Problem med tubeless tejp.

Mad Charger

Aktiv medlem
Tja!

Jag har kört tubeless på min cx i ca 4 år och hunnit testa lite olika tl tejp. Sist jag behövde köpa nytt blev det orange seal tejp. Men jag upplever den som väldigt klen. Den funkar ok i 33mm cx däck men i 28mm lvg däck så spricker den vid ekerhålen vid ca 5 bar. Tejpen sitter bra men töjs ut och spricker och sealanten tätar när trycket sjunker men det börjar läcka så fort jag pumpar upp däcken igen.

Någon som vet någon annan tejp som är starkare?

Senast ändrad:
Vid så högt tryck som 5 bar skulle jag köra (smalt) fälgband under tejpen. Eller kanske såna där plastpluggar man kan sätta i ekerhålen istället för fälgband.

Jag använder schwalbes tejp och har så gjort i många år, både på racer och grushjulen. Alltid endast ett varv med överlapp vid ventilen. På landsvägshjulen brukar jag pumpa upp mot 6 bar och har hittills inte haft några problem vid ekerhålen.

Problemet är ju att "det funkar" inte betyder att det gör det i 100% av fallen. Är kanten vid ekerhålen vass så krävs nog inte särskilt mycket för att tejpen ska gå av. Får man väl ett litet hål i tejpen så är det förmodligen kört. Tänk på hur lätt det är att slita av en snutt tejp från tejprullen om det är bara ett mikroskopiskt hack i kanten, jämfört med om den är hel.

Problemet är ju att "det funkar" inte betyder att det gör det i 100% av fallen. Är kanten vid ekerhålen vass så krävs nog inte särskilt mycket för att tejpen ska gå av. Får man väl ett litet hål i tejpen så är det förmodligen kört. Tänk på hur lätt det är att slita av en snutt tejp från tejprullen om det är bara ett mikroskopiskt hack i kanten, jämfört med om den är hel.
Det är väl sin med allt.
Har man ingen aning om vad man håller på med eller inte inte kan meka så är det bättre att låta någon som kan göra det.

Du menar att tejpen blir starkare för att man "har en aning om vad man håller på med"?
Om du inte är dum så så behöver du inte låtsas att var det ?
Är det skarpa kanter runt ekerhål eller ventilhål bryter man dessa. Man kollar även resten av fälgens yta och gradar där det behövs. Svårare än så är det inte.

Om du inte är dum så så behöver du inte låtsas att var det ?
Är det skarpa kanter runt ekerhål eller ventilhål bryter man dessa. Man kollar även resten av fälgens yta och gradar där det behövs. Svårare än så är det inte.
Ja, om man tycker att det ska vara nödvändigt. Annars kan man köra med fälgband under, precis som jag skrev. Betydligt enklare. ? Jag skulle väl säga att om man "har en aning om vad man pysslar med" så vet man att tejp förmodligen inte är det vettigaste vid höga tryck, alls. Men det är klart att det kan funka.

Tja!

Jag har kört tubeless på min cx i ca 4 år och hunnit testa lite olika tl tejp. Sist jag behövde köpa nytt blev det orange seal tejp. Men jag upplever den som väldigt klen. Den funkar ok i 33mm cx däck men i 28mm lvg däck så spricker den vid ekerhålen vid ca 5 bar. Tejpen sitter bra men töjs ut och spricker och sealanten tätar när trycket sjunker men det börjar läcka så fort jag pumpar upp däcken igen.

Någon som vet någon annan tejp som är starkare?
Vet inte om dom är starkare eftersom jag inte provat orange men som framgått tidigare så funkar Schwalbe men även Dt Swiss (kan vara samma) helt utan anmärkning om man monterar rätt.
Dom tål 8 bar i 1 lager.

M

För att förtydliga då så diskussionsklubben får mer att dividera över så är det inga grader vid eker- eller ventilhålen. Problemet är att tejpen töjer sig så den brister vid ekerhålen. Inte upplevt det med någon annan tejp. Anledningen jag provat olika tejper är att de jag använt tidigare antingen håller bra men är svårare att montera eller är klena. Så jag har provat mig fram för att hitta den som passar mig bäst.

Får ge Schwalbe eller DT Swiss ett försök nästa gång.

Jag kör numera såna här på mina stigcyklar. Skönt att slippa fundera på tejpens eventuella hållbarhet.

specialized-54118-143-tire-2bliss-ready-rim-strip-ea-blk-827051.jpg

Även Bontrager gör rim-strips som är förträffliga. Helgjuten plast som snäpper på plats. Finns i bla 28mm. Är designade för B fälgar men passar klockrent även på mina DT. När jag testade detta undrade jag varför jag fumlat med dum tejp innan.
1598034537444.jpeg
1598034537444.jpeg

Även Bontrager gör rim-strips som är förträffliga. Helgjuten plast som snäpper på plats. Finns i bla 28mm. Är designade för B fälgar men passar klockrent även på mina DT. När jag testade detta undrade jag varför jag fumlat med dum tejp innan.
Visa bilaga 437520Visa bilaga 437520
Vad väger såna där? De ser väldigt tunga ut. Specialized-remsorna väger ~30 gram styck i 31 mm bredd. Inte heller direkt lätt.

Tillbaka
Topp