Problem med Manitou

Deore XT

Ny medlem
Problem med Manitou
Har cyklat på en Manitou Axel Comp med lockout i cirka ett år nu. Har aldrig haft problem med den, förens nu. för en tid sedan höll jag på att få genomslag, gaffeln gick 78 mm, av de 80,, som fanns till godo. Förskräckt hoppade jag av cykeln och kände på dämparn, den funkade, även lockouten, och ingen estetisk skillnad.
Detta hände för tre veckor sedan, nu, häromdagen, när jag var ute och cyklade, upptäckte jag ett brunt illaluktande klägg som kom från ena gaffelbenet. trodde förståss att det var hundskit eller något dylikt, men geggan visade sig vara väldigt gummiaktigt, och kom direkt från insidan av gaffelbenet. När jag kände på lockouten, kunde gafflen saga en 5-6mm innan den låstes, och den låstes inte helt 100%, utan det var lite rörelse i den. Innan så kunde gaffeln abra saga nån enstaka mm innan den blev helt styv.

Så...vad göra?

Och dessutom, gafflen är bara ett år gammal jag väger run 57kg, beror detta på händelsen tre veckor innan, eller är det bara en isolerad händelse som inte har något med detta att göra?

Vad händer vid genomslag?

Tack på förhand

Problem med Manitou
joo, men det finns inga hål, däremot ha ja läst på nåt ställe att det ska finnas speciella hål på vissa manitou gafflar för just smörjning.
Klarar jag av den hära servicen själv? Krävs det några specialverktyg förutom insexnycklar?

Problem med Manitou
Det enda som behövs för att demontera gaffeln är ett par insexnycklar och några fasta nycklar i rätt storlekar. Plaocka isär gaffeln och inspektera delarna, ser allt ut att vara okej så kan du plocka ihop den igen och fylla på med ny olja (mängd bör du hitta på manitous hemsida). Är det någon del som ser sliten/trasig ut så får du byta den, kommer det ut något vid tätningen på gaffelbenet kan det ju kanske vara idé att byta dem. Se till att memorera hur allt sitter så att det blir rätt när du ska montera.

Tillbaka
Topp