problem med motivationen...

noname

Ny medlem
jag börjar finna det lite svårt att dra på mig cykelkläderna och ge mig ut på en träningsrunda nu när det drar sig mot den kallare årstiden.. har ni något tips på hur man ska hålla cykelandan uppe under vinterns slask eller möjligtvis någon alternativ träningsform?

Ut och kör är mitt något tråkiga svar. Jag har nog aldrig ångrat när jag väl kommit ut även om det har varit riktigt skitväder, på något sätt blir det kul ändå!

Bra kläder och skor hjälper mycket också då det inte alls blir lika otrevligt att vara ute och köra.

vänner, någon att köra med som drar en ut och är ungefär lika snabb. Då kan man ha riktigt roligt oavsett cykel, väder och underlag.

Ja, kör ihop med några kompisar om det är möjligt, då blir det helt klart roligare att sticka ut. Om det inte går, så försök köra ändå, oftast är det kul ändå när man kommit ut.

Lite nya prylar kan vara bra motivationshöjare, vinterskor, pannlampa eller något annat du behöver? Om budgeten tillåter det alltså.

Finns det gott om snö så är längdskidåkning kul, om man gillar det. Innan jag började med mtb höll jag på med utförsåkning, det var det bästa jag visste. Ungefär samma fartkänsla som att cykla. Numera är det cyklingen som fått övertaget även på vintern och skidorna samlar damm... :-)

/Leo

Ifall jag har svårt för nåt eller knappt orkar så brukar jag ljuga för mig själv "om ja inte gör de här kommer jag bli torterad i resten av mitt liv." Brukar funka för mig..

Ta det lungt, återuppta ngn gammal hobby/ starta ett nytt cykelprojekt och hojja bara när du känner för det med polare som är lika starka och ha roligt på cykeln, ingen mjölksyraträning eller liknande.

Har inte haft någon motivation sen mitten på juni... =/

Skaffa dig en rejäl förkylning med halsont och gärna en bihåleinflamation oxså.
Då kan du inte cykla på flera veckor även om du vill.
Har i alla fall gjort mig mer cykelsugen än jag vart på länge:(

noname skrev:
-------------------------------------------------------

> har ni något tips på hur man ska hålla
> cykelandan uppe under vinterns slask
Nej. Antingen så vill man cykla eller så vill man inte. Du kanske skulle prova backgammon?

1) Titta på cykelfilm innan du beger dig ut.
2) Köp med dig favorit take-away på vägen hem.
3) Ha en kall öl väntandes i kylen.

Tjacka nya fina prylar så att du får riktig Ågren om du inte använder allt fint du investerat i..... ;)

Annars så är det väl så att om du tänker på hur stark och snabb du kommer bli till nästa säsong om du håller ut i vinter så kanske det motiverar dig..... detta har tyvärr aldrig funkat på mig eftersom jag är notorsik vackertvädercyklist men testa - det kanske funkar för dig!!

Lycka till!!

Kör kortare och intensivare när vädret är dåligt och njut av längre turer under vackra dagar. Höst och vinter ÄR bra tider att cykla. Till våren kommer det inte att finnas några uppförsbackar eller motvind om du skött vinterträningen.

Har du opererat bort blindtarmen? Det gjorde jag 1991 och då försvann alla min motivation.. Jag tränade inte så lite på gym på den tiden. 5 dagar i veckan lätt. Frivilligarbetade som instruktör på gymmet och hade det skitbra. Tills den där jäddra lilla stumpen började krångla. Att göra situps med avskurna magmuskler lockade itne så jag blev borta rätt länge och hittade aldrig tillbaka igen. Senare har jag förstått att mitt endorfinberoende hade försvunnit under vilan. jag "behövde" inte längre kicken jag fick av träningen.

Så min lösning är helt enkelt att ge dig ut förutsättningslöst. Klä dig varmt och börja jobba up endorfinnivåerna igen. Lite nya stigar, ta bilen till ett nytt område. Utnyttja de ljusa timmarna så gott det går och nnjut av att inbilla dig att trivas i regnet. Faktum är ju att det ser ut at bli rätt hyfsat väder den här veckan. Så mycket bättre! ut och rulla, glöm pulsen, ha skojj så lossnar det snart ska du se =)

Själv var jag ute i skogen igår för första ggn på 2 månader..

Tillbaka
Topp