Problem med kedja

robato

Medlem
Problem med kedja
Hej,
Jag har fått ett problem på min cykel, har en 24-växlad shimano acera som har några år på nacken. Jag började att få problem med att kejdan kliver på kugghjulen när jag belastar och tänkte att kedjan började vara sliten. Idag när jag skulle cykla så hade någonting hänt. När jag växlar ner på lägsta växeln på framdrevet så tar kedjan i på kedjespännaren (heter det så?), se bifogad bild. Det ser ut som om kedjan är för lång men så mycket kan inte kedjan ha förlängts. Någon som vet vad det beror på?

Bilagor

• 20221008_130225.png
    20221008_130225.png
    431.5 KB · Besök: 242
Problem med kedja
Min gissning är att den kanske var på gränsen innan och nu blev det för mycket? Men oavsett ska man ju aldrig cykla på minsta fram och minsta bak samtidigt, kedjan går väldigt snett då och slitaget ökar.

Kedja ska man byta rätt ofta, mät med tumstock om den är förlängd. Investera i en kedjetång, värde varenda krona (cirka 100 kr).

Problem med kedja
För några veckor sedan fungerade cykeln och nu är kedjan för lång utan att jag har mekat med cykeln. Jag har alltså inte bytt kedja.
Kedjan är väldigt sliten och har gått över en gräns som gör att bakväxeln slår över på de växelkombinationer som innebär lilla drevet fram och små drev bak. Om du trycker ner cagen på bakväxeln (vid pilen) samtidigt som du växlar till några lättare växlar så borde det funka igen. Därefter undviker du helt kombinationen lilla drevet fram och de 3-4 tyngsta växlarna bak tills du har bytt kedja. Och garanterat behöver du byta kassetten också eftersom kedjan har gått så långt över slitagegränsen. I värsta fall behöver du också byta framdreven.
01ECD6BC-21E6-43B2-9FAC-3093752FFF1F.jpeg

Problem med kedja
Jag tror bakväxeln är slut. Byt! Ny kostar väldigt litet, det är inte så knepigt att göra själv, och du får hela uppsättning i ett paket, trissor mm. Du byter förstås kedja samtidigt.

Problem med kedja
Din växel har vridit sig ~90° medsols. Jämför med en annan bild på Aceraväxeln:

1665245786786.png

Den svarta länken som kopplas till silvriga växelörat bör peka neråt. På din bild pekar den åt vänster.

Du har förmodligen slagit i växeln i något. Lossa växelns bult, vrid tillbaka växeln på plats och fäst bulten. Om något ser skadat ut behöver antingen växeln eller växelörat bytas ut.

Problem med kedja
Din växel har vridit sig ~90° medsols. Jämför med en annan bild på Aceraväxeln:

Visa bilaga 586299

Den svarta länken som kopplas till silvriga växelörat bör peka neråt. På din bild pekar den åt vänster.

Du har förmodligen slagit i växeln i något. Lossa växelns bult, vrid tillbaka växeln på plats och fäst bulten. Om något ser skadat ut behöver antingen växeln eller växelörat bytas ut.
Där har vi nog grundproblemet till att det helt plötsligt blev väldigt fel. Såg inte det på TS bild, men nu är det tydligt.

Problem med kedja
Du behöver antingen sätta dig in i hur dina växlar ställs in och dess grundläggande funktion, alternativt lämna in cykeln till en kunnig verkstad.

Utifrån din beskrivning och det uppenbara felet tillsammans med cykelns allmänna skick kan man gissa att du behöver byta kedja och kassett som minst (förmodligen tillsammans med växelvajrar), men det behöver man göra först efter att cykel rullat typ 200-1000 mil (kedja någonstans 2-400 mil, kassett typ 500-1000 mil). Har du cyklat så mycket?

Problembilden du beskriver kan precis lika gärna vara att dina växlar är dåligt justerade eller dylikt, och isåfall behöver du eventuellt bara åtgärda bakväxeln och sen justera växlarna varpå cykeln rullar flera år till. Byt inte grejerna bara för att någon på ett cykelforum gissar att de är slut (även om de kanske är det) utan studera, felsök och åtgärda. Eller lämna in.

Kör hårt!

Problem med kedja
Hej,
Jag har fått ett problem på min cykel, har en 24-växlad shimano acera som har några år på nacken. Jag började att få problem med att kejdan kliver på kugghjulen när jag belastar och tänkte att kedjan började vara sliten. Idag när jag skulle cykla så hade någonting hänt. När jag växlar ner på lägsta växeln på framdrevet så tar kedjan i på kedjespännaren (heter det så?), se bifogad bild. Det ser ut som om kedjan är för lång men så mycket kan inte kedjan ha förlängts. Någon som vet vad det beror på?
Se you tube film om BAKVÄXEL och kedjevandring

Problem med kedja
Den har inte blivit för lång... Se om du hittar s a s originalkedjan till hojen, jämför längden på den med den nya, och ta sedan av de länkar som är överflödiga. Tre-fyra stycken kan det handla om, men var noga.
Om du inte har det är det nu ett bra tillfälle att sätta på så kallade snabbkopplingar till kedjan, så den är lätt att öppna/bryta framgent.
Här länkar(!) jag litet bra info.: https://www.cykelgear.se/guides/hitta-din-kedja

PS Men jag skulle byta bakväxeln ändå. DS

Problem med kedja
Hej,

Tillbaka
Topp