Problem med ryggen...

Ghost-rider

Ny medlem
Problem med ryggen...
God morgon alla cykel älskare.

Här kommer ett stort S.O.S från en av Moskvas få levande cyklister.

Förhoppningen är att ni kan hjälpa mig med detta problem som dykt upp under sommaren.

Då jag cyklar känner jag inte av ryggen över huvud taget, men någon timma/timmar efter avslutat pass får jag fruktansvärt och. Det känns som smärtan kommer någonstans från nedre delen av skulderbladet eller strax under dess slut. Dvs inte själva ryggraden utan ca 1 dm vid sidan om. Den är inte heller konstant utan "hugger" till ibland och gör då sanslöst jäkla ont...

Jag hoppas att detta problem helt kommer bero på en felinställd sittställning el dyl och inte har något med begynnande ålderdom eller generell vekhet att göra.

Har någon här haft liknande problem? och hur löstes dom i sådana fall?

Problem med ryggen...
Hej,

din beskrivning är alldeles för vag och dina symptom för diffusa för att kunna ge dig vägledning över webben.

Mitt förslag är att du besöker en naprapat eller kiropraktor som hjälper dig med en diagnos och vad som orsakar smärtan samt ev rehab. Utifrån det kan vi börja nysta i din sittställning.

Benny

Problem med ryggen...
Mormorscykel med komfortsadel!
Har tränat som många andra, med rodd, boxning, skidåkning, bellybacks( utan extremläge).. Ändå "sploingar" det bara till och jag blir en riktig liten tjurgubbe med jämna mellanrum. Skyller på ålder, kalldrag och ofullkomlighet. (Sedan finns det ett nacktrauma i bakgrunden också...)

Ifall du har ngn. som kan riktigt knåda dig, så lägg upp din arm (en åtgången), med handleden nere vid svansen, då öppnar du upp inunder skulderbladet mera. Skönt att mjuka upp, och det bättrar på upp mot nacken och huvudet också! Men det finns förmodligen ngt. annat du kan se över, för att det inte skall återkomma på en gång.
Ordentlig och regelbunden stretching, med tillräcklig tid för det att verka? Många hyfsat duktiga BMX:are, som är viga som kylskåp...

Problem med ryggen...
Hmm, kan förstås ligga något i bristen på streching av ryggen. Försöker alltid att strecha ut lår vader mm, men har i ärlighetens namn inte reflekterat så mycket över ryggen efter ett cykelpass. Mest pga att jag inte har full koll på hur man ska strecha ryggen.

Tillbaka
Topp