Proffsens bikefit

wiknil

Aktiv medlem
Proffsens bikefit
Sitter och tittar på xco på Eurosport och undrar vad som hänt på bikefit fronten som jag inte känner till. Det ser ut som alla sitter lägre än tidigare. Tycker jag ser liknande på landsväg. Jag får inte ner kraften om jag sitter så lågt. Nån mer som lagt märke till detta?

Proffsens bikefit
Håller med dig. Tänker att de sitter längre fram och har fötterna längre fram på pedalerna eller nått. Men hoppas att nån som faktiskt vet svarar i tråden.

Proffsens bikefit
det blir ju lägre luftmotstånd om man sitter lägre. förvånat mig ett tag att inte dropper slagit igenom, för möjlighet till en högre position vid klättringar.

eller också har det nu hänt;)?

Proffsens bikefit
det blir ju lägre luftmotstånd om man sitter lägre. förvånat mig ett tag att inte dropper slagit igenom, för möjlighet till en högre position vid klättringar.

eller också har det nu hänt;)?
2022:

Proffsens bikefit
j det har vi sett, men det verkar inte ha spridit sig?? och det var sas tvärtom. han gick från den vanliga positionen till en lägre för en undanlöpa, eftersom supertuck förbjudits.

konceptet har varit på tapeten länge, och bland mina mtb-vänner är det standard om man kommer till en brant undanlöpa någon transportsträcka. alltså då sitta på den sänkta sadeln istället för det som droppern egentligen är tänkt för, att föra ut rumpan bakom sadeln.

men jag har återkommande sedan ett antal år här på happy stilla undrat när landsvägsåkarna även skall inse det jag tog upp i mitt förra inlägg, att sitta lite lägre mer aerodynamiskt fortfarande trampeffektivt på platten, och sedan höja för bättre kraft i klättringarna.

Senast ändrad:
Proffsens bikefit
och vem blir först med detta i långloppscupen? https://www.aliexpress.com/item/1005004354359493.html
Skärmavbild 2023-06-20 kl. 10.29.11.png

Proffsens bikefit
Sitter och tittar på xco på Eurosport och undrar vad som hänt på bikefit fronten som jag inte känner till. Det ser ut som alla sitter lägre än tidigare. Tycker jag ser liknande på landsväg. Jag får inte ner kraften om jag sitter så lågt. Nån mer som lagt märke till detta?
menar du att de inte rätar ut benet lika mycket som tidigare eller hur tänker du det skiljer? På mtb sitter man ju ofta lite längre fram i förhållande till vevpartiet än förr iom de brantare sadelstolpsvinklarna, men på landsväg är det begränsat hur långt fram man får sitta. Jag höjer sadeln om jag flyttar fram den, så knävinkeln blir typ samma ändå.

Proffsens bikefit
sitta lite lägre mer aerodynamiskt fortfarande trampeffektivt på platten, och sedan höja för bättre kraft i klättringarna.
Känns som då man behöver vara max aero på platten (längst fram i klungan eller utbrytning) behöver man samtidigt hög kraft? Kan inte komma på många tillfällen då jag skulle vilja trampa hårt på en icke optimal sadelhöjd för att vinna lite aero. Skulle vara i en utförslöpa isåfall där farten är så hög att aero övervinner sunkig sadelhöjd.

Proffsens bikefit
Längre fram över vevpartiet och lite lägre sadelhöjd tror jag många av de "yngre" cyklisterna har anammat. Kolla på Remco och Tadej så ser man det ganska tydligt. Tadej är ju en bra klättrare också så att det skulle vara för att bli mer aero köper jag inte riktigt, tror mer om man kan koppla in vissa muskler bättre eller om man kan bibehålla pedaltryck bättre.

Proffsens bikefit
Skulle tro det är för att det tillåter bättre rekrytering av stora muskler som gluteus och hamstrings samtidigt som aeroposition kan bibehållas samt att gluteus har en stabiliserande funktion för att hålla pelvis / höften stabiliserad och ji högre sadel desto mer behöver musklerna jobba med stabilisering istället för kraftutveckling.

Proffsens bikefit
menar du att de inte rätar ut benet lika mycket som tidigare eller hur tänker du det skiljer? På mtb sitter man ju ofta lite längre fram i förhållande till vevpartiet än förr iom de brantare sadelstolpsvinklarna, men på landsväg är det begränsat hur långt fram man får sitta. Jag höjer sadeln om jag flyttar fram den, så knävinkeln blir typ samma ändå.
Om jag flyttar fram sadel och kör på samma knävinkel, så får jag ont i knäna. Måste ha sadeln lägre vid brant sadelstolpsvinkel. Kanske bara är jag?

Proffsens bikefit
Om jag flyttar fram sadel och kör på samma knävinkel, så får jag ont i knäna. Måste ha sadeln lägre vid brant sadelstolpsvinkel. Kanske bara är jag?
Eftersom sadelstolpen går i vinkel så är tumregeln att om man skjuter sadeln bakåt så sänker man den, respektive framåt så höjer man den. Att du får ont i knäna kan bero på en massa olika saker. T.ex. om du flyttar fram sadeln och höjer den men inte ändrar positionen på dina cleats kan det bli att du belastar framsidan lår ännu mer (speciellt på en mtb med mer upprätt sittposition) och det i sin tur kan leda till knäsmärtor då du lägger all last på musklerna som fäster runt knäskålen.

Proffsens bikefit
Eftersom sadelstolpen går i vinkel så är tumregeln att om man skjuter sadeln bakåt så sänker man den, respektive framåt så höjer man den. Att du får ont i knäna kan bero på en massa olika saker. T.ex. om du flyttar fram sadeln och höjer den men inte ändrar positionen på dina cleats kan det bli att du belastar framsidan lår ännu mer (speciellt på en mtb med mer upprätt sittposition) och det i sin tur kan leda till knäsmärtor då du lägger all last på musklerna som fäster runt knäskålen.
Kör med plattforms pedaler. Bör man ha fötterna längre fram då?

Proffsens bikefit
Var det inte Ljungskogs tränare som flyttade bak klossarna på skorna och sänkte sadeln? Det här är ju längesedan.
Jodå, Klas Johansson var tidig i att skjuta bak klossar/pedaler i sin ambition att hitta den bästa sittställningen/arbetspositionen.

...och där är vi i det som kan vara problematiskt när det kommer till att fastställa vad det är som är rätt - det beror inte bara på hur cyklisten är skapt och lagd, utan minst lika mycket på vilka teser den som gör inpassningen arbetar efter. Skulle man ge ett dussin välrenommerade engelska, italienska och franska skräddare i uppdrag att göra ett perfekt kostymmönster åt en och samma kund efter eget huvud skulle det skilja sig en hel del beroende på vilka idéer, värderingar och ideal man arbetar utifrån och samma sak gäller naturligtvis för någon som ska bestämma hur ens cykelposition ska se ut.

Vill man ha det digitalt och repeterbart är ex Retül och liknande lösningar att föredra, där det finns etablerade sanningar och arbetssätt som man trattar cyklisten igenom.

Tillbaka
Topp