ett hål vilket vajern hittar ut från.
Du kan komma åt och se efter lite noggrannare om du plockar bort gaffeln

Jag har dessvärre ingen bild på cykeln. Mobilkamera i mörk lägenhet gör sig dåligt. Jag ska försöka ta en vettig bild imorrn.

Jag tror att det ska vara samma ram som bifogade bilden. Lånad av någon här på forumet.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    98 KB · Besök: 37
geologen skrev:
> Hur menar du att TS skulle se bättre vad som
> händer inne i ramen, intill vevlagret, genom att
> plocka bort gaffeln???

Om man faktiskt får se hur det ser ut, istället för att gissa brukar man få en bättre uppfattning av problemet. Sen om man skjuter igenom en vajer bakifrån kan man se var den tar vägen. Om vajern kommer på sidan av det interna höljet, kanske man även kan göra ett nytt litet hål i det interna höljet uppe vid styrhuvudet och på så sätt trä vajern.

Hål i höljet tror jag inte det kan vara. Vajern går ju uppifrån ner, tar en "u-sväng" uppåt. Eftersom vajern är spänd borde ett hål i vajerhöljet pga slitage uppkomma på ovansidan av höljet (alltså i "innersvängen" om jag nu lycka göra mig begriplig).

Nä, om stoppet är i vajerhöljets lägsta punkt tror jag än mer på skit i höljet. Alltså inte lera, damm eller annan mjuk skit utan att en liten sten, en plastbit från höljet eller liknande, har täppt till. Därav "klinket" när det tar stopp.

Inga bra tips men:
- Det borde gå att byta innerhöljet, jag tror inte de gjuter in det i ramen
- 5-56 och tryckluft. Dammsugare och annat kommer du ingen vart med. Är det smuts kan lösningsmedel och 5-6 kg däremot göra underverk.

Testat att trycka in vajer från båda håll samtidigt?

Mest för att se om de stöter ihop med varandra eller nått annat. Kanske kan åtgärda ett ev. veck med.

svebilius skrev:
> Kabelguiden går nog inte att dra ut. Det är bara
> ett två mm stort hål i kolfibern i var ände.
> Så vitt jag vet så är guiden limmad in.

Den där kuklösningen har jag på en av mina ramar också.
Det jag gjorde var att borra upp hålen till 4 mm. Putta undan 2 mm:ers röret och dra in ett 4 mm:ers vajerhölje istället. (jag drog ett obrutet hölje hela vägen från handtaget till bakväxeln).

Tryckluften gjorde susen! Men först efter att ha tätat slangen mor ramen och tryckt på med ordentligt tryck. Om det var skit i höljet, eller bara ett veck, förblir ett mysterium. Jag såg i vart fall inget som flög ut.

Vajern går nu att föra genom och den glider hyggligt.

Stort tack ska ni ha allihopa som engagerade er!

Här är ett par försenade bilder, om någon är intresserad av det.

Bilagor

• tmp_6231-IMG_20141007_1554482025168492.jpg
    tmp_6231-IMG_20141007_1554482025168492.jpg
    141.9 KB · Besök: 37
  • tmp_6231-IMG_20141007_154006-1463360128.jpg
    tmp_6231-IMG_20141007_154006-1463360128.jpg
    122 KB · Besök: 29
  • tmp_6231-IMG_20141007_1538571643373921.jpg
    tmp_6231-IMG_20141007_1538571643373921.jpg
    104.9 KB · Besök: 29
  • tmp_6231-IMG_20141007_153658397178523.jpg
    tmp_6231-IMG_20141007_153658397178523.jpg