Projekt för en novis, bygga en egen cykel.

masse

Ny medlem
Har varit på jakt en längre tid efter en MTB. Dock är min ekonomi lite ansträngd så kan bara inte köpa den cykel jag vill ha, då pengarna inte finns. Hade bestämt mig för en Radon team 7.0, som min budget skulle klara av, men nu går den inte längre att köpa, och jag har inget bra alternativ till den cykeln, och min kunskap räcker inte helt till heller för att våga köpa ngt annat märke. SÅ nu till min fundering, går det att bygga ihop en egen cykel istället som ger mig en bättre cykel vad gäller komponenter, fast att jag då gör att jobb själv? Genom att bygga cykel, samt att leta efter komponenter på reor, är det möjligt? Finns det några här som skulle vilja hjälpa mig igenom ett sådan projekt? För på köpet, förutom en cykel, kommer jag lära mig massor kring allt runt cykeln, vilket jag definitvt kommer ha nytta av i framtiden.

Har sett att det går att köpa ramar från kina, kan det vara ett alternativ? Hitta en schyst ram beg?

Ja, är detta möjligt är helt enkelt frågan?

Ja, du kan i princip bygga en komplett cykel billigare än en tysk postorderhoj. Nej, i praktiken kommer det inte bli billigare, speciellt inte om man inte har kunskap och erfarenhet och i synnerhet inte om man saknar verktyg och småprylar.

Du har nästan ingen chans att komma billigare undan, egentligen. Bygger själv gör man för nöjet och för att få exakt de grejer man vill ha. I teorin kan du jaga rea-grejer och beggat på K&S men det är tveksamt om du ändå fixar det till en lägre budget.

Sen är det frågan om du vill mecka/bygga/surfa eller cykla. :)

Referens: Radon ZR Team 7,0 = 26" HT m Reba och 3x10 för €800.
Vad har du för budget nu och hur lång är du?

Jag tror att om du har viljan att skruva men inte riktigt kan ännu så bör du titta på en begagnad hoj som känns ok. Då har du möjligheten att komma ut och cykla och kan planera lite småfix och verktyg vartefter. Håller med Singular om att du inte får ihop det billigare själv.

Annars en ny hoj hyfsat likvärdig med Radonen, men det här är ett område som andra kan svara på bättre än jag.

ok, så de tankarna är alltså bara att lägga på hyllan då? får fortsätta leta, och hoppas på hitta någon annan cykel, ny som begagnad.

japp, har letat några veckor nu även på beg. marknaden, men då det mesta är nytt för mig, är det många modeller att ta hänsyn till, och då blir det svårt. Har även hittat någon Canyon som varit intressant, men tycker att på flertalat cyklar ligger priset högt för att vara begagnat.

men det hade vart rätt roligt att bygga sin egen cykel, kanske kan bli ett projekt för framtiden, när man redan har en cykel.

YS 5.0? Rekommenderas den? Har skannat av forumet under en längre tid, och Team 7.0 och Grand Canyon är de som rekommenderats överlägset mest, så har knappt tittat på denna cykel. Finns två modeller ser jag, ett W på en, står det för WOMEN?

masse skrev:
-------------------------------------------------------
> ... Finns
> två modeller ser jag, ett W på en, står det
> för WOMEN?

Med 99% säkerhet, japp

masse skrev:
> YS 5.0? Rekommenderas den? Har skannat av forumet
> under en längre tid, och Team 7.0 och Grand
> Canyon är de som rekommenderats överlägset
> mest, så har knappt tittat på denna cykel. Finns
> två modeller ser jag, ett W på en, står det
> för WOMEN?

YS 5.0 - ett billigt fruntimmer.

Ät nudlar ett tag till och håll utkik efter dagens deal på bike-discount.de. Du ligger ju inte jättelångt bort budgetmässigt. Har inte BDavbetalning också? Vet inte vad påslaget blir på det...

Blir för brant inlärningskurva att från novis bygga egen cykel. Köp en billigare cykel och gör underhåll på den så bekantar du dig med delarna. Sen kollar du upp delarna på nätet, ser vad det finns för dyrare modeller etc.

Nu skriver du ju inte hur pass lång du är men här finns en skaplig 26" HT i stl L (19") http://www.evanscycles.com/products/norco/nitro-62-2012-mountain-bike-ec032032#select
Eller en 29'er i stl. 17 resp 19" http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/45087/Marin_Palisades_Trail_29er_2012_Bike alt 26" Stål-HT http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/37302/Saracen_Kili_Cromo_2_Bike_2011

Dom har för visso inte Reba-gafflar, men dess lilla syskon Recon (Silver/Gold). Nån annan får komplettera med skillnaderna, men jag vet att det ska gå att bygga om Recon till Reba, så sån stor skillnad kan det inte vara

Lycka till // Larsa

Jag är 173cm lång, så är väl 16-18" som gäller, lite beroende på vilket märke man kollar med. tack för tipset, ska kolla in den cykeln.

Ännu en novis som frågar..

Om man köper en Canyon Yellowstone (HT) är det möjligt att flytta över delarna till en Canyon Nerve eller Torque om man skulle vilja byta över till fulldämp?

Min tanke var att om jag köper en komplett cykel och sen köper in komponenter lite då och då så kommer jag till slut ha två kompletta cyklar hängandes i hallen.

Ja, en stor del av dem. I många fall kan dimensioner och standarder (sadelstolpar, framväxlar, hjulinfästningar, styrrörsdiameter, yada yada) skilja, men även den rena lämpligheten som exempelvis gaffellängd (som rätt tydligt påverkar hur cykeln uppför sig) - dessutom tenderar saker som kedja, slangar, vajrar et cetera behöva bytas pga andra delmått och dragningar.

Oftare än sällan är inte en "straight swap" så jäkla straight. När man lagt upp alla delar på mekbordet, mätt, kontrollerat och förberett är det alltid ändå något som knasar. Det är därför det även ska stå en flaska dåligt vin på mekbordet...

masse skrev:
> hur skulle ni ranka denna cykel mot canyons och
> radons team 7.0?
>
> http://www.wiggle.co.uk/boardman-mtb-team/
>
> är det några tydliga fördelar/nackdelar?

Skulle vilja påstå att den drar jämt skägg med YS 5'an (allt är väldigt lika men något lättare :), Canyon har Shimano-reglage vilka växlar mjukt men inte lika distinkt som Bordmann'ens SRAM dito.. Båda cyklarna får se sig slagna på fingrarna av Radon'en vad det gäller gaffel och bakväxel (den sistnämnda oviktigt). Men med tanke på att Team 7.0 väl är slutsåld så är det ju helt klart dax att trycka på "köp"-knappen ;)
Vad som kan vara värt att notera är att Canyons YS är spec'ad med Continental X-King RaceSport däck (542g/st) medans Boardmann-hojjen har Conti Mountain King 2.2 (gamla modellen enl. bilden, på 490g/st), vet inte om det är dessa däck som är med i viktangivelserna men skulle vilja påstå att X-King RS är nyare och har (enligt egen erfarenhet) bättre grepp = roligare/säkrare än Bordmann'ens MK1'or. Visserligen bara däck så det kan du ju köpa till eftersom...

Välj, välj, välj, köp, köp, köp // L :)

hehe, ja börjar verkligen bli dags att köpa :) har avvaktat lite för att se över beg. marknaden om det skulle dyka upp ngt. har haft mycket i jobbet, men nu är dags att handla. varför jag också avvaktat är att jag insett att gaffeln på radonen är att fördra, får ofta plus när man läser runt. Tack för ditt omfattande svar!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp